حضرت آیتالله العظمی مکارم شیرازی بیان کرد: مستحب است قربانی حج به سه قسمت تقسیم شود یک سوم را صاحب قربانی بخورد، یک سوم آن را نیز به فقیر دهد و یک سوم دیگرش را به مومنان هدیه بدهد، بهتر است قسمتی از قربانی را خود صاحب قربانی بخورد اگر چه واجب نیست. البته برخی از علما این مساله را واجب عنوان کردهاند.
به گزارش جماران به نقل از شفقنا (پایگاه بینالمللی همکاریهای خبری شیعه) حضرت آیتالله العظمی مکارم شیرازی در ادامه سلسله جلسات درس خارج فقه خود با موضوع « ذبح» روز چهارشنبه، 26شهریورماه، بیان کرد: امام حسن عسگری (ع) در روایتی که در کتاب تحف العقول از ایشان نقل شده است روایتی دارند که ما این روایت را به هفت بخش تقسیم کردهایم و ان اشاالله قرار است در هر نوبت به یک قسمت از این فقره بپردازیم. در فقره اول این روایت وارد شده است که امام حسن عسگری (ع) فرمودند: «اوصیکم بتقوالله» اولین سفارش امام در این روایت سفارش به تقواست. برای پیشگیری از گناه در جامعه دو عامل نیاز است یک عامل برونی است و یک عامل درونی. عوامل بیرونی همان نیروهای انتظامی، دستگاه قضایی و قانونیاند اما عامل درونی همان تقواست. تا عامل درونی نباشد کاری از عامل بیرونی ساخته نیست. در حقیقت برخی از این قوانین اگر چه برای این امور وضع میشوند اما همچنان که در سطح دنیا نیز مشاهده میشود ابزاری در دست زورمندان و ثروتمندان برای ظلم و تعدی به مستضعفان میشوند.
وی افزود: تقوا در حقیقت حالت درونی ترس از خدا و پرهیز از گناه است که در انسان وجود دارد که اگر این محقق نباشد عوامل بیرونی در اصلاح جامعه نمیتوانند تأثیر زیادی بگذارند. تقوا چیزی است که در بسیاری از روایات به آن اشاره شده است و ریشه همه اصلاحات درونی انسان همین تقواست.
آیتالله مکارم شیرازی تصریح کرد: دومین سفارشی که امام در این روایت به ما میکند ورع در دین است. در واقع بنا به تفسیر برخی از علما ورع مرحله ای بالاتر از تقواست چرا که تقوا به دوری از گناهان مسلم اشاره دارد ولی ورع علاوه بر تقوا دوری از شبهات و احتمالات گناه را هم شامل میشود. سومین امری که امام در این فقره به آن سفارش میکنند خلوص نیت است. انسان با ریاکاری، ظاهر فریبی به جایی نمیرسد. چهارمین سفارش امام سفارش به راستگویی است، مسالهای که عدم رعایت آن عامل بسیاری از گناهان به صورتی که اگر کسی بتواند راست بگویید و دروغ نگوید دیگر نمیتواند بسیاری از گناهان را انجام دهد. راستگویی امری است که بسیاری از انبیاء به آن توصیه کردهاند و در برنامه همه انبیاء بوده است. پنجمین امری که امام به آن تاکید میکند ادای امانت است. امانت محدود به روابط بین انسانها نیست بلکه تمام نعمتها و مواهب الهی اماناتی در دست ما هستند. مثلاً این نظام جمهوری اسلامی یا قرآن کریم اماناتی هستند که خداوند به دست ما داده است. رد امانت از آن سلسله دستوراتی است که از باب حقوق بشر مطرح است یعنی فرقی نمیکند چه کسی و با چه دینی به انسان
امانتی بدهد مهم این است که هر کسی چه فاجر چه کافر به انسان امانتی بدهد انسان موظف به رد آن امانت است.
وی ادامه داد: ششمین توصیه امام عسگری به ما طولانی کردن سجده است چرا که سجده بهترین و نزدیکترین حالت انسان به خداوند است. نیکوکاری به همسایگان هفتمین توصیه امام است. این هفت توصیهای بود که امام حسن عسگری (ع) در بخش اول این روایت بیان کرده است که اگر این مسائل در فضای جامعه رعایت شود و مسلمانان به آنها عمل کنند بسیاری از مشکلات و ناملایمتها در کشور و جامعه از بین میرود.
این مرجع تقلید در رابطه با گروه تروریستی داعش عنوان کرد: اگر غربیها مدام از کلمه اسلامی در نام بردن گروه تروریستی داعش استفاده میکنند به آنها حرجی نیست و از آنها توقع دیگری نمیرود چرا که آنها با قصد و هدف از این کلمه در نام بردن این گروه استفاده میکنند آنها به عمد همیشه میگویند «حکومت اسلامی داعش» تا نام اسلام و مسلمین را خراب کنند اما من تعجب میکنم که در کشور جمهوری اسلامی چرا از این کلمه برای نام این گروه تروریستی استفاده میشود. هیچ لزومی ندارد برای اشاره به این گروه از این نام استفاده شود بلکه باید گفته شود گروه تروریستی داعش چرا که اینها نه دولتی دارند و نه ساختاری. کار این گروه کلاً تروریستی است آنها به خانههای مردم هجوم آوردند به نوامیس مردم تجاوز کردند در منطقه ایجاد ناامنی کردند و خلاصه همه کارهایی که یک گروه تروریستی میتواند انجام دهد را انجام دادند. هیچ کدام از کارهای اینها اسلامی نیست، کجا اسلام گفته است که باید سر ببرید، کجای اسلام گفته است که خون مردم بی گناه را باید ریخت، کجای اسلام تجاوز به نوامیس مردم به نام جهاد نکاح مطرح شده است. به طور کلی تمام کارهای این گروه خلاف
اسلام است و هیچ رابطهای با اسلام ندارد. حتی مفتی اعظم عربستان که زمانی حامی داعشیها بوده است اخیرا اعلام کرده است که اینها اصلاً دین ندارند. بنابراین مطبوعات کشور نباید از کلمه «دولت اسلامی داعش» برای این گروه استفاده کند.
وی اضافه کرد: به نظر میرسد در جریان تشکیل جمعیتی که آمریکا اخیراً برای مبارزه با داعش آغاز کرده است قرار است جای مجرم و قاضی عوض شود به عبارت دیگر آمریکا و همدستانش که خودشان این گروه تروریستی را به وجود آوردهاند در حال حاضر قصد دارد به مسند قضاوت بنشینند و دست پرورده خودشان را محکوم و نابود کنند. حالا بر فرض که حرفشان درست باشد و واقعاً قصدشان از بین بردن داعش باشد مگر دنیا قانون ندارد. مگر سازمان ملل و شورای امنیت مسئول این گونه مسائل نیستند. به عبارت دیگر باید پرسید آنها به چه مجوزی میخواهند این چنین کاری انجام دهند؟ بر اساس چه قانونی؟ تمام این حرکات نشان دهند این است که انگار اینها هیچ قانون و نهاد قانونی جز خودشان را به رسمیت نمیشناسند و تنها چیزی که برایشان مهم است منافعشان است. اگر جایی در دنیا منافعشان در خطر باشد آنها فراتر از هر قانون و مجوز و سازمان بین المللی عمل خواهند کرد.
آیت الله مکارم شیرازی در ادامه سلسله دروس خارج فقه خود با موضوع قربانی حج بیان کرد: بیان شد که مستحب است قربانی حج به سه قسمت تقسیم شود یک سوم را صاحب قربانی بخورد، یک سوم آن را نیز به فقیر دهد و یک سوم دیگرش را به مومنان هدیه بدهد. حکم دوم در این مساله این است که قسمتی از قربانی را خود صاحب قربانی بخورد اگر چه واجب نیست. البته برخی از علما این مساله را واجب عنوان کردهاند. باید توجه کرد که منظور از این تقسیم سه گانه، تقسیمات مساوی نیست بلکه مصداق آن بخشی از قربانی است. قول مشهور در مورد تقسیمات سه گانه استحباب است. صاحب ریاض در جلد ششم ص 428 بیان میکند که تقسیمات سه گانه مستحب است و اکثر علما قائل به استحباب هستند و بسیاری از علمای دیگر به این مساله تصریح کردهاند.
وی افزود: در کتاب حدائق جلد 17 صفحه 51 و 52 نیز این تقسیمات سه گانه را مستحب شمرده است و بعد از مسالک شهید ثانی نقل میکند که ایشان معتقد است که این تقسیمات واجب است. در جلد 19 جواهر ص 57 نیز این تقسیمات را مستحب عنوان کرده است. بنابراین ظاهر اقوال علما در این مساله این شد که اکثر علما در این مساله قائل به استحباب تقسیمات سه گانه هستند.
آیتالله مکارم در بیان ادله این اقوال بیان کرد: سه روایت سوم، سیزدهم و هیجدهم در باب چهلم از ابواب ذبح در کتاب وسائل الشیعه وجود دارد که صاحب مستند و صاحب جواهر آن را بیان کردهاند که ظاهرا دلالت هر سه روایت واضح و روشن نیست. روایت اول مربوط به حج قِران است در صورتی مساله مورد بحث ما حج تمتع است و دلیلی وجود ندارد هر چه در حج قِران ثابت شود در حج تمتع هم ثابت میشود. مشکل روایت سیزدهم این است در تشریح قربانیای است که روز عید قربان در غیر منا و به صورت مستحبی انجام میشود.
- کدخبر: 58642
پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران
کپی شد