توصیه هایی برای حفظ سلامت روان در محیط کار

سازمان بهداشت جهانی شعار امسال روز جهانی سلامت روان را "با سلامت روان در محیط ‌های کاری "انتخاب کرده‌ است. این موضوع نشان می‌دهد نهادهای جهانی نیز به این باور رسیده اند که سلامت روان فرد در محیط کار یکی از عوامل افزایش بهره‌وری و بازدهی کاری است.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس، با توجه به مدت زمانی که به کارمان اختصاص می‌دهیم، داشتن محل کار سالم و رضایتمندانه‌ برای جلوگیری از به خطر افتادن سلامت جسمی و روانی‌مان اهمیت زیادی دارد.  اگر شما به هر دلیلی به این نتیجه رسیدید که نمی‌توانید شغل خود را عوض کنید می‌توانید  روی راههایی که موجب ارتقاء و پیشرفت در استعدادهای فعلی شما می‌شود تمرکز کنید.

اگر  در محیط کاری ناسالمی هستید یا در موقعیتی قرار دارید که نمی‌توانید پیشرفت کنید شاید بهترین انتخابتان پیدا کردن شغل دیگری است. یکی از راههای مقابله با استرس مدیریت زمان است. همچنین برای رهایی از استرس در  برنامه روزانه خود زمانی را برای  اقدامات سالمی مانند: ورزش، پیاده ­روی،  موسیقی، دوش آب گرم، تمرینات تنفس عمیق ، معاشرت‌های اجتماعی و استفاده از تعطیلات و مرخصی ها  اختصاص دهید.

عدم انطباق شغل با توانائی‌های فرد، از موارد مهم در مورد افزایش استرس و در نتیجه ایجاد اختلالات روانی مثل اضطراب هستند .رضایتمندی شغلی عبارت است از یک حالت هیجانی مثبت که نظر شخصی کارکنان را در مورد کار خود یا جو حاکم در محیط کار منعکس می سازد. به همین دلیل توصیه می شود مدیران در دوره های مشخص و به طور منظم جلساتی با هدف بررسی مشکلات کارکنان و شنیدن حرفهای آنها برگزار کنند.

یکی از معیارهای سلامت روان داشتن احساس و روحیه با نشاط در محیط کاراست که در نهایت باعث رضایت کلی از زندگی و کار می‌شود. همدلی کردن، قضاوت نکردن، سرزنش نکردن و پیش داوری نکردن از موضوعاتی است که در سلامت روان کارکنان می‌توانند موثر باشند.

کارکنان می‌توانند از طریق استراحت منظم ، دنبال کردن تمرینات ورزشی، فعالیت‌های جسمی، تحرک بدنی و رژیم غذایی سالم سلامت خود را حفظ کنند. آنها زمانی می‌توانند به بالاترین موفقیت دست یابند که نقش­ها و مسئولیت­های روشنی داشته باشند و برای ایفای آنها به خوبی تدارک و تجهیز شده باشند. یکی از عوامل فشار روانی و اضطراب در محیط کار افزایش شیفت­های کاری است. استرس شغلی یکی از عوامل اساسی در کاهش بهره‌وری سازمان‌ها و ایجاد عوارض جسمی و روانی در کارکنان است. در محیط منظم، زمان صرف جستجوهای غیر ضروری نمی‌شود؛ به این ترتیب تسلط شما در محیط کار بیشتر شده و کنترل محیط را به دست می‌گیرید.

مهم‌ترین عواملی که به احساس رضایتمندی شخصی کمک می‌­کند کسب مهارت خودآگاهی است. نقاط ضعف و قوت و ارزش‌های خود را بشناسید و بیشتر از ظرفیت خود برنامه ریزی نکنید. توصیه می‌شود افراد شاغل روزانه نیم ساعت و سه روز در هفته به ورزش مورد علاقه خود بپردازند.

همچنین لازم است متناسب با ساعات کاری نظم ثابتی را در برنامه غذایی خود ایجاد کنند. توجه به فعالیت جمعی، گروهی و پرهیز از فردگرایی در محیط‌های کار باعث افزایش احساس دلبستگی و حمایت روانی در افراد گروه می شود. مهم است که کارفرمایان، خودشان در مورد مسائل سلامت روان آموزش بگیرند تا برای پاسخ دادن به نیازهای کارمندان آمادگی داشته باشند. کیفیت روابط افراد شاغل با همکاران، عوامل تعیین کننده مهمی در خصوص رضایت از شغل و محیط کاری است.

 

دیدگاه تان را بنویسید