گفتگوی اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

در گفت و گو با جماران؛

آیت الله نورمفیدی: مطالب غیر مستند روح عاشورا را به سمت دیگری می کشاند/ متأسفانه به جای توجه به محتوا «شکل پردازی» می کنیم

هرچه ما بتوانیم نهضت عاشورا را بدون پیرایه، بدون حشو و زوائد و مطابق با روز عرضه کنیم، یقینا تأثیر نهضت عاشورا نافذتر و عمیق تر خواهد شد.متأسفانه امروز عوض اینکه بیشتر به محتوای عاشورا توجه داشته باشیم، بیشتر به شکل عزاداری توجه داریم.

نماینده ولی فقیه در استان گلستان اولین کار برای تبلیغ نهضت عاشورا را پاک و خالص کردن عاشورا از پیرایه ها دانست و گفت: مطالب غیرمستند، مطالب دروغ و یا تعبیراتی که متأسفانه در بعضی از اشعار آورده می شود روح عاشورا را به سمت دیگری می کشاند.

آیت الله سید کاظیم نورمفیدی در گفت و گو با خبرنگار جماران، با بیان اینکه «من دسته های سینه زنی را یک تظاهرات به نفع آرمان های عاشورا می دانم»، گفت: باید اول خود عاشورا را از صافی بگذرانیم و بعد از هر طریق ممکن، یعنی چه از طریق عزاداری سنتی و مراسم سینه زنی و چه از طریق سخنرانی ها یا فیلم هایی که ساخته می شود، عاشورا را تبلیغ کنیم.

وی درباره نحوه صحیح تبلیغ قیام امام حسین (ع) اظهار کرد: عاشورا و قیام سیدالشهدا (ع) نقش بسیار اساسی در تاریخ اسلام داشته و هرچه ما بتوانیم نهضت عاشورا را بدون پیرایه، بدون حشو و زوائد و مطابق با روز عرضه کنیم، یقینا تأثیر نهضت عاشورا نافذتر و عمیق تر خواهد شد.

عضو مجلس خبرگان رهبری درباره بیان مطالب غیر مستند در عزاداری های امام حسین (ع) گفت: در طول تاریخ پیرایه های زیادی بسته شده؛ به همین دلیل مرحوم شهید مطهری کتاب حماسه حسینی را نوشت تا تحریف ها را از چهره عاشورا بزداید.

وی افزود: این موضوع هم کار علمی و هم کار فرهنگی نیاز دارد که اولا خود عاشورا را از صافی بگذرانیم و خالص و پاک کنیم و بعد از هر طریق ممکن، یعنی چه از طریق عزاداری سنتی و مراسم سینه زنی و چه از طریق سخنرانی ها یا فیلم هایی که ساخته می شود، عاشورا را تبلیغ کنیم. شعرهایی که می خوانند نیز خیلی می تواند در این قضیه مؤثر باشد.

آیت الله نورمفیدی تأکید کرد: من دسته های سینه زنی را یک تظاهرات به نفع آرمان های عاشورا می دانم و باید این طور باشد. از هر راهی که بتوانیم عاشورای خالص را منتقل کنیم قطعا حتی در زندگی امروز ما تأثیرگذار خواهد بود؛ امیدوارم که به این سمت برویم. مثل کاری که حضرت امام در سال 42 کردند که جریان فیضیه را به قضیه عاشورا کشاندند.

وی با تأکید بر اینکه مطالب غیر مستند به انتقال صحیح پیام عاشورا ضربه می زند، تصریح کرد: مطالب غیر مستند، مطالب دروغ و یا تعبیراتی که متأسفانه در بعضی از اشعار آورده می شود روح عاشورا را به سمت دیگری می کشاند. یکی از تحریف ها این است که این طور مسائل به حادثه عاشورا وارد شود.

امام جمعه گرگان ادامه داد: متأسفانه امروز عوض اینکه بیشتر به محتوای عاشورا توجه داشته باشیم، بیشتر به شکل عزاداری توجه داریم. این طبل ها و ابزارهای دیگری که ساخته می شود یعنی بیشتر داریم شکل پردازی می کنیم که نه تنها هیچ نیازی به آنها نیست بلکه گاهی ضربه می زند. برای اینکه ذهن و احساس جامعه را به جای اینکه به سمت حقیقت نهضت عاشورا ببرد به سمت دیگر می برد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.