گفت و گوی جی پلاس با سریع ترین مرد عمودی جهان

علیپور: هدفم از قهرمانی در مسابقات چین، اهدای مدال به زلزله زدگان کرمانشاه بود/ اگر از حمایت مسئولین بگویم ضرر می کنم!

رکوردار صخره نوردی سرعت جهان می گوید با هدف قهرمانی و اهدای مدال طلا به مردم زلزله زده کرمانشاه به مسابقات آزاد چین رفته و توانسته 10 نفر اول جهان را شکست دهد.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار ورزشی جی پلاس؛ سریع ترین مرد عمودی جهان در مسابقات صخره نوردی آزاد چین با ثبت زمان 5 ثانیه و 67 صدم ثانیه قهرمان شد و مدال قهرمانی خود را به مردم زلزله زده کرمانشاه اهدا کرد. رضا علیپور در حالی برای چندمین بار برای ایران افتخارآفرینی کرد که رسانه‌های کمی موفقیت های این جوان 23 ساله را پوشش داده اند.

علیپور جوان، اردیبهشت سال جاری با ثبت زمان ۵ ثانیه و ۴۸ صدم ثانیه رکورد جهانی صخره نوردی جهان را شکست و لقب سریع‌ترین مرد عمودی جهان را از آن خود کرد. او از سوی رسانه های ایرانی نییز لقب یوزپلنگ را گرفته است.

این صخره نورد جوان تاکنون یک طلای بازی های جهانی، یک نقره و یک برنز مسابقات قهرمانی جهان، 5 طلا، 2 نقره و سه برنز جام جهانی، یک طلا و سه برنز مسابقات آسیایی و چندین مدال داخلی را به دست آورده و باز هم انگیزه‌های زیادی برای تکرار این افتخارات دارد.

قهرمان قزوینی صخره نوردی ایران و جهان در گفت و گو با خبرنگار ورزشی جی پلاس؛ درباره قهرمانی در مسابقات آزاد چین و تقدیم مدال خود به مردم زلزله زده کرمانشاه صحبت کرد. علیپور با وجود تمام کم لطفی ها، گلایه ای ندارد و از رشد این ورزش در ایران سخن می گوید. در ادامه این مصاحبه را می خوانید:

 

برترین های جهان در مسابقات آزاد چین حضور داشتند

جی پلاس: در روزهایی که کشور در سوگ جانبخاتگان زلزله غرب کشور بود، توانستید در چین افتخارآفرینی کنید و یک مدال دیگر به افتخارات تیم اضافه کنید.

علیپور: مسابقات آزاد چین از معتبرترین رقابت های جهانی است که ده صخره نورد برتر رنکینگ جهانی در آن حضور داشتند. همه این 10 ورزشگار با دعوت کمیته برگزاری در این مسابقات حضور داشتند و تمام هزینه ها از سوی چینی ها پرداخت شد. خوشبختانه توانستم با زمان 5 ثانیه و 67 صدم ثانیه مدال طلا را به دست بیاورم. در این مسابقات دو ورزشکار چینی و دو ورزشکار روس را حذف کردم. نفر اول رنکینگ جهان را هم در این مسابقات شکست دادم. کسانی که در این مسابقات حضور داشتند، برترین های جهان بودند.

جی پلاس: چند مدال جهانی این رشته را داری؟

علیپور: تقریبا تمام مدال های جهانی را گرفتم. اگر مسابقات آسیایی را کنار بگذاریم، 14 مدال جهانی به دست آوردم و از طرفی رکورد جهان هم در اختیار خودم است. از نظر کسب مدال کم و کسری ندارم.

اهدای مدال به زلزله زدگان، کمترین کاری بود که توانستم انجام دهم

جی پلاس: در یک اتفاق پسندیده، مدال قهرمانی خودت را به مردم زلزله زده غرب کشور اهدا کردی و به نوعی با مردم سوگوار این منطقه از کشور همدردی کردی.

علیپور: این کمترین کاری بود که می توانستم انجام دهم. انگیزه من از قهرمانی در این مسابقات، اهدای مدال به مردم غرب کشور بود. ناراحتم که نتوانستم بیش از این برای مردم کشورم کار کنم. ما مدیون مردم غرب کشور هستیم. آن ها در هشت سال دفاع مقدس مردانه جنگیدند و از جان مایه گذاشتند. هر چقدر برای این مردم کار کنیم، کم است. می خواستم قبل از رقابت ها قول قهرمانی و اهدای مدالم را به مردم بدهم اما ترسیدم نتوانم این کار را انجام دهم چون یک لحظه غفلت، رسیدن به مدال را سخت می کند.

جی پلاس: بعد از تمام افتخاراتی که به دست آوردی، انگیزه ای هم برای کسب مدال های بعدی داری؟

علیپور: از این به بعد انگیزه ام تکرار قهرمانی هاست و سعی می کنم مدال های بیشتری را کسب کنم.

 

اگر از حمایت مسئولین صحبت کنم به ضررم تمام می شود!

جی پلاس: بعد از قهرمانی هایی که به دست آوردی، حمایت مناسبی از تو صورت گرفت؟

علیپور: صخره نوردی به اندازه کافی در کشور شناخته نشده است. با این حال راضی هستم. هر چقدر در سطح جهانی قهرمان شویم، مردم بیشتر با این رشته آشنا می شوند و به آن علاقه مند می شوم. نمی خواهم درباره حمایت ها بیش از این صحبت کنم چون به ضررم تمام می شود! اگر بگویم فدراسیون چطور عمل کرده، بعدا می گویند چرا انتقاد کردی و صحبت نکنم بهتر است.

جی پلاس: وضع رشته صخره نوردی در ایران چطور است؟

علیپور: خوشبختانه وضع بهتر شده و جوانان بیشتری با این ورزش آشنا شدند. در رقابت های قهرمانی آسیا که در تهران برگزار شد، سه مدال کسب کردیم که در بخش انفرادی مدال طلا را به دست آوردم. در بخش تیمی بانوان و آقایان هم نقره گرفتیم. با استمرار این روند، وضعیت صخره نوردی بهتر می شود.

دیدگاه تان را بنویسید