مسئول کمیته گلخانه های سازمان جهاد کشاورزی فارس در خصوص وضعیت تولید گل در این استان گفت: در فارس 356 هکتار سطح زیر کشت گل اعم از فضای باز و گلخانه ای وجود دارد که در آن 206 میلیون و 10 هزار گل شاخه بریده تولید می شود.
علی اکبر کاری با بیان اینکه عرصه های مذکور 592 بهره بردار دارد، افزود: از وسعت مورد اشاره 373 هزار متر مربع و یا به عبارتی بالغ بر 37 هکتار گلخانه، 33 میلیون و 570 هزار گل رز و در 6400 متر مربع از فضای باز نیز 300 هزار و 800 شاخه گل رز تولید میشود.
وی ادامه داد: همچنین در 184 هکتار از اراضی آبی استان، 161 میلیون شاخه گل نرگس و در 133 هکتار از اراضی دیم که عمدتاً عرصههای منابع طبیعی در کازرون است، 10 میلیون و 672 هزار شاخه گل نرگس تولید میگردد.
کاری با تاکید بر این که ارزش گلهای تولیدی فارس بالغ بر 800 میلیارد ریال است افزود: ارزش گل نرگس تولیدی در فارس 5/257 میلیارد ریال، گل های رز گلخانهای حدود 500 میلیارد ریال، گل رز تولیدی در فضای باز 5/1 میلیارد ریال و گل آنتریوم که در 2 هزار مترمربع گلخانه تولید می شود حدود 6 میلیارد ریال است.
مسئول کمیته گلخانههای سازمان جهاد کشاورزی فارس در پاسخ به این سوال «خبرجنوب» که چرا عمده گلهای تولیدی فارس، گل رز و نرگس است، اظهار داشت: استان فارس از قدیم الایام مستعد تولید گل نرگس بوده و پیاز گل نرگس شیراز از بهترین نوع پیاز این گل است.
وی اضافه کرد: همچنین درخصوص اقبال فعالان عرصه گل و گیاه به گل رز باید گفت که پرورش و نگهداری گل رز نسبت به سایر گیاهان تزئینی بسیار راحت است و اغلب فعالان این عرصه، اطلاعات کافی از نیاز غذایی، نور، دما، اکسیژن، آب، گازکربنیک و... برای پرورش گل رز دارند، ضمن آن که حضور یک شرکت هلندی در فارس که پیشینه بسیار خوبی برای تولید بوته های گل رز داشت در اقبال مردم به تولید این گل بسیار موثر بود، این در حالی است که نیازهای مورد اشاره سایر گل های پرورشی بسیار متفاوت است و اطلاعات بهره برداران عرصه گل برای کشت و پرورش آن به اندازه نیاز نیست.
وی در پاسخ به اشاره خبرنگار «خبرجنوب» مبنی بر دلایل عدم مشمول شدن گلهای پرورشی تحت پوشش بیمه محصولات کشاورزی گفت: گرچه گل و گلخانه مشمول بیمه محصولات کشاورزی که توسط بانک کشاورزی در حال اجراست نمی شود، اما متقاضیان بیمه گل و گلخانه می توانند با استفاده از شرایط ایجاد شده توسط بیمه مرکزی از طریق سازمان نظام مهندسی کشاورزی استان نسبت به این کار تحت عنوان بیمه تجاری - کشاورزی اقدام کنند. وی بیان داشت: البته چنانچه گلهای پرورشی در فارس به دلیل حوادث غیرمترقبه از بین رفته و یا دچار خسارت شود، از طریق اعتبارات حوادث غیرمترقبه، بخشی از این خسارات جبران می شود.
کاری، مهم ترین مشکل فعالان عرصه گل را بحث رکود بازار و نوسان قیمت دانست و افزود: به جز رکود حاکم بر کل بازار، بازار گل در بعضی ماه ها همچون رمضان، محرم و صفر در رکود کامل به سر برده و قیمت ها به طور کامل می شکند که این وضعیت، تولیدکنندگان و بهره برداران عرصه گل را نیز تحت تاثیر قرار می دهد.
این مسئول نبود پایانه گل در فارس را مشکل دیگری در این زمینه برشمرد و افزود: این معضل به همراه نبود اتحادیه و یا تشکلی که محصول بهره برداران گل را خریداری کند باعث شده تا بهره برداران گل به جای پرداختن به مسایل تخصصی پرورش گل، همچون مدیریت داخلی گلخانه، تهیه فرمول کود و ... هم و غم خود را روی فروش و بازاریابی بگذارند. وی سود بالای تسهیلات بانکی این زیر بخش را مورد انتقاد قرار داد و افزود: با نرخ 15 درصدی تسهیلات بانکی در این بازار کساد تامین هزینه های سرسام آور تولید، بسیار سخت است.
کاری با بیان این که وضعیت موجود باعث شده تا گلخانه داران برای کم کردن هزینه های خود، گاهاً تجهیزات ارزان قیمت و بی کیفیت بخرند افزود: بذر، پایه گل، کود، خدمات فنی و مشاوره ای، هزینه های آب، برق، گاز و هزینه بوته های گران باعث شده فعالان این بخش نتوانند تجهیزات با کیفیت که عمدتاً گران قیمت هستند را خریداری کنند و این معضل باعث شده تا نتوانند گل هایی با کیفیت مناسب تولید و عرضه کنند.
مسئول کمیته گلخانه های سازمان جهاد کشاورزی فارس در خصوص تامین بوته گلهای رز از هلند گفت: بوته های هلندی گران است و قیمت هر بوته آن 13 هزار تومان می باشد این در حالی است که نمونه داخلی آن 5-4 هزار تومان قیمت دارد که البته فاقد کیفیت لازم است.
وی یادآور شد: این بوته های ایرانی از قلمه هلندی گرفته شده که با اقدامات هرمونی پایه جدید ایجاد می کنند که کیفیت لازم را ندارد.
کاری با تاکید بر این که اقدامات حمایتی برای کاهش هزینه ها می تواند منجر به افزایش کیفیت و کمیت تولید شود، افزود: در همین شرایط فعلی که مشکلاتی بر سر راه تولید کنندگان و پرورش دهندگان گل وجود دارد 16 هکتار در سه ماهه اول امسال به سطح گلخانهها اضافه شده که 2 هکتار آن برای پرورش گل و گیاه است و سالانه منجر به افزایش تولید 3 میلیون شاخه گل در فارس می شود.

 

46

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 693777
  • منبع: khabaronline.ir
  • نسخه چاپی
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.