پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

کارشناسان بازار خودرو در گفتگو با «جماران» اعلام کردند:

قدرت خرید مردم پایین است

قدرت خرید مردم پایین است

بازار خودرو این روزها یک سرگرمی خاص برای باز کردن بحث شده است. این در حالی است که قیمت‌های این کالاها در سال گذشته بیشترین تغییرات قیمت را به همراه داشته است. بازار خودرو همیشه یکی از پرطرفدارترین بازارهای موجود در کشور بوده که از پس آن افراد زیادی را با خود درگیر می‌کند. وقتی خودرویی تولید می‌شود بعد از مدتی کالا نیاز به محصولات جانبی و اساسی دارد. بازار لوازم یدکی خودرو هم این روزها چنگی به دل نمی‎زند. از زمانی هم که بحث دلار بر سر زبان‌ها افتاد همه چیز هر روز روند صعودی قیمت را پیش گرفتند. چندی پیش درست زمانی که دور اول هدفمندی یارانه‌ها اجرا شد همه مردم بر این باور بودند که با سهمیه‌ بندی شدن بنزین و افزایش قیمت آن قیمت خودرو کاهش یابد اما اکنون شاهد آن هستیم که با افزایش قیمت آن در دو مرحله قیمت خودرو روند فزاینده‌ای را طی می‌کند و قدرت خرید بسیاری از افراد برای خرید این نوع محصولات کاهش یافته است. چندی پیش هم مدیر عامل شرکت سایپا اعلام کرده بود که هزینه تمام شده تولید پراید دو برابر شده است به همین دلیل قیمت آن دوبرابر شده است.

دلالان بازار را تسخیر کردند

محمد غلامی کارشناس امور اقتصادی در خصوص وضعیت فعلی بازار خودرو به «جماران» گفت: در حال حاضر شرایط نا‌ به سامانی در این حوزه حاکم است. نظارت‌های دولت در این زمینه خصوصا در 6 ماهه سال گذشته کاهش یافته که تبعات آن را هم همه مشاهده کردیم: پراید 21 میلیونی. غلامی ادامه داد: با توجه به این موضوع که نوسان قیمت در این نوع محصولات بسیار زیاد است، دلالان و سودجویان فرصت را غنیمت شمرده و تا حد امکان برای سود بیشتر خود تلاش می‌کنند تا پول بیشتری را به جیب بزنند.

بازار لوازم یدکی رو به افول است

همچنین علی صیفی از فروشندگان لوازم یدکی خودرو به «جماران» می‌گوید: با کمی دقت می‌توان دریافت که در حال حاضر سرمایه‌گذاری در این حوزه کاهش یافته است. به این دلیل که افزایش قیمت دلار و همچنین نوسان در قیمت خودروهای داخلی باعث شده تا عرضه‌کنندگان و تولیدکنندگان خودرو و لوازم یدکی کمتر تولید کنند و جنس در بازار کم شود. از این رو تمایل افراد برای خرید خودرو و هزینه‌های نگهداری آن دست کشیده و عطایش را به لقایش می‌بخشند.

بهترین‌ اتومبیل‌ها در خیابان

علیرضا قاسم‌زاده کارشناس خودرو در خصوص شرایط نامطلوب بازار می‌گوید: این سوال در ذهن مردم به وجود می‌آید که اگر دلار گران شده و واردات خودرو با مبلغ‌های گزاف انجام می‌شود پس چگونه این همه خودروی مدل بالا در خیابان‌ها به چشم می‌خورد؟ به فرض مثال اگر در تهران 17 میلیون نفر زندگی کنند و تنها یک تا یک و نیم میلیون نفر از این افراد قدرت بالای خرید این محصولات را داشته باشند به صورت محسوس به چشم میاید. یکی دیگر از مشکلاتی که مردم با آن درگیر هستند این است که مردم به گرانی خیلی سریع عادت می‌کنند و آن را می‌پذیرند. به عنوان مثال زمانی که قیمت پراید و پارس گران شد همه مردم برای خرید آن پشت درهای نمایندگی‌ها جا خوش کرده بودند. در چنین شرایطی فضا برای افزایش دوباره خودرو به دلیل تقاضا و استقبال مردم باز می‌شود. در همین راستا شورای رقابت در تلاش است تا در جهت حمایت از مصرف کنندگان قیمت خودرو را کاهش دهد تا جایی که مصرف‌کننده بتواند به کمک نقدینگی خود و شاید وام، صاحب خودرو شود، اما باید به این نکته نیز توجه داشت که این امکان وجود ندارد قیمت‌ها به اندازه‌ای کاهش یابد که همه مردم توانایی خرید خودرو را داشته باشند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.