نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی:عدالت اقتصادی، نابرابری درآمد و شکاف طبقاتی مشکل‌هایی است که اقتصاد با آن دست و پنجه نرم می‌کند مجلس باید فکری برای آنها کند.

به گزارش جماران، سید هادی بهادری، در ادامه جلسه علنی رای اعتماد به وزرای پیشنهادی حسن روحانی پشت تریون قرار گرفت و در مخالفت با وزیر پیشنهادی اقتصاد سخن گفت،  وی در ابتدا با اشاره به حمایت دولت گفت: چند نکته مهم باید به خدمت شما نمایندگان عرض کنم، همه می‌دانید شاخص‌های کشور در حوزه اقتصادی و کسب و کار در بین کشورهای جهان از  ۱۵۲ در ۴ سال گذشته به ۱۲۰ رسید با این وجود رقم هم مورد قبول نیست.

او ادامه داد:  رتبه ما  در شاخص‌هایی در دنیا مانند آزادی اقتصادی  ۱۵۵ و کارآفرینی ۸۵ و فلاکت اقتصادی ۱۸ است که این موضوعات برای برطرف شدن نیاز به آگاهی دارد .

نماینده مردم ارومیه خاطرنشان کرد:‌حوزه اقتصادی ما دچار چالش‌های بسیاری مانند  نفت‌زدگی، رانت‌زدگی، دولت زدگی و سیاست زدگی است که باعث شده که انتظارات ما در اقتصاد برآورده نشود. باید اقتصاد را از زیر چرخ‌های سیاست خارج کنیم .

او خاطرنشان کرد: با تداوم سیاست در  اقتصاد، این حوزه  دچار تنش خواهد شد ما برای اقتصاد نیاز به تئوری و مدل‌هایی داریم که در کشورهای مختلف مانند ترکیه، برزیل، هند، مالزی و ژاپن در حال اجراست که ما هم باید آن‌ها را پی بگیریم .

بهادری با اشاره به رشد منفی اقتصادی در دولت‌های نهم و دهم عنوان کرد: وقتی اقتصاد با سیاست قاطی می‌شود دچار یک نوع نوسان خواهد شد در دولت گذشته رشد اقتصادی ما منفی ۸/۶ درصد بود از آقای کرباسیان و تیم آینده‌اش می‌خواهیم که مشاوره‌های قوی را با خود داشته باشند که این نقصان جبران شود.

او در ادامه بیان کرد: موضوع اول و اولویت نخست این است که وزارت اقتصاد به شخص وزیر توجه کند او مرکز ثقل وزارتخانه است این وزیر است که مورد سوال و استیضاح قرار می‌گیرد. وزیر اقتصاد آینده باید یک حالت گران‌مایگی بین سازمان برنامه و بودجه و بانک مرکزی ایجاد کند.

این نماینده مجلس دهم خاطرنشان کرد: هماهنگی بین وزارتخانه‌ها از وظایف وزیر اقتصاد است در گذشته این ناهماهنگی باعث شد قاچاق کالا و عدم شفافیت مالی صورت بگیرد لذا از وزیر اقتصاد آینده می‌خواهیم در برنامه‌های خود این امر را لحاظ کند.

او یادآورشد: در گذشته ما مشکلاتی مانند حقوق‌های نجومی داشتیم که تا حدودی حل و فصل شد ما باید برای مدیران دولتی محدودیت ایجاد کنیم تا دیگر این چالش‌ها به وجود نیاید.

بهادری ادامه داد: تاثیر صادرات و مسائل گمرک و اظهارنظرهایی که در این باب صورت می‌گیرد باید حل و فصل شود. اقتصاد در سهمیه بین‌المللی بسیار مهم است. وزیر اقتصادی باید در فضای پس از برجام خود را نشان دهد .

او تاکید کرد: بین وزیر اقتصادی و امور خارجه باید ارتباط تنگاتنگی صورت بگیرد .

نماینده مردم در خانه ملت عنوان کرد: ما باید یک موازنه بین رکود و تورم ایجاد کنیم در گذشته رکود افزایش و تورم کاهش پیدا کرد و این برای مردم ما سوال ایجاد کرد که چگونه اتفاق افتاده است لذا باید به طور مستمر نرخ سود بانکی را کاهش و رصد کرد .

او ادامه داد: موسسات مالی غیرمجاز یکی دیگر از مشکلات موجود سرراه اقتصاد است که باید ساماندهی و یا حذف شود.

نماینده مردم ارومیه در ادامه به چالش‌هایی که در اقتصاد کشور وجود دارد اشاره و عنوان کرد: عدالت اقتصادی، نابرابری درآمد و شکاف طبقاتی مشکل‌هایی است که اقتصاد با آن دست و پنجه نرم می‌کند مجلس باید فکری برای آنها کند.

بهادری ادامه داد: باید منابع خود را به درستی تامین کنیم تا دچار آینده‌فروشی نشویم. بخش خصوصی انتظاراتی دارد که باید تامین شود . آنها انتظار دارند نرخ ارز تک رقمی مشکلات معیشتی رفع و اهداف کمی و کیفی در اولویت قرار گیرد.

او در خاتمه بیان کرد: امیدوارم آقای کرباسیان و تیمش بتوانند به موفقیت در وزارت اقتصاد دست پیدا کند.

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.