هالیوود ریپورتر از پیام جهانی فیلم اصغر فرهادی نوشت

هالیوودریپورتر در گزارشی درباره حضور نداشتن اصغر فرهادی در اسکار هشتادونهم، فیلم «فروشنده» را حامل پیامی جهانی توصیف کرد.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس، اصغر فرهادی پیش از این یک بار برنده جایزه اسکار شده است و امسال شانس این را دارد که به دومین اسکارش دست یابد؛ هر چند جای او به عنوان یکی از چهره‌های درخشان عالم سینما در مراسم اسکار خالی خواهد بود. اما «فروشنده» اسکار بگیرد یا نگیرد، همچنان به رساندن پیامی درباره نیاز به همدلی ادامه خواهد داد؛ پیامی که در رویدادهای اخیر همه را قوی‌تر کرد.

داستان «فروشنده» که همزمان یک تریلر جنایی، درامی روانشناسانه با پیچیدگی‌های هیچکاکی و مطالعه‌ای درباره روابط است، گرداگرد زندگی یک زوج به نام‌های عماد و رعنا از طبقه متوسط در تهران شکل می‌گیرد. زمانی که این زوج مجبور به ترک آپارتمانشان می‌شوند به خانه‌ای می‌روند که پیش از آن در اختیار زنی با مراجعان بسیار بوده است. یک روز رعنا در را ناخواسته به روی یکی از این مراجعان باز می‌کند و همان فرد در حمام خانه رعنا را می‌آزارد. پس از آن نقش‌ رعنا و عماد کم کم در فیلم تغییر می‌کند. عماد از فردی آرام وملایم به یک انتقام‌جوی کور بدل می‌شود و رعنا هنگام روبه‌رو شدن با پیرمرد رنجور که در خانه او را آزار داده است، از فردی سرد و بی‌احساس به نمادی از شفقت بدل می‌شود.  

فرهادی می‌گوید: «شباهت‌های مردم در نقاط مختلف جهان بسیار بیش از تفاوت‌های آن‌ها است. طعم عشق و نفرت همه جا یکسان است. تنها شیوه سخن گفتن از آن‌ها در فرهنگ‌های گوناگون فرق دارد. متاسفانه سیاست‌مداران در هر نقطه از جهان روی تفاوت‌ها انگشت می‌گذارند.»

کارگردان «فروشنده» در آغاز قصد تحریم مراسم اسکار را نداشت اما همچنانکه شرایط برای ورود شهروندان هفت کشور مسلمان به آمریکا تغییر می‌کرد با انتشار بیانیه‌ای خبر داد که در این مراسم شرکت نمی‌کند. فرهادی در بیانیه‌‌اش اما و اگرهای پیش روی ورود خود به آمریکا را غیرقابل قبول خواند و گفت که حتی در صورت استثنا قائل شدن برای او، با این شرایط حاضر به سفر به آمریکا نیست.

فرهادی نوشت: « تندروها علی‌رغم جنگ‌ها و دعواهای سیاسی‌شان در همه جای دنیا، بسیار شبیه به هم به جهان می‌نگرند. آن‌ها برای درک جهان چاره‌ای ندارند جز تقسیم آن به دو بخش ما و دیگران تا همواره با ساختن تصویری هولناک از دیگران، مردم کشورشان را دچار ترس از آن‌ها بکنند.»

 

دیدگاه تان را بنویسید