مردم حق دارند بدانند این تصمیم چرا و چگونه اتخاذ شده است . خصوصاً باید بدانند در جلسه کمیسیون چه کسانی مخالف پخش زنده مناظره ها بودند. اگر کمیسیون بر تصمیم خود برای عدم پخش زنده اصرار دارد ، لااقل صورت مذاکرات و نام موافقان و مخالفان را اعلام کنند .

کامبیز نوروزی در یادداشتی با عنوان « زیانهای نگران کننده پخش غیر زنده مناظره ها» تصمیم کمیسیون بررسی تبلیغات ریاست جمهوری ، مبنی بر عدم پخش زنده مناظره های کاندیداها و پخش ضبط شده این مناظره ها را تصمیمی غیرحرفه ای دانست که می تواند هم با حق گردش آزاد اطلاعات مغایر باشد.

به گزارش جماران، در این یادداشت آمده است:

 

تصمیم کمیسیون بررسی تبلیغات ریاست جمهوری ، مبنی بر عدم پخش زنده مناظره های کاندیداها و پخش ضبط شده این مناظره ها ، تصمیمی غیرحرفه ای است که می تواند هم با حق گردش آزاد اطلاعات مغایر باشد و هم آرامش جریان انتخابات را در خطر انداخته و مناقشه های زیانبار فراوانی را به انتخابات تحمیل کند  . 

اول- این تصمیم کاملاً غیر حرفه ای است . مناظره ها ، در صورتی جذابیت دارند و موجب افزایش مشارکت در انتخابات می شود که بی واسطه و مستقیم به دید مردم درآیند . شور و حرارت مناظره ها با نمایش  رفتار و گفتار واقعی نامزدها  ،  درپخش زنده است که معنای واقعی و طبیعی خود را می نمایاند . پخش فیلم ضبط شده مناظره ها ، مثل هر برنامه ضبط شده دیگری ، مناظره ها را به شکل برنامه ای مصنوعی و سرد و کم رمق و کارگردانی شده در می آورد و از تأثیر آن در مخاطب به شکل محسوسی خواهد کاست . شاید کسانی که این تصمیم را گرفته اند ، اصلاً چنین هدفی داشته باشند. پخش غیر زنده مناظره ها ، با توجه به سنت و عرف تبلیغاتی و خصوصیات فضای رسانه ای ، اقدامی به شدت غیر حرفه ای و غیر کارشناسی است .   

دوم-پخش غیر مستقیم مناظره ها مغایر حق ملت برگردش آزاد اطلاعات است . مردم می خواهند  در یک انتخابات سالم و قانونی ، از میان چندین نامزد ، یکی را به عنوان رئیس جمهور برگزینند  و سرنوشت خود را به دست او بدهند . در میان نامزدهایی که همگی دم از توانایی و دانایی و صداقت و صبوری و فداکاری می زنند ، گفتگوهی مستقیم و محاجّه و مباحثه آنها بسیار مهم است . در این مناظره های رودرو و مستقیم ، که مردم بطور زنده و بی واسطه می بیند ، چیزهایی از ادعاها و خصوصیات نامزدها برای ملت برملا می شود که در مواقع عادی نمی توان مشاهده کرد . مناظره ها حاوی اطلاعات ناب و کمیابی از اعتقادات و واقعیت پنهان شده نامزدها ست که حق ملت است از آنها آگاه باشند تا بتوانند اصلح را تشخیص دهند و برگزینند.خودداری از پخش زنده این مناظره های مهم ، به منزله جلوگیری از گردش اطلاعات و نقض حق ملت بر گردش آزاد اطلاعات است . این شیوه ، همچنین باعث گردش اطلاعات غلط نیز می شود . زیرا در زمان تدوین برنامه مسلماً چیزهایی از آنچه رخ داده است حذف خواهد شد .  چیزهایی که در این نوع مناظره ها اغلب بسیار مهمند و بیانگر خصوصیاتی کسانی است که خود را شایسته ریاست جمهوری معرفی کرده اند و همین چیزهای محذوف به شناختن حقیقت وجودی انها کمک می کند و حذفها چهره ای دیگر از آنها می سازد.  به عبارت دیگر مردم نه واقعیت وقایع ، بلکه چیزی را می بینند که کارگردان اصلی خواسته است .

سوم- پخش غیرزنده مناظره ها ، تصمیمی اختلاف برانگیز است و می تواند  آرامش انتخابات را مختل کند .  وقتی مناظره ها بصورت ضبط شده پخش شوند ، به این معناست که کارگردان یا نامزدها می توانند در طول مناظره ، ضبط را متوقف کنند . مثلاً یک نامزد موقع پاسخگویی خنده اش می گیرد یا عصبانی می شود یا از پاسخ به رقیب درمی ماند و نمی خواهد در آن وضعیت ، که به زیان اوست ، ضبط ادامه یابد . به سادگی تمام رفتاری خارج از روال مناظره می کند و به این ترتیب مناظره قطع می شود . در این قبیل موارد ، حتماً یک یا چند نامزد دیگر ، به ناحق زیان دیده اند و می شود گمان برد که  اعتراض کنند . ملت هم زیان می بینند  که حیقیت از آنها پنهان شده است . مسأله دیگر مربوط به زمان تدوین است . برنامه غیر زنده و تولیدی تدوین می شود . در تدوین چه اتفاقی خواهد افتاد ؟ حتماً چیزهایی از گفتارها یا رفتارهای نامزدها که در حین مناظره داشته اند ، حذف می شود. یا چیزهایی حذف می شوند که مورد پسند رؤسای ارشد تدوینگران نیست . ریتم برنامه به انتخاب و تشخیص تدوین می تواند تغییر کند . حتی به سادگی نوع واکنش هایی که نامزدها با حرکات چهره و بدن در طول مناظره داشته اند قابل تغییر است. مثلاً نامزدی موقع سخنان دیگری برافروخته می شود ، در تدوین چهره اش حذف می شود .چه کسانی تصمیم نهایی را برای تدوین می گیرند؟ می خواهند چه چیز را پنهان کنند؟ این تصور که همه نامزده ها با محصول نهایی توافق جمعی داشته باشند ، تصوری نزدیک به محال است . این ، همان نقطه خطرخیز مناقشه های بی پایان نامزدها و هوادارانشان خواهد بود.  پخش غیر زندهء مناظره های تبلیغاتی ، چیزی را به نمایش خواهد گذاشت که دیگرانی نامعلوم دوست دارند دیده شود و همین موجب بروز اختلافات تواند شد.

با این شرایط ، که در مجموع برای آرامش انتخابات و افزایش میزان مشارکت عمومی زیانهای زیادی ممکن است داشته باشد ، اگر کمیسیون در فکر رونق انتخابات و انتخاب آگاهانه ملت در فضای رقابتی سالم و قانونی است لازم است به عرف و مصلحت نظام و حقوق ملت گردن گذارد ومطابق با رویه بپذیرد مناظره ها بطور زنده از تلویزیون پخش شوند .

 

ضرورت اعلام اسامی موافقان و مخالفان پخش زنده مناظره ها درکمیسیون تبلیغات

واکنش های انتقادی گسترده تمام جریانهای سیاسی کشور به عدم پخش زنده مناظره های نامزدهای ریاست جمهوری ، نشان دهنده عدم تطابق تصمیم کمیسیون بررسی تبلیغات انتخاباتی ریاست جمهوری است . اطلاعیه تازه وزارت کشور که جمعه اول اردیبهشت صادر شد ، هیچ مشکلی را حل نکرد و هیچ سؤالی را پاسخ نداد و همه چیز همچنان مبهم ماند . با نگاهی به نظرات نامزدها و فعالان سیاسی و اجتماعی و روزنامه نگاران و صاحب نظران ، معلوم است که تصمیم کمیسیون ، هرچند که در حدود اختیاراتش باشد ، مقبولیتی ندارد . دستوری که مقبولیت نیابد ،  مشکل آفرین است. کمیسیونی که بخشی از امورانتخابات  یکی از مهمترین نهادهای قانونی کشور را برعهده دارد ، باید آشکار وشفاف باشد و محرمانگی در آن با حقوق اساسی ملت سازگار نیست. مردم حق دارند بدانند این تصمیم چرا و چگونه اتخاذ شده است . خصوصاً باید بدانند در جلسه کمیسیون چه کسانی مخالف پخش زنده مناظره ها بودند. اگر کمیسیون بر تصمیم خود برای عدم پخش زنده اصرار دارد ، لااقل صورت مذاکرات و نام موافقان و مخالفان را اعلام کنند .

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.