امام(س) بهترین الگو برای ماست. او با خدا عهد بست که زندگی خود را فدای دین کند و به عهد خود هم پایبند بود.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه سه مرحله وجود منبع، استنباط احکام از منابع و تطبیق احکام اسلامی بر موضوعات در همه علوم انسانی مشترک است، اظهار داشت: در برخی رشته‌های علوم انسانی، مرحله دیگری هم وجود دارد که آن خودسازی است و نمونه بارز آن رشته علوم تربیتی است.
به گزارش جماران، آیت‌الله مصباح یزدی در دیدار با جمعی از دانش پژوهان رشته علوم تربیتی، با اشاره به پیروزی انقلاب به دست امام(س) و فداکاری یاران و همراهی مردم، اظهار داشت: بستری که خدای متعال به برکت فداکاری‌های امام(س) و مؤمنین نصیب جامعه ما کرد، بستری گسترده و حاصل‌خیز است که گروه‌های مختلف با تخصص‌ها و ذوق‌های مختلف می‌توانند در این بستر کار کنند و از این خرمن خوشه بچینند.
آیت‌الله محمدتقی مصباح یزدی با اشاره به اینکه شایسته است مروری بر نعمت‌های الهی و وظایف خود در برابر این نعمت‌ها داشته و عمل خود را مورد ارزیابی قرار دهیم، اظهار داشت: طبیعی است که افراد، وظایف مختلفی دارند و البته ما به عنوان طلبه، غیر از وظایف عمومی، وظیفه خاصی را بر عهده داریم که وظیفه‌ای بس سنگین است، چرا که این انقلاب، اسلامی است و کسانی که باید این باورهای اسلامی را در جامعه تثبیت کرده و منابع دین را برای بهره‌برداری و تغذیه انقلاب آماده کنند، کسانی غیر از طلاب نیستند.
وی با اشاره به اینکه امروز بیشترین تمرکز حوزه علمیه، حول محور فقه و اصول است، ادامه داد: هرچند فقاهت دارای ارزشی بس عظیم است، اما دین، تنها فقاهت نیست. لذا یکی از اموری که انجام شد این بود که عده‌ای که فکر می‌کردند وظیفه‌ای علاوه بر کار در زمینه فقه و اصول دارند، با عده و امکانات اندک، توجه به سایر رشته‌های علوم اسلامی را مورد توجه قرار دادند و از همان وقت بود که کار مؤسسه در راه حق آغاز شد.
عضو خبرگان رهبری ادامه داد: بعد از پیروزی انقلاب، این مسأله مطرح شد که باید روند تحصیلات دانشگاهی عوض شده و علوم دانشگاهی، اسلامی‌سازی شود و از همین رو دانشگاه‌ها هم تعطیل شد. اما چون کار سنگین بود و نمی‌شد دانشگاه‌ها را معطل نگه داشت، دانشگاه بازگشایی شد و ستاد انقلاب فرهنگی تأسیس شد که بعدها با عنوان شورای انقلاب فرهنگی به کار خود ادامه داد.
وی با اشاره به اینکه نقص‌ها و کمبودهای زیادی در این زمینه وجود دارد، این سؤال را مطرح کرد: اگر روزی ما را پای حساب بیاورند که شما به عنوان وارثان انقلاب و خون شهدا چه کرده‌اید، چگونه باید پاسخ بدهیم؟
عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به اینکه اسلامی‌سازی علوم انسانی به امور مختلفی نیازمند است، ادامه داد: اولین نیاز، منبع است که قرآن، سنت و عقل به عنوان منابع می‌توانند مورد استفاده قرار گیرند، اما باید توجه داشت که تنها وجود این منابع برای حل مسائل کافی نیست و باید به فهم و استنباط صحیح از آن منابع پرداخت.
وی ادامه داد: حتی اگر با اجتهاد صحیح، احکام اسلامی مشخص شد، مرحله دیگری باید انجام شود و آن موضوع‌شناسی و تطبیق احکام اسلام بر آن موضوعات است. به عنوان نمونه همه می‌دانند که ربا جنگ با خدا و حرام است، اما در اینکه مصادیق ربا کدام است و راهکارهایی که ربا تلقی نمی‌شود، چیست، اختلافات نظر وجود دارد.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه سه مرحله وجود منبع، استنباط احکام از منابع و تطبیق احکام اسلامی بر موضوعات در همه علوم انسانی مشترک است، اظهار داشت: در برخی رشته‌های علوم انسانی، مرحله دیگری هم وجود دارد که آن خودسازی است و نمونه بارز آن علوم تربیتی است. لذا هرچه قدر هم بر آیات و روایات در این زمینه مسلط بوده و موضوعات را خوب بفهمیم، در صورتی که خودمان عمل نکنیم و تربیت صحیح نداشته باشیم، اثرگذار نخواهد بود.
وی تربیت را ارتباط روحی بین مربی و متربی دانست و افزود: فراگیر باید احساس کمبود کند و بداند که این کمبود به دست مربی رفع می‌شود، همان مربی‌ای که او را به عنوان الگو پذیرفته است.
آیت‌الله مصباح یزدی با اشاره به اینکه در قدم اول باید احساس وظیفه کرده و باور داشته باشیم تکلیفی بر دوش ماست که روزی درباره آن بازخواست می‌شویم، اظهار داشت: قدم دوم این است که همت بلند داشته باشیم و به کار محدود قناعت نکنیم.
وی به عنوان نمونه، همت بلند امام خمینی(س) را یادآور شد و افزود: حضرت امام(س) طلبه ساده‌ای بود از بخش خمین و چندی در اراک درس خوانده و زندگی خود را با شهریه اندکی می‌گذراند، بسیار زاهد، بی‌ریا و بی‌اعتنا به دنیا بود، اما همتی بس بلند داشت که به رژیم 2500 ساله شاهنشاهی در ایران پایان بخشید.
این استاد حوزه علمیه با اشاره به ویژگی‌های امام(س) و نقل خاطراتی از ایشان، اظهار داشت: چنین شخصیتی با این سادگی و تواضع، در برابر شدیدترین سختی‌ها، خم به ابرو نیاورد. حتی وقتی فرزندش شهید شد، آن را از الطاف خفیه الهی دانست.
وی با اشاره به اینکه بهترین عامل در تربیت، الگو است، اظهار داشت: امام(س) بهترین الگو برای ماست. او با خدا عهد بست که زندگی خود را فدای دین کند و به عهد خود هم پایبند بود.
وی در پایان با بیان اینکه باید در کار خود ثابت قدم باشیم و هیچ چیز را برای انجام تکلیف، مانع خود ندانیم، اظهار داشت: ما باید جهادی درس بخوانیم و تحقیق و پژوهش کنیم و مطمئن باشیم کاری که با اخلاص برای خدا انجام می‌گیرد، برکت خواهد داشت.
گفتنی است این دیدار 8 اسفندماه سال جاری در سالن تشریفات مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) انجام شد.

منبع:mesabhayazdi.ir

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.