امید عزیزیان روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه انتخابات، بازی بین 2 رویکرد سیاسی بود افزود: مردم در این انتخابات به وضوح بین دو گفتمان اصولگرایی با رویکرد سنت گرایی و اصلاح طلبی، گزینه دوم را برگزیدند.
وی ادامه داد: در شهرهای بزرگ و توسعه یافته که طبقه متوسط رشد چشمگیری داشته است، گفتمان تحول خواه علاوه بر ریاست جمهوری در انتخابات شورای شهر نیز نمود پیدا کرد.
به گفته او مردم به جای انتخاب بر پایه چارچوب های غیر مدرن، به انتخابی با سازوکار مدرن تر تن دادند و لیست های موسوم به امید را انتخاب کردند.
عزیزیان ادامه داد: با این اوصاف انتخابات 29 اردیبهشت به ویژه در شهرهای بزرگ که علاوه بر رای بالا به دکتر روحانی، لیست های امید نیز در شورای شهر اکثریت مطلق کرسی ها را به دست آوردند.
این دانش آموخته علوم سیاسی دانشگاه کردستان بیان کرد: علاوه بر طبقه متوسط جدید، اقلیت ها نیز با آرا معنادار خود، به تفکر راستی ها در نگاه به مناطق اقلیت نشین پیام دادند؛ که این مسئله قابل تامل است و باید جریان راست در تبیین آینده سیاسی خود به آن توجه کند.
عزیزیان با بیان اینکه نخبگان و مردم به خوبی بر اوضاع پیش روی روحانی واقف بودند اضافه کردند: در انتخابات اخیر نیز مردم راهی جز ادامه روند فعلی نداشتند.
وی، انتخابات 29 اردیبهشت را 2 قطبی و رقابت بین پوپولیسم سیاسی که بدون برنامه و ارزیابی درست از اوضاع کشور، سعی در اقناع توده های مردم برای جلب آرا آنان داشت و یک عقلانیت سیاسی که تلاش می کرد به دور از طرح شعارهای توده پسند با دفاع از عملکرد خود به تبیین برنامه های آتی خود بپردازد عنوان کرد.
عزیزیان اظهار کرد: در نهایت، با مشارکت طبقه متوسط جدید تمامی معادلات محافظه کاران در انتخابات شکست خورد و نتیجه به نفع اعتدال گرایان شد.
دانش آموخته علوم سیاسی دانشگاه کردستان گفت: اصولگرایان نیز در مجموع شکست را پذیرفتند گرچه چهره های کمتر مطرح این جریان، از تخلفاتی نیز سخن به میان آوردند.
عزیزیان اضافه کرد: بخشی از جریان راست سنتی که در انتخابات 88 تمام قد ورود کردند در این انتخابات حضور کمرنگ داشتند.
دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و پنجمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا، روز جمعه 29 اردیبهشت در سراسر کشور برگزار شد.
7355/1904
**خبرنگار: وریا کرمی/انتشار دهنده: مسعود احمدی
** آگاهی از آخرین اخبار استان کردستان در کانال زیر:
@IRNASANANDAJ
https://telegram.me/joinchat/DHygAj7hzZXSBJmWuX3Bvg
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.