در روزهای پر هیاهوی تشکیل کابینه دوازدهم هر گروه و جریانی سعی دارد با رایزنی در چینش کابینه اعمال نظر کند. علاوه براین گمانه زنی هایی نیز مطرح شده است که اغلب در چارچوب لیست های متعدد در فضای مجازی دست به دست می شود؛ تا راهی شود برای اعمال نظر و جریان سازی برای کسانی که این روزها بیش از هر چیز به کابینه دوزادهم و تاثیر آن بر جامعه می اندیشند.

به گزارش جماران، در گمانه زنی های اخیر، دو لیست منتشر شده است که در مواردی اشتراک نظر بین آن ها وجود دارد و در مواردی تفاوت که  نشانگر اختلاف نظرها در چینش کابینه دوازدهم است.

بر اساس لیست های  منتشر شده،  تغییرات کابینه در سطح معاونان رئیس جمهوری رخ خواهد داد. بر این اساس؛ عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور فعلی  به معاونت پارلمانی؛  زهرا احمدی پور از   سازمان میراث فرهنگی و گردشگری به  معاونت امور زنان و خانواده؛ رضا فرجی دانا، وزیر سابق علوم _ که از سوی مجلس دهم استیضاح و برکنار شده است_ به معاونت علمی و فناوری؛ محمد نهاوندیان، مسئول دفتر فعلی رئیس جمهوری به معاونت اجرایی کوچ خواهند کرد.

در مواردی اختلاف میان لیست ها مشاهده می‌شود؛ که براین اساس گفته می شود جمشید انصاری، رئیس فعلی سازمان امور اداری و استخدامی  در این سمت ابقا می شود و در لیست دیگری اشاره شده است  مرتضی بانک، سرپرست فعلی  نهاد ریاست جمهوری جایگزین وی خواهد شد.  علاوه بر این  بر سر ریاست بنیاد شهید و امور ایثارگران نیز اختلاف دیدگاه وجود دارد، برخی گمانه زنی ها  از حسینعلی امیری، معان پارلمانی فعلی رئیس جمهوری به عنوان جایگزین  حجت الاسلام شهیدی محلاتی یاد می کنند و برخی دیگر رسول منتجب نیا؛  قائم مقام حزب اعتمادملی و نماینده سابق مجلس و قائم مقام پیشین ستاد قرارگاه خاتم الانبیا را رئیس بعدی این سازمان معرفی می کنند.

ریاست  سازمان محیط زیست نیز محل اختلاف است و گروهی از ابقای معصومه ابتکار و گروهی دیگر از جایگزینی محمد فاضلی؛جامعه شناس و عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی خبر می دهند و این در شرایطی است که فاضلی اعلام کرده است تاکنون پیشنهادی از سوی رئیس جمهوری برای تصدی این سمت دریافت نکرده است. ریاست کتابخانه ملی نیز محل مناقشه است و عده ای از ابقای اشرف بروجردی؛ رئیس جدید این سازمان  و گروه دیگر از جایگزینی  داریوش قنبری؛ نماینده دوره هشتم و نهم مجلس شورای  اسلامی که در انتخابات اخیر مجلس رد صلاحیت شد خبر می دهند.

درباره ریاست سازمان میراث فرهنگی نیز گمانه زنی های متعددی وجود دارد، عده ای سیدرضا صالحی امیری؛ وزیر ارشاد فعلی و  گروهی دیگر  رحمان مخاطب، رئیس یکی از ستادهای انتخاباتی روحانی در انتخابات ریاست جمهوری اخیر را  رئیس آینده این سازمان می دانند. این در حالی است که منابع نزدیک به زهرا احمدی پور اعلام کردند وی در سمت فعلی خود ابقا می شود و تاکنون با وی صحبتی درباره  تغییر سمت  نشده است. علاوه براین گفته می شود، احتمال جایگزینی صالحی امیری  در سمت فعلی  حسین فریدون وجود دارد.

در سوی دیگر گمانه زنی ها، محمد باقر نوبخت؛ رئیس سازمان برنامه و بودجه، اسحاق جهانگیری؛ معاو اول رئیس جمهوری و  علی اکبر صالحی؛ رئیس سازمان انرژی اتمی، مجید انصاری؛ معاون حقوقی رئیس جمهوری چهار تن  از معاونان رئیس جمهوری هستند که در سمت فعلی خود باقی خواهند ماند.

ریاست دفتر رئیس جمهوری نیز بخش دیگری از گمانه زنی هاست که با توجه اظهارات اخیر محمود واعظی، وزیر ارتباطات  دولت یازدهم  مبنی براینکه «در کابینه دوازدهم حضور دارم اما وزیر نخواهم بود» و جابه‌جایی نهاوندیان به نظر می رسد این گمانه زنی صحیح باشد.

سرنوشت وزارتخانه های دولت دوازدهم چه می شود؟

بخش عمده و محسوسی از تغییرات کابینه در سطح وزیران خواهد بود، بر این اساس گفته می‌شود، حضور محمد شریعتمداری؛ معاون اجرایی دولت یازدهم و رئیس ستاد انتخاباتی روحانی  در انتخابات ریاست جمهوری اخیر در وزارت کشور قطعی شده است.

وزارت دادگستری از جمله محل های مناقشه به شمار می رود، در یک سوی گفته می شود علیرضا آوایی، رئیس پیشین سازمان ثبت احوال کل کشور و معاون وزیر کشور و بازرس رئیس جمهوری  که پیش از سال 58 تا 93 در قوه قضائیه در سمت های مختلفی حضور داشته است، جایگزین مصطفی پورمحمدی خواهد شد. در سوی دیگر میدان گفته می‌شود محمداسماعیل شوشتری؛ رئیس دفتر بازرسی ویژه رئیس جمهوری و وزیر دادگستری در دولت مرحوم هاشمی رفسنجانی و  محمدخاتمی که باسابقه ترین وزیر دادگستری تاریخ جمهوری اسلامی نیز محسوب می شود، در آینده نزدیک به این وزارتخانه باز خواهد گشت.

وزارت علوم نیز از وزارتخانه های حساسی است که تمام  منابع خبری از جایگزینی سورنا ستاری؛ معاون علمی رئیس جمهوری در سمت محمد فرهادی خبر می دهند. این درحالی است که ستاری در گفت‌وگو با ایلنا اعلام کرده است در سمت فعلی خود ابقا خواهد شد و قصد ندارد وزیر شود.

خبرها حاکی از آن است که تغییرات در وزارت آموزش و پرورش قطعی است و مصاحبه روز گذشته  دانش آشتیانی نیز گواهی بر آن است. از دو گزینه به عنوان جایگزین آن ها صحبت می شود، گروهی از مرتضی حاجی؛ وزیر سابق آموزش و پرورش در دولت اصلاحات و از بنیان گذاران بنیاد باران به عنوان وزیر آینده یاد می کنند و گروهی دیگر جواد اطاعت؛ فعال سیاسی اصلاح طلب و نماینده مجلس ششم را وزیر پیشنهادی روحانی برای این وزارتخانه می‌ دانند.  این درحالی است که اطاعت در گفت‌ و گو با جماران اعلام کرد: « طرح نام من به خاطر علاقه معلمان و سابقه آموزش و پرورشی من است. آنچه من هم مثل شما شنیده ام طرح موضوع در فضای رسانه ای است، اما تا این لحظه صحبتی در این خصوص با من نشده است».

وزارت اقتصاد و امور دارایی یکی از پرچالش ترین وزارتخانه های دولت یازدهم بوده است و با توجه به اظهارات علی طیب نیا در زمستان سال گذشته مبنی بر اینکه تمایلی به ادامه همکاری با دولت نخواهد داشت، احتمال تغییر را افزایش داد. با این حال گروهی از ابقای وی در این خبر می دهند و گروهی دیگر جایگزنی مسعود نیلی؛ اقتصاددان و  مشاور اقتصادی دولت یازدهم  در این سمت خبر می دهند.

وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح نیز از وزارتخانه های نسبتا باثبات  و کم حاشیه در دولت جاری است و از این جهت گروهی از ابقای سردار حسین دهقان خبر می دهند. با این حال برخی منابع خبری نیز نام علی شمخانی؛ دبیر فعلی شورای عالی امنیت ملی  و وزیر دفاع دولت اصلاحات را به عنوان گزینه تصدی وزارت دفاع مطرح می کنند.

وزرات صنعت، معدن و تجارت در دولت فعلی نیز مورد انتقادهای متعددی بوده است و تغییر وزیر آن نیز حتمی است. رضا رحمانی؛ نماینده دوره های هفتم، هشتم و نهم مجلس شورای اسلامی و رئیس پیشین کمیسیون صنایع به عنوان گزینه بعدی این وزارتخانه مطرح است.

وزرات نیرو؛ از دیگر وزارتخانه هایی است که سرنوست آن مورد بحث گروه های های مختلف است. و در اینجا از رضا اردکانیان؛ عضو هیات علمی دانشکده عمران دانشگاه صنعتی شریف، مدیر  برنامه دهه بین‌المللی آب سازمان ملل متحد و معاون  وزیر سابق  نیرو که در چهار سال قبل نیز به عنوان یکی از گزینه ها مطرح بود، و حبیب الله بیطرف؛ وزیر نیروی دولت اول و دوم محمد خاتمی که این روزها در لیست شهرداران احتمالی تهران نیز قرار داشت، به عنوان گزینه های احتمالی یاد می شود.

بر اساس آنچه منابع خبری  منتشر کرده اند، رضا صالحی امیری که کمتر از یک سال است اداره وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی  برعهده گرفته، از این وزارتخانه جدا خواهد شد و عباس صالحی؛ معاون فرهنگی فعلی وزیر ارشاد که سرپرستی این وزراتخانه را در زمان استعفای علی جنتی در کارنامه دارد، جایگزین وی می شود. در سوی دیگر برخی منابع از معرفی طه هاشمی؛ معاون سابق فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد، نماینده مجلس پنجم و رئیس پیشین پژوهشگاه سازمان میراث فرهنگی به عنوان وزیر ارشاد دولت دوازدهم خبر می دهند. با این حال طه هاشمی در پاسخ به  خبرنگار جماران، گفت: « ترجیح می دهم در این باره سکوت کنم».

وزارت راه و شهرسازی و وزیر فعلی اش در ماه اخیر از بخش های پرحاشیه دولت یازدهم بوده اند. و از این جهت گروهی بر تغییر رویه در این وزارتخانه تاکید می کنند. با این حال اغلب گمانه زنی ها حاکی از آن است که عباس آخوندی در سمت خود ابقا خواهد شد و رای اعتماد مجدد مجلس دهم در اسفندماه سال گذشته به وی نیز می تواند نشانه بر تمایل گروهی بر ادامه فعالیت وی در دولت باشد. محمد پژمان گزینه ای است که مخالفان آخوندی از آن یاد می کنند؛ وی  مدیری عامل سازمان ملی زمین و مسکن و اداره شهرداری مشهد را در کارنامه خود دارد.

تغییر در وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات قطعی است اما تاکنون مشخص نشده چه بر کرسی واعظی تکیه خواهد زد. برخی از منابع خبری نزدیک به دولت از  جایگزینی نصرالله جهانگرد؛ معاون فعلی وزیر ارتباطات و رئیس سازمان فنآوری اطلاعات در این وزارتخانه خبر می دهند. و گروهی دیگر ابوالحسن نجفی؛ دبیر کنونی شورای عالی فضای مجازی و رئیس مرکز ملی فضای مجازی را وزیر پیشنهادی روحانی برای این وزارتخانه معرفی می کنند.

وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی که در  دولت یازدهم نسبتا از حواشی به دور ماند نیز گویا دستخوش تغییراتی خواهد شد.  برخی از جایگزینی مرتضی بانک در سمت فعلی علی ربیعی خبر می دهند که این خبر با حضور وی در معاونت اجرایی در تناقض است. از سوی دیگر، برخی از معرفی حسن زمانی؛ عضو حزب اعتدال و توسعه و نماینده مجلس هفتم  برا تصدی این وزارتخانه خبر می دهند.

شش وزارتخانه بی تغییر خواهند ماند

در این شرایط به نظر می رسد، شش وزارتخانه از تغییرات در امان مانده اند. وزارت امور خارجه که محمدجواد ظریف از ابتدای دولت یازدهم اداره آن را برعهده دارد، وزرات اطلاعات که محمود علوی آن را اداره می کند، وزارت بهداشت که حسن قاضی زاده هاشمی از ابتدای دولت تصدی آن را بر عهده دارد، وزارت جهاد کشاوزری که محمود حجتی، یکی از گزینه های اخیر تصدی شهرداری تهران از ابتدای دولت یازدهم مسئولیت آن را بر عهده گرفته؛ وزارت نفت که بیژن نامدار زنگنه با حضور ادامه حضورش باسابقه ترین وزیر نفت کشور خواهد بود و سرانجام وزارت ورزش و جوانان که مسعود سلطانی فر از پاییز گذشته مسئولیت اداره آن را دارد.

***

بر اساس آخرین اطلاعاتی که یکی از سایت های خبری منتشر کرده است ابوالحسن فیروزآبادی یکی از گزینه های مطرح برای وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات است

این سایت همچنین از ماندگار شدن وزیرانی نظیر «محمد جواد ظریف، سید محمود علوی، عبدالرضا رحمانی فضلی، بیژن نامدار زنگنه، حسین دهقان، علی طیب نیا، محمود حجتی، علی ربیعی، مسعود سلطانی فر، سید حسن قاضی زاده هاشمی» خبر داده و همچنین از جدایی وزیرانی نظیر «مصطفی پورمحمدی، عباس آخوندی، رضا صالحی امیری، محمد فرهادی، فخر الدین احمدی دانش آشتیانی، حمید چیت چیان، محمود واعظی،محمدرضا نعمت زاده» گفته است و  نیز تغییراتی در سطح معاونان رئیس جمهور و رؤسای برخی سازمان ها و رئیس کلی بانک مرکزی که در راه است.

این خبر را می توانید اینجا بخوانید.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.