حجت الاسلام والمسلمین سید محمد قائم مقامی گفت: اگر انسان نخواهد برای درک بهتر دین به ائمه و اهل بیت و شاگردان آنها رجوع کند و صرفا بر اساس رای و هواهای شیطانی خود دین را تفسیر و اجرا کند، نتیجه ای شبیه جریانات تکفیری حاصل می شود.

به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، حجت الاسلام والمسلمین سیدمحمد قائم مقامی، در شب شهادت حضرت امام جعفر صادق در مجتمع فرهنگی و مذهبی ریحانه الحسین تهران اظهار کرد: با توجه به قرار گرفتن در شب شهادت امام جعفر صادق(ع)، رییس مذهب جعفری؛ لازم است به تاثیر این امام دانشمند بر شیعیان، کل مسلمانان و کل بشریت پرداخته شود. باید به این نکته توجه کنیم که کار بزرگ امام جعفر صادق (ع) چه بوده است و چرا بشر امروز نیازمند رجوع به امام جعفر صادق(ع) است.

وی با طرح موضوع دین شناسی و سوالی با این عنوان که « دین را چگونه باید شناخت؟» گفت: با دو نکته مواجه هستیم. یکی آنچه که خداوند تبارک و تعالی به عنوان دین بر بشر نازل می فرماید و عبارت از وحی و کلام الله و کلمه الله است. و دیگری اینکه این وحی و این کلمه الله چگونه فهمیده و تفسیر شود و چگونه به آن عمل شود. مراد از عترت برخورداری از مقامی است که این حق و اجازه را دارد که دین را آنچنان که هست بفهمد، تاویل و اجرا کند.

این استاد حوزه و دانشگاه افزود: در مورد وحی با دو حالت مواجه ایم. حالت اول این است که وقتی قرآن نازل می شود، خداوند متعال افرادی از جنس وحی را مامور فهم و اجرای کلام خود قرار می دهد. وقتی کسی کلام خدا را تفسیر می کند، باید آنچه که مدنظر خدا است را بفهمد و اجرا کند. برای این فهم تنها کسانی شایسته هستند که از جنس قرآن باشند. حالت دیگر این که وقتی کلام وحی نازل می شود، افراد به اهل بیت و افرادی از جنس وحی مراجعه نمی کنند و می گویند برای ما قرآن کافی است. بعد چون می بینند قرآن به تنهایی نمی تواند برای آنان قابل درک و فهم باشد، نفس و رای خود را نیز به قرآن می افزایند و کلام الهی را آن گونه که دوست دارند تفسیر می کنند. چنین می شود که بعد از رحلت پیامبر عظیم الشان اسلام دو مکتب به وجود می آید؛ یکی مکتب اهل بیت علیه السلام یا همان مکتب غدیر و قرآن و عترت و دیگری مکتب ثقیفه که مکتب خلفاست.

وی افزود: مکتب ثقیفه ابتدا قائل به قرآن می شود و سپس می گوید قرآن و خلیفه. آنها معتقدند کار حضرت خلیفه تفسیر و تاویل و اجرای قرآن است. در مقابل مکتب امام صادق (ع) به انسان ها یاد داد که اگر می خواهید کتاب خدا را درست بفهمند و درست اجرا کنند، از چه راهی وارد شوند. بر همین اساس امام صادق راه فقه را به انسان ها یاد داد. این راه راهی جز راه هوا و هوس های نفسانی در درک کتاب الله است. فقه عظیم ترین دستاورد امام جعفر صادق برای همیشه بشریت است.

سیدمحمد قائم مقامی ادامه داد: امام جعفر صادق (ع) سعی بر این داشت که مبنای مکتب اهل بیت را به طور دقیق و جامع عرضه کند. راهکار ها و رمز و راز این مکتب را نشان دهد و این را بیاموزد که چگونه باید استنباط صحیحی از دین کرد.

مدرسه و وی افزود: کلام الهی وحی شده خودش با نوعی وحی می تواند فهمیده شود. در صورتی کلام خدا را بدون دخالت دادن خود و نفس و شیطان می شود درک کرد که خود صاحب کلام و خود خدا کلام الله را بر قلب انسان بیافکند. این نوعی القاء و الهام است، چرا که خداوند از این طریق منظور خود را در دل انسان ها الهام می کند. چنین الهامی را در اصطلاح فهمیدن وحی با وحی می نامند. این نوع درک از دین درک واقعی آن است.

این استاد حوزه و دانشگاه در توضیح تفسیر به رأی و تقابل آن با مکتب جعفری گفت: در مکتبی که تفسیر با رای، اساس آن است، نظر و عقیده شخصی افراد معیار تفسیر و اجرای قرآن قرار می گیرد. این مکتب جاهلیت است؛ جاهلیت شدیدی که وحی و دین را پشتوانه جهالت خود قرار می دهد و با این پشتوانه ظلم و جور می کند. نمونه عینی این ماجرا در زمان ما بعد از پیروزی انقلاب اسلامی با رهبری حضرت امام خمینی(س)، بر آمدن دین شناسی به حق و فقاهت صادقی در جهان امروز بود. به دنبال ظهور این نوع دین شناسی غوغایی در جهان پدید آمد و انقلابی رخ داد. در مقابل این انقلاب، جریانی با عنوان مجاهدان تکفیریِ سلفی ناصبی ظاهر شدند. گروهی که سر بلند کرده و با برافراشتن پرچم «لا إله إلا الله محمد رسول الله» دین را با فهم غلط تفسیر کرده و به اجرا می گذارد.

وی افزود: چند روز پیش تضاد بین کفار ایجاد شده است و تکفیری های داعش که خود توسط کفار غربی برای ضربه زدن به اسلام ناب تربیت شده بودند، خبرنگار بیچاره آمریکایی که چند وقت پیش در سوریه اسیر تکفیری ها شده بود را سر بریدند و از آن فیلم تهیه کردند و منتشر کردند. آمریکا هم این خبر را تصدیق و تایید کرد. آمریکا باید ادامه ماجرا را ببیند و منتظر صحنه های بعد باشد.

قائم مقامی در ادامه گفت: اگر انسان نخواهد برای درک بهتر دین به ائمه و اهل بیت و شاگردان آنها رجوع کند و صرفا بر اساس رای و هواهای شیطانی خود دین را تفسیر و اجرا کند، نتیجه ای شبیه جریانات تکفیری حاصل می شود. یکی از آموزه های مهم امام صادق(ع) این است که کسی حق ندارد دین را بر مبنای نظر و رای خود تفسیر و اجرا کند. امامان حتی این اجازه را به خودشان هم نمی دادند چه برسد به افراد دیگر. وقتی در درک قرآن با مشکل و مساله ای مواجه می شویم باید به اهل آن مراجعه کنیم. اگر مساله ای داریم به فقهای اهل بیت و شاگردان مکتب امام صادق رجوع می کنیم. فقیه نه بر مبنای گرایش و سلیقه خود بلکه دقیقا مبتنی بر یک سیستم بسیار دقیق علمی که امام صادق واضع آن بوده به حل مساله می پردازد.

وی افزود: باید به این مساله توجه کنیم که فقه جعفری چه حرف جدیدی را برای عرضه به دنیا دارد. اعتقاد به خدا و پیغمبر و اعتقاد به آخرت حرف جدیدی نیست. این مسائل را غربی ها هم شنیده اند. حرف جدید این می تواند باشد که با چه روشی خدا را بشناسیم. ما باید به معرفی متد جدید دین شناسی بپردازیم. این متد امام صادق است که در دین بر مبنای هوا و هوس حرف نزنیم. تاریخ بشر به گونه ای بوده که با فاصله گرفتن از ائمه و انبیا و نزدیک شدن به پادشاهان و سیاست های طاغوتی، همواره دین را بر مبنای مصلحت های طاغوتی تفسیر و اجرا کرده اند. غالب انسانهای روی زمین که اکثراً مستضعف هستند پیامبرانِ خدا را نمی شناسند. اسم پیامبران را شنیده اند و در ظاهر معتقدند، ولی آنها را آن گونه که هستند نمی شناسند.

این سخنران شب شهادت حضرت امام جعفر صادق(ع) ادامه داد: پادشاهان و طاغوتیان همواره فیلتری بودند که از شناخته شدن صحیح پیامبران جلوگیری کرده اند و شناخت باب میل خودشان از انبیاء الله را به مردم القاء کرده اند. علاوه بر ناصبی ها و وهابی های تکفیری بقیه برادران و خواهران مسلمان ما که مستضعف واقع شده اند، ناخودآگاه از پشت فیلتر معاویه به پیغمبر اسلام نگاه می کنند. در حقیقت معاویه پیغمبر اسلام و سنت رسول الله را برای اینها معرفی کرده است.

وی افزود: به برکت انقلاب اسلامی مکتب امام صادق(ع) در اسلام معرفی شده است. مکتبی که مخالف طاغوتی گری و استضعاف است. مکتبی که معتقد است دوره عقلانیت بشر فرا رسیده است. در این دوره انسان ها با عقل خودشان دین را می فهمند نه با رای خودشان. ترجمان این که گفته می شود دین عبارت از قرآن و عترت است، این است که دین آمیزه ای از قرآن و عقل است. بنابراین قرآن را عقل واقعی و حقیقی می فهمد. این مکتب در مقابل مکتبی قرار گرفته است که دین را آمیزه ای از قرآن و هوا و هوس و رای معرفی می کند. حاصل این مکتب منحرف، جریان نجس تکفیری است که عداوت آن با اهل بیت ثابت شده است.عراق سرزمین حرب محسوب می شود چرا که آمریکا آن را اشغال کرده است؛ بنابراین حکومتی که با اشغالگر همکاری می کند و کسانی که با چنین حکومتی همکاری می کنند، چه شیعه و چه سنی مهدور الدم هستند و باید کشته شوند. زیرا مبنای استدلال آنها هوا و هوس شیطانی و بازی است. وقتی از آنها می پرسیم چرا با خود کافر یعنی آمریکا و اسراییل نمی جنگی؟ می گویند: نه! فعلا آنها در اولویت مبارزه ما نیستند. اولویت مبازره ما مردم عراق، شیعیان و مسلمانان هستند. این می شود استدلال و رای جاهلانه عده ای اراذل و اوباش.

این استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: یکی از تعالیم امام صادق (ع) تقیه است که به مسلمانان توصیه می کند در برابر اهل سنتی که مستضعف واقع شده اند و عامه محسوب می شوند، تقیه کنند. امروز هم معیار و شاخص تقیه ولی فقیه زمان است. او است که مشخص می کند کجا باید تقیه کرد و کجا تقیه نکرد. هر کسی هم که از او منحرف شود حتی اگر آیت الله باشد، منحرف است. ممکن است بگوید من نمی خواهم تقیه کنم، می خواهم فحاشی کنم. این اشتباه است. ولی فقیه، مظهر و سخنگوی اهل بیت در روی زمین هستند.

وی در پایان افزود: امام جعفر صادق(ع) علاوه بر اینکه برای ما احکام و موضوعات بسیار مهمی را که در روایات و احادیث دیده می شود بیان فرموده اند ، سیستم و متدولوژی فهم دین را ارائه کرده اند که شاید مهمتر از مورد قبلی باشد. ایشان سیستمی را معرفی کرده اند که تا قیام و قیامت می شود با آن دین را درست فهمید. مکتب و روش امام صادق ما را در درک روزآمد و به روز دین یاری می کند. ایشان در حدیثی به فردی که می خواست در فهم موضوعی دینی قیاس کند فرمودند سنت خدا سنت قیاسی نیست و نمی شود با چیزی دیگر مقایسه کرد.


انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.