وزیر پیشنهادی بهداشت:من کتمان نمی‌کنم در اجرای برنامه‌ها و انتخاب همکاران دچار اشتباه و خطا نشدم. همه انسانیم ولی خطای من از روی عمد نبوده و قصور بوده خطای من تقصیر نبوده است. من از دولت و کمیسیون بهداشت و درمان مجلس تشکر می‌کنم چراکه آنها ما را یاری کردند و باعث شدند که رنج مردم در حوزه بهداشت کاسته شود.

به گزارش جماران، حسن قاضی زاده هاشمی در نوبت بیان دفاعیات خود در ادامه جلسه علنی امروز ، ضمن  بیان اینکه امروز مجددا برای اخذ رای  از نمایندگان  مردم  در اینجا حاضر شده ام ، گفت: با یک برنامه 4 ساله درخواست رای خدمت‌گذاری در دولت دوازدهم دارم.

 وی ادامه داد: دولت و حاکمیت در چهار سال گذشته توجه جدی به بحث سلامت داشته اند و با وجود کاستی های موجود، کارنامه چهار ساله دولت یازدهم نشان می دهد در این دوره حفظ و ارتقای سلامت مردم، امانتداری و مبارزه با فساد در اولویت کار وزارت بهداشت بوده است.

وزیر بهداشت با اشاره به اینکه چهار سال گذشته با تلخی ها و شیرینی هایش گذشت، افزود: دستاوردهای دوره گذشته که در قالب طرح تحول سلامت و سایر برنامه های اصلاحی و توسعه ای به واسطه جهادگران عرصه بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و روسای و مدیران دانشگاههای علوم پزشکی و سازمان های وابسته به پشتوانه امدادهای الهی؛ حمایت های مقام معظم رهبری و رئیس جمهوری، روسای مجلس و قوه قضاییه، ائمه جمعه و شما نمایندگان و همدلی اعضای هیات دولت و جامعه پزشکی و پیراپزشکی و شما نمایندگان مجلس بدست آمد در بسیاری از موارد کم نظیر و به عنوان تجربه موفق نظام سلامت جمهوری اسلامی قابل ارائه به جامعه جهانی است. 

وی در ادامه گفت: دولت یازدهم گرد و غبار کم توجهی از چهره بهداشت و درمان را زدود و موضوع سلامت را به عنوان گفتمان قالب دولت وحاکمیت مطرح کرد.

قاضی زاده با اشاره به اظهارات موافقان و مخالفان خود، تصریح کرد: آنچه باید عرض کنم این است که ما طی چهار سال گذشته با حفظ و ارتقای سلامت مردم ایران و امانتی که به ما سپرده شد صادق بودیم. با مطالعه روی قانون برنامه پنجم و با وقت گذاری پاکدستی و انجام کار حرفه ای و غیرنمایشی و رعایت نظم و انضباط باعث ارتقای شاخص های بهداشتی و درمانی کشور شدیم و سلامت هموطنان عزیز  را در همه زمینه ها مطالبه کردیم.

وی با اشاره به اینکه در ابتدای دولت یازدهم بیش از ۵۶ درصد هزینه های سلامت از جیب مردم کشور پرداخت می شد، افزود: ما در این زمینه در زمره چهل کشور دنیا قرار داشتیم؛ در حالی که این شاخص اینک به استناد بررسی های بی طرفانه مرکز آمار ایران مفتخریم به رقم کمتر از ۳۹ درصد کاهش یافته است.

 قاضی زاده  با بیان اینکه برای کاهش هر یک درصد سهم پرداخت مردم  ۷۹۰ تومان باید هزینه شود؛افزود: این دولت با کمتر از یک سوم به این توفیق دست یافت و با همکاری وزارت تعاون و رفاه قریب به یازده میلیون نفر با پرداخت حق بیمه توسط دولت تحت پوشش بیمه قرار گرفته اند و امروز می توان ادعا کرد هر ایرانی متقاضی بیمه سلامت صرف نظر از توانایی پرداخت حق بیمه می‌تواند تحت پوشش قرار گیرد. ۱۱ میلیون ایرانی بیمه شدند و طی آمار وزارت کار و تعاون نزدیک به ۸۵ درصد اینها درآمدشان کمتر از یک میلیون تومان بود.

وزیر پیشنهادی برای  وزرات بهداشت و درمان  در همین راستا، تصریح کرد: در دولت یازدهم زیرساخت های بهداشتی چون ساخت خانه های بهداشت و ۲۴ هزار تخت بیمارستانی مورد توجه قرار گرفت وفرصت های بی نظیری برای استقرار نظام ارجاع فراهم شد. در حوزه آموزش و پرورش نیز با هدف مرجعیت علمی در منطقه و به لطف همکاری اعضای برجسته هیأت علمی و با طراحی و اجرای بسته های تحول و نوآوری در آموزش پزشکی تحولات چشم گیری عاید ما شد. اجرای برنامه آمایش سرزمینی تمرکز زدایی و ارتقای توانمندی دانشگاه ها بین‌المللی سازی آموزش عالی در حوزه پزشکی و افزایش سی درصدی ظرفیت پذیرش رشته های پزشکی و دندانپزشکی و فوق تخصصی از جمله این توفیقات است.

وی در بخش دیگری از اظهارت خود افزود: اقداماتی که در حوزه بهداشت و درمان و در نظام آموزش پزشکی در دولت گذشته صورت گرفته است. بومیگزینی و اولویت قرار دادن مناطق محروم و روستاها و استقرار نظام ثبت بیماری‌ها برای بیش از ۴۰ برنامه ملی از بزرگترین توفیقات دولت در چهار سال گذشته است.

قاضی زاده با اشاره به اینکه در حال حاضر در منطقه رتبه اول تولید علم در رشته پزشکی داریم، گفت: در استنادات علمی چهار سال گذشته ۳۰ درصد رشد داشتیم و به تعداد مقالات اضافه شده است و شاید نمایندگان محترمی که دوره قبل در مجلس حضور داشتند سردرگمی و مراجعات مردم برای پیدا کردن داروهای ضروری را دیده باشند.

وزیر پیشنهادی بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ادامه داد: امروز در شرایطی هستیم که تعداد داروهای کمیاب نسبت به ۳۵۰ قلم شروع کار به کمتر از ۳۰ قلم  رسیده است. همین طور میزان واردات دارو در دولت یازدهم نسبت به قبل ۴۰۰ میلیون دلار کاهش پیدا کرد؛ یعنی حمایت از تولید داخل و میزان رشد دو برابری صادرات و توجه به اقتصاد مقاومت  و همین طور رونمایی از دو داروی جدید به طور میانگین در هر ماه.

وی با تاکید بر اینکه در حوزه دارو و تجهیزات پزشکی همیشه حرف و حدیث هایی فراوانی بوده است گفت:‌ هر کسی هر مدرکی و هر سندی از تخلفات دارد به دستگاه قضایی ارائه دهد. مگر اینکه دستگاه قضایی را قبول نداشته باشیم اما ما در برابر قانون تابعیم و باید عرض کنم  که در طول دو سال گذشته حاشیه سازی ها بسیار زیاد بوده و در همه دولت ها چندین مسئول در حوزه غذا و دارو تغییر پیدا می کردند و بارها تحقیق و تفحص صورت می گرفت ولی در این دولت شاهد موفقیت های فراوانی بودیم و از روز اول گفته ام نسبت به فساد حتما حساس هستند و این مطلبی بود که به رئیس‌جمهور نیز منتقل کردند. البته اشکالاتی در حوزه مدیریتی در این بخش داریم که ان‌شاء‌الله در ادامه و در دولت دوازدهم مرتفع خواهد شد.

وی تاکید کرد:‌ در این دولت کسانی که در تیم وزارت بهداشت بودند در طول تاریخ به لحاظ تخصص و توانایی بی نظیرند  و در تیمی که به ما کمک کردند سه نفر از وزیران دوران گذشته حضور داشتند و برجسته‌ترین افراد علمی در ستاد وزارت بهداشت حضور داشتند.

قاضی زاده هاشمی در پاسخ به سوال یکی از نمایندگان در خصوص سپرده گذاری های دانشگاه ها  گفت:‌ می‌گویند ۴۰۰ میلیارد تومان در حساب های دانشگاه ها سپرده گذاری شده است. ما ۶۲۵ بیمارستان داریم و این بیمارستان‌ها ۱۲۰ هزار پرسنل دارد که ردیف پرداخت ندارد و اگر حقوق یک ماه این ها را بخواهیم حساب کنیم می‌شود ۳۵۰ میلیارد تومان و با این حساب آیا نباید بیمارستان برای انجام امور خود و پرداخت دیون موجودی کافی داشته باشد؟

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.