یادگار امام در نخستین کنگره حزب مجمع ایثارگران گفت: نسبت به وضعیت یکی از تاثیرگذاران عرصه انقلاب برادر و سرور معظم خودمان جناب کروبی ابرار نگرانی می‌کنم و از خدا می‌خواهم سلامت و صحت ایشان را به ما مژده بدهند

به گزارش خبرنگار جماران، حجت الاسلام و المسلمین سید حسن خمینی در نخستین کنگره حزب مجمع ایثارگران گفت: نسبت به وضعیت یکی از تاثیرگذاران عرصه انقلاب برادر و سرور معظم خودمان جناب کروبی ابراز نگرانی می کنم و از خدا می خواهم سلامت و صحت ایشان را به ما مژده بدهند که البته امیدهایی هم برای این مسأله  وجود دارد و ان شاء الله تلاش ها در این زمینه به نتیجه برسد.

یادگار امام همچنین با ذکر یاد مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی، رهبر معظم انقلاب، نخست وزیر دوران دفاع مقدس و سایر یاران امام، با طرح این سؤال که « کدام امتیاز و وجهه انسانی در دفاع مقدس وجود دارد که ما می توانیم در دوره خودمان از آن استفاده کنیم؟» اظهار داشت: طبعا امتیاز دوران جنگ توپ، تفنگ، بمباران و شهادت است؛ اما ممکن است الزاما وجهه مثبتی برای آن دوران نباشد. یعنی کسی نمی گوید ما برای اینکه این دوران را استمرار ببخشیم همیشه شهرها را بمباران کنیم یا اگر در آن دوران نظام، کوپن بوده این را ادامه دهیم.

وی در مورد قابل تسری بودن وجهه مثبت دوران جنگ افزود: باید دید چه وجهه مثبتی را می خواهیم به این دوران منتقل کنیم. آیا احساس دین است؟ چون برخی دوستان ما شهید شدند باید آن را تذکار کنیم؟ البته تذکار ارزش ها و فداکاری ها خوب است. رهبری کاریزماتیک امام اقتضائاتی داشته که با رفتنش تمام شده؛ خیلی خوب بود می شد آن را حفظ کرد ولی آیا امکان آن هست یا آب در هاون می کوبیم؟

سید حسن خمینی خاطرنشان کرد: ما تنها کشور دنیا نبودیم که جنگیدیم و تنها گروهی هم نبودیم که برای خدا جنگیدیم؛ تا ریخ بشر مملو از جنگ است که اگر این جنگ ها را از تاریخ جهان حذف کنیم اکثریتش حذف می شود. دفاع ما دفاعی ایدئولوژیک برای خداوند است ولی بزرگترین جنگ تاریخ نیست. فقط در جنگ کره، چینی ها در سه سال 400 هزار کشته دادند. طی جنگ جهانی دوم در نخستین حمله آلمانی ها به شوروی 2 میلیون نفر اسیر می شوند. ما به کدام بعد دفاع مقدس می نازیم و آن را ارزش می دانیم؟

وی تأکید کرد: آرمان هایی در دفاع مقدس بوده ولی فرهنگ دفاع مقدس نیست. اولین ویژگی فضای جنگ این است که نگاه شما به دشمن خصمانه می شود. اگر غیر از این نگاه به دشمن داشته باشید نمی توانید او را بکشید. این نقطه خطرناک هر جنگ است چون سرآغاز قساوت است. این از ویژگی هایی است  که در پایان جنگ باید تمام شود.

یادگار امام تصریح کرد: امروز رابطه خوبی بین ایران  و عراق وجود دارد و حتی بسیاری از مشکلات آنها را فرزندان این سرزمین حل می کنند. آنها همان مردمی هستند که با ما می جنگیدند. اما در تاریخ بعضا این جنگ ها باعث طولانی شدن خصومت کشورها شده و این اصلا ویژگی خوبی نیست. بنابر این خصومت چیزی نیست که ما به دنبال انتقال آن باشیم.

وی گفت: دومین ویژگی جنگ این است که چون و چرا کنار می رود و وحدت فرماندهی و اطاعت محض را بر می دارد که اتفاقا این امر کاملا عقلایی است چون فضای التهاب آور اقتضائات خودش را دارد؛ شرایط بحرانی اموری را می طلبد. نامه امام در پایان جنگ را به یاد آورید که گفت «در جنگ کارهایی کردیم که اقتضائات آن دوران بود.»

سید حسن خمینی افزود: یکی دیگر از شرایط خاص جنگ این است که نهادهای مدنی محدودتر شود و چون مصلحت بشری در او هست، عقلایی است؛ تا اینکه به یک شرایط دموکراتیک رجوع شود. اگر فردا زلزله آمد صاحب لودر منتظر حکم قضائی نمی شود اما وقتی زلزله نیست باید همین کار انجام شود؟ شرایط که عادی می شود باید به فرآیند قانونی برگردیم  و باز هم عقلایی است چون فایده بیشتری را مترتب است.

وی با تأکید بر اینکه همیشه نباید در شرایط حساس کنونی بود، ادامه داد: بزرگترین مشکلی که سیستم های کمونیستی سقوط کردند این است که همیشه التهاب درونی را نگه داشتند. بعضی از این کشورها 40 سال بحران داشتند. اما از افتخارات جمهوری اسلامی  ایران این است که حتی در اوج دوران جنگ با این بحران ها مواجه نشد.

یادگار امام اظهار داشت: وقتی جنگ پیش می آید همه چیز در اختیار جنگ قرار می گیرد. کمرنگ شدن فردیت وجهه مثبت انسانی دوران دفاع مقدس است. متأسفانه در جامعه ما این موضوع از بین رفت. ناخودآگاه در فضای جنگ همه فردها یک واحد می شوند. این الزاما مختص به جنگ نیست و هر ستیزه ای این گونه است؛ ورزش هم همین است. اینجا مفهوم ایثارگری پررنگ می شود و ناخودآگاه همه شهادت طلب می شوند.

وی با بیان اینکه «یک ارتش زمانی می تواند ایستادگی کند که ریشه های آن در خانه های مردم است». همه جامعه باید به یک خواسته تبدیل شود و منیت ها کنار رود. بزرگترین چیزی که در جنگ بود و امروز به آن نیاز داریم بازگشت از منیت است. یکی از موانع این است که آدم ها طلبکار یکدیگر شوند. آن وقت ها التماس می کردند کسی فرمانده شود و می گفت من تک تیرانداز هستم. قبل از انتخابات جلسه می گیرند و همه فداکار می شود و به محض اینکه تمام شد منیت ها پیدا می شود. امام خطاب به دولت می گوید که اگر فکر می کنید کسی بهتر است حرام است که این پس ها را نگه دارید و فردای آن روز یکی از وزیران استعفاء می دهد. الآن هم چنین چیزی داریم؟

سید حسن خمینی «مصادره» را مانع دوم بازگشت از منیّت دانست و تصریح کرد: یک چیزهایی در این کشور مال مردم و بین نسلی است و به هر قیمتی نباید بگذاریم کسی آن را مصادره کند. شهید، ایثارگر و امام از جمله این موارد است. این موارد متعلق به کل ملت ایران، بین نسلی و وحدت آفرین است و نسل های بعدی باید از آنها بهره برداری کنند.

وی با تأکید بر ضرورت هم افزایی در میان انسان ها گفت: در کار انسانی بعضا حاصل دو به علاوه دو، ده می شود. تشکل از جهت واجب است. جمعی که دور هم بنشینند و دلباخته یک اندیشه، تفکر و راه و روش باشند، هم افزایی دارند و قدرت خود را بالا می برند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.