در گفت وگو با جی پلاس

تجربه و تکنیک های جالب یک "بک پکر" ایرانی در سفرهای خارجی!/ جهانگردی را باید از ایرانگردی آغاز کرد

علیرضا ظفری، گردشگر ایرانی از سال 2005 در حال سفر به دور دنیاست. با وجود اینکه این مدل از سفر مناسب همه نیست اما روحیه و فلسفه‌ی او بسیار شگفت‌انگیز است. حتماً دلتان می‌خواهد درباره‌ی جزئیات سفرهای او بیشتر بدانید! پس با جی پلاس همراه شوید.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار سبک زندگی جی پلاس؛ علیرضا ظفری؛ روش خودش را برای سفر دارد. چیزی که ممکن است باب میل کسانی که اهل کمپینگ نیستند نیز نباشد. اما او به ما نشان می‌دهد که سفر با کمترین هزینه هم ممکن است.

او برای روزهای طولانی با پولی کمتر از هزینه یک روز عادی ما در جاهای عجیب‌ و غریبی زندگی کرده است. شاید ما هم بتوانیم  برای مدت هر چند کوتاه این سبک از سفر را امتحان کنیم؛ به همین منظور گفت وگویی را با او انجام دادیم:

بک پکر

** سفر کردن را از چه زمانی شروع کردید؟

از سال 2005 زمانی که ویزیتور یک شرکت بودم، سفر کردن را آغاز کردم و به 33 کشور جهان سفر کردم ؛ پس از مدتی سبک سفرهایم را به شیوه بک پکری تغییر دادم و زندگی جدید خودم را آغاز کردم.

برنامه گردشگری من به شیوه کوله گردی یا بک پکینگ تنها مختص سفر به کشورهای خارجی نیست و قصد دارم در پروژه ای 10 ساله که به سه دوره 2 ساله ، 3 ساله و 5 ساله تقسیم شده است به 465 نقطه سراسر ایران سفر کنم و در مرحله نخست که شامل سفرهای دو ساله است اطلاعات گردشگری همه شهرها را جمع آوردی کرده و نقشه جامع گردشگری، توریستی و کوله گردی از آنها تهیه کنم و در مرحله دوم  که شامل یک سفر سه ساله است تنها به اماکن دیدنی شهرهای کشور سفر خواهم کرد و نقشه کاملی از اطلاعات اشاره شده را تهیه می کنم و دوره آخر را نهایتا با سفر به تمامی روستاهای کشور و تهیه اطلاعات گردشگری، توریستی و کوله گردی به پایان می رسانم.

این سفر 10ساله با هزینه شخصی و ازطریق کار در سفر تامین می‌شود که البته از سرعت سفر می کاهد، زیرا ناچارم برای آمارگیری از مراکز گردشگری و تهیه پلنی که به این منظور قصد تهیه آن را دارم 3 روز از سفرم را به کار کردن اختصاص دهم و همین امر سبب شده تا مدت انجام سفرهایم طولانی تر شود؛ به طور مثال برای تهیه نقشه گردشگری و کوله گردی تبریز هفت روز را در سفر کار کردم تا بتوانم  نقشه دقیقی از گردشگری این شهر تهیه کنم یعنی در مجموع این سفر 10 روز به طول انجامید. البته به طور حتم اگر یک حامی و اسپانسر برای تهیه این پلن پیدا کنم کار با سرعت بیشتری انجام می‌شود.

 

بک پکر

** سفرهای بک پکرها چه تفاوتی با دیگر اشکال سفر دارد؟

کوله گردی یا بک پکینگ، سفری است که تنها با یک کوله پشتی شروع می‌شود و تمام آنچه مورد نیاز ما در طول یک سفر است درون یک کوله پشتی قرار می‌گیرد و در تمام طول سفر در کنار شماست و وظیفه تامین نیازها و مایحتاج‌ شما نظیر ظرف غذا، جای خواب، لباس و ... را بر عهده دارد تا هزینه سفر را کاهش داده و سفر ارزان را برای شما مهیا می‌سازد.

البته این مدل سفر در کشور ما کمی مهجور مانده اما قشر جوان جامعه کم کم به این سرگرمی علاقه مند شدند و از آن استقبال می‌کنند.

دقت داشته باشید مدت این نوع سفر می تواند از یک شب در بیرون از خانه تا چندین ماه سفر مداوم باشد. خیلی از ویژگی های مهیج و جذاب در کوله پشتی گردی وجود دارد که هم هزینه سفر را کاهش می‌دهد و هم وسوسه تجربه یکباره آن را می‌توان در دل افراد ایجاد کند.

بسیاری از اوقات عنوان می‌شود که بک پکری نیازمند هزینه نیست و با انداختن یک کوله و قرار گرفتن در مسیر خروجی شهرها می‌توان سفر کرد اما من با این طرز فکر مخالفم و هزینه اولیه سفرهایم هر چند ناچیز را از راه کار در سفر به دست می‌آورم به طوری که در برخی از مناطق کشورها به مرد کار در سفر، شهره شده ام.

وقتی سفر شما از یک کشور به کشوری دیگر طولانی می‌شود ناچار هستید هزینه آن را در طول سفر فراهم کنید، به طور مثال یکبار تصمیم گرفتم از اکراین به چین سفر کنم و به دلیل بُعد مسافت و البته طولانی شدن این سفر که سه ماه به طول انجامید، سوار کامیونهای گذری می‌شدم و در طول راه برای تامین هزینه سفر، حتی کامیون‌ها را تمیز می‌کردم.

با این همه، نخستین ویژگی که در کوله گردی یا بک پکینگ به چشم می خورد، کاهش دادن هزینه، داشتن سفر ارزان و آزادی در آن است.  یعنی شما همه وسایلی که لازمۀ سفر است را درون کوله پشتی خود جای داده اید و همین امر سبب می‌شود وابسته به تهیه چیزی نباشید و با فراغ خیال به دل ماجراجویی بروید.

 

** چطور سفرهایتان ارزان در می آیند؟

به طور مثال در حمل و نقل، من تقریباً با مردم و به صورت رایگان تردد می کنم! بهترین دلیل برای این انتخاب این بود که حرکت  از نقطه‌ی الف به نقطه‌ ب تبدیل به یک داستان شگفت انگیز می‌شود و این فرصت را می یابم که با محلی‌ها هم صحبت شوم و جاهای زیادی را ببینم که بدون شک در سفر با وسایل حمل و نقل عمومی و یا شیوه عمومی سفر از دست خواهم داد.

این ویژگی سبب می شود به طور مثال وقتی با فرد دیگری به صورت همزمان قصد سفر به استانبول را داریم، سفر من طولانی تر شود و شاید حداقل یک هفته دیرتر از همسفرم به استانبول برسم اما در نهایت وقتی هزینه های سفر خودم را با همسفرم مقایسه می‌کنم متوجه تفاوت فاحش هزینه ها می‌شوم زیرا او مثلا رقمی بین 4 تا 5 میلیون برای این سفر هزینه کرده اما من حتی با 300 تا 400 هزار تومان این سفر را به پایان رسانده ام.

 

** سخت ترین ویژگی سفر به شکل کوله گردی؟

سفر به شکل  کوله گردی یا سفر به شیوه "هیچهایک" گاهی با مخاطرات عجیب و غریب عجین می‌شود و فرار از این بحران‌ها، خود داستانی طولانی دارد اما گذراندن برخی آموزش‌ها نظیر طبیعت گردی یا مقابله با بحران در بیابان و کوهستان سبب شده تا از عهده خطرات بربیایم و بتوانم سفر را به پایان برسانم.

برای روشنتر شدن موضوع می‌توانم به جدال مرگ باری که در ارمنستان با گرگ‌ها داشتم اشاره کنم یا به خرابی کامیونی که در سفر قرقیزستان به سمت چین در سرمای 40 درجه سانتیگراد زیر صفر که سبب شد ساعت ها در کنار جاده معطل بمانیم و نجات از آن برایم حکم یک معجزه داشت.

بدون تردید اگر بدون گذراندن دوره‌های خاص بخواهید تن به سفرهای کوله گردی بسپارید؛ کاری سخت و دشوار را آغاز خواهید کرد و معلوم نیست بتوانید جان سالم به در ببرید.

 

**سفر به شیوه کوله گردی در ایران چه تفاوتی با سفرهای خارجی دارد؟

در ایران سخت تر از دیگر کشورهاست و در این زمینه حرف های بسیاری دارم. اگر دقت کرده باشید برخی از مردم ما به دلیل مشکلات مالی از خودرو به عنوان منبع درآمد استفاده می‌کنند بنابراین چندان با افرادی که به شیوه ما سفر می‌کنند، آشنایی ندارند و گاهی اوقات پیش می آید برای جابه جایی از یک شهر به شهر دیگر از 10 خودرویی که جلوی پایمان توقف می‌کند 7 راننده انتظار دریافت پول دارند که قطعا بک پکر با توجه به شیوه سفرش نمی‌تواند از آنها استفاده کند.

بک پکر

 

** سفر به شیوه کوله گردی یا بک پکینگ چه مزایایی دارد؟

این شیوه از سفر علاوه بر کاهش دادن هزینه سفر و داشتن سفر ارزان، دارای تجربه ها و نکات بسیار مفیدی است که از همه افرادی که آن را تجربه می‌کنند یک فرد جدید می‌سازد که شاید با فردی که قبلا بوده تفاوت پیدا کند.

بر این نکته تاکید می‌کنم که این سبک از سفر برای همه مناسب نیست. من امتحانش کردم و دوستش داشتم. بنابراین به جای غذا خوردن در یک رستوران گران، سفر با قایق و تور جنگل، به دنبال صحبت با مردم، یاد گرفتن از آن‌ها و زندگی بومی بودم. برای این کار، شما به پول زیادی نیاز ندارید.

 

** برای انجام سفرهای کوله گردی تا چه حد نیاز است که به زبان ملل مختلف آشنا باشیم؟

به واسطه سفرهای برون مرزی که تا قبل از کوله گردی برای یک شرکت ایرانی انجام می دادم به زبان انگلیسی مسلط شدم اما قاعدتا برای سفر به کشورهای دیگر لازم نیست به همه زبانها تسلط داشته باشید و کافی است چند جمله رسمی از یک زبان را برای برقراری ارتباط با مردم آن کشور بدانید و هرجایی که این امکان هم  نبود می‌توانید از زبان بین المللیِ اشاره استفاده کنید.

تجربه نشان داده بدون شک تسلط به زبان انگلیسی تا حد زیادی می تواند به شما یاری رساند زیرا حداقل در آسیا به جزء کشورهای مشترک المنافع حوزه دریای خزر، خیلی از مردم شرق آسیا از پیر و جوان تقریبا با زبان انگلیسی آشنا هستند.

 

**با کوله گردی به چه کشورهایی سفر کرده اید؟

عمده سفرهای من به این شیوه مربوط به شرق آسیا و حوزه کشورهای مشترک المنافع روسیه به جزء ترکمنستان، ترکیه و اکراین است و تقریبا همه کشورهای شرق آسیا از چین تا دورترین آنها را به این شیوه سفر کرده ام.

بک پکر

 

** تجارت در سفرهای کوله گردی تا چه حد امکان پذیراست؟

قاعدتا وقتی سفر به شیوه کوله گردی برای شما تبدیل به یک عادت می‌شود به راحتی می توانید در سفر تجارت کنید و این دور از ذهن نیست و بسیاری از کسانی که حرفه ای سفر می کنند عادت به این کار دارند.

خودم در سفر اخیرم به استان فارس یک قرار داد کاری با یکی از کسبه  شهر آباده که اقدام به خرید و فروش تجهیزات موبایل می کرد بستم و یا حتی در سال‌های گذشته برای بسیاری از کسبه پاساژ علاءالدین در سفرهایم به کشورهای جنوب شرق آسیا تجهیزات موبایل تهیه کرده ام.

 

** سفر کردن را از چه زمانی شروع کردید و تا چه زمانی ادامه خواهید داد؟

از سال 2005 زمانی که ویزیتور یک شرکت بودم، سفر کردن را آغاز کردم و به 33 کشور جهان رفته ام؛ پس از مدتی سبک سفرهایم را به شیوه بک پکری تغییر دادم و زندگی جدیدی را آغاز کردم. اما برنامه گردشگری من به شیوه کوله گردی یا بک پکینگ تنها مختص سفر به کشورهای خارجی نیست و همانطور که گفتم قصد دارم در قالب یک پروژه به 465 شهرستان سراسر ایران سفر کنم. با این همه آرزو دارم تا پایان عمر همه کشورهای  دنیا را از نزدیک ببینم اما به هر حال معتقدم که جهانگردی را باید نخست از ایرانگردی آغاز کرد.

دیدگاه تان را بنویسید