به گزارش ایرنا، آنان شناسایی فرصت های سرمایه گذاری برای شناخت محدودیت ها و مزیت ها، ثبات قوانین، آشتی دوباره صنعت و دانشگاه، گسترده تر شدن چتر حمایت دولت بویژه در بخش های تامین اجتماعی، دارایی و مالیات، ایجاد مشاغل خانگی زود بازده را بخشی از اقداماتی می دانند که می تواند منجر به افزایش سرمایه گذاری در استان بوشهر شود.
کارشناس مطالعات اقتصادی گفت: شناسایی فرصت های سرمایه گذاری و توجیه ابعاد مختلف آن برای ورود سرمایه گذار حائز اهمیت فراوانی است.
مهدی بهرام زاده ادامه داد: در این ارتباط فرصت های سرمایه گذاری با دیدن واقعیت ها شناخته شود و به صرف تهیه یک سری اسناد کتابخانه ای نباشد.
وی گفت: در این کار باید دیدی متفاوت از نگاه حاکمیت و از پایین به بالا داشته باشیم.
بهرام زاده افزود: شنایی فرصت های سرمایه گذاری برای آشنایی با واقعیت های موجود و مزیت ها و محدودیت ها نقش بسزایی دارد.
وی یادآور شد: در استان بوشهر به عنوان یک استان مستعد برای جذب سرمایه گذار حوزه های شیلات و آبزیان، نفت و گاز، کشاورزی، صنایع تبدیلی، صنایع دریایی، گردشگری، تجارت و بازرگانی و لجستیک است.
بهرام زاده گفت: برای نمونه در تولید محصول گوجه فرنگی که کشاورز متحمل ضرر و زیان زیادی در طول سال می شود باید الگو مناسبی برای کشت این محصول تعریف کنیم.
رئیس اداره طرح و برنامه ریزی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان بوشهر گفت: شناسایی فرصت های سرمایه گذاری واقع بینانه و مبتنی بر آمار و اطلاعات دقیق می تواند عامل انگیزشی مهم در جذب سرمایه گذار باشد.
رسول گورگی گفت: در این ارتباط برای شناسایی فرصت های سرمایه گذاری در استان بوشهراز آبان ماه سال گذشته از طریق انعقاد قرارداد با یک شرکت این مهم را در دستور کار قرار داده ایم.
وی یادآور شد: این شرکت با احصای پیشنهاد و راهکارهای بخش های مختلف دولتی و غیردولتی استان فرصت های سرمایه گذاری و نحوه برون رفت وضعیت مشکلات پیش روی این حوزه را بررسی می کند.
رئیس اتاق بازرگانی بندر بوشهر گفت: این اتاق برای استحکام پیوند صنعت و دانشگاه با دانشگاه خلیج فارس بوشهر چندی پیش تفاهم نامه ای منعقد کرد تا بتواند با مطرح کردن خواسته های خود نقطه نظرههای مدنظر خود را از دانشگاه بگیرد.
محمد عبادی افزود: در هر شرایطی کسی که در بیرون از یک محیط کاری قرار دارد بهتر اعضای آن مجموعه می توانند کار نظارت و هدایت را انجام دهند که در اتاق بازرگانی این هدایت را به دانشگاه خلیج فارس واگذار کرده ایم.
وی گفت: در حوزه فعالیت های بازرگانی قوانین و مقررات دست و پاگیری در این چند سال وضع شده و همواره از موانع فراروی این بخش محسوب می شود.
عبادی افزود: در این ارتباط مشکلات واحدهای اقتصادی در ارتباط با بخش های مختلفی مانند بیمه، مالیات، دارایی و تامین اجتماعی احصا شده و با گرفتن راهکارهای پیشنهادی در یک اتاق فکر در صدد حل آنها بر می آییم.
وی با تاکید بر ضرورت ثبات قانون در حوزه فعالیت های اقتصادی گفت: وقتی شعار حمایت از بنگاه های اقتصادی کوچک و زودبازده را مطرح می کنیم دلیلی ندارد برق بنگاهی که در حال تولید است، قطع شود.
عبادی ادامه داد: بنگاهی که تولید دارد بدون شک درآمد نیز دارد و به دلیل وصول نشدن درآمد موفق به پرداخت هزینه برق خود نشده از این رو نباید با قطع برق آنها فعالیت آن واحدها را مختل و ضربه های جبران ناپذیری به آن وارد کنیم.
وی گفت: در این زمینه با سازمان صنعت، و معدن و تجارت رایزنی هایی صورت گرفت تا برق یا گاز واحد بدون هماهنگی با این سازمان قطع نشود.
عبادی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: ظرفیت های زیادی در بخش های مختلف استان بوشهر وجود دارد که نیاز است با الگو گیری از کشورهای پیشرفته برای شکوفایی آن تلاش کنیم.
وی افزود: ظرفیت های ناشناخته های فراوانی وجود دارد که با توجه به فراوانی نیروی بیکار و تحصیل کرده می توان این ظرفیت ها را بخوبی برای شکوفایی و رونق اقتصادی بکار گیریم.
عبادی یادآور شد: یکی از این ظرفیت ها، پرورش ماهی در قفس است که از درآمد زایی بسیار بالایی نیز برخوردار است.
وی ادامه داد: برای نمونه برای شاغل شدن زنان روستایی می توانیم با خرید تضمینی تولیدات دستی، آنها را به سمت تولید سبد خرید با استفاده از شاخه و برگ نخل کنیم.
عبادی افزود: این موضوع کمکی برای رونق اقتصاد باشد و مصرف پلاستیک به عنوان یکی از عوامل مخرب محیط زیست را کاهش دهد.
وی بیان کرد: برخی از خرماها نیز ارزش خوراکی ندارند ولی با این حال می توان با استفاده از آنها شکر مایع و الکل تهیه کنیم.
عبادی گفت: درچند سال گذشته واحدهای تولیدی با مشکلاتی از جمله تحریم و ورود بی رویه کالای مصرفی و کم ارزش شدن سرمایه در گردش روبرو شدند که با توجه به بزرگی این بحران می توان از آن به نام سونامی سرمایه گذاری یاد کرد.
وی تاکید کرد: چنانچه با برداشتن موانع فراروی تولید کننده و ایجاد عوامل انگیزشی برای آنها به تولید بهای بیشتری دهیم بدون شک دیگر کمتر شاهد سرمایه گذاری در بانک ها خواهیم بوشهر و بیشتر سرمایه ها به سمت تولید و رونق اقتصادی کشور سوق پیدا می کند.
عبادی افزود: یکی از راهکارها ایجاد عوامل انگیزشی کاهش سهم کارفرما در قبال افزایش میزان اشتغال واحدهای اقتصادی است که این برای هر دو طرف فعال اقتصادی و بیمه منفعت زا خواهد بود.
وی اظهار کرد: یکی از موانع فراروی بخش اقتصاد گرفتن 9 درصد مالیات ارزش افزوده پیش از وصول درآمد است که این برای فعال اقتصادی داخلی دشوار و برای جذب سرمایه گذاری خارجی به هیچ وجه کارایی ندارد.
وی یادآور شد: بخشی از مشکلات حوزه سرمایه گذاری نیز نبود بازار مناسب است که باید در این ارتباط از سفارتخانه های ایران در کشورهای مختلف استفاده شود.
عبادی تاکید کرد: سفارتخانه ها می توانند با به کار گماردن افرادی توانمند در حوزه بازاریابی و اقتصاد برای جذب بازار مناسب برای کالاهای تولید داخل تلاش کنند.
یک کارشناس اقتصاد گفت: در دورانی که با بحران کمبود منابع آبی روبرو هستیم روی آوردن به بخش صنعت که با اشتغال زایی فراوانی نیز همراه است می تواند گره از مشکلات اقتصادی جامعه بگشاید.
علی محمدزاده اظهار کرد: با یک سری تدابیر اساسی می توان با هدایت سرمایه گذاری ها به بخش صنعت رونقی دو چندان در کشور ایجاد کرد.
مدیرکل تامین اجتماعی استان بوشهر نیز با تاکید بر ضرورت حمایت از سرمایه گذاران گفت: در این ارتباط تامین اجتماعی با هدف حمایت از کافرمایان طرح بخشودگی آنها در بخش های تولیدی و صنعتی را اجرا کرد و از 19 دی ماه سال گذشته واحدهای خدماتی را نیز زیر پوشش طرح یاد شده برده است.
خسروانی افزود: قانون بخشودگی جرائم در رارتباط با کارفرمایانی اجرا می شود که حق بیمه کارگران تحت پوشش خود را به صورت منظم و مطابق با قانون به سازمان تامین اجتماعی پرداخت می کردند اما به دلیل بروز مشکلات ناخواسته از جمله حوادث و بلایای طبیعی، تحریم های ظالمانه و نوسانات نرخ ارز با مشکل مواجه شده و از پرداخت حق بیمه و ایفای تعهدات خود در قبال نیروی کار، بازمانده اند.
مدیرکل تامین اجتماعی استان بوشهر افزود: رویکرد تامین اجتماعی حمایت تمام قد از کارفرما برای رشد و پویایی اقصاد کشور است و در این راه از هیچ کوششی دریغ نمی کند.
خسروانی یادآور شد: با این وجود اقدام های خود را بدون اشکال نمی بینیم ولی با توجه به اینکه رویکرد سازمان قرار گرفتن در کنار کافرمایان است امیدواریم با یک تعامل دوسویه در این راستا گام برداریم.
7212/6043** خبرنگار: عبدالصمد شهریاری** انتشار دهنده: خدانظر خواجه
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.