فرامرزیان با تأکید بر راهگشا بودن دولت الکترونیک در حل بسیاری از مشکلات کشور، گفت: با داشتن پایگاه جامع داده ها دیگر برای یک مجوز ساختمان 183 سفر نیاز نداریم و یک استعلام ثبت 21 روز فرصت و 106 هزار تومان هزینه نیاز ندارد.

هشتاد و یکمین نشست تخصصی بنیاد باران، روز سه‌شنبه - 22 مهرماه - پس از نماز مغرب و عشا با حضور سید محمد خاتمی و جمعی از فعالان سیاسی اجتماعی اصلاح طلب و با موضوع «گزارش مقایسه‌ای آموزش عالی با توجه به توسعه جهانی» برگزار شد.

به گزارش خبرنگار جماران، در این نشست، دکتر «علی فرامرزیان» دکترای تکنولوژی ارتباطات از استرالیا، عضو هیئت علمی دانشگاه الزهرا(س)، مؤسس و اولین رئیس دانشگاه مجازی در ایران، در سخنانی، به بحث تکنولوژی اطلاعات و ارتباطات یا Information and Communication Technology که اختصارا ICT نامیده می‌شود، اشاره کرد و با مقایسه زیرساخت‌های انقلاب صنعتی در مقایسه با انقلاب دیجیتال گفت: انقلاب دیجیتال امکانات فراوانی را فراهم آورده است؛ چراکه زیرساخت‌های آن به سختی تأمین زیرساخت‌های انقلاب صنعتی نیست، هزینه‌های اندکی دارد، مهمتر از آن همگانی است، برای نسل جدید اجتناب‌ناپذیر است و سرمایه‌گذاری در آن در همه شرایط سودآور است.

این استاد دانشگاه پیرامون نیازهای انقلاب دیجیتال گفت: دیتا، اولین نیاز انقلاب دیجیتال است؛ یعنی جمع‌آوری اطلاعات مورد نیاز در همه زمینه‌ها. نیاز دوم، نرم‌افزار و نیاز سوم، سیاست اجرایی مناسب جهت هدایت اطلاعات داده‌هاست.

وی با تأکید بر ضرورت جدی گرفتن مسئله اطلاعات و داده‌ها در کشور گفت: با داشتن پایگاه جامع داده‌ها، دیگر برای یک مجوز ساختمان 183 سفر نیاز نداریم و یک استعلام ثبت، 21 روز فرصت و 106 هزار تومان هزینه نیاز ندارد.

دکتر فرامرزیان با ارائه آماری پیرامون وضعیت سفرهای درون شهری گفت: دولت الکترونیک بسیاری از مشکلات ما را حل خواهد کرد؛ چراکه طبق آمار سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران، 47 درصد از سفرهای درون شهری تهران مراجعه به سازمان‌های دولتی است. مصرف بنزین شهری نیز 72 درصد کل مصرف بنزین است.!S1!

وی با تأکید بر هزینه پایین فراهم کردن بسترهای دولت الکترونیک گفت: اگر املاک و اسناد ما تبدیل به دیتا شود، بسیاری از مشکلات اساسی ما حل خواهد شد. چون اداره ثبت نتوانسته کلیه اسناد را تبدیل به دیتا کند، سایتی را جهت ثبت اسناد تدارک دیده است و به سبب هجوم شهروندان جهت ارائه اطلاعات خود به سبب پایین بودن ظرفیت سرور آن، در بسیاری از مواقع با مشکل مواجه می‌شود.

این استاد دانشگاه با اشاره به سرمایه‌گذاری کشورهای مختلف دنیا در سال 2013 گفت: در کلاف سردرگم نظام اداری کشور، ICT بسیاری از مشکلات ما را حل خواهد کرد. اگر تمام اسناد، سرمایه‌ها و ... را به صورت یکپارچه هماهنگ کنیم، به طور مسلم می‌توانیم بفهمیم در کشور چه خبر است.

فرامرزیان با تأکید بر اینکه «یکپارچه‌سازی داده‌ها تجاوز به حریم خصوصی شهروندان نیست»، گفت: دیتا، بهترین سرمایه‌گذاری در نظام اداری ما و یکی از مهمترین فعالیت‌هایی است که می‌تواند صورت گیرد. عقب افتادن از فرایند ICT مشکلات فراوانی برای ما به وجود خواهد آورد و ما باید بپذیریم که ICT مسئله بسیار مهمی است.

وی با اشاره به سرمایه‌گذاری 34 میلیاردی آمریکا در سال 2013 در حوزه تکنولوژی ارتباطات گفت: علی رغم هزینه بالای برخی کشورها، حرکت اصولی و هدفمند دیگر کشورها حتی با صرف هزینه‌های اندک نیز می‌تواند فواید بسیاری برای آنها داشته باشد.

عضو هیئت علمی دانشگاه الزهرا(س) با اشاره به اینکه «توسعه ICT ضمن اینکه تحولات اساسی در عملکرد دولت‌ها ایجاد کرده است»، گفت: در حوزه آموزش نیز ICT تأثیر شگرفی داشته است. از سال 1995 اگر به بررسی فلسفه آموزش و پرورش می‌پرداختیم مشکلات و همچنین طرح‌های مختلفی در حوزه آموزش و پرورش داشتیم، ولی با جهانی شدن و توسعه ICT اتفاقات اساسی در حال رخ دادن است.

این استاد دانشگاه با تأکید بر اینکه «از سال 2002 نظام جهانی آموزش و پرورش در حال شکل‌گیری است»، گفت: از سال 2012 از کلاس دهم که خاتمه مقطع آموزش عمومی است، آینده یک دانش آموز تعیین می‌شود. یعنی اینکه فرد تعیین می‌کند که می‌خواهد آکادمیسین شود، یا می‌خواهد وارد بازار کار شود. این وضعیت مشخصا در کشورهای حوزه اسکاندیناوی، کره، ژاپن و برخی کشورهای دیگر برقرار است. !S2!

وی فرایند تحصیل در این نظام آموزشی را کاملا حساب شده و هدفمند دانست و گفت: آمارها نشان می‌دهد که ورود به دانشگاه در کشورهای جهان اول روزبه‌روز در حال کاهش است؛ چراکه با توجه به تحولات IT، دانشگاه‌های دنیا محلی برای افراد آکادمیسین است و همه افرادی که فقط به آموزش علاقه دارند راهی دانشگاه می‌شوند و بقیه افراد نیز راهی بازار کار می‌شوند.

فرامرزیان تحصیل برای تحصیل در دانشگاه‌های روز دنیا را بی‌معنی و مفهوم خواند و گفت: از جمله نتایج استراتژی آموزش جهانی می‌توان به حذف مدرک، توسعه و سرمایه‌گذاری فراوان، ریز و کوچک کردن تخصص‌­ها، پیش­‌بینی حذف 85 درصد از ظرفیت دانشگاه‌ها تا سال 2025 با توجه به پاسخ مثبتی که از آموزش مجازی گرفته شده است، اشاره کرد.

وی با تأکید بر اینکه، این روش برنامه‌ریزی از سال 2002 آغاز شده و زمان زیادی از آن نمی‌گذرد، گفت: پژوهشگران بر این باورند که تا سال 2025 دانشگاه‌ها فقط توان پذیرش 15 درصد دانش آموزان را دارند و در دانشگاه‌های مطرح و اصلی دنیا، همه پژوهش‌ها جهت سفارش‌هایی است که از مراکز مختلف آمده است و پژوهش‌های بدون هدف و غیرکاربردی جایگاهی ندارند.

این استاد دانشگاه گفت: جالب است که طبق بررسی‌های صورت گرفته، پس از ای­میل از نظر حجم بیشترین فایل­‌هایی که در اینترنت وجود دارند، فایل­‌های آموزشی است.

عضو هیئت علمی دانشگاه الزهرا(س) ادامه داد: ما در آموزش عالی بالاترین نرخ ثبت نام را داریم و 100 درصد دانش آموزان ما وارد دانشگاه می‌شوند، در حالی که در آلمان این رقم 17 درصد است. در دانشگاه الزهرا دانشجوی ورودی مهندسی آی تی، 7.2 درصد از نمره ریاضی را آورده است که این اتفاق یک فاجعه است؛ چراکه یک فرد علاقه­‌مند به رشته مهندسی باید 65 درصد از نمره ریاضی را به دست آورد.!S3!

دکتر فرامرزیان با اشاره به اینکه «در سال 160 میلیون جلد کتاب درسی داریم»، گفت: طبق آمار دولتی، کلیه متفکران، اندیشمندان، مترجمان و امثال اینها، 70 میلیون جلد کتاب غیردرسی منتشر می‌کنند. اگر متفکران خود را در حوزه آموزش تزریق می‌کردیم، به عنوان سومین کشور جوان دنیا می‌توانستیم آینده بهتری برای فرزندان خود رقم بزنیم.

وی با برشمردن تفاوت­‌های نظام آموزش سنتی با نظام آموزشی مدرن گفت: در نظام آموزش مدرن و دانشگاه خوب، باید معلم حذف و همکاری و مشارکت را افزایش دهیم.

این استاد دانشگاه در پایان با تأکید بر اینکه «توسعه ICT در تمام دنیا سبب تحولات فراوان شده است»، گفت: بسیاری از روزنامه‌ها تعطیل شده است و عرصه قلم‌زنی عملا دچار تغییر شده است. تا زمانی که آموزش و پرورش ما نتواند افراد را به صورت هدفمند هدایت کند، دچار مشکل خواهیم بود. علت اینکه دانشگاه سراغ صنعت نمی‌آید این است که صنعت در دانشگاه‌های کنونی چیزی نمی‌بیند و گرنه حتما به سراغ دانشگاه‌ها می‌آمد.

معین: دلیل اصلی توسعه نیافتگی ما، فقدان سیاست های پایدار و تغییرات غیرکارشناسی مدیریت هاست

در ادامه این مراسم نیز، دکتر «مصطفی معین» وزیر علوم دولت اصلاحات نیز در سخنان کوتاهی تحول در نظام آموزش و پرورش را مهم دانست و گفت: این حرکت در دولت آقای خاتمی با تهیه طرح نظام آموزشی کشور شروع شد که در شورای نگهبان رد شد. وقتی آموزش عالی ما می‌تواند با پیوند صنعت برقرار کند که صنعت ما، احساس نیاز به پژوهش کند.

وی همچنین گفت: کشوری که سابقه 100 سال فروش نفت خام دارد، توسعه آن نیز توسعه خام خواهد بود و همه چیز وابسته به واردات است. دلیل اصلی توسعه نیافتگی جهان سوم، فقدان سیاست‌های پایدار در حوزه‌های علمی، اقتصادی و ... و تغییر پی در پی مدیریت‌ها به دلایل غیرکارشناسی است و تا زمانی که این مسئله حل نشود ما شاهد تحول نخواهیم بود.

گفتنی است، در این مراسم جمع زیادی از شخصیت‌ها و فعالان سیاسی اجتماعی اصلاح طلب، از جمله احمد خرم، دکتر محسن آرمین، دکتر محسن امین زاده، فیض الله عرب سرخی، دکتر محمد کیانوش راد و دکتر جلال جلالی زاده حضور داشتند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.