دبیر جشنواره تئاتر فجر اعلام کرد:

پوستر جشنواره تئاتر فجر کپی نیست

دبیر جشنواره بین المللی تئاتر فجر توضیحاتی را درباره طراحی پوستر جشنواره سی و پنجم و حواشی پیش آمده در این خصوص ارائه داد.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس، سعید اسدی با حضور در برنامه «فرمول یک» ضمن ادای احترام به شهدای حادثه ساختمان پلاسکو گفت: «متاسفم که این اتفاق افتاد و خدمت هم میهنان عزیز، مخصوصا خانواده های این عزیزان تسلیت می‌گویم. ما یک بهمن جشنواره را در حالی اغاز کردیم که این اتفاق ناگوار به وقوع پیوست و همه آثار نمایشی به احترام و به یاد این عزیزان روی صحنه رفت.»

اسدی ادامه داد: «همچنین ما به یکی از ایستگاه‌های آتش‌نشانی رفتیم و ادای احترام کردیم. متاسفم در این جشنی که برگزار کردیم، این سوگواری ما را متاثر کرده است. البته عرصه نمایش، صحنه بروز و ظهور قهرمان‌ها است و ما در عین اینکه غمگین هستیم خوشحالیم چنین قهرمان‌هایی وجود دارند.»

دبیر جشنواره تئاتر فجر در پاسخ به سوال ضیاء درباره حواشی پیرامون پوستر جشنواره توضیح داد: «اساسا در حوزه هنر تاثیر و تاثرهایی وجود دارد. همچنین ساختارهایی وجود دارد که ما از آنها تاثیر می‌پذیریم، مثلا فیلمی ساختار کلاسیک دارد و شاید دَه‌ها فیلم و نمایش در همین ساختار ساخته شوند.»

او تصریح کرد: «اما متاسفانه دوستان طوری این موضوع را به تصویر کشیدند که انگار پوستر جشنواره کپی است. در حالی که من می‌توانم بالغ بر 200 مورد پوستر را به شما نشان بدهم که از این ساختار استفاده کرده‌اند. پوستر ما یک تقارن عمودی است وجهی را در پوستر ما می‌بینید که یک طرف تایپوگرافی است و بخش دیگر آن تصویر آدمهایی است که پشت نماد و صورتک بازیگر کار می‌کنند.»

اسدی یادآور شد: «عدد 35 هم در این نماد معرفی شده است و عناصر خنده و گریه نیز در آن وجود دارد. این برآمده از یک موتیف و نقش مایه سنتی است. نکته‌ای که وجود دارد این است که تایپوگرافی مثل یک سنجاق عمل می‌کند. عکس امسال یک وجه تعاملی با مخاطبان دارد. آنها شخصیت‌هایی از اقشار مختلف جامعه هستند که نقششان روی صحنه ایفا می‌شود. بنابراین این پوستر نقش جسورانه‌ای دارد که به تعداد آدمهایی که مخاطب نمایش هستند، می‌تواند پوستر تولید شود. این ساختار پوستر در مواقع زیادی استفاده شده است. اینکه بگوییم کپی است کاملا غیرمنصفانه است.»

دبیر جشنواره تئاتر فجر در پاسخ به دیگر سوال ضیاء مبنی بر دلیل وجود بخش‌های مختلف رقابتی در جشنواره و اینکه آیا بهتر نبود عرصه رقابت محدودتر می‌شد، گفت: «یک پرسش بنیادین بر اساس الگوهایی که در جهان تجربه می‌کنیم، وجود دارد و آن مسئله رقابتی بودن یا نبودن است. جشنواره‌های با کلاس بالای جهانی از حالت رقابتی خارج شده‌اند و کارشان بیشتر گردهمایی و تبادل تجربه است. شما باید بتوانید بودجه مناسب‌تر فراهم کنید دستمزد و حقوقی که به یک کار داده می‌شود، افزایش پیدا کند، تئاتر عرصه مناسب‌تری داشته باشد و تور تئاتر در ایران راه بیفتد.»

او افزود: «البته به اندازه کسانی که در ایران عامل تئاتر هستند شما نمی‌توانید به اندازه کافی سالن تئاتر و تماشاگر داشته باشید. ما بخشی را به وجود آورده‌ایم به نام «به علاوه فجر» و اکنون 11 سالن خصوصی 56 نمایش را روی صحنه دارند که آن آثار توسط مدیریت آن سالن‌ها انتخاب شده‌اند و روی صحنه رفته‌اند.»

اسدی همچنین درباره نمایش «اکسیژن» که به علت بدحالی بازیگر در سانس دوم روی صحنه نرفت و هزینه بلیت به تماشاگران پس داده شد، اشاره کرد.

او درباره حواشی حضور نمایش حسین کیانی نیز گفت: «اینجا لازم است از حسین کیانی عزیز عذرخواهی کنم، من یک اشتباه شخصی انجام دادم، قرار بود کار ایشان در بخش مسابقه بین‌الملل قرار گیرد. اما من شخصا خطا کردم. نوع چیدمان آثار در روزهای مختلف سخت است، در تئاتر یکی از دشواری‌ها این است که بازیگران مشترک داشته باشید و... من تلاش کردم این مشکل را حل کنم اما نشد. خواستم روز قبل از جشنواره، داوران کار را ببینند، اما نشد و ایشان گفت اگر شد شد، نشد فدای سرت.»

دبیر جشنواره تئاتر فجر درباره توجه ویژه رسانه ملی به مقوله تئاتر نیز گفت: «خوشبختانه امسال صداوسیما توجه خاصی به جشنواره دارد و این نشان دهنده یک بهار برای تئاتر است. امیدوارم این رویکرد ادامه پیدا کند و برنامه های تخصصی‌تر داشته باشیم نه فقط شبکه چهار که فرهیختگان است بلکه شبکه‌های پربیننده‌تری مثل یک وسه نیز در این زمینه اقدام کنند. البته رادیو سالها است که این برنامه‌ها را دارد.»

او با بیان اینکه باید از شهرداری نیز به دلیل پوشش شهری خوب تشکر کند، ادامه داد: «جشنواره تا 12 بهمن ادامه دارد و بعد از آن اختتامیه برگزار می‌شود. ما حتی در روز دوازدهم هم اجرا داریم کار اسپانیا اجرا می‌شود.»

اسدی در پاسخ به سوال ضیاء درباره حمایت از جوانان گفت: «بخشی در جشنواره داریم به نام مسابقه جوانان که یک ورودی برای نسل نو است. در این بخش جوان‌ترها شرکت کنند. این نشان‌دهنده جوان شدن تئاتر ما است. در ایران دانشکده‌های تئاتری و فارغ التحصیلان زیادی داریم و امروزه شمار افراد این حوزه خیلی زیاد است. میانگین سنی افراد شرکت‌کننده در جشنواره نیز 36 سال است. جوان‌ترین کارگردان 21 و مسن‌ترین 71 سال است و رقابت بین نسل‌های مختلف برگزار می‌شود.»

دبیر جشنواره تئاتر فجر در پایان گفت: «جوان‌ترها فعال‌ترند گرچه محدودیت‌هایی دارند. خیلی از فارغ‌التحصیلان هم به شهرهای خودشان برگشته‌اند و تئاترهای خوبی اجرا می‌کنند. جشنواره فجر همیشه امکانی برای معرفی بوده و چهره‌های شاخص امروز، جوان‌ترهای گذشته هستند که حالا شناخته شده‌اند.»

منبع: ایسنا

دیدگاه تان را بنویسید