نماینده مردم کازرون در مجلس شورای اسلامی:خروج از فصل ۷ منشور سازمان ملل متحد، تثبیت ایران در فضای بین‌المللی؛ آشکار شدن قدرت دیپلماسی ایران، آزاد شدن میلیاردها تومان از دارایی‌ها، باز شدن فضای بین‌المللی، بر هم خوردن اتحاد آمریکا با سایر قدرت‌های دنیا برای مقابله با دنیا، ایجاد فضای مطلوب و جذب سرمایه گذاری خارجی از جمله آثار مثبتی است که آقای ظریف در طول ۴ سال فعالیتش برای کشور به ارمغان آورد.

به گزارش جماران، در ادامه روند بررسی رای اعتماد وزرای پیشنهادی کابینه دوازدهم در مجلس شورای اسلامی، حسین رضا زاده، عضو فراکسیون امید، در موافقت با وزیر پیشنهادی امور خارجه پشت تریبون قرار گرفت و با بیان این که فضای همکاری خارجی با ایران در طول ۴ سال گذشته، برای کشورهای منطقه و بین المللی تبدیل به یک فرصت و غنیمت شده است، تصریح کرد اقدامات وزیر خارجه در دولت یازدهم باعث گشایش در روابط خارجی شد.

نماینده مردم کازرون، در ادامه گفت: برای بررسی عملکرد آقای ظریف کافی است تنها به وضعیت ایران قبل از دولت یازدهم در عرصه‌ی سیاست خارجی نگاه کنیم. آقای ظریف با دیپلماسی قوی توام با اخلاق و ادب بهترین نحو سیاست خارجی کشور را در تعامل با دنیا به پیش برد. فردی که در مقابل استعمار ایستادگی و با اقتدار از منافع ملی دفاع کرد.

وی استفاده همیشگی از رهنمودهای رهبری در سیاست خارجی را یکی از نقاط مثبت ظریف دانست و افزود: مقام معظم رهبری درباره‌ی ایشان فرمودند: احساس قدرت و نشست در مقابل شش قدرت جهانی و دفاع از اهداف توام با داشتن تدین و شجاعت و ایستادگی و زیر بار زور نرفتن و دلسوز انقلاب بودن از ویژگی‌های ظریف است که این صحبت‌های رهبری بزرگترین نعمت برای آقای ظریف بوده و دلیل ما برای دفاع از ایشان است.

نماینده کازرون با  اشاره به وضعیت سیاست و روابط خارجی ایران قبل از روی کارآمدن دولت یازدهم با حضور ظریف در وزارت خارجه گفت: در آن دوران علاوه بر ارجاع پرونده هسته‌ای ایران به شورای امنیت و قرار گرفتن ایران ذیل فصل ۷ منشور سازمان ملل ابهاماتی پیرامون ابعاد نظامی پرونده هسته‌ای مطرح شده بود و با شکل گیری اجماع جهانی علیه ایران به دنبال منزوی کردن کشور ما بودند. در آن دوران ایران هراسی به شکل بی سابقه‌ای افزایش یافت و جایگاه ایران در عرصه‌ بین‌الملل تنزل پیدا کرد. اتفاقاتی که نتیجه آن در بعد اقتصادی همچون افزایش نرخ ریسک، تحریم نظام  بانکی و منفی شدن رشد اقتصادی و افزایش تورم به ۴۵ درصد در کنار کاهش صادرات و افزایش بی رویه‌ی کالاها  به خوبی نشان دهنده وضعیت آن دوران است.

رضازاده ادامه داد: دولت یازدهم در چنین شرایطی سکان اداره‌ی کشور را در دست گرفت. و رئیس جمهور آقای ظریف را برای وزارت خارجه انتخاب کرد تا تغییر بنیادی در روابط با کشورها به وجود آید.

به گفته وی اولین آزمون موفق ظریف گفت و گوی هسته‌ای است و به سرانجام رساندن برجام بود او رویکردی منطقی در تعامل و گفت و گوی سازنده با کشورها اتخاذ کرد که باعث گشایش در روابط خارجی شد.

وی اضافه کرد:‌ خروج از فصل ۷ منشور سازمان ملل متحد، تثبیت ایران در فضای بین‌المللی؛ آشکار شدن قدرت دیپلماسی ایران، آزاد شدن میلیاردها تومان از دارایی‌ها، باز شدن فضای بین‌المللی، بر هم خوردن اتحاد آمریکا با سایر قدرت‌های دنیا برای مقابله با دنیا، ایجاد فضای مطلوب و جذب سرمایه گذاری خارجی از جمله آثار مثبتی است که آقای ظریف در طول ۴ سال فعالیتش برای کشور به  ارمغان آورد.

این عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس با بیان اینکه فضای همکاری اقتصادی با ایران قبل از دولت یازدهم هزینه بر بود، افزود:‌ بعد از دولت یازدهم همکاری با ایران تبدیل به فرصت و غنیمتی برای کشورها شد.

رضازاده ادامه داد: اکنون کشور ما از لحاظ مسائل بین‌المللی و منطقه‌ای در وضعیت خطری است در این ۴ سال چالش‌های زیادی وجود داشت که از جمله آن اعمال سیاست تهدید و مقابله با ایران در دولت جدید آمریکا و  تلاش برای بازگردن پروژه‌ی ایران هراسی است که این شرایط می‌طلبد در جهت کسب حداکثر منافع ملی از دیپلماتی کارکشته همچون آقای ظریف استفاده شود.

وی با تاکید بر لزوم پرهیز از پرداختن به منافع جناحی به جای منافع ملی گفت: باید از برخی از اقدامات تخریبی گروه‌های خودسر همچون حمله به سفارت‌خانه‌ها پرهیز شود و همه تلاش‌ها برای کسب حداکثر منافع ملی باشد که در این راه آقای ظریف می‌تواند بسیار کمک کند.

رضازاده در جمع بندی با بیان این که ظریف اهل استفاده از ایده‌ها و ابتکارات نو است، گفت که او یک زن را به عنوان سخنگوی وزارت خارجه و سفیر انتخاب کرد و از گزینه‌های قبلی در سفارت‌خانه‌ها استفاده نمود و از اقلیت‌های مذهبی و قومی در سفارت‌خانه‌ها بهره گرفت.

نماینده کازرون در پایان با اشاره به اهتمام ظریف برای تشکیل معاونت اقتصادی در راستای اجرای برنامه ششم گفت: ما آقای ظریف را در اداره دستگاه دیپلماسی موفق می‌دانیم و معتقدیم کسی بهتر از  او نیست پس نمایندگان به او رای بالایی دهید تا خستگی ۴ ساله را از تن او درآورد که با قدرت و صلابت در ۴ سال پیبش رو به کارش ادامه دهد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.