آیت الله فاطمی نیا ضمن دعوت اهل سنت و شیعه برای مطالعه کتب مرجع یکدیگر گفت: اگر اهل مطالعه باشید، می‌بینید علمای اهل تشیع و تسنن برای هم احترام قائل بودند. پایه‌گذار این توهین‌ها و جسارت‌ها ابن تیمیه بود. برادران اهل سنت نباید حساس شوند. ما نه با کسی کار داریم و نه ناله و نفرین می‌کنیم، یک بحث علمی است. علامه حلی عاشق بوده، گاهی قلمش تند شده، آن را تحمل کنید اما بخوانید. اگر کسی آن را نخواند؛ حیف است و کلاه سرش رفته است.

به گزارش خبرنگار جماران، یکشنبه شب مراسم عید غدیر در مسجد جامع ازگل تهران با سخنرانی آیت الله فاطمی نیا برگزار شد.

در ابتدای این مراسم که پس از اقامه نماز مغرب و عشا برگزار شد؛ حاج سید محمد موسوی درباره واقعه غدیر و همچنین در وصف امام علی (ع) ابیاتی را قرائت کرد.

سپس آیت الله فاطمی‌نیا در سخنانی به بیان عظمت غدیر و اختلافات شیعیان و اهل تسنن در رابطه با آن پرداخت.

وی پس از تبریک این عید که آن را بزرگ‌ترین عید خدا نامید، اظهار داشت: در روایات آمده که عید غدیر عیدالله اکبر است و بالاتر از آن عیدی نیست. راجع به واقعه غدیر سال‌ها صحبت کرده‌ام؛ واقعه‌ای است مانند خورشید. راجع به کتاب شریف الغدیر نیز صحبت هایی داشته ام. یک جمع بندی بر مباحثی که در این سال‌ها داشته‌ام را به علاوه یک بحث دیگر مطرح می‌کنم. واقعه‌ای به نام غدیر بوده که هیچ کس منکر آن نیست؛ از علمای اهل تسنن نیز کسی آن را انکار نکرده است. علامه امینی این روایات را که از صدها نفر از علما نقل شده و به 360 طریق می رسد؛ جمع آوری کرده است. 360 نفر مربوط به یک ماه و دو ماه نیست و زمانی را مستغرق می‌سازد. عادتا نمی‌شود در طی این مدت زمان کسانی قرار بگذارند -که نعوذ بالله - دروغ بگویند. منتها گاهی بی انصافی پیش می آید و عده ای می خواهند القای شبهه کنند. البته این کاری ندارد که آدم شبکه‌ای در اختیار داشته باشد و از آن القای شبهه کند اما خدا نکند عده ای که پای گیرنده‌ها هستند فکر کنند تمام حرف همین است. اگر جوانان سخنی شنیدند آن را در نفس خود آخرین سخن قرار ندهند؛ شاید جواب داشته باشد.

این استاد اخلاق بیان داشت: کتاب الغدیر - نعوذ بالله - کتاب جنجال و دعوا نیست. برادران اهل تسنن، آگاه باشید وقتی ما می گوییم "سنّی" ربطی به تکفیری‌ها ندارد. آن یک پدیده شومی است که هم شیعه و هم سنی از آن بیزار است. اگر اهل مطالعه باشید، می‌بینید علمای اهل تشیع و تسنن برای هم احترام قائل بودند. پایه‌گذار این توهین‌ها و جسارت‌ها ابن تیمیه بود. برادران اهل سنت نباید حساس شوند. ما نه با کسی کار داریم و نه ناله و نفرین می‌کنیم، یک بحث علمی است. علامه حلی عاشق بوده، گاهی قلمش تند شده، آن را تحمل کنید اما بخوانید. اگر کسی آن را نخواند؛ حیف است و کلاه سرش رفته است.

آیت الله فاطمی‌نیا در ادامه گفت: در الغدیر به غیر از مسائل مربوط به ولایت امیرالمؤمنین هزاران نکته نهفته است. این کتاب مانند دریاست. ما کتب اهل تسنن را مطالعه کردیم؛ حتی گاهی نیشی زده شده است که آن را هم پذیرفتیم. الغدیر هم سنت، هم ادب و هم کتاب است. این ابتکار علامه امینی بوده که از این سه راه بحث کرده است. اگر با قرآن سر و کار داری، قرآن پر است از فضایل امیرالمؤمنین. اگر با حدیث سر و کار داری 360 نفر احادیث را نقل کرده‌اند. اگر با ادب سر و کار داری، ده‌ها نفر غدیر را به شعر کشیده‌اند.

وی افزود: متنبی یکی از مفاخر اسلام است، منتها استعمار آمده کاری کرده که مردم از شاعران عربی زبان متنفر شوند. در جامعه ما حرف از شاعران انگلیسی و آلمانی هست اما گویا متنبی یک گناه نابخشودنی داشته که آن عرب زبان بودن است. اینها کوته نظری است. سعدی شیخ اجل و افتخار ماست اما چند مورد از متنبی وام گرفته است، چه اشکالی دارد؟ حکمت، گم شده مؤمن است. سعدی استوانه ای است از هنر، چه اشکالی دارد چند مورد هم از متنبی وام گرفته؟ شما می‌دانید غربی ها چقدر از اعراب وام گرفته اند؟ استعمار سر جوان اینجا را گرم کرده که سمت عرب زبان ها نرود؛ در حالی که دانته، کمدی الهی را از ابوالعلای معری وام گرفته است.

آیت الله فاطمی نیا در ادامه گفت: سنی معتدل، مغرض نیست. او خود را برادر ما می داند، ما خود را برادر او می دانیم. بعضی از مغرضان می گویند واقعه غدیر ثابت شده و نمی شود آن را منکر شد اما در معنای مولا - که پیامبر فرمود"من کنت مولاه فهذا علی مولاه" - شبهه ایجاد می کنند. اصلا مولا یعنی چه؟ بیایید صحبت کنیم. گاهی آدم حرفی می زند و آبرویش می رود. خوب است کسی که حرف می زند، فکر آبرویش باشد.

وی با اشاره به معانی مختلف این واژه، ابراز داشت: مولا 25 معنی دارد، از کجا مشخص می شود که این مولا به معنای خلافت و امامت است؟ می گویند این برای امامت کافی نیست. مولا به معنای مالک، صاحب، خادم، برادر زاده، آزاد شده، آزاد کرده و ... آمده است. مثلا وقتی می‌گوییم یا مولای یا صاحب الزمان و در جایی دیگر می‌گوییم انا مولاک، هر دو در یک متن به کار رفته است اما معانی آن متفاوت است و مولای دوم بمعنای خادم است. این را برای شما می گویم؛ نه این که برادران اهل تسنن این را ملاک قرار دهند.

او ادامه داد: یکی از معانی اولی به تصرف است. باید دید کدام یک از این معانی مربوط به واقعه غدیر است. صیاق کلام چه چیزی را نشان می‌دهد؟ پیامبر اکرم(ص) ابتدا می‌گوید من اولی به تصرف شما از خودتان نیستم؟ وقتی همه می‌گویند بله؛ آن زمان می‌گوید پس هر کس من مولای اویم، علی مولای اوست. اگر من اولی به تصرفم پس علی هم همین است. آیا می‌شود مولای اول را بمعنی اولی به تصرف و بعدی را بمعنای دوست و رفیق گرفت؟ اگر معنای مولا را خراب کنید؛ شأن پیامبر(ص) را پایین آورده اید. پیامبر (ص) زیر آفتاب سوزان گفت صبر کنید آنها که نرسیده‌اند، بیایند و به آنها که رفته‌اند، بگویید بازگردند تا بگوید علی(ع) را دوست دارم؟ این را که در زمان‌های دیگر هم می توانست بگوید. پیامبر اکرم(ص) با آن عظمتش مردم را جمع کند و بگوید بعد از من علی را دوست داشته باشید؟

آیت الله فاطمی نیا همچنین اظهار داشت: آمده‌اند از معنای مولا تعبیر دیگری کنند؛ دیدند نمی‌شود. اینجا صیاق کلام چیز دیگری را نشان نمی دهد. پیامبر (ص) در خطبه‌ای می‌فرماید خدا مولای من است و من مولای شما هستم. پس هر کس من مولای او هستم، علی مولای اوست. شاه ولی الله دهلوی در تحفه اثنی عشریه که برای رد تشیع به زبان فارسی در هند نوشته شد، گفته است: مولا وزنش مفعل است، وزن "ولی" فعیل است، آیا مفعل به معنای فعیل می‌آید؟ کسی به او می گوید در کتب لغت همه نوشته اند مفعل بمعنای فعیل می‌آید. عزیز من! قرآن بخوان، تفاسیر را ببین. علامه امینی می‌گوید اگر اهل قرآنی، برو قرآن بخوان و اگر تابع حدیثی، برو احادیث را ببین. آن قدر حدیث داریم که آدم تعجب می‌کند. یکی از علمای اهل سنت می‌گوید من از کثرت طرق حدیث غدیر به وحشت افتادم. اگر اهل شعر باشی، این همه شاعر مطرح آمده‌اند این واقعه را به نظم کشیده‌اند.

وی در همین باره افزود: اینها همه اش علم است. احادیث غدیر را بخوانی علمت زیاد می‌شود. ما دعوای شیعه و سنی نداریم اما آدم گله‌مند است. ابن تیمیه کارهایی کرده است که صدای سنی‌ها در آمده است. پیامبر(ص) چندین جا امیرالمؤمنین علی(ع) را برادر خطاب می کند. ابن تیمیه می‌گوید هر حدیثی پیدا کردید که کلمه "اخ" در آن آمده، ساختگی است. آیا این درست است؟ ابن حجر مکی (هیتمی) که فتاوی کبری دارد، 139 سال پیش در کتابی که در قاهره چاپ شده می‌گوید: حق این است که ابن تیمیه به علی جسارت کرد.

آیت الله فاطمی نیا در انتهای سخنانش گفت: خوشبختانه تعالیم حضرت علی(ع) در بین ما وجود دارد و نهج البلاغه افتخار ماست. نهج البلاغه، بعد از قرآن کتاب اول ما است. هر کسی نمی‌تواند آن را تدریس کند؛ علم و ادب زیادی می‌خواهد تا شأن نزول آن را بدانند. شیخ محمد عبده، مفتی دیار مصریه درباره اش نوشته وقتی من کتاب را نگاه کردم، دعا کردم خدا در قیامت این کتاب را به رخ ما نکشد. حالا که چنین افتخاری نصیب ما شده و به امر خدا، پیامبر(ص) علی(ع) را امام و پیشوای ما قرار داده است؛ خدا توفیق دهد که دنباله روی آن امام همام باشیم. جوانان کاری کنند که امیرالمؤمنین پسند باشیم.

پس از سخنرانی آیت الله فاطمی نیا ابیاتی در وصف مولای متقیان، امیرالمؤمنین علی(ع) و در رابطه با واقعه غدیر توسط حاج مرتضی طاهری قرائت شد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.