حجت الاسلام و المسلمین رشید داودی

در طلیعه بهار سی و چهارم انقلاب اسلامی سلسله مباحثی در مورد فضای نامطلوب اخلاقی موجود در جامعه -که مسموم به ناهنجاری­های اخلاقی­ ازقبیل شایعه،دروغ،تهمت،تخریب و... می باشد، وطبق روایات ریشه همه این رذائل اخلاقی در دروغ نهفته است-تقدیم می شود که به ریشه­یابی رذائل اخلاقی موجود و آثار و نتایج خطرناک مترتب بر آنها پرداخته میشود و راه­ها جلوگیری از آنها بیان خواهد شد.پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران در سلسله یادداشت هایی این موضوع را به بحث و بررسی می گذارد :

امام خمینی(ره): «... مادامى که ما حق باشیم، پیروز هستیم. حق بودن به این است که ما همه چیزمان را اسلامى کنیم: عقایدمان عقاید اسلام باشد؛ ایمان را در قلبمان تقویت کنیم؛ اعمالمان را تطبیق بدهیم با اسلام، با قرآن؛ و اخلاقمان را مهذَّب کنیم، تطبیق بدهیم با اسلام. اگر این طور بشویم، ما حقّیم، و حق هم پیروز است. و لو اینکه در میدان کشته بشویم، و لو اینکه عقب‏نشینى کنیم، لکن پیروزیم؛ براى اینکه مکتبمان پیروز است، حق است، و حق پیروز». (صحیفه امام، ج10، ص204)

دروغ؛ کلید رذائل اخلاقی

دروغ از جمله گناهان کبیره، بلکه زشت‎ترین گناهان و خبیث‏ترین آنها است. بلکه بر اساس روایات کلید ورود به همه گناهان و خبائث و پلیدی هاست. صفتی است که انسان را در دیده‏ها خوار، و در نظرها بی‏وقع و بی‏ارزش می‏سازد. و سرمایه خجالت و شرمندگی، و باعث دل شکستگی و رنج و اندوه می گردد. سبب و اساس ریختن آبرو در نزد خلق خدا، و باعث سیاه‏روئی دنیا و عذاب اخروی است. و آیات در مذمّت این صفت بسیار، و احادیث در نکوهش آن بی‏شمار است.

جایگاه دروغ در میان رذایل اخلاقی

حضرت باقر العلوم علیه السلام مى‏فرماید: « اِنَّ اللّه عَزَّوَجَلَّ لِلشَّرِّ اَقفالاً وَ جَعَلَ مَفاتیحَ تِلکَ الاَقفالِ الشَّرابَ وَالکَذِبُ شَرٌّ مِنَ الشَّرابِ. خداى بر در بدى‏ها و زشتى‏ها قفل‏هایى زده و شراب را کلید آن قفل‏ها قرار داده، ولى‏دروغ از شراب بدتر است.» ( الکافى، ج 2، ص 339، باب الکذب، ح 3. ) شراب عقل را مى‏برد، شرم و حیا را مى‏برد و شراب خوار را به سوى هر کارزشتى مى‏کشاند. شراب خوار، از ارتکاب گناه مانعى ندارد، مى‏داند شراب خوردن‏گناه است و آن را مى‏نوشد، تنها چیزى که ممکن است او را جلوگیر از گناه باشد، عقل‏و شرم است که شراب هر دو زائل می کند. بنابراین برای شخص شراب خوار این امکان نیست که در هر جا و در منظر هر کس شراب خواری کند و شاید به این همین علت است که امام باقرعلیه السلام دروغ را از شراب خطرناک‏تر دانسته است، چون ‏دروغ گفتن از شراب خوردن آسان‏تر است؛ و دروغ را نزد همه کس و در همه جامى‏توان گفت. میگسارى‏کلیدى است که تحت اختیار همه کس نیست، و نیاز به یک بی شرمی آشکار دارد ولى دروغ کلیدى است که در جیب‏همه کس مى‏باشد بدون اینکه کسی مستی ناشی از خماری آن را ببیند. از این رو خطر دروغ از خطر شراب بیش‏تر است. حضرت امام(ره) در مورد این رذیله­ی اخلاقی و اینکه از شراب هم بدتر است چنین می فرمایند: «پس بدان که این رذیله از امورى [است‏] که عقل و نقل متفق بر قبح و فسادش هستند. و خود آن فی نفسه از کبائر و فواحش است، چنانچه اخبار دلالت بر آن دارد. و علاوه، گاه شود که بر آن مترتب شود مفاسد دیگرى که قبح و فسادش کمتر از این موبقه نیست. (شرح چهل حدیث، ص470)

و در روایت دیگری امام حسن عسکری علیه السلام تصریح می کند که دروغ کلید همه رذائل و خبائث هست. « جُعِلَتِ الخَبائِثُ فی بَیتٍ وجُعِلَ مِفتاحُها الکِذبَ. زشتى‏ها را در خانه‏اى گذاشته‏اند و دروغ را کلید آن خانه قرار داده‏اند.» (جامع الاخبار، ص 418، فصل فى الکذب و الصدق، ح 1162/جامع السعادات، ج 2، ص 318) می توان نتیجه گرفت که علت اینکه دروغ بدتر از حتی شراب است و طبق حدیث امام عسکری کلید ورود به همه گناهان دروغ است، اینست که فردی که میگساری می کند بازگشتش عملش تکذیب اوامر الهی و عدم اعتقاد به روز حساب می باشد، لذا دروغ کلید همه گناهان حتی میگساری، می باشد.

مردى نزد پیامبرصلى الله علیه وآله وسلم آمد که آلوده انواع گناهان بود و پیامبر فقط از او پیمان گرفت که دروغ نگوید، و همین سبب شد که تمام گناهان را ترک کند و این شاهد گویاى این مدّعا است که کلید همه گناهان دروغ است. قال رجل لرسول اللَّه (ص): یا رسول اللَّه دلّنى على عمل اتقرّب به الى اللَّه تعالى فقال لا تکذب. فکان ذلک سببا لاجتنابه کلّ معصیة للَّه لانّه لم یقصد وجها من وجوه المعاصى الّا وجد فیه کذبا او ما تدعو الى الکذب فزال عنه ذلک من وجوه المعاصى. مردى به رسول خدا صلی الله علیه و آله وسلم عرض کرد: مرا به عملى راهنمائى فرما که باعث قرب من به خدا شود. حضرت در جواب فرمود: دروغ نگو! این دستور باعث شد که آن مرد از تمام گناهان اجتناب نماید، زیرا قصد هر گناهى را که مینمود متوجه میشد یا در آن گناه دروغ وجود دارد، یا سرانجام او را بدروغگوئى میکشاند، براى اینکه آلوده به دروغ نشود تمام گناهان را ترک گفت. (مستدرک، ج2، ص100) در روایت دیگری معمر بن خلاد گوید: امام رضا علیه السّلام فرمودند: «سُئِلَ رَسُولُ اللَّهِ ص یَکُونُ الْمُؤْمِنُ جَبَاناً قَالَ نَعَمْ قِیلَ وَ یَکُونُ بَخِیلًا قَالَ نَعَمْ قِیلَ وَ یَکُونُ کَذَّاباً قَالَ لَا. از رسول خدا صلى اللَّه علیه و آله سؤال شد آیا مؤمن ترسو هست فرمودند آرى، گفته شد: بخیل هم مى‏باشد فرمودند: آرى، سؤال شد: آیا دروغ هم مى‏گوید: گفتند: خیر.(بحارالانوار، ج69 ، ص262) در حدیث دیگری از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله جایگاه این رذیله­ی اخلاقی چنین بیان می شود: « أَرْبَى الرِّبَا الْکَذِبُ وَ قَالَ رَجُلٌ لَهُ ص الْمُؤْمِنُ یَزْنِی قَالَ قَدْ یَکُونُ ذَلِکَ قَالَ الْمُؤْمِنُ یَسْرِقُ قَالَ ص قَدْ یَکُونُ ذَلِکَ قَالَ یَا رَسُولَ اللَّهِ الْمُؤْمِنُ یَکْذِبُ قَالَ لَا قَالَ اللَّهُ تَعَالَى إِنَّما یَفْتَرِی الْکَذِبَ الَّذِینَ لا یُؤْمِنُونَ. بالاتر از ربا دروغ مى‏باشد، مردى به حضور آن بزرگوار عرض کرد: مؤمن زنا مى‏کند؟ فرمود: گاهى امکان دارد، پرسید، مؤمن دزدى مى‏کند؟ فرمودند گاهى امکان آن هست، پرسید یا رسول اللَّه دروغ مى‏گوید؟ فرمودند: خیر خداوند فرموده دروغگویان مؤمن نیستند». (بحار الأنوار، ج‏69 ، ص263)

حضرت امام خمینی (ره) در مورد این آیات و روایات مرتبط با دروغ چنین می فرمایند: « حقیقتا این طور اخبار دل انسان را مى‏لرزاند و پشت انسان را مى‏شکند. گمان مى‏کنم که دروغ از مفاسد اعمالى است که از بس شایع است قبحش بکلى از بین رفته! ولى یک وقت تنبه پیدا مى‏کنیم که ایمان که سرمایه حیات عالم آخرت است به واسطه این موبقه از دست ما رفته و خود ما نفهمیدیم». (شرح چهل حدیث، ص472)

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.