باید خرافات را از تمام مسائل از جمله واقعه عاشورا ریشه کن کرد و گاهی در رسانه ملی، مداحان در مدح اهل‌بیت(ع)، سخنان و شعرهایی به زبان می‌آورند که به هیچ وجه شرعی نیست.

به گزارش جماران به نقل از حوزه، آیت الله علوی بروجردی با اشاره به موضوع ماه محرم و حضور مبلغان در مناطق تبلیغی اظهارداشت : وجود این ماه، موقعیتی را برای شیعه فراهم کرده است که هیچ یک از ادیان و مذاهب دیگر، از یهودیت و مسیحیت گرفته تا دیگر فرقه‌های اسلامی، چنان موقعیتی ندارند.

*چه کسانی به عزاداری عاشورا رسمیت بخشیدند؟

وی ادامه داد: در زمان آل بویه، فخرالدوله و برادرانش که در اعتقاد به تشیع محکم و استوار بودند، عزاداری عاشورا را در بغداد به راه انداخته و به آن رسمیت بخشیدند.

این استاد حوزه با بیان این مطلب که در آن روزگار اکثریت مردم بغداد سنی و شیعه در اقلیت بوده است، اظهار داشت: اهل سنت بغداد در واکنش به مراسم عزاداری عاشورا، برنامه عزاداری طلحه و زبیر و تعزیه ام‌المؤمنین در جنگ جمل را به راه انداختند؛ اما با وجود هزینه‌های بسیار، این برنامه بیش از چند سال ادامه نیافت.

آیت الله علوی بروجردی یادآور شد: اما آنچه که مایه شگفتی و پرسش است، این است که اهل سنت، مالک اشتر و محمدبن‌ابی‌بکر را به دلیل خروج بر عثمان سرزنش می‌کنند؛ اما از طلحه و زبیر که هم بر عثمان و هم بر امیرالمؤمنین(ع) شوریدند، تجلیل انجام می دهند.

* چرا خروج‌کنندگان بر عثمان، مطرودند؛ اما خروج‌کنندگان بر حضرت امیر(ع) محترم‌اند؟

وی ابراز داشت: اگر خروج بر عثمان، به دلیل خلافت او حرام است؛ به همان دلیل و بدون در نظر گرفتن همة فضایل علی(ع) شورش بر آن حضرت نیز حرام است و سوال اینجاست که چرا خروج‌کنندگان بر عثمان، مطرودند؛ اما خروج‌کنندگان بر حضرت امیر(ع) محترم‌اند؟

این استاد حوزه خاطرنشان ساخت: زبیر نیز از جمله کسانی است که به دلیل خروج بر امام علی(ع) مورد تجلیل اهل سنت است؛ او همان کسی است که هنگام حمله به خانة حضرت فاطمة زهرا(س) و آتش زدن درب خانة آن حضرت، شمشیر کشید و جنگید تا آنکه دستانش را بستند و او را همراه با امیرالمؤمنین(ع) به مسجد بردند و این رفتارهای دوگانة او هیچ توجیهی را نمی‌پذیرد.

این محقق و پژوهشگر تصریح کرد: اجتماعی که امروز بر سر مزار مطهر ائمة بقیع(ع) مشاهده می‌شود، هرگز در کنار قبر عثمان نمی بینیم و همچنین جمعیتی که که نزد قبر ام‌البنین(س) حاضر می‌شوند، نزد قبور تمام زنان پیامبر(ص) دیده نمی‌شوند؛ با اینکه بیشتر زائران مکه و مدینه از اهل سنت هستند.

*محرم و عاشورا، سرمایه شیعیان است

این کارشناس حوزوی افزود: امروز شیعیان سرمایه ای همچون محرم و عاشورا را دارند و عنایتی است که خداوند متعال به ما داشته است.

*مکتب عاشورا، نمود زیبایی و رحمت

آیت الله علوی بروجردی بیان داشت: با بررسی دقیق واقعه عاشورا، ذره‌ای بی‌اخلاصی، لحظه‌ای بی‌تقوایی، و اندکی انحراف از فضایل و ارزش ‌های انسانی و اسلامی، در امام(ع) و یارانش دیده نمی‌شود؛ حتی با دشمنانی که قصد کشتن آنها را دارند.

وی ادامه داد: تاریخ عاشورا همچون نمایشنامه‌ای است که از پیش با دقت نوشته شده است؛ چنان‌که از امام حسین(ع) حتی یک دشنام به دشمنان دیده و شنیده نمی‌شود که برای نمونه باید گفت، ‌وقتی شمربن ‌ذی‌الجوشن روی سینه حضرت نشست، امام(ع) به آن ملعون فرمود: من کشته خواهم شد؛ چه تو بکشی، چه دیگری؛ اما کشتن من هم نزد خدا و هم نزد مردم تاوان دارد؛ بگذار دیگری مرا بکشد؛ من نمی خواهم آثار وضعی و أخروی این کار شامل تو شود.

*نوع برخورد امام حسین(ع) با شمر ملعون

این استاد حوزه افزود: امام(ع) در حالی که زیر چنگ دشمنی همچون شمر که شب عاشورا حاضر نبود حتی یک شب به آن حضرت مهلت دهد، در حال کشته شدن است؛ ولی باز هم از درب ترحم و رحمت وارد می‌شود که شمر در پاسخ می‌گوید: من نمی توانم از این امتیاز دست بردارم؛ باید سر تو را ببرم که حضرت نه به او التماس می‌کند و نه او را لعن می‌کند؛ بلکه می‌فرماید: من تو را به بهشت دعوت می کنم؛ اما تو مقاومت می کنی.

آیت الله علوی بروجردی تأکید کرد: این منش و رفتار در هیچ مکتبی یافت نمی‌شود و فارغ از تعلقات قومی و مذهبی، در دنیا درخشیده و ارزشی است که هرگز نمی‌توان با صرف هزینه‌های گزافی آن را سلب کرد و ضدارزش دانست.

*زینب کبری(س)، پیام‌آور عزت و آزادگی

وی در بخش دیگر از سخنان خود با اشاره به این که زینب کبری(س) نمونة دیگری از پرورش‌یافتگان مکتب توحید و عشق به خداست، اظهار داشت: آن حضرت را به همراه دیگر اسیران، در حالی که لباس هایشان بر اثر تازیانه پاره و برخی از لباس‌ها نیز غارت شده بودند، در کوچه‌های شهر و زیر نگاه سنگین مردم گرداندند و برخی از مردم بی‌ایمان نیز به ایشان سنگ می‌زدند و بدن‌هایشان را مجروح می‌کردند و در تاریخ آمده است که امام سجاد(ع) فرمود: ما را به مجلس ابن زیاد بردند و این ملعون در برابر این کودکان و اسیران گرسنه، سفره غذا و شراب گسترده و به شراب‌خواری مشغول بود و خطاب به اسیران کربلا گفت: «...الحمد لله الذی فضحکم...؛ الحمد لله الذی قتلکم...». پس از این سخنان توهین‌آمیز، زینب(س) خطاب به ابن‌زیاد گفت: «الحمد لله الذی أکرمنا بنبیه محمد صلى الله علیه وآله و طهرنا من الرجس تطهیرا، و إنما یفتضح الفاسق و یکذب الفاجر، و هو غیرنا و الحمد لله/ حمد و سپاس خداوندی که ما را با انتساب به پیامبرش گرامى داشت و از آلودگى و ناپاکى دور ساخت و همانا شخص تبهکارى (چون تو) رسوا مى گردد و بدکار و پلید دروغ مى گوید و خدا را شکر که آنان غیر از ما هستند»؛ سپس فرمود: «...ما رأیت الا جمیلاً...»؛ من هر چه از خدا دیدم، زیبا دیدم.

آیت الله علوی بروجردی ابراز داشت: چنین روح بزرگی که در راه هدف و عقیده، این همه سختی و مصائب را زیبا می بیند، هرگز سرکوب نشده و وهابیت هرگز نمی‌تواند با صرف هزینه‌های گزاف چنین ارزش‌های بزرگی را سرکوب کند؛ چراکه حتی اگر شیعیان خودشان هم بخواهند آن را از بین ببرند، مسیحیان و یهودیان آن را زنده خواهند کرد؛ چون این منطق را نمی‌تواند کوبید و روی آن را پوشاند.

*پاسداری از ارزش‌های محرم، رسالتی همگانی

وی با اشاره به اینکه شیعه سرمایه بزرگی به نام محرم را دارد، خاطرنشان ساخت: نباید گمان کنیم که ما با سخنرانی‌ها و منبرهایمان محرم را زنده نگه داشته‌ایم؛ بلکه محرم است که ما را حفاظت می‌کند و ما به وسیله آن خودمان را زنده نگاه می‌داریم.

این استاد حوزه ادامه داد: اگر هیچ یک از ما نباشیم، دل‌های مردم در روز اول محرم و در ایام عاشورا به تپش می‌آید و این واقعه به دلیل وجود ارزش‌های والای اسلامی و انسانی است که چنین جایگاهی یافته است که باید از آن بهره‌ برداری کنیم.

وی یادآور شد: محرم زنده است، چون أباعبدالله الحسین(ع) زنده است و ما شیعیان اگر سیدالشهدا(ع) و محرم را زنده نگه نداریم، دیگران زنده نگه خواهند داشت.

*درسی که گاندی از امام حسین(ع)گرفت!

این استاد حوزه تصریح کرد: گاندی که یک هندوی بت‌پرست بود، در پاسخ به پرسش یک خبرنگار می‌گوید: ما از امام حسین(ع) آموختیم و زیر سایة آن حضرت خودمان را بالا می‌بریم.

آیت الله علوی بروجردی با اشاره به جملات آیت‌الله العظمی بروجردی(ره)، اظهار داشت: این فقیه وارسته می فرمود: من از روحانیون انتظار ندارم که اسلام را ترویج کنند؛ همة ما در پناه اسلام هستیم و اسلام ما را محافظت می‌کند؛ بلکه انتظار دارم که عقیده مردم را خراب نکنید.

وی ابراز داشت: امروزه با شیوه‌های گوناگون با نهضت امام حسین(ع) مقابله می شود و حال اگر ما هر سال به بهانه مبارزه با خرافات چیزی از نهضت عاشورا کم کنیم، پس از چند سال چیزی از آن باقی نخواهد ‌ماند.

این استاد حوزه تأکید کرد: ما با خرافات و اینکه نام امام حسین(ع) به گونه‌ای نادرست بیان شود، موافق نیستیم و هرگز نباید زینب کبری(س) را که شیرزن کربلا و قهرمان نهضت عاشوراست، ذلیل و بیچاره و التماس‌کننده معرفی کرد.

*نباید در عزاداری های محرم محدودیت ایجاد کرد

این محقق و پژوهشگر ابراز داشت: باید خرافات را از تمام مسائل از جمله واقعه عاشورا ریشه کن کرد و گاهی در رسانه ملی، مداحان در مدح اهل‌بیت(ع)، سخنان و شعرهایی به زبان می‌آورند که به هیچ وجه شرعی نیست؛ اما هیچ یک از این مسائل، دلیل نمی شود که محدودیت ایجاد کنیم.

آیت الله علوی بروجردی خاطرنشان ساخت: داستان مشروطه و حرکت مرحوم آخوند خراسانی، ملی شدن صنعت نفت، فعالیت‌های دکتر مصدق و مرحوم کاشانی، انقلاب اسلامی ایران، جنگ تحمیلی و ... از وقایعی است که با کمک محرم و صفر به پیروزی رسید و ما هر چه داریم، از امام حسین(ع) است.

وی تصریح کرد: نهضت عاشورا؛ نه‌تنها امکان تماس با مردم را برای ما فراهم کرده است؛ بلکه ارزش‌هایی را برای ما به ارمغان آورد که هر چه دربارة آن بگوییم، کهنه نمی‌شود و کسی نمی‌تواند در برابر آن سخن به میان آورد.

این استاد حوزه یادآور شد: نهضت عاشورا استدلال و برهان نیست که نقض‌شدنی باشد؛ بلکه احساس است و به همین دلیل دل‌های مردم را تکان می دهد؛ بنابراین نباید بگذاریم در این مسیر انحراف ایجاد شود و مکتبی که نمایانگر توحید حقیقی و حقیقت توحید است، با الفاظی شرک‌آمیز آلوده شده و باعث دلسردی مردم شود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.