جماران: چهره آکادمیک دکتر رضا فرجی دانا بر چهره سیاسی او می چربد. او بیش از اینکه کنشگر فضای پرتنش سیاسی باشد، مدیری توامند و دانشمندی خلاق است. اما تقدیر چنان است که این چهره نه چندان سیاسی، قربانی سیاست شود. او یک بار 11سال پیش، از مجلسیون اصلاح طلب، نمره منفی گرفت و اینک برخی مجلسیون عضو پایداری، او را به جرمهای نه چندان مشخص و مبرهن، به استیضاح کشانده اند. نخستین وزیر روحانی در نخستین هفته دولتِ کابینه هشتم کارت قرمز گرفته است. پیش از این، در دو خبر جداگانه، دفاعیات موافقان فرجی دانا و گمانه زنی های دلایل استیضاح او را در خصوص بازگشت دانشجویان ستاره دار و تخلفات دولت سابق آوردیم، اکنون در بخش سوم، به چرایی استیضاح از زبان مخالفان فرجی دانا و استدلال نمایندگان استیضاح کننده می پردازیم:
دفاع تاریخی از فرزند دانای قم / جرمش این بود که اسرار هویدا می کرد
از افشاگری های دلیرانه فرجی دانا تا پرده برداری های جدید رسانه ها
***
متن طرح استیضاح وزیر علوم
متن درخواست استیضاح وزیر علوم، تحقیقات و فناوری که به امضای ۵۱ نفر از نمایندگان مجلس رسیده توسط یکی از اعضای هیئترئیسه مجلس قرائت شد.
حجتالاسلام حسین سبحانینیا عضو هیئترئیسه مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز پارلمان متن درخواست استیضاح رضا فرجیدانا وزیر علوم، تحقیقات و فناوری که توسط جمعی از نمایندگان به هیئت رئیسه تحویل داده شده بود را قرائت کرد.
متن نامه استیضاح به این شرح است:
بسمالله الرحمن الرحیم
هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی
با سلام و تحیت
احتراما همانگونه که مستحضرید دانشگاههای کشور محل تربیت نیروی انسانی متخصص، متعهد و دانشمند و کانون اصلی تولید علم و دانش در کشور است و به واسطه همین ارزش و اهمیت است که حضرت امام(ره) دانشگاهها را کارخانه انسانسازی و ضامن استقلال کشور دانستند و رهبری معظم انقلاب، اسلامی شدن آن را خواستار شده و تولید علم و تسریع در دانشاندوزی و تولید علم را از اولویتهای ایران اسلامی برشمردند.
با عنایت به شرایط ویژهای کشور و ضرورت عبور عزتمندانه از مقابله با جنگ تحمیلی اقتصادی، نظام سلطه به رهبری آمریکا، لزوم آرامش و دقت نظر در پرهیز از ایجاد تنش و افراط در محیطهای علمی صدچندان مینماید.
باکمال تاسف شیوه مدیریت جناب آقای دکتر فرجیدانا وزیر محترم علوم، تحقیقات و فناوری خلاف مصالح کشور و انتخاب رویهای است که مانع رشد تولید علم و در عوض قرار دادن دانشگاهها در معرض تندروی و افراط است که با شعارهای دولت یازدهم نیز تعارض دارد و حاصلی جز عقبافتادگی کشور و بیثباتی در حوزه علم و فناوری و ایجاد زمینه تنش و التهابآفرینی در جامعه نخواهد داشت که نشانههای آن کاملا آشکار است.
از اینرو ما امضاکنندگان، مطابق اصل 89 قانون اساسی به دلایل ذیل خواهان استیضاح وزیر علوم، تحقیقات و فناوری به علت عدم پایبندی ایشان به رویههای قانونی، مصالح کشور، مشی اعتدال و وعدههای داده شده در زمان رای اعتماد مجلس و به تبع آن ایجاد و فراهمسازی بستر و ترویج افراطیگری در دانشگاهها و موسسات آموزش عالی هستیم.
1- عدم پذیرش و سرگردانی پذیرفتهشدگان قانونی بورسیههای تحصیلات تکمیلی و متاسفانه ارائه مجوز پذیرش افراد رد صلاحیت شده در این دورهها علیرغم تاکید مراجع ذیصلاح و قانونی در کشور و بازگرداندن برخی اساتید اخراج شده توسط هیئتهای رسیدگی به تخلفات و یا مراجع ذیربط دانشگاهها
2- اعزام گروههای سیاسی بعضا دارای سوابق تندروی، کارشناسان، ارزیابی عملکرد روسای دانشگاهها که زمینه ایاد تنش را در دانشگاهها فراهم نموده و تغییر شیوه انتخاب روسای دانشگاهها برخلاف رویههای جاری شورای عالی انقلاب فرهنگی و خلاف دستور صریح ریاست محترم جمهوری
3- منصوب نمودن انصار دارای سوابق مشخص در فتنه 88 در مسئولیتهای مهم ستادی وزارتخانه و عزل اشخاص عالم، متعهد و مدیر از برخی دانشگاه ها و نصب افراد دارای سوابق تند افراطی بویژه در مدیریتهای میانی دانشگاهها
4- عدم مواجهه درست با تحرکات سیاسی ضدانقلاب و ضدنظام برخی عناصر فعال در دانشگاهها و میدان دادن به برخی نشریات دارای رویکرد ضددینی و گرایشات شدیدا قومی و تجزیهطلبانه و یا الهادی در محیطهای دانشگاهی و احیای برخی تشکلهای افراطی و آشوبطلب
به گزارش تسنیم، به گفته این عضو هیئترئیسه مجلس درخواست این استیضاح به امضای 51 نفر از نمایندگان مجلس رسیده است.
***
احمد توکلی: فرجی دانا تفاهم بین مجلس و دولت را از بین بُرد
نماینده مردم تهران در مجلس گفت: وزیر علوم اشتباه کرد که با انتصاب برخی افراد، تفاهم بین مجلس و دولت را از بین برد.
احمد توکلی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با فارس با اشاره به موضوعات مطرح شده درخصوص استیضاح وزیر علوم ازجمله برخی انتصابات در این وزارتخانه و کاهش رشد علمی دانشگاه ها اظهار داشت: بنده عملکرد وزیر را در خصوص انتصاباتش درست نمیدانم، به دلیل این که از نیروهایی استفاده کرد که مجلس نسبت به آنها حساسیت دارد.
نماینده مردم تهران ادامه داد: زمانی که دانشگاه ها باید با آرامش اداره شود، دلیلی ندارد که وزیر علوم از بین این همه نیروی علمی، به سراغ کسانی برود که مجلس به آنها حساسیت دارد.
توکلی گفت: این کار به معنای نوعی لجاجت با مجلس است و طبعا آثار منفی دارد و اعتماد را از بین می برد و نوعی تخاصم را با مجلس ایجاد می کند.
وی افزود: بعلاوه اینکه درباره برخی انتصابات ایشان حرف و حدیث زیاد است و به نظرم وزیر علوم از این حیث اشتباه کرد که با انتصاب برخی افراد تفاهم بین مجلس و دولت را از بین برد.
توکلی همچنین در پاسخ به سئوالی پیرامون برخی تلاشها برای استفاده از موضوع بورسیهها درجهت تحت تاثیر قرار دادن روند استیضاح وزیر علوم گفت: گرچه تحصیل افراد با استفاده از بورسیه های غیر قانونی، غلط است، اما نمی توان آن را به تمام بورسیه ها تعمیم داد و باید موضوع به صورت دقیق بررسی شود.
***
میرکاظمی: فرجی دانا به افراد باندی و حزبی مسئولیت داده است
نماینده تهران در مجلس با بیان اینکه فرجیدانا «خانه احزاب» در دانشگاهها درست کرده و امروز می خواهد با چوب بورسیههای غیرقانونی اقداماتش را توجیه کند، گفت: بسیاری از آقایانی که هماکنون معاون یا وزیر هستند حتی در کنکور هم شرکت نکردند ولی بورسیه و به خارج اعزام شدند.
به گزارش افکارنیوز،مسعود میرکاظمی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با اشاره به ادعای وزیر علوم مبنی بر افشای لیست بورسیههای غیرقانونی در دولت قبل، اظهار داشت: فرض کنیم اصلاً یک تعداد بورسیه در دولت قبل مشکل داشتند، این موضوع چه ربطی به طرح استیضاح وزیر علوم دارد؟!
وی افزود: کمیسیون آموزش و تحقیقات به ادعای فرجیدانا رسیدگی و اعلام کرده که این ادعا بیجاست، طبق گزارش این کمیسیون، افرادی که از آنان نام برده شده، یکی از آنان سابقه جهبه طولانی به مدت ۸۰ ماه داشته که به خاطر داشتن این سابقه بورسیه شده است، فردی دیگری نیز فرزند شهید بوده و بورسیه شده است و اینگونه موارد جزء قوانین بورسیه است، ولی در عین حال اصلاً فرض کنیم یک تعدادی از بورسیهشدگان در دولت قبل به صورت غیرقانونی بورسیه شدند، این موضوع چه ربطی به طرح استیضاح فرجیدانا دارد؟استیضاح وزیر علوم به دلیل سوءمدیریت وی در یکسال گذشته بوده است، طی این مدت شاهد کاهش رشد علمی در کشور بودیم، چون افرادی که عاشق علم بودند، کنار گذاشته شده و حذف شدند.
میرکاظمی با بیان اینکه فرجیدانا یک خانه احزاب در دانشگاهها درست کرده است، تصریح کرد: وزیر علوم به افرادی در این وزارتخانه مسئولیت داده که از باند و گروه هستند نه بر اساس شاخصها و صلاحیتها، حتی بدعتگذاریهایی نیز شده است، انتخابات انجام دادهاند، ولی کسانی که بالاترین رأی را آوردند، انتخاب نکردند اما کسی که پایینترین رأی را آورده انتخاب کردند، این موارد گزارشاتی است که به مجلس ارائه شده است.
وی تأکید کرد: در مورد استعلامها باید پرسید چند نفر از مسئولان وزارت علوم را وزارت اطلاعات تایید کرده است؟ در مورد سرپرستان دانشگاهها چرا به خواستههای مجلس و دغدغههای نمایندگان توجه نشد، چرا در مورد دانشجویان ستارهدار به مطالب مطرحشده از سوی وکلای دولت اهمیتی داده نشد؟ مجلس روی این موضوعات حساس است چون مجلس یک ارگان رسمی کشور و جزء ارکان نظام است، مگر یک وزیر میتواند نسبت به سیاستهای مجلس بیتفاوت باشد، به رغم آنکه بارها به او تذکر داده شده است؟!
میرکاظمی که از امضاکنندگان طرح استیضاح وزیر علوم است، همچنین خاطرنشان کرد: حذف نیروهای دلسوز و متعهد، عدم توجه به صلاحیتها و توانمندیهای علمی افراد در انتصابشان، از جمله ایراداتی است که ما به وزیر علوم داریم؛ گزارش دادند یک فردی را به عنوان رئیس دانشگاه منصوب کردند ولی یک گروهی او را مدیریت میکنند و این موضوع در بسیاری از دانشگاههای کشور تکرار شده است، یعنی دانشگاهها به صورت گروهی و حزبی اداره میشوند.
وی اضافه کرد: به افراد افراطی به نام اعتدال مسئولیت دادند و افراطیترین افراد را در رأس دانشگاهها منصوب کردند این موارد مشکلاتی را ایجاد کرده است، بکارگیری برخی افراد که مجلس آنها را رد کرده است مانند توفیقی و میلیمنفرد در مسئولیتهای مختلف وزارت علوم، نوعی دهنکجی به مجلس است، قبلاً میگفتند مجلس باید ریلگذاری کند و دولت روی این ریل حرکت کند، ولی امروز دولت میگوید اصلاً نه اطراف من بیایید و نه ریل بگذارید، فقط هر کاری که من انجام دادم شما آن را تأیید کنید.
میرکاظمی یادآور شد: اینگونه انتظارات خلاف قانون اساسی است، یکی از وظایف مجلس شورای اسلامی نظارت بر حُسن اجرای قوانین در دستگاهها و نظارت بر عملکرد دولت است، مجلس نهم یک مجلس اصولگراست و آنان باید روی این موضوعات توجه داشته باشند، نمیشود ما شاهد باشیم افراد در دانشگاه کنار گذاشته میشوند، رشد علمی متوقف میشود و سپس توقع داشته باشند مردم برای آنان سوت و هورا بکشند، این امکان ندارد، اگر آقای وزیر به جای موضوع بورسیهها، یکصد موضوع دیگر را نیز مطرح کند، باید بداند قرار است آقای فرجیدانا توسط مجلس استیضاح شود نه اینکه او مجلس را استیضاح کند.
وی تصریح کرد: اتفاقاً مجلس بسیار حساس است و آقای وزیر اگر مطلبی دارد، میتواند آن را منتشر کند، اگر در جایی بورسیهای خلاف قانون انجام شده، مجلس به آن رسیدگی میکند اما باید پرسید چطور آقای وزیر طی یکسال گذشته این موارد را به مجلس گزارش نکرده تا قوه مقننه با افراد خاطی برخورد کند و امروز که طرح استیضاحش در مجلس اعلام وصول شده، موضوع بورسیههای غیرقانونی در دولت قبل را مطرح کرده است؟ هر چند اگر فرجیدانا امروز هم این لیست را ارائه دهد، تفاوتی نمیکند، چون مجلس به آن رسیدگی خواهد کرد، اما وزیر علوم باید بداند که مطرح کردن چنین موضوعاتی هیچ ربطی به استیضاحش ندارد، حتی اگر یکی از نمایندگان مجلس تخلفی مرتکب شده باشد، به آن هم رسیدگی میشود.
میرکاظمی با بیان اینکه وزیر علوم باید توجه کند که با طرح استیضاحش برخورد بچهگانه نداشته باشد، تصریح کرد: در طرح استیضاح وزیر علوم دهها سؤال اساسی مطرح شده است، اینکه آقای فرجیدانا بخواهد با موضوع استیضاحش یک بازی بچهگانه به نام بورسیههای غیرقانونی را آغاز کند، درست نیست و البته ربطی هم به موضوع استیضاح وی ندارد.
وی ادامه داد: هر چند مجلس نسبت به این موضوعات بسیار حساس است و قطعاً با متخلفین برخورد میکند، اما اگر قرار شد به موضوع بورسیههای غیرقانونی رسیدگی شود حتماً در مجلس اصرار میکنیم کمیتهای تشکیل شود و موضوع بورسیهها از دولتهای قبل تاکنون را مورد رسیدگی قرار دهد تا مشخص شود وضعیت بورسیهها چگونه بوده است. اما اینکه آقای وزیر علوم بخواهد از این موضوع به عنوان یک عامل بازدارنده برای طرح استیضاحش استفاده کند در حالی که دهها سؤال اساسی در این طرح وجود دارد، کار درستی نیست و فرجیدانا نمیتواند چنین موضوعی را تبدیل به دفاع شخصی کند.
وی گفت: بسیاری از آقایانی که هماکنون معاون یا وزیر هستند حتی در کنکور هم شرکت نکردند ولی بورسیه و به خارج اعزام شدند، اینگونه موارد در جایی که وزیر اختیار دارد و میتواند یک کاری در چارچوب قانون انجام دهد، مشکلی ندارد ولی بحث بنده این است که مخلوط کردن موضوع استیضاح وزیر علوم که دهها سؤال اساسی در آن مطرح است با چوب بورسیههای غیرقانونی، امکانپذیر نیست و نمیتواند اقداماتش را توجیه کند، تداخل این ۲ موضوع موجب عوض شدن جای استیضاحکننده و استیضاحشونده میشود که به نظر میرسد به ضرر دولت است.
نماینده تهران در مجلس با بیان اینکه افراد فتنهگر در وزارت علوم در پستهای مختلف منصوب شدند، تأکید کرد: فضای دانشگاهها یک فضای علمی است و باید از توانمندی اساتید دانشگاهها که سرمایه اصلی دانشگاهها هستند، استفاده شود، نمیشود اینگونه سرمایهها با غربالهای حزبی، حذف شود، ولی متأسفانه در این مقطع چنین اقداماتی انجام شده است.
وی خاطرنشان کرد: یکی از علل کاهش سرعت رشد علمی کشور کنار زدن افراد صاحب دانش، ارزشی و اصولگراست که موجب میشود تأثیر جدی در رشد دانش کشور داشته باشد و تاکنون نیز اثر خودش را گذاشته است.
میرکاظمی در پایان خاطرنشان کرد: نکته قابل توجه این است که وقتی به جای صلاحیتها و شایستگیها، حزب و گروه افراد در نظر گرفته میشود و با یک دید خاص به افراد نگاه میشود و بعضی اشخاص به بازی گرفته میشوند و برخی افراد هر چند صلاحیت علمی دارند، ولی چون در باند و حزب نیستند، حذف میشوند، این امر موجب میشود همافزایی علمی در دانشگاهها اتفاق نیفتد و به کشور ضربه وارد شود، آنچه امروز در دانشگاهها در حال رخ دادن است، حذف بخشی از توانمندی دانشگاهها به عنوان اصولگرا و صرفاً بکارگیری افرادی که همراه فتنه بودند یا در حزب فتنهگران حضور داشتند یا در آن گروه شرکت میکردند، نشان میدهد که بخش عظیمی از توانمندیهای دانشگاهها را که اعضای هیئت علمی و بزرگترین سرمایه کشور هستند، به این ترتیب حذف کردند.
***
نقوی حسینی: فرجیدانا پای فتنهگران را به دانشگاه باز کرد
یکی از استیضاح کنندگان وزیر علوم با بیان اینکه پای فتنهگران در دوران وزارت فرجیدانا به دانشگاه باز شد، گفت: برای نجات دانشگاه از چنگ سیاستزدگی تصمیم به استیضاح وزیر علوم گرفتهایم.
به گزارش پارس به نقل از تسنیم،سید حسین نقوی نماینده مردم ورامین و از امضا کنندگان استیضاح وزیر علوم درباره محورهای استیضاح فرجیدانا، گفت: یکی از دلایل استیضاح آقای فرجیدانا، منصوب کردن افرادی سوابق مشخص در فتنه 88 در مسئولیتهای مهم ستادی وزارتخانه است که این محور مصدایق بارزی دارد.
وی افزود: سالها در دانشگاههای کشور تلاش شده تا بحثهای علمی بر مباحث سیاسی مقدم باشد و دانشگاه به رسالت اصلی خود درباره مسائل علمی پایبند باشد اما از با حضور آقای فرجیدانا در وزارت علوم ما شاهد حضور افراد سیاسی در مهمترین بخشهای علمی دانشگاهها بودهایم که این امر موجب کند شدن رشد علمی در دانشگاهها میشود.
نقوی با تاکید بر اینکه فتنهگران نگاه ابزاری به دانشگاه دارند و میخواهند از روحیات پاک دانشجویان در راستای تامین اهداف سیاسی استفاده کنند، تصریح کرد: آقای فرجیدانا با انتصاباتی که انجام داد لطمه بزرگ به وزارت علوم زد که قابل انکار نیست.
نماینده مردم ورامین در پایان با بیان اینکه دانشگاه مرکز علوم و پژوهش است نه جولانگاه سیاسیون، گفت که نمایندگان برای نجات دانشگاه از چنگ سیاستزدگی تصمیم به استیضاح وزیر علوم گرفتهاند.
***
آیا «بورسیهها» وزیر را به استیضاح کشانده است؟ / افشاگری بیمدرک حامیان «دانا»
فرصت یک ماهای هم که با وساطت لاریجانی از سوی نمایندگان به آقای وزیر اعطا شده بود، به سر رسید و حال فرجی دانا باید در حضور نمایندگان مجلس از عملکردش دفاع کند.
به گزارش گروه اجتماعی مشرق، فرصت یک ماهای هم که با وساطت لاریجانی از سوی نمایندگان به آقای وزیر اعطا شده بود، به سر رسید.
حال وزیر علوم دولت روحانی در خط آخر اولین استیضاح دولت یازدهم قرار گرفته است و باید در حضور نمایندگان مجلس از عملکردش دفاع کند.
*دلایل استیضاح وزیر از زبان مجلسیها
دلایل نمایندگان برای استیضاح وزیرعلوم به عدم پذیرش و سرگردانی پذیرفته شدگان قانونی بورسیههای تحصیلات تکمیلی و ارائه مجوز پذیرش افراد رد صلاحیت شده در این دورهها علی رغم تاکید مراجع ذیصلاح و قانونی در کشور عنوان شده است.
دیگر دلیل نمایندگان برای استیضاح فرجی دانا این است که اعزام گروههای سیاسی بعضا دارای سوابق تندرو در قالب کارشناسان، ارزیابی عملکرد روسای دانشگاهها زمینه ایجاد تنش را در دانشگاهها فراهم کرده و تغییر شیوه انتخاب روسای دانشگاهها برخلاف رویه های جاری شورای عالی انقلاب فرهنگی برخلاف دستور صریح ریاست جمهور است.
منصوب کردن عناصر دارای سابقه مشخص در فتنه 88 در مسئولیت های مهم ستادی وزارتخانه و نصب افراد دارای سوابق تند و افراطی به ویژه در مدیریت های میانی دانشگاهها دیگر دلیلی بود که نمایندگان مجلس برای استیضاح وزیر علوم عنوان کردند.
در همین رابطه توکلی نماینده مجلس شورای اسلامی عنوان کرد که بنده عملکرد وزیر را در خصوص انتصاباتش درست نمیدانم، به دلیل این که از نیروهایی استفاده کرد که مجلس نسبت به آنها حساسیت دارد. وزیر علوم از این حیث اشتباه کرد که با انتصاب برخی افراد تفاهم بین مجلس و دولت را از بین برد.
همچنین میرکاظمی نماینده مجلس در همین خصوص گفت: بکارگیری برخی افراد که مجلس آنها را رد کرده است مانند توفیقی و میلیمنفرد در مسئولیتهای مختلف وزارت علوم، نوعی دهنکجی به مجلس است.
علت دیگری که نمایندگان بخاطر آن بدنبال استیضاح وزیرعلوم هستند، چنین عنوان شده است که وزارت علوم مواجه درستی با تحرکات سیاسی ضد انقلاب و ضد نظام برخی عناصر فعال در دانشگاهها نداشته و به برخی نشریات دارای رویکرد ضد دینی و گرایشات شدیدا قومی و تجزیه طلبانه در محیط های دانشگاهی میدان عمل داده است.
در همین رابطه حاجی دلیگانی نماینده مجلس شورای اسلامی عنوان کرد که فعالیتهای وزیر باعث شده تا دانشگاهها از یک مکان علمی به یک باشگاه برای احزاب سیاسی تبدیل شوند.
*آبا واقعا «بورسیهها» وزیر را به استیضاح کشاند؟
اما در سوی دیگر اصلاح طلبان و حامیان وزیر علوم مدعی هستند استیضاح فرجی دانا علت دیگری دارد. آنان چنین عنوان میکنند که اعلام بورسیه های غیرقانونی در دولت قبل توسط وزیرعلوم باعث کشانده شدن وی به مجلس شده است.
این درحالی است که برخی نمایندگان ضمن رد چنین مدعایی عنوان کردهاند که با بررسی حدود یک هزار و 500 نفر از بورسیهها مشکلی از نظر قانونی ندیدهاند.
برخی طراحان استیضاح و اساتید دانشگاهی معتقدند طرح مسئله بورسیههای غیرقانونی توسط وزارت علوم فرار به جلو مسئولان این وزارتخانه و سرپوشی بر عملکرد یکساله شان است. چراکه به گفته مقتدایی نماینده مجلس شورای اسلامی باید مشخص شود چرا آقای وزیر پیش از طرح مسئله استیضاح تخلفات مربوط به بورسیهها را رسانهای نکرده است.
همچنین میرکاظمی نماینده مجلس نیز گفته است: چطور آقای وزیر طی یکسال گذشته این موارد را به مجلس گزارش نکرده تا قوه مقننه با افراد خاطی برخورد کند و امروز که طرح استیضاحش در مجلس اعلام وصول شده، موضوع بورسیههای غیرقانونی در دولت قبل را مطرح کرده است.
این درحالی است که به عقیده میرکاظمی موضوع استیضاح وزیر علوم هیچ ارتباطی با موضوع بورسیه پیدا نمیکند، بلکه استیضاح وزیر علوم به دلیل سوءمدیریت وی در یکسال گذشته بوده است و اینکه در این مدت شاهد کاهش رشد علمی در کشور بودیم، چون افرادی که عاشق علم بودند، کنار گذاشته شده و حذف شدند.
طبق گفتههای نمایندگان مجلس از دیگر دلایل استیضاح وزیر علوم بدعتهای این وزارت خانه در انتخاب رؤسای دانشگاهها است که طبق ادعای خودشان که با نظرسنجی رؤسای دانشگاهها انتخاب میشود اما در بسیاری موارد بجای انتخاب فردی که بالاترین رأی را آورده، فردی با کمترین رأی انتخاب میشد.
در کنار تمامی دلایل نمایندگان مجلس برای استیضاح وزیر علوم، اصلاحطلبان و حامیان وزیر علوم بر مسئله بورسهای غیرقانونی تمرکز کردهاند و بدنبال سیاسی کردن مسئله استیضاح وزیر علوم هستند.
*یک افشاگری، فرزندان کدام مسئولین بورس شدند؟
در همین زمینه یکی از خبرگزاریهای اصلاح طلب چنین ادعا کرده است که پسر وزیر ارتباطات دولت گذشته با بورس غیرقانونی برای ادامه تحصیل به کانادا رفته است. این درحالی است که معاون بورس تحصیلی دولت دهم پس از سکوت چند ماهه با انتشار نامهای به بیان جزئیات بورسهای دولت گذشته پرداخته است.
وی پیرامون بورس پسر وزیر سابق ارتباطات میگوید: سوابق فرزند آقای سلیمانی نماینده مجلس شورای اسلامی و وزیر سابق ارتباطات این است که وی رتبه زیر 70 در کنکور سراسری کارشناسی، رتبه زیر 15 در کنکور سراسری کارشناسی ارشد، تحصیل در دو مقطع کارشناسی با معدل تقریبا 16 و کارشناسی ارشد با معدل 17 در دانشگاه صنعتی شریف، عضو بنیاد ملی نخبگان و دریافت کمک هزینه تحصیلی از این بنیاد در دوران تحصیل به دلیل نخبگی، رتبه دو رقمی در کنکور سراسری دکتری داخل، دریافت کمک هزینه تحصیلی و معافیت از شهریه در دوره دکتری درخارج از کشور است.
آنچه که از سوابق ذکر شده استنباط میشود این است که چنین فردی با این سوابق علمی و تحصیلی هیچگاه نیازی نداشته است که از امتیازات خاص استفاده کند.
بورسیه شدن دختر وزیر علوم دولت دهم، موضوع دیگری بود که برخی روزنامههای اصلاح طلب و حامیان وزیر علوم از آن به عنوان بورس غیرقانونی اشاره میکنند این درحالی است که آنان هیچ سخنی از بورس فرزند صدیقی رئیس کنونی سازمان امور دانشجویان و معاون وزیر علوم بیان نمکنند.
بنا به گفته مسلمی نائینی، معاون بورس تحصیلی دولت دهم تقریبا همزمان فرزند وزیر علوم دولت دهم و فرزند صدیقی رئیس کنونی سازمان امور دانشجویان و معاون وزیر علوم، درخواست بورس تحصیلی دادند و فرزند وزیر از دانشگاه تربیت مدرس و فرزند رئیس سازمان از دانشگاه صنعتی امیرکبیر مدارک لازم بورس را ارائه کردند.
در یکی از رسانههای اصلاح طلبان و حامی وزیر علوم چنین ادعایی مطرح شده بود که فرزند وزیر علوم دولت سابق با معدل 13 از بورس نخبگان استفاده کرده، این درحالی است که سارا دانشجو با معدل کارشناسی 17.07، کارشناسی ارشد 18.65 و نمره پایاننامه 20 در مقطع دکترای دانشگاه تربیت مدرس درس میخواند و امسال سال سوم تحصیل وی در رشته نانوبیوتکنولوژی دانشکده علوم زیستی است.
وی در پایان سال اول به پیشنهاد استاد راهنمای خود درخواست بورسیه میدهد که گروه با درخواست وی موافقت نمیکند، چرا که 5 نفر درخواست داده بودند، درحالی که دانشکده 4 نفر را میخواست و انتخاب 4 نفر از 5 نفر را صلاح نمیدانست، لذا درخواست کرد متقاضیان صبر کنند.
سارا دانشجو در سال دوم نیز درخواست میدهد، در این سال 30 نفر متقاضی بورسیه بودند. درخواست وی در گروه نانو مطرح و پذیرفته میشود.
همچین مدافعان وزیر علوم چنین ادعا کردهاند که خواهرزاده وزیر علوم سابق نیز از بورس استفاده کرده است در حالی که وی در کنکور سال 92 با رتبه 650 پزشکی قبول شده و در حال تحصیل است و از بورسیه تحصیلی نیز استفاده نمیکند و البته برخلاف ادعا حامیان وزیر علوم که داماد خواهر کامران دانشجو نیز از بورسیه غیرقانونی استفاده کرده، خواهرزاده وزیر علوم هنوز ازدواج نکرده است!
همسر کامران دانشجو نیز دیگر فردی بود که حامیان وزیر علوم درباره آن نوشتند که به وی مجوز فعالیت در یک مرکز آموزش عالی ویژه زنان در تهران داده شده است، این درحالی است که حدود 20 سال است که وی در حوزه علمیه زینب کبری که زیرنظر حوزه علمیه قم است مشغول فعالیت است و از 6 سال قبل نیز در این حوزه تدریس میکند. وی در هیچ موسسه دیگری فعالیت نمیکند و موسسهای نیز به نام وی ثبت نشده است.
بعضی از نمایندگان مجلس در رابطه با افشاگریهایی که اصلاحطلبان و حامیان وزیر علوم درخصوص بورسیههای دولت قبل داشته اند، اعلام کردهاند که «اگر قرار شد به موضوع بورسیههای غیرقانونی رسیدگی شود حتماً در مجلس اصرار میکنیم کمیتهای تشکیل شود و موضوع بورسیهها از دولتهای قبل تاکنون مورد رسیدگی قرار گیرد تا مشخص شود وضعیت بورسیهها چگونه بوده است.»
بنظر می رسد مسئولان وزارت علوم و حامیان آنان بجای توضیح پیرامون دلایل استیضاح مطرح شده توسط نمایندگان مجلس که بیشتر به مسائل علمی، آموزشی و حفظ فضای آرام دانشگاهها مربوط میشود، بدنبال سیاسیکاری هستند تا عملکرد یکسال گذشته فرجی دانا و دیگر مسئولان وزارت علوم را تحتالشعاع قرار دهند، چراکه در بررسی عملکرد وزارت علوم در یک سال گذشته ما شاهد سقوط دوپلهای ایران در تولید علم بودهایم.
***
زاکانی: فعال شدن گسلهای قومی برای تجزیهطلبی در برخی دانشگاهها/ بعضی انتصابات وزیر علوم خلاف دستور روحانی بود
عضو کمیسیون آموزش مجلس گفت: در مدت مدیریت فرجیدانا گسلهای قومی، مذهبی و سیاسی در داخل برخی دانشگاهها تشدید شده است به طوریکه امروز عدهای دنبال تجزیهطلبی هستند و مجوزهایش هم از طریق وزارت علوم گرفته شده است.
سوال جهان نیوز: در دولت فعلی وجود وزارتخانههای چالش برانگیزی نظیر وزارت علوم، ارشاد و آموزش و پرورش را شاهد هستیم و جزو نکات مهم اذعان به انتصابات سیاسی این وزارتخانهها بوده، و در میان این سه وزارتخانه، وزارت علوم این روزها بحث برانگیزتر است. نظر حضرتعالی در این باره چیست؟
پاسخ زاکانی: به وزیر علوم اشکالات متعدد گرفته میشد و جلسات مختلفی در مجلس هم با حضور وزیر علوم گذاشته شده اما نتیجه خاصی دربر نداشته است. در دور جدید که بعد از سه یا چهار ماه موضوع استیضاح مطرح بود، امضاءکنندگان استیضاح را به همراه امضاءها تحویل هیئت رئیسه کردند، در هیئت رئیسه پس از پیگیری بنا شد جلسات مشترک با وزیر علوم گذاشته شود و جلسات مختلف با حضور فرجیدانا و صادق مشاور رئیس جمهور و انصاری معاون پارلمانی و معاونتهای وزیر برگزار شد، آنجا استیضاحکنندگان نکات شفافی را مطرح کردند و بیان این بود که اموری که مورد نظر هست وزیر انجام بدهد و اگر انجام داد که دلیلی برای استیضاح نبوده و اگر انجام نداد نباید انتظار داشته باشد که مجلس از قانون عقبنشینی کند، از حقوق مجلس عقبنشینی کند و از مصالح کشور عقبنشینی کند.
دلایلی که برای وزیر داشتند در چند دسته قابل دستهبندی بود که هیچ یک از این دلایل سیاسی به معنی جناحی بودن نیست، برای مثال به وزیر علوم گفته شد که روند دولتها نسبت به یکدیگر تکمیلی بوده نه روند نفیای و دولتها وقتی روی کار میآیند مثل پلکانی است که انتظار رشد دارند و هر چه از قبل بوده استفاده کنند.
به فرجیدانا گفتیم، مصادیق تجزیهطلبی در دانشگاهها موجود است
به فرجی دانا گفته شد در این مدت فعالیت شما در دانشگاهها سبب شده تمام گسلهای قومی، مذهبی و سیاسی در داخل دانشگاهها تشدید شود به طوریکه امکانی که امروز فراهم شده عدهای دنبال تجزیهطلبی هستند و مصادیق موجود است و مصوبات و مجوزهایش هم ازطریق وزارت علوم و سیستم زیرمجموعه این وزارتخانه گرفته شده، انتظار این است که یا باید تجزیهطلبی را قبول کند یا باید احکام و قواعدی به دانشگاهها منتقل کند که محصولش محکوم کردن تجزیهطلبی و محکوم کردن افراطیگری باشد.
وزیر گفت مصادیقش را به من بدهید و ما گفتیم مصادیقش موجود است، اما در واقع قبول کن که این سیاست را قبول داری تا ما هم مصادیق را به شما بگوئیم که وی ابلاغیهای به شکل محرمانه زد و ما گفتیم چرا محرمانه؟ اینکه ابایی نداشته و جنبه سیاسی ندارد، تجزیه طلب که مورد پذیرش هیچکس نیست، وابستگی به گروههای ملحد و گروههای مسلح که مورد پذیرش نیست.
سوال جهان نیوز: در مورد سه هزار بورسیه و جذب عناصر فتنه در وزارتخانه و دانشگاهها، وزیر علوم چه موضعی گرفتند؟
پاسخ زاکانی: برخی از استدلالها از جنس دیگری بود، در مورد معطل کردن سه هزار بورسیه و جذب عناصر ستارهدار را داخل دانشگاهها، ما گفتیم این خلاف مسیر حکومتداری است، به وزیر علوم گفتیم کسانی که تخلف کردند، غیرقانونی و با پارتی بازی آمدهاند، با تشکیل کمیتهای شناسایی و آنان را اخراج کن اما دیگر افراد را از میان این سه هزار نفر معطل نکند.
جذب عناصر فتنه در وزارت علوم تخلف است / دل به خواهی که نمیشود حکومتداری کرد
راجع به عناصر ستارهدار وزارت اطلاعات قبلا اسامی را اعلام کرده بود، فرجی دانا میگفت دوباره اسامی را اعلام کنید من بیرون میکنم و ما گفتیم از ریشه، جذب عناصر فتنه در دانشگاهها و وزارتخانه تخلف بوده است.
ما گفتیم، وزیر اطلاعات همین دولت روحانی بگوید چه کسانی ستارهدار نیستند، دوباره به فضای دانشگاه برگردند، ما نگاهمان نگاه حکومتی و قانونی است و راضی نیستیم حقوق هیچ کس تضییع شود.
اشکال دیگر مجلسیها به وزیر علوم این بود که رویههای خاصی را خلاف دستور رییس جمهور روحانی و خلاف مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی در مورد روسای دانشگاهها داشته و هیچ کسی هم بر آن نظارت نمیکرد، عرض ما این بود که اگر رویه مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی موجود است باید وزیر علوم همان مسیر را پیروی کند. اگر اشتباه است بروید شورای عالی انقلاب فرهنگی که رئیسش هم ریاست جمهوری بوده رویه را تغییر دهید، اما به طور بیضابطه و دل بهخواهی که نمیشود حکومتداری کرد.
وزارت علوم در جذب اساتید رویه دیگری دنبال میکرد و ما گفتیم شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوبهای دارد که باید همان مصوبه را اجرا کرد یا آن را تغییر داد، نمیشود که به طور غیر قانونی و سلیقهای کاری کرد.
مهلت فرجی دانا تا 16 مرداد / مجلس نمیتواند سکوت کند
راجع به عناصر فتنه فرجی دانا گفت من هیچ عنصر فتنهای را به کار نگرفتم و در واقع اگر کسی عنصر فتنه است بگوید تا من بیرونش کنم، وزارت اطلاعات اسم بدهد تا من بیرون کنم. ما گفتیم قبل از اسم دادن، باید سیاست خود را اعلام کنی، پشت در بسته که نمیشود اعلام کرد، اگر قول دادی که فتنهگر نباشد نباید باشد، فتنهگر ربطی به جناحهای سیاسی چپ و راست ندارد، فتنهگر فتنهگر است، شما باید بیایی سیاست ابلاغی برای دانشگاه را ابلاغ نمایید. چرا اصل سیاست درستی که پشت درهای بسته به ما میگویی در بیرون اعلام نمیکنی.
در واقع هشت عنوانی که از سوی مجلس به فرجی دانا گفته شد کاملا منطقی و کاملا قانونی و کاملا غیرسیاسی است در حقیقت عقلانی و قانونی بوده که باید رعایت کند، تا 16 مردادماه تکلیف مشخص میشود، اگر نتیجهاش معلوم شود از خدایمان است که وزیر استیضاح نشود اگر نشود دولت نباید توقع داشته باشد رویه خلاف قانون و ضابطه و خلاف مصلحت کشور برای تجزیه طلبی دنبال شود و مجلس سکوت کند.
* **
دلیل استیضاح فرجیدانا از زبان یک نماینده
نماینده مردم بوشهر در مجلس فضای نامناسب دانشگاهها و وضعیت رفاهی دانشجویان، عزل و نصبهای سیاسی و کاهش رشد علمی دانشگاهها را دلیل استیضاح وزیر علوم برشمرد.
به گزارش مشرق، عبدالکریم جمیری نماینده مردم بوشهر در مجلس شورای اسلامی در گفتوگو با تسنیم، با اشاره به طرحی جمعی از نمایندگان مجلس برای استیضاح رضا فرجیدانا وزیر علوم، تحقیقات و فناوری اظهار داشت: وزیر علوم براساس قانون وظایف خاصی برعهده دارد که باید به این وظایف عمل کند و طبیعتا اولین وظیفه وزیر علوم نیز فراهم کردن آرامش برای دانشجویان، اساتید و دانشگاهیان است.
وی با تأکید براینکه ورود به عرصههای سیاسی و عزل و نصبهای سیاسی دانشگاه را دچار مخاطره میکند، گفت: اگر وزیری در طول یک مدت نتوانست روال مناسبی را در حوزه کاری خود پیش ببرد طبیعتا مورد سوال نمایندگان قرار میگیرد و این حق طبیعی نمایندگان است که وقتی به یک وزیر اعتماد کردند و وزارت یک وزارتخانه را به وی سپردند، خواهان انجام وظایف وزیر باشند.
این نماینده مجلس با تأکید براینکه سیاسی جلوه دادن استیضاح نمایندگان کار درستی نیست، گفت: طرح استیضاح نمایندگان گامی در جهت بهتر شدن فضای دانشگاههاست و مجلس در این زمینه وظیفه و مسئولیت دارد. از طرفی وقتی مجلس به یک وزیر رأی میدهد، انتظار دارد که آن وزیر به گونهای عمل کند که اعتماد مجلس به وی استمرار داشته باشد و اگر طوری عمل شود که این اعتماد سلب شود، نمایندگان حق قانونی دارند که وزیر را مورد سوال و یا استیضاح قرار دهند.
جمیری با اشاره به فضای نامناسب دانشگاهها، وضعیت رفاهی دانشجویان را دچار مشکل دانست و گفت: متأسفانه دانشگاهها در وضعیت بلاتکلیفی به سر میبرند؛ شهریهها بالا رفته و عزل و نصبهای سیاسی، کاهش رشد علمی دانشگاهها را در پی داشته و مشخص است که حرکت نامتوازن در دانشگاهها به ضرر دانشگاه و فضای علمی کشور میانجامد.بنابراین نمایندگان قصد دارند تا پیش از شروع سال تحصیلی جدید، شرایطی را فراهم کنند که این وضعیت اصلاح شود.
وی برهمین اساس تأکید کرد: متأسفانه در این مدت وزیر علوم سعی نکرد با ایجاد آرامش در درون دانشگاهها، فضا را مدیریت کند و شاهدیم بسیاری از دانشگاهها دچار التهاب شدهاند. براین اساس وزیر باید بداند که مأموریت وی تنها جابهجایی مدیران نیست البته اگر مدیری کار خود را به خوبی انجام نمیدهد طبیعتا باید برداشته شود اما دلیلی ندارد، وقتی یک مدیر کار خود را به خوبی انجام میدهد، جابجا شود لذا اینگونه اقدامات سیاسی عمل کردن در فضای دانشگاه است.
این نماینده مجلس در پایان تأکید کرد: مجلس خواهان ایجاد فضای علمی در درون دانشگاهها است و تأکید دارد که برخوردها سیاسی و نامتوازن نباشد.
***
سیاسیکاری در وزارت علوم و سقوط دو پلهای ایران در تولید علم
اصحاب دانشگاه و نمایندگان مجلس نگرانند که تکرار سیاسی کاری های دوران اصلاحات در دانشگاه ها، رکود علمی آن دوران را تکرار و روند رشد علمی کشور را مختل کند؛ سقوط 2 پله ای جایگاه ایران در تولید علم، بر میزان نگرانی ها افزوده است.
به گزارش گروه اجتماعی مشرق، «سالهای سال با رهنمودهای رهبر معظم انقلاب و توصیههای وی فضای دانشگاهها و پژوهشگاهها به سمت تحول علمی پیش رفته و به جایگاه قابل قبول در دنیای جدید رسیده است. امروز نباید بگذاریم مانند دوره اصلاحات جریانهای جدید و بازیهای سیاسی در دانشگاهها باب شود.»
این گفته دکتر ابراهیم کلانتری عضو هیئت علمی دانشگاه تهران، دغدغه بسیاری از اصحاب دانشگاه و البته نمایندگان ملت نیز هست. گفته می شود شکایت های متعدد اعضای هیئت علمی دانشگاه ها از گرایش سیستم دانشگاهی به سمت سیاسی شدن و فاصله گرفتن از پیشرفت علمی، یکی از اصلی ترین دلایل استیضاح آقای فرجی دانا وزیر علوم، تحقیقات و فناوری است. دکتر عبدالحمید نقره کار عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت معتقد است: «یکی از عجیبترین اقداماتی که جامعه دانشگاهی توقع آن را نداشت تصمیمی بود که برای وزارت علوم گرفته شد و این وزارتخانه کاملا به یک جناح سیاسی واگذار شد. برهمین اساس تصمیمات و اقداماتی که در این وزارتخانه گرفته میشود کاملا جناحی است و دغدغههای علمی و ارتقای فرهنگی دانشگاهها در آن دیده نمیشود».
بسیاری وضعیت دانشگاه ها در یک سال اخیر را به دوران اصلاحات تشبیه می کنند. در آن دوران تیمی که با صدارت دکتر مصطفی معین در وزارت علوم مستقر شد، چون نگاهی سیاسی به دانشگاه داشت و اساسا دانشگاه و دانشجو را ذیل جریانات سیاسی تعریف می کرد، مشکلات متعددی بر سر راه پیشرفت علمی کشور به وجود آورد.
حاشیهسازیهای سیاسی و صنفی، تلاش برای استفاده از جریانات دانشجویی به عنوان پیاده نظام جریان برانداز، عدم سیاست گذاری متناسب با راهبردهای نظام جمهوری اسلامی در حوزه علم و فناوری، همه ناشی از باورهای غلط تیم مذکور درباره علم و دانشگاه بود. دکتر محمدرضا مرندی عضو شورای مرکزی کانون دانشگاهیان کشور می گوید «ما تجربه تاریکی را در دوران اصلاحات داشتهایم که دانشگاهها به مراکز بحرانآفرین تبدیل شده بودند که توسعه علمی کشور را نیز مخدوش میکرد و این نگرانی ما در مدیریت جدید وزارت علوم نیز وجود دارد».
در سالهای پس از اصلاحات، رشد علمی کشور شتاب قابل توجهی گرفت. دست آوردهای گوناگون علمی توسط دانشجویان ایرانی پی در پی خبرساز می شد. یک پای ثابت همه پیشرفت های چشمگیر کشور در صنایع فضایی و ماهوارهها، فناوری هسته ای، علوم نانو، رباتیک و... دانشجویان دانشگاههای کشور بودند. این دستاوردها در سال های پایانی دولت گذشته، در رتبه بندیهای علمی جهانی نیز خود را نشان داد و کشورمان رتبه نخست جهان در سرعت رشد علمی را کسب کرد.
نمودار زیر که از سایت رسمی اسکوپوس(Scopus) اخذ شده، وضعیت علم در سال های اسفبار اصلاحات و همچنین رشد شتابان علمی ایران پس از توقف سیاسی کاری های دولت اصلاحات در دانشگاهها را نشان میدهد:
نمودار زیر نیز به ما می گوید میزان تولید علم در بازه زمانی 2010-2012 نسبت به دوره نخست (1998-2000)، رشدی 1600 درصدی را تجربه کرده است.
اما این رشد شتابان علمی طی یک سال اخیر و پس از روی کار آمدن تیم جدید مدیریتی نه تنها افزایش نیافت، بلکه با رشد منفی نیز همراه شد.
در سال 2012 کشورمان 40 هزار و 104 مقاله در اسکوپوس نمایه کرده و 1.6 درصد تولید علم دنیا را به خود اختصاص داد. اما دقت در نمودار نخست نشان می دهد که در سال 2013 که نیمی از آن تحت مدیریت تیم کنونی بوده، ایران با کاهش بیش از 1000 مقاله نسبت به سال 2012، 39 هزار و 99 مقاله نمایه کرد و سهمش از تولید علم دنیا نیز به 1.5 درصد کاهش یافت.
گزارش هایی که منتشر شده حاکی از آن است که اساسا مسیری که وزارت علوم در یک سال اخیر طی کرده، مسیر پیشرفت علمی نیست. بر اساس یک گزارش، بحث طرحهای کلان ملی در سالهای گذشته در دانشگاهها مطرح شد و با وجود کمبود هزینه، اجرای این طرحها پیشرفت مناسبی را طی میکرد، اما به یکباره 47 طرح کلان در آخرین جلسه شورای عتف (علوم، تحقیات و فناوری) به 8 طرح کاهش یافت.
نهایتا این روند باعث شد ایران که به جایگاه 15 جهان در تولید علم دست یافته بود، دو پله سقوط کرده و در رتبه 17 قرار گیرد. 13 اردیبهشت 93 بود که دکتر جعفر مهراد سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) از تنزل رتبه علمی ایران در پایگاه استنادی اسکوپوس به رتبه 17 و پیشی گرفتن تایوان و فدراسیون روسیه از ایران خبرداد و گفت: «این موضوع باید از سوی مقامات مسوول در آموزش عالی و تحقیقات علمی مورد کنکاش قرار گیرد».
پس از انتشار این خبر، مسئولان وزارت علوم دولت یازدهم علت این افت را نیز به «تحریم ها» ربط دادند. دکتر وحید احمدی معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم به رسانهها گفت «برخی از مجلات معتبر علمی از انتشار مقالات علمی محققان ایرانی امتناع میکنند».
طی یک سال گذشته، هر چند دستگاه های متناظر وزارت علوم چون وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی به رشد علمی خود ادامه داده و پیشرفت های قابل توجهی نیز کسب کرده اند، عمده توان وزارت علوم اما صرف مسائلی چون «انتخاباتبازی» درباره رئیسان دانشگاهها شده و غلبه نگاه سیاسی، باعث شده چندین دانشگاه بزرگ و مطرح کشور، همچنان با سرپرست اداره شوند. تزلزل در نظام سیاستگذاری و فقدان شرایط لازم برای برنامه ریزی بلند مدت، رنج دردناک سیستم مدیریتی دانشگاه های کشور بوده است. دکتر مرندی می گوید «ما در بحث پیشرفت علمی نیاز به آرامش داریم و اگر دانشگاههای ما که اصلیترین مرکز تولید علم هستند آرامش نداشته باشند ما به پیشرفت علمی نخواهیم رسید، به همین خاطر مسائل نباید در فضای غیرعلمی پیش رود».
نمایندگانی که سال گذشته با 159 رای موافق، به آقای دکتر فرجی دانا رای اعتماد دادند، پیش از معرفی ایشان به مجلس، با مطرح شدن نام هایی چون جعفر میلی منفرد و جعفر توفیقی برای تصدی وزارت علوم، پیغام دادند که این وزارتخانه جای سیاستبازی و فتنهانگیزی نیست و حجت الاسلام روحانی باید فرد معتدلی را معرفی کند، اما دیری نپائید که هر دو فرد مذکور، با احکام دکتر فرجی دانا، به پست های کلیدی در وزارت علوم رسیدند. نه فقط آنها، که افراد متعددی با سوابق مشابه به کرسیهای مهم این وزارتخانه تکیه زدند.
نمایندگان مجلس پیش از کلید زدن طرح استیضاح، فرصت یک ماهه ای نیز به وزیر علوم دادند تا اصلاحاتی را درباره موارد استیضاح انجام دهد. انتشار اخباری مبنی بر احتمال انصراف استیضاح کنندگان در روزهای نخست فرصت یک ماهه، نشان داد نگاه نمایندگان به موضوع وزارت علوم، جناحی نیست، اما شنبه گذشته پس از نشست مشترک با وزیر علوم، علی اصغر زارعی عضو تیم چهارنفره منتخب استیضاح کنندگانگفت «علیرغم انجام اقدامات اولیه، اقدام عملی خاصی برای انجام اصلاحات و رفع دغدغهها صورت نگرفته است».
در روزهای اخیر، اتفاقات زیادی در فضای رسانه ای کشور رخ داده است. رسانه های حامی مدیریت فعلی، درباره آنچه «تخلفات مدیریت قبلی وزارت علوم» می خوانند، به تعبیر خود افشاگری کرده اند. برخی مدیران وزارت علوم نیز اتهاماتی را به نمایندگان زده و انگیزه آنان را از استیضاح، باج خواهی و «پیوستن به ترکیب هیئت اجرایی» دانشگاهشان خوانده اند.
دکتر رضا فرجی دانا چهارشنبه هفته جاری برای اخذ رای اعتماد مجدد از نمایندگان ملت، به صحن علنی مجلس خواهد رفت.
***
بلاتکلیفی دانشگاهها و کمتوجهی به مباحث علمی از دلایل استیضاح فرجیدانا
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی بلاتکلیفی دانشگاهها و کمتوجهی به مباحث علمی را از دلایل استیضاح فرجیدانا دانست.
فرهاد بشیری نماینده مردم پاکدشت و عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در گفتوگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری تسنیم، درباره وعدههای عملی نشده وزیر علوم و به جریان افتادن استیضاح وی، گفت: جمعی از نمایندگان نشستند و با نگاه مصلحت اندیشانه تصمیم گرفتند که این مدت یکماهه را به وزیر علوم بدهند. این زمان ، یک فرصتی بود که بنا بر منافع ملی اقتضا میکرد که ممکن بود روند رو به رشد دانشگاه مورد خدشه قرار گیرد.
وی با بیان اینکه نمایندگان متقاضی استیضاح به فرجیدانا فرصت دادند تا اقدامات اشتباه خود را تصحیح کند، افزود: متأسفانه هیچ اقدامی از سوی آقای فرجیدانا در راستای اصلاح اشتباهات صورت نگرفت و نمایندگان چارهای جز استیضاح نداشتند.
بشیری با بیان اینکه مهمترین بحث در استیضاح فرجیدانا دغدغههای علمی است، تصریح کرد: وقتی دانشگاههای بزرگ و مهم کشور بلاتکلیف میمانند و در دانشگاه بهجای توجه به مباحث علمی، مباحث سیاسی و جناجی مقدم میشود، چطور میتوان به استمرار رشد علمی کشور امیدوار بود؛ کمتوجهی به مباحث علمی از مهمترین دلایل استیضاح فرجیداناست.
نماینده مردم پاکدشت در مجلس با بیان اینکه مجلس بهدنبال کمک به دولت است، گفت: نمایندگان با استیضاح وزیر علوم قصد مقابله با دولت را ندارند.
***
نمایندگان بهراحتی از انتصاب عناصر فتنه در مسئولیتهای حساس نمیگذرند
عضو کمیسیون آموزش مجلس انتصاب عناصر دارای سابقه در فتنه ۸۸ در مسئولیتهای مهم در بدنه وزارت علوم را از دلایل استیضاح وزیر عنوان کرد و گفت: نمایندگان نسبت به این موضوع حساس بوده و از کنار آن به راحتی نمیگذرند.
عطا الله سلطانی صبور در گفتوگو با خبرنگار تسنیم در همدان، با اشاره به اعلام وصول استیضاح وزیر علوم و تحقیقات در خانه ملت از سوی برخی از نمایندگان مجلس اظهار کرد: این طرح با 51 امضای نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز اعلام وصول شد.
وی با بیان اینکه وزیر علوم و تحقیقات در ابتدای انتصاب خود تعهداتی داده بود که به آنها عمل نکرد، افزود: بر خلاف وعدههای قبلی، نه تنها دانشگاهها بعد از روی کار آمدن فرجی دانا سیر شتابان علمی را طی نکرد که محلی برای انجام فعالیتهای سیاسی تبدیل شد.
نماینده مردم رزن در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: این در حالی است که مقام معظم رهبری همواره به اسلامی شدن دانشگاهها از یک سو و توجه به تولید علم و تسریع در روند کسب علم و دانش از سوی دیگر تأکید ویژه داشته و دارند.
وی با اشاره به اینکه دانشگاهها باید محل کسب علم و دانش برای توسعه کشور باشد، افزود: انتصابات سیاسی در دانشگاهها و اعزام گروههای سیاسی دارای سوابق تندروی در قالب کارشناسان از دیگر دلایل استیضاح وزیر علوم به شمار میرود.
سلطانی صبور با اشاره به برخی انتصابات وزیر علوم و تحقیقات در بدنه دانشگاهها بدون استعلام از وزارت اطلاعات گفت: این در حالی است که بعد از استعلام از وزارت اطلاعات و دریافت جواب منفی، باز هم نسبت به عزل آنها کوچکترین اقدامی انجام نشد.
وی انتصاب عناصر دارای سابقه در فتنه 88 در مسئولیت های مهم و تأثیرگذار در بدنه وزارت علوم و تحقیقات را از دیگر دلایل استیضاح وزیر عنوان کرد و گفت: نمایندگان نسبت به این موضوع حساس بوده و از کنار آن به راحتی نمیگذرند.
**
استیضاح وزیر علوم بهخاطر تندرویها است
خبرگزاری تسنیم: سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی گفت: استیضاح وزیر علوم بهخاطر تندرویهای او پیرامون عزل و نصب در دانشگاهها و وزارتخانه بوده است.
به گزارش گروه "رسانههای دیگر" خبرگزاری تسنیم، مصطفی افضلیفرد امروز اظهار کرد: استیضاح وزرا وظیفه قانونی و مسلم نمایندگان مجلس است و هیچکسی نمیتواند در این زمینه برای نمایندگان مردم راه و روش ترسیم کند.
وی تصریح کرد: روش اعتدالی دولت یازدهم ایجاب میکرد تا وزیر علوم بهتر از این در انجام مأموریت خود عمل میکرد اما برخی از تندرویهای او بهویژه در بحث عزل و نصبها و نابهسامانی ایجاد شده در وزارت علوم دیگر تحمل همه را سر آورده بهاحتمال زیاد استیضاح او اعلام وصول میشود.
سخنگوی کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی به شاخصههای اعتدال اشاره کرد و گفت: گویی وزیر علوم به این شاخصهها نظیر جلوگیری از تندرویهای اصولگرایان، اصلاحطلبان و حرکت در مدار اعتدال با مقبولیت خاص و حرکت بر محور خواسته مردم و همچنین بهره نگرفتن از افراد دخیل در فتنه 88 مورد توجه وزیر علوم قرار نگرفته و همچنان فرجی دانا بر اسب تندروی و تندمزاجی سوار شده است.
افضلیفرد در بخش دیگری از سخنان خود افزود: در عزل و نصب وزیر علوم باید یک علامت سؤال واقعی را قرار داد که چرا وزیر علوم با وجود سلامت و توانمندی برخی از رؤسا و معاونان دانشگاهها اقدام به قلع و قمع آنها و بهدور از فضای اعتدالی سعی کرده با تندرویها، فضای دانشگاهها را ملتهب کند.
وی بیان کرد: جامعه دانشگاهی ما امروز به فضای سالم، بهدور از تنش و برخوردهای سیاسی و جناحی در رسیدن به افق توسعه واقعی نیاز دارد اما شاهد آن هستیم که بهخلاف مصالح و منافع نظام برخی تندرویها زمینه نارضایتی را به وجود آورده و به همین خاطر عدهای از نمایندگان مصر هستند تا با این فرآیند تندروی وزیر علوم، استیضاح او انجام شود.
شکایت نمایندگان از تعلل هیئت رئیسه مجلس در اعلام وصول استیضاح
نماینده مردم اردبیل، نیر، نمین و سرعین در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: تعداد 89 نفر از نمایندگان شکایت خود را از هیئت رئیسه مجلس به کمیسیون 90 اعلام کردند که چرا هیئت رئیسه بهخلاف آییننامه از اعلام وصول استیضاح وزیر استنکاف میکند.
افضلیفرد ادامه داد: البته به نظر میرسد نظر هیئت رئیسه نظر اصلاحی و رفع کدورتها و برخی تنشها بوده تا صلح و آرامش را برقرار کند اما نظر نمایندگان استیضاحکننده تاکنون تأمین نشده و بعید به نظر میرسد بعد از این نیز این نظر با وجود وعدههای وزیر در اصلاح برخی از رویهها تأمین شود.
وی گفت: بهاحتمال قوی استیضاح وزیر علوم ظرف روزهای آینده قطعی شده و در این زمینه مجلس استیضاح را در موعد مقرر انجام میدهد.
***
فرجیدانا به پادرمیانی رئیس مجلس توجه نکرد/لاریجانی خودش برای استیضاح پیشقدم شود
خبرگزاری تسنیم: یکی از امضاکنندگان استیضاح وزیر علوم با اشاره به عدم اصلاح روند وزارت علوم پس از پادرمیانی رئیس مجلس گفت: لاریجانی این بار به نمایندگان برای انجام استیضاح کمک کند.
حجتالاسلام نصرالله پژمانفر یکی از امضاکنندگان استیضاح وزیر علوم در گفتوگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری تسنیم، ضمن انتقاد از بی توجهی وزیر علوم به دغدغههای نمایندگان مجلس اظهار داشت: دانشگاه مرکز علمی محسوب میشود و باید به گونهای حرکت کند که تبدیل به باشگاه سیاسی نشود.
وی ادامه داد: بعد از دوران اصلاحات در دانشگاهها انحرافاتی پیش آمد و مسیر دانشگاهها به سمت غیرعلمی و غیرپژوهشی بودن حرکت کرد و اتفاقات تلخی براساس سیاستهای غلطی که با جریانهای اپوزیسیون خارج از کشور هماهنگ بود، برای دانشگاهها به وجود آمد.
یکی از امضاکنندگان استیضاح وزیر علوم افزود: بعد از جریان اصلاحات با مدیریت رهبر معظم انقلاب، دانشگاهها به سمت قرار گرفتن در مرکزیت علمی و پژوهشی حرکت کردند و ما تحولات زیادی را در این عرصه شاهد بودم بنابراین بسیاری از موفقیتهای ما در عرصه علمی نتیجه رویکرد موجود در وزارت علوم بود.
حجتالاسلام پژمانفر با اشاره به بازگشت دانشجویان و اساتید اخراج شده به دانشگاهها گفت: امروز مشاهده میشود که دانشجویان و اساتید اخراج شده و کسانی که وزارت اطلاعات نسبت به آنها نظر منفی داشته یا آنها را تأیید نکرده است، به دانشگاهها بازگشتهاند. البته برخی در این موضوع تعبیر غلطی به کار میبرند و میگویند دانشجوی ستاره دار؛ ما نخواستهایم که دانشجوی ستاره دار را بیرون کنند چراکه دانشجوی ستاره دار براساس تعهداتی که به دانشگاه میدهد، کار خود را انجام میدهد.
وی با اشاره به فرصت لاریجانی به وزیر علوم برای رفع دغدغههای نمایندگان مجلس افزود: کسانی که پیگیر بحث استیضاح بودهاند با وجود اینکه میدانستند وزیر علوم دعو و دغدغهشان این نیست که مشکلات را اصلاح کنند، به احترام آقای لاریجانی به وزیر فرصت دادند و وزیر قول داد که این مسائل را اصلاح کند.
یکی از امضاکنندگان استیضاح وزیر علوم با بیان اینکه امروز هیچ کدام از این اصلاحات توسط وزیر علوم صورت نگرفت، تصریح کرد: روند فعالیتهای دانشگاهها باید در مسیر دیگری قرار گیرد. با وجود دادن فرصت کافی به آقای فرجی دانا برای نشان دادن حسن نیت به نمایندگان اما وی نتوانسته است، اصلاحات درخواست شده را انجام دهد.
حجتالاسلام پژمانفر با بیان اینکه فرجیدانا به پادرمیانی و وساطت رئیس مجلس بیاعتنایی کرده است، تأکید کرد: ما انتظار داریم با توجه به برطرف نشدن دغدغههای نمایندگان و عدم اصلاح رویه توسط وزیر علوم، آقای لاریجانی که برای این موضوع پادرمیانی کرده است، برای استیضاح وزیر علوم خودش پیشقدم شده و نمایندگان را کمک کند.
***
استیضاح فرجی دانا در راستای اصلاح امور انجام میشود
عضو مجمع نمایندگان خوزستان و نماینده مردم بندر ماهشهر، امیدیه و بندر هندیجان در مجلس با بیان این که استیضاح فرجی دانا در راستای اصلاح امور است، گفت: اصلاحاتی که مدنظر نمایندگان بود در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری انجام نشد.
حبیب آقاجری در گفتوگو با خبرنگار تسنیم در اهواز، اظهار کرد: پس از مطرح شدن استیضاح وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در مجلس شورای اسلامی آقای لاریجانی جلسهای را برگزار کرد.
وی افزود: در این جلسه نمایندگان مجلس شورای اسلامی به وزیر علوم، تحقیقات و فناوری یک ماه فرصت دادند که اصلاحاتی را در این وزارتخانه انجام دهد.
نماینده مردم بندر ماهشهر، امیدیه و بندر هندیجان در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: هم اکنون نمایندگان مجلس افرادی را مشخص کردند که هر هفته از اقدامات وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گزارشی به مجلس ارائه دهند.
وی با بیان اینکه روند مثبتی در اصلاحات وزارت علوم، تحقیقات و فناوری نبوده، عنوان کرد: هر وقت فرصت یک ماهه نمایندگان به پایان رسید دوباره کار استیضاح وزیر علوم در مجلس شورای اسلامی دنبال خواهد شد.
آقاجری درباره برگزاری جلسه نمایندگان استیضاح کننده با وزیر علوم، تحقیقات و فناوری نیز گفت: آن جلسه محدود بود زیرا استیضاح کنندگان 50 نفر هستند ولی در آن جلسه چند نفر بیشتر نبودند.
وی با تاکید بر این نکته که نمایندگان مجلس شورای اسلامی اصلاح شدن امور را مد نظر دارند، تصریح کرد: اگر استیضاحی صورت میگیرد و سوالی از وزیری پرسیده میشود برای بهتر شدن کارها است.
عضو مجمع نمایندگان خوزستان بیان کرد: وزیر علوم، تحقیقات و فناوری یک ماه فرصت خواست و رئیس مجلس نیز پا درمیانی کرد اگر واقعا قصد اصلاح داشته باشد باید این کار را انجام دهد.
وی تاکید کرد: اصلاحات انجام شده در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تا کنون رضایت بخش نبوده است و انتظارات نمایندگان مجلس شورای اسلامی را برآورده نمیکند.
***
فرجیدانا دانشگاه را باشگاه سیاسی کرده است
یکی از استیضاحکنندگان وزیر علوم گفت: فضای مجلس برای استیضاح وزیر علوم مناسب است و نمایندگان به استیضاح رأی مثبت خواهند داد.
حسینعلی حاجی دلیگانی نماینده مردم شاهینشهر در مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون برنامه و بودجه خانه ملت در گفتوگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس، گفت: فضای مجلس برای استیضاح وزیر علوم مناسب است و نمایندگان به استیضاح وزیر علوم رأی مثبت خواهند داد.
وی افزود: اتهامات وارده به وزیر علوم سیاسی نیست و جنبه علمی دارد چرا که فعالیتهای وزیر باعث شده تا دانشگاهها از یک مکان علمی به یک باشگاه برای احزاب سیاسی تبدیل شوند.
این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: موضوع دانشجویان ستارهدار و اسلامی شدن دانشگاهها از دیگر دلایل طرح استیضاح وزیر علوم است که علیرغم فرصت یک ماهه به وزیر اقدام عملی خاصی برای حل این مشکلات صورت نگرفته است.