تاریخ با همه تاریکی خود نمی تواند فضائل و عظمت حضرت صدیقه طاهره فاطمه زهرا سلام الله علیها را انکار کند. و آنان نیز که در پی خط زدن این عظمت با سیاهی قلم بوده اند نتوانسته اند مقام "سیده نساء العالمین" را در سیاهی قلم مخدوش کنند و راهی جز اقرار به مقام والای همسر امیرالمومنین نداشته اند.

به گزارش جماران، حضرت آیت الله العظمی شبیری زنجانی در گفت و گوی با شفقنا، ضمن بیان فضائل حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها معتقد است همانگونه که مقام رفیع معنوی فاطمه سلام الله علیها قابل انکار نیست ظلمهایی که به پاره تن پیامبر اکرم سلام الله علیهما نیز شده قابل انکار نیست.

گفت وگوی با این مرجع تقلید شیعیان درپی می آید:

*در باب فضائل حضرت صدیقه طاهره سلام الله علیها روایتی بیان شده که به "حدیث لولاک" مشهور است. نظر حضرتعالی درباره این روایت چیست؟

اگر چه ایراداتی به سند این روایت وارد است اما از نظر متن قابل دفاع است و برفرض صدور باز این روایت مشکلی ندارد. اگر امام صادق علیه السلام هم نبود خداوند متعال افلاک را خلق نمی کرد. اینها واسطه فیض الهی هستند. اگر حضرت زهرا - سلام الله علیها- و اولاد ایشان نبودند نور هدایت الهی به بشر نمی رسید . اینها واسطه هدایت بین خلق و خالقند. دنیا خلق شده است که مردم به خداوند متعال روی بیاورند و لذا باید همه مقدمات آن طی بشود. باید پیامبری بیاید و یک شخصیتی مانند حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها بیاید که از او نسل معصوین به وجود بیاید و همه اینها به هم وابسته است.

* حضرات ائمه به خاطر امام بودنشان حجت خدا بر خلقند. حضرت صدیقه سلام الله علیها چرا؟
ایشان بر همه خلق حجتند. حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها دارای مقام عصمتند.

*در باب فضائل حضرت سخنان زیادی بیان شده ،از نظر شما فضائل حضرت چیست؟
مقام عصمت را خوب تصور کنید تا از همین عنوان عظمت شان و جایگاه این حضرت را متوجه شوید. خداوند متعال این مقام را به چه کسانی عطا کرده است؟ چقدر ظرف وجودی اینها عظمت داشته است که به چنین جایگاهی رسیده اند؟ ایشان نه تنها معصومند بلکه درخت امامت ریشه در وجود ایشان دارد. نسل امامت از یک رحم پاک به وجود آمده و این زن چه جایگاه رفیعی در نزد خداوند متعال داشته و چه طهارت و پاکی در وجودش بوده که توانسته منشاء امامت و هدایت بشر باشد؟!

* به عقیده شما جز حضرت صدیقه- سلام الله علیها- شخص دیگری چنین شانیتی را نداشته است؟
نه که نداشته است. این حضرت فاطمه زهرا- سلام الله علیها- است که می تواند فرزندانی مانند حسن و حسین سلام الله علیهما را به دنیا بیآورد.

* منزلت جایگاه ایشان در همین موارد خلاصه می شود.
نه، این مواردی است که برای نمونه بیان می شود. ایشان علاوه بر مقام عصمت، شفیعه روز قیامتند. یعنی در آخرت هم خلق محتاج عنایت او هستند.
در روایتی آمده است که شخصی می گوید من به نیابت از همه معصومین به جز حضرت فاطمه سلام الله علیها حج انجام می دهم امام می فرمایند به نیابت از حضرت زهرا - علیها سلام- هم انجام بده بلکه بیشتر از بقیه برای ایشان حج به جا بیاور. این نشان دهنده عنایت ویژه به این حضرت است. نباید حضرت به خاطر زن بودنش مورد فراموشی قرار بگیرد.

* گروهی جنایت هایی که در حق حضرت شده را انکار می کنند و معتقدند این مساله دارای خدشه است.
در کتب تاریخی که توسط اهل سنت هم نوشته شده گاهی مساله آتش زدن در و آن جنایتها دیده می شود. به نظرم این مساله در مروج الذهب هم آمده است.
اما مساله این است که اشخاص در تحقیقات تاریخی وقتی که در مساله دچار شک می شوند نباید دست به انکار بزنند بلکه باید بنویسند در تاریخ مختلف بیان شده است.انکار ظلمهایی که در حق حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها شده درست نیست.

* وظیفه ما در ایام شهادت این بانوی عظیم الشان چیست؟
بر فرض اینکه عصمت و مقام شفاعت را هم نادیده بگیریم اما در این مصیبت امام عصر (عج) عزادارند. در این مصیبت امیرالمومنین و فرزندانشان عزادارند. اینجا چگونگی حال ما به عنوان پیروان این حضرت مشخص می شود.
شرکت در این مجلسها توفیق الهی است که نصیب هر کسی نمی شود. ما باید از خدا بخواهیم که لیاقت شرکت در مجلس حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها را به ما هم عطا کند. البته باید توجه شود که عزاداری ها با وقار و عظمت برگزار شود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
3 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.