حجت‌الاسلام والمسلمین مرتضی آقاتهرانی گفت: در اسلام هدف وسیله را توجیه نمی‌کند. اسلامگرایان التقاطی معتقد بودند که برای رسیدن به هدف از هر وسیله‌ای می‌شود استفاده کرد؛ ولی در مکتب ما چنین نگرشی قابل قبول نیست. علاوه بر هدف باید راه و مسیرمان هم درست و قابل قبول باشد.

به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع‌رسانی و خبری جماران، حجت‌الاسلام والمسلمین مرتضی آقاتهرانی، نماینده مردم تهران، ری و شمیرانات در مجلس شورای اسلامی در نشست اخلاق و رسانه که در نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال انقلاب اسلامی برگزار شد، اظهار کرد: معرفت یکی از ریشه‌های اخلاق در اسلام است. معرفت به خدا و معرفت به خود که باهم در ارتباط مستقیم هستند، دارای اهمیت ویژه ای در اخلاق است. معرفت به خدا و معرفت به خود هر کدام یک طرف سکه هستند. اگر خودمان را خوب بشناسیم خدای خود را هم به خوبی می توانیم بشناسیم. این دو هرگز از همدیگر منفک نیستند.

وی با اشاره به اهمیت شناخت در تغییر سبک زندگی افزود: معنی فارسی معرفی شناخت است. اگر خود و خدای متعال را بشناسیم خیلی مسائل در زندگی ما تغییر می‌کند. دنیا و آخرتمان تغییر پیدا می‌کند. این شناخت باعث تغییر کلی سبک زندگی‌مان می‌شود. مثلا اگر به این شناخت برسیم که فقیر هستیم و به این نکته واقف باشیم که یک غنی بی‌نیازی هم هست، دیگر از فقر گلایه نمی‌کنیم و دم از ناداری نمی‌زنیم. چون مسیرمان مشخص است می‌دانیم در خانه چه کسی برویم. چون در این حالت می‌دانیم با خدا و خلق خدا به چه سبکی حرف بزنیم.

این استاد اخلاق ادامه داد: با شناخت از خود و جایگاه خود، امید انسان، تکیه گاه و توکل انسان جهت پیدا می‌کند. مسیر ترس و نگرانی انسان مشخص می‌شود. خداوند ملجائی هست که نه حسادت می‌کند و نه بخل دارد، نه منت می‌گذارد، نه غضب می‌کند که خراب کند. خداوند انسان را بازی نمی‌دهد و پیش دیگران تحقییر نمی‌کند. حتی اجازه تحقیر دیگران را نمی‌دهد، اجازه بدگویی کردن پشت سر دیگران را هم نمی‌دهد و می‌گوید حرام است. اجازه دورویی را نمی‌دهد و از آن به نفاق تعبیر می‌کند. چرا انسان این خداوند را رها کند و برود سمت کسانی که اصلا مشخص نیست چه رفتاری با ما خواهند داشت. معرفت و شناخت خود و خدا خیلی ارزشمند است.

وی افزود: اهالی رسانه و هنر نیز باید مسیر معرفت و شناخت را طی کنند. با کمی وقت گذاشتن و رسیدن به شناخت حرکت در جهت الهی کار ممکن می‌شود. اگر کارهایی که در عرصه رسانه انجام می‌شود سالم باشد بقیه امور به خوبی پیش خواهد رفت. در نتیجه شناخت است که منجر به جهاد، مقاومت و پایداری کردن می‌شود. عبادت انسان منحصر به چند رکعت نماز نیست. وقتی انسان به معرفت الهی برسد، تفکر او، داد و ستد او، برنامه‌نویسی رایانه‌ای او هم جنبه عبادت به خود می‌گیرد.

آقاتهرانی ضمن اشاره به جایگاه انسان در کائنات ادامه داد: انسان می‌تواند به مقام بسیار بالایی دست پیدا کند. کامل شده و بالفعل شده انسان حضرت محمد (ص) خاتم الانبیاست. انسان به عنوان یک استعداد محض قابلیت رسیدن به مقام انسان کامل و بالفعل را داراست. انسان باید برای خودش ارزش قائل باشد. این خود ما هستیم که ارزش خود را تعیین می‌نیم و دیگران نیستند که قیمت ما را تعیین می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: ما ارزش کافی به انسانیت خود قائل نیستیم و به همین سبب است که سیاست را سیاسی کاری و دغل کاری می‌بینیم. با این شیوه چقدر می‌تواند کار ما خدایی باشد؟! ارزش ما به اهداف ما و مسیرهای ما برای رسیدن به این اهداف بستگی دارد. وقتی هدف و مسیر مشخص شد انسان در هر جایی که باشد راه و ارزش خود را گم نمی‌کند. موسی(س) در بدترین جا هم موسی است و عمر سعد در بهشت هم که باشد عمر سعد است.

نماینده مردم تهران، ری و شمیرانات ادامه داد: شما فعالان رسانه‌های دیجیتال که در این عرصه کار می‌کنید باید بدانید با چه هدفی پای در این عرصه گذاشته‌اید. یک نماینده مجلس هم باید بداند برای چه وارد مجلس می‌شود. هر کسی خودش می‌داند که از کاری که انجام می‌دهد چه هدفی را دنبال می‌کند. اگر برای خدا می‌خواهی وارد مجلس شوی، چرا دزدی می‌کنی، چرا شناسنامه می‌خری؟ چرا دروغ می‌گویی؟ مگر می‌شود با دزدی و دروغ به خدا رسید. مگر می‌شود با پول حرام و نامشروع شکم فقرا را سیر کرد و رضایت خدا را به دست آورد.

وی با بیان این که در اسلام هدف وسیله را توجیه نمی‌کند، تأکید کرد: اسلامگرایان التقاطی معتقد بودند که برای رسیدن به هدف از هر وسیله‌ای می‌شود استفاده کرد. ولی در مکتب ما چنین نگرشی قابل قبول نیست. علاوه بر هدف باید راه و مسیرمان هم درست و قابل قبول باشد. اینها مواردی است که در انسان نیاز به معرفت را مشخص می‌کند. باید بدانیم که برای چه و چرا و چقدر وقت می‌گذاریم و عمر خودمان را مصرف می‌کنیم.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.