sport

یک متخصص تغذیه گفت‌: ورزشکاران حرفه‌ای برای حفظ تعادل آب بدن خود در ایام ماه مبارک رمضان مکمل کراتین مصرف نکنند.

به گزارش جی پلاس، دکتر شهرام فرج زاده گفت: مکمل کراتین آب را از متابولیسم بدن دور می‌کند و آب از چرخه عادی خود در بدن خارج می‌شود، به همین خاطر مکانیسم حفظ تعادل آب مختل می‌شود. بنابراین ورزشکاران حرفه‌ای که روزه می‌گیرند بهتر است به جای مصرف چنین مکملی از آنتی اکسیدان‌ها ، مولتی ویتامین‌ها ، ویتامین A و C  و از مکمل سلنیوم برای حفظ ایمنی بدن خود استفاده کنند تا شرایط راحت‌تری برای روزه داری داشته باشند.

وی گفت‌: ورزشکاران حرفه‌ای برای این که عملکرد بهتری در ایام ماه مبارک رمضان داشته باشند سعی کنند در وعده سحر از غذای سبوس دار، نشاسته دار و کربو هیدرات دار، استفاده کنند تا آب زیادی را در بافت‌های بدن جذب کنند.

این متخصص تغذیه با بیان این که ورزشکاران از مصرف نوشیدنی‌های کافئین دار هنگام وعده سحر پرهیز کنند، خاطر نشان کرد: مصرف نوشیدنی‌های کافئین دار در وعده سحر سبب می شود تا بخشی از مایعات بدن در ساعات اولیه روز از طریق ادرار دفع شود و ورزشکار آب زیادی را در طول روز از دست بدهد بنابراین ورزشکار به جای استفاده چنین نوشیدنی، مایعاتی مصرف کند که در حفظ ذخایر آب در بافت های بدن تاثیرگذار باشد و اثرات ادرار آور نداشته باشد.

وی ‌اضافه کرد: کسانی که به صورت حرفه‌ای تمرینات ورزشی خود را دنبال کنند تحت هیچ شرایطی وعده سحر خود را نباید حذف کنند ، زیرا با حذف وعده سحر میزان دریافت کربوهیدرات و پروتئین به شدت کاهش پیدا می‌کند و سبب افت عملکرد بدن ورزشکار می‌شود، ضمن این که ورزشکاران باید سعی کنند از وعده افطار تا سحر به میزان یک و نیم تا دو لیتر مایعات بنوشند تا ساعات اولیه روز را با کم آبی شروع نکند.

این متخصص تغذیه اظهار کرد: در برخی از رشته‌ها همچون تیراندازی و تیروکمان که ورزشکاران به تمرکز و دقت بالایی نیاز دارند، انجام تمرینات و مسابقه در ساعات بعد از ظهر ایام ماه مبارک رمضان سبب کاهش عملکرد شناختی و افت عملکرد می شود.

این ورزشکاران بهتر است در ساعت 10 صبح که از عملکرد شناختی بهتری برخوردارند، تمرینات خود را پیگیری کنند.

فرج زاده بهترین زمان برای انجام تمرینات ورزشی و مسابقات در ماه مبارک رمضان یک ساعت و نیم بعد از افطار عنوان کرد.

وی با هشدار نسبت به برگزاری مسابقات و تمرینات سنگین در رده سنی نوجوانان در ایام ماه مبارک رمضان گفت‌: چون تنظیم دمای بدن در این رده سنی هنگام تمرینات و مسابقات مثل بزرگسالان نیست کم آبی بدن به دلیل روزه داری، تنظیم‌های بدن این رده سنی را مختل می‌کند و به برخی بافت‌ها از جمله کلیه و کبد آسیب وارد می‌کند. بنابراین توصیه می‌شود در ماه مبارک رمضان در چنین رده‌های سنی مسابقات جدی و مهم برگزار نشود.

وی در پایان اظهار کرد: ورزشکاران حرفه‌ای برای این که بتوانند همزمان با روزه داری فعالیت‌های حرفه‌ای خود را نیز انجام دهند، بهتر است شدت و حجم تمرینات خود را کاهش دهند تا مشکلی برای ریکاوری نداشته باشند، زیرا سنگین بودن حجم تمرینات سبب افزایش ضربان قلب و در نتیجه‌ ریکاوری و بازگشت بدن به حالت اولیه سخت تر خواهد بود.

 

کلمات کلیدی ورزشکاران روزه
کدخبر: 667038 منبع: ایسنا
ارسال نظر

اخبار مرتبط
موضوعات داغ