بیماری جنگل‌های زاگرس در اثر تغییرات اقلیمی

قائم مقام سازمان جنگل‌ها با اشاره به اینکه بخش کشاورزی، جنگل‌ها، تنوع زیستی و منابع آب از تغییرات اقلیمی تاثیر می‌پذیرد، گفت: طی 10 سال گذشته یک میلیون هکتار از جنگل‌های زاگرس دچار آفات و بیماری شده‌اند.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس، ناصر مقدسی قائم مقام سازمان  جنگل‌ها در کنفرانس بلندپایه تغییرات اقلیمی ایران و اتحادیه اروپا، اظهار کرد: از 13 اقلیم شناخته شده جهان، 11 اقلیم در ایران وجود دارد اما این اقلیم‌ها از جهت تغییرات آب و هوا بسیار آسیب‌پذیر هستند.

وی با اشاره به اینکه شش میلیون هکتار از اراضی کشاورزی ایران، اراضی دیم هستند، گفت: اراضی دیم وابستگی به میزان بارندگی دارند. بیش از شش میلیون تن تولیدات استراتژیک داریم که در اثر تغییر اقلیم با کاهش شگرفی روبرو هستند.

قائم مقام سازمان جنگل‌ها با بیان اینکه کاهش یک میلی‌متر بارش باعث افت تولیدات کشاورزی تا 10 کیلوگرم می‌شود، افزود: ایران از جهت پوشش جنگلی ضعیف است و پوشش جنگلی کمی دارد. این جنگل‌ها نیز آسیب‌پذیر هستند. در جنگل‌های زاگرس طی 10 سال اخیر به واسطه تغییر اقلیم و خشکسالی‌های مستمر و متوالی، یک میلیون هکتار دچار آفات و بیماری شده‌ است.

مقدسی با اشاره به اینکه افزایش دفعات وقوع حریق نیز از دیگر پیامدهای تغییر اقلیم ایران است، گفت: ایران جزو کانون‌های تنوع زیستی نیز محسوب می‌شود. کشور ما به تنهایی تنوع زیستی معادل کل قاره اروپا را دارد. دو هزار گونه اندمیک در ایران داریم که برخی به خاطر تغییر اقلیم مجبور به مهاجرت شده و برخی در معرض انقراض قرار دارند.

وی با بیان اینکه منابع آبی کشور نیز از تغییر اقلیم اثرات منفی دیده‌ است، افزود: بسیاری از چشمه‌ها و رودخانه‌های فصلی خشک شده‌اند. به طور کلی تغییرات اقلیمی روی کشاورزی،‌ جنگل‌ها، تنوع زیستی و منابع آب تاثیرگذار است.

مقدسی اظهار کرد: در گزارش سوم کشور ما که توسط سازمان حفاظت محیط زیست به دبیرخانه کنوانسیون تغییرات آب و هوا ابلاغ شد جزئیات این تاثیرپذیری‌ها از تغییر اقلیم آورده شده است.

قائم مقام سازمان جنگل‌ها با اشاره به اینکه ایران دارای تجارب قوی در حوزه مقابله با خشکسالی است، اظهار کرد: باید بتوانیم بحث سازگاری را در آینده با شرکای اروپایی مطرح کنیم و تجربیات خود را به اشتراک بگذاریم.

 

دیدگاه تان را بنویسید