به گزارش ایرنا علیرضا رزم حسینی روز شنبه در آئین گرامیداشت بیست و پنجمین سال تاسیس دانشگاه وی عصر (عج) رفسنجان بر استفاده از ظرفیت دانشگاه ها برای توسعه تولید در روستاها تاکید و اظهار کرد: اساتید دانشگاه در کنار آموزش به دانشجویان می توانند در توسعه و توانمندسازی مردم نقش مهمی ایفا کنند.
وی بر استفاده از ظرفیت دانشگاه ها برای توسعه تولید در روستاها تاکید کرد و افزود: اساتید دانشگاه در کنار آموزش به دانشجویان می توانند در توسعه و توانمندسازی مردم نقش مهمی ایفا کنند.
استاندار کرمان همچنین از مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی به عنوان مجتهدی ممتاز، مجاهدی هوشمند و خستگی ناپذیر و امین امام و رهبری یاد کرد و گفت: دانشگاه ولی عصر (عج) رفسنجان که با همت ایشان و آیت الله هاشمیان راه اندازی شده می تواند در حوزه توسعه اقتصادی مناطق با پشتیبانی شرکت مس وارد شده و اقدامات اثرگذاری را انجام دهد.
وی با اشاره به اینکه امروز نقش دانشگاه در توسعه کشور و دنیا نقش پیشرفته و زیربنایی است عنوان کرد: دانشگاه ها در تربیت نیروی متخصص برای گسترش مرزهای علم و تکنولوژی در دنیا نقش اساسی بر عهده دارند.
رزم حسینی با تاکید بر اینکه بر اساس آمار وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، پنج برابر کشورهای پیشرفته، دانشگاه در کشور ما وجود دارد و ایران با 2 هزار و 640 دانشگاه بیشترین تعداد دانشگاه ها را دارد یادآور شد: کشورهایی مانند چین 2 هزار و 481 دانشگاه، هندوستان یک هزار و 620 دانشگاه، آلمان 412 دانشگاه، انگلیس 291 دانشگاه و کانادا 329 دانشگاه دارد.
وی ادامه داد: هزینه های آموزش دانشجویان در وزارت علوم، تحقیقات و فنآوری در هر سال 25 هزار میلیارد تومان است.
استاندار کرمان با اشاره به اینکه 80 درصد وزرای کشورها اروپایی لیسانس هستند بیان کرد: امروز همه بخشداران ما در استان کرمان مدرک دکترا دارند که البته کار بزرگی در این زمینه انجام شده است.
رزم حسینی با بیان اینکه در توسعه پایدار، توانمندسازی مردم و توسعه روستایی نقشی برای دانشگاه ها نداریم گفت: دانشگاه های کشور در توسعه انسانی نیز رتبه 106 جهانی را به خود اختصاص داده اند و در سند چشم انداز پیش بینی شده بود که رتبه نخست منطقه را در این زمینه به دست آوریم.
وی گفت: کشورهای فاقد منابع بر مبنای منابع انسانی خود به پیشرفته ترین موارد دست یافته اند و این موضوع باید مورد توجه قرار گیرد.
نماینده عالی دولت در استان کرمان از خیران در توسعه دانشگاهی نیز تقدیر کرد و ادامه داد: دانشگاه و مدرسه سازان نقش بزرگی را در جامعه دارند و اقدامات آنها بسیار ارزشمند است.
رزم حسینی به نگاه جدید به دانشگاه ها تاکید کرد و گفت: چگونه می شود در یک منطقه دانشگاه کشاورزی داشته باشیم اما مدیریت آب و خاک را به درستی انجام ندهیم؟
وی با اشاره به اینکه اقدامات استان کرمان در تحقق اقتصاد مقاومتی به خوبی قابل مشاهده است گفت: مدل توسعه استان کرمان مدل مرکز پیرامونی است.
استاندار کرمان از شهرستان های رفسنجان، انار و شهربابک به عنوان منطقه ششم اقتصادی استان کرمان یاد کرد و گفت: شرکت ملی مس معین اقتصادی این منطقه است و این شرکت در حالی سال ها در این منطقه فعال بوده که زیرساخت ها وجود دارد اما مردم اقتصاد ندارند و نقش روستاها در اقتصاد دیده نشده است.
رزم حسینی به ایجاد صندوق های خرد روستایی برای توانمندسازی مردم اشاره و بیان کرد: دانش اقتصادی مردم جامعه را باید ارتقا داد و بر مبنای دانش به ارتقای اقتصادی مناطق کمک شود.
وی با اشاره به اینکه پیشران توسعه نداریم گفت: امروز 18 موسسه در استان کرمان می خواهند مدیریت توسعه را دنبال کنند.
استاندار کرمان خاطرنشان کرد: اساتید دانشگاه در کنار آموزش به دانشجویان می توانند در توسعه و توانمندسازی مردم نقش مهمی را ایفا کنند.
وی با بیان اینکه مدل توسعه قلعه گنج را سه سال قبل اجرا کرده و امروز از آن صحبت می کنیم گفت: مدل توسعه قلعه گنج مورد تائید مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی بود و ایشان در این باره توصیه های زیادی داشتند و گفتند این مدل را می توان در سرتاسر کشور اجرایی کرد.
وی با اشاره به اینکه در استان کرمان یک هزار و 800 میلیارد تومان یارانه توزیع می شود گفت: قرار نیست یک کشور را با قراردادی مانند ترکمنچای از بین ببرند و ضایع کردن مال بدتر از کشور فروشی است.
استاندار کرمان با تاکید بر اینکه پول های یارانه را در قلعه گنج جمع کرده و در اقتصاد مناطق از آن استفاده می کنیم گفت: باید از ظرفیت دانشگاه برای توسعه تولید در روستاها استفاده کرد.
رزم حسینی با طرح این سئوال که چرا باید پنج میلیون دانش آموخته بیکار در کشور وجود داشته باشند و چرا باید آسیب های اجتماعی داشته باشیم گفت: کار را باید به مردم واگذار کرد و دولت تنها نقش حمایت کننده و نظارت را داشته باشد و مسیرها را باز کند.
** اعلام آمادگی دانشگاه ولی عصر (عج) برای توسعه منطقه خنامان
فرماندار شهرستان رفسنجان نیز از مناطق خنامان و راویز به عنوان مناطق محروم در این شهرستان یاد کرد و گفت: دانشگاه ولی عصر (عج) برای توسعه منطقه خنامان اعلام آمادگی کرده است.
حمید ملانوری افزود: امروز در اسرع وقت تفاهم نامه توسعه اقتصادی در خنامان توسط دانشگاه ولی عصر (عج) تهیه و به امضای طرفین رسید و سپس به وزرات وزیر کشور نیز خواهد رسید.
** کسب درآمد هشت میلیارد تومانی از سوی دانشگاه ولی عصر (عج) رفسنجان
رئیس دانشگاه ولی عصر (عج) شهرستان رفسنجان نیز با اشاره به اینکه این دانشگاه در ابتدا با 2 رشته ریاضی و گیاه پزشکی آغاز به کار کرده است بیان کرد: همیشه مسئولانی پرتلاش و زحمتکش در این دانشگاه خدمت کرده اند و این دانشگاه به صورت متناوب به فعالیت خود ادامه داده است.
محمدعلی دهقان ادامه داد: در ابتدا قرار بود به عنوان یک دانشکده فعالیت کنیم که با حمایت های آیت الله هاشمیان، کلنگ این مجموعه به عنوان دانشگاه بر زمین زده شد.
وی از دانشگاه ولی عصر (عج) رفسنجان به عنوان دانشگاهی پیشتاز یاد کرد و گفت: این دانشگاه به عنوان یکی از 22 دانشگاه معین کشور، و یکی از دهمین دانشگاه های برتر سبز کشور است.
رئیس دانشگاه ولی عصر (عج) شهرستان رفسنجان یادآور شد: یک مرکز رشد با 35 شرکت در این دانشگاه راه اندازی شده است که برخی از این شرکت ها نیز دانش بنیان هستند.
دهقان با اشاره به اینکه در سال جاری هشت میلیارد تومان درآمد از سوی دانشگاه ولی عصر (عج) رفسنجان کسب شده است که می تواند در حوزه عمرانی هزینه شود گفت: امیدواریم بتوانیم این دانشگاه را به سرعت به سمت نسل سوم پیش ببریم.
خبرنگار: سمیه حسن شاهی ** انتشار دهنده: نجمه حسنی
7440/7437/3029
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.