گزارش جی پلاس؛

"چورت" شاهکاری در دل مازندران + مسیر سفر و تصاویر

دریاچه چورت یا میانشه یکی از شاهکارهای قلم موی آفرینش در طبیعت کشورمان است که از سال ۱۳۸۹ به یکی از جاذبه های اصلی استان مازندران تبدیل شده وهر سال گردشگران زیادی را به سوی خود می‌کشاند.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش سرویس سبک زندگی جی پلاس؛ آنچه که سبب شده تا چورت، دریاچه ای متفاوت باشد، فقط انبوه درختانی نیست که او را همچون نگین انگشتری در بر گرفته اند؛ بلکه نحوه ی شکل گیری و راز پیدایش این دریاچه اسرار آمیز است که داستانی خواندنی دارد.

بد نیست بدانید، وقوع زمین لرزه ای در سال ۱۳۱۸ هجری شمسی درمنطقه ای  روستایی از توابع چهاردانگه شهرستان ساری سبب شد تا دریاچه ای زیبا درشکاف دره‌ای با شیب زیاد شکل بگیرد. این دریاچه ۲.۵ هکتار وسعت دارد و به سبب نزدیکی به روستایی به نام چورت، به این نام خوانده می‌شود.

عمق و ابعاد این دریاچه در طول سال و با توجه به میزان بارش های فصلی دائما تغییر می‌کند اما شکل هندسی آن به صورت بیضی است.

42430_826

بهترین فصل  برای سفر به چورت

طبیعت چهار فصل این دریاچه برای هر نوع سلیقه ای جلوه ای خاص دارد و می تواند هر کسی را عاشق و شیفته خودش کند؛ اما با این همه بهترین زمان برای سفر به چورت فصل بهار و پاییز است.

چگونه به چورت سفر کنیم

بنابراین اگر برای دیدن  این دریاچه وسوسه شدید بهتر است  با انتخاب یکی از دو روش زیر یعنی انتخاب سفر از سمنان و طی  ۲۵ کیلومتر به سمت شمال شهر سمنان، خودتان را به شهمیرزاد برسانید و از آنجا جاده ساری را در پیش بگیرید.

پس از طی حدود ۱۵۰ کیلومتر و گذشتن از فولاد محله و کیاسر و بلافاصله بعد از پشت سر گذاشتن پلی که از روی رودخانه می گذرد، ورودی جاده روستای چورت را خواهید دید. وارد جاده شوید و حدود ۱۵ کیلومتر را طی کنید تا به روستای چورت برسید و از آنجا با پیمودن ۱۰ کیلومتر دریاچه را ببینید.

اما اگر مسیر ساری را انتخاب کردید لازم هست بدانید که  پس از رسیدن به ساری، مسیر جنوب شرقی ساری را در پیش بگیرید و خود را به بلوار کشاورز برسانید. این بلوار را آنقدر ادامه دهید که از ساری خارج شوید. پس از خروج از ساری و طی مسافتی در حدود ۴۲ کیلومتر به یک دوراهی می رسید و تابلوی چورت را خواهید دید.  پس از طی جاده آسفالته به طول ۱۵ کیلومتر، به روستای چورت می رسید و از آنجا ۱۰ کیلومتر جاده خاکی تا دریاچه در پیش دارید.

وضعیت مسیر خاکی دریاچه چورت

حدود یک کیلومتر ابتدای مسیر خاکی دارای شیب زیادی است و حرکت را برای ماشین های معمولی دشوار می کند. این سربالایی به گونه ای است که هر چه بالاتر روید نمای روستا و قله دماوند که حداقل ۱۳۰ کیلومتر فاصله هوایی با اینجا دارد را به وضوح می بینید.

پس از عبور از این شیب، جاده شیب معمولی پیدا می کند و زیرسازی خوب آن سبب می شود به راحتی آن را طی کنید. پس از طی حدود ۱۰ کیلومتر به ورودی چورت می رسید که تا لب دریاچه حدودا ۶۰۰ متر با شیب تند فاصله دارد. اگر با وسیله نقلیه هستید بهتر است این مسافت را پیاده بپیمایید چرا که در رفت و آمد با کمی مشکل مواجه می شوید.

مسیر از دل جنگل می گذرد و در چند نقطه با سیم خاردار برای جلوگیری از ورود احشام بسته شده است. اگر بخواهید با پای پیاده این مسیر را بپیمایید دیگر در بالای سربالایی اول وارد جاده خاکی نمی شوید بلکه آن را قطع کرده و در سوی مقابل از حصار سیم خاردار عبور می کنید و قدم به مسیر پاکوب می گذارید تا وارد یک مسیر سراشیبی شوید و در انتها به دریاچه برسید.

اا

کجا بمانیم !

اگر تجربه کمپینگ در دل طبیعت و آسمان پرستاره را دارید و وسایل مورد نیاز را هم در اختیار دارید، می توانید کنار دریاچه اتراق کرده و یک شب به یاد ماندنی را تجربه کنید اما اگر خواهان نوع دیگری از اقامت هستید می توانید روی خانه های محلی، ویلاها، هتل ها و مهمان سراهای شهرها و روستاهای اطراف نیز حساب باز کنید.

دریاچه ای با حداقل امکانات

به نظر می رسددر محوطه دریاچه هیچ گونه  امکانات رفاهی حتی دستشویی وجود ندارد و برای تامین آب آشامیدنی نیز تنها می توان روی برکه های اطراف دریاچه حساب بازکنید اما به هر حال بهتر است، سخت نگیرد و اگر در تامین مایحتاج سفر به مشکل برخورد کردید آن را از مغازها و فروشگاههای ابتدای مسیر تهیه کنید.

این نکته را هم  در سفر به دریاچه به یاد داشته باشید که بکر بودن منطقه سبب شده تا منطقه آنتن دهی نداشته باشد. بنابراین روی گوشی همراه و تماس با دوستان و یا خانواده نیز چندان نمی توانید حساب کنید.

شنا ممنوع!

اگر با دیدن آب دریاچه هوس آب تنی و تفریح به سرتان زد، بهتر است به یاد داشته باشید که به سبب باقی ماندن بوته ها و گیاهان در کف دریاچه، این کار بسیار خطرناک است و عواقب ناگواری به دنبال دارد. پس با تماشای دریاچه از زیبایی های آن و جنگل اطرافش لذت ببرید و فکر شنا کردن کاملا از سرتان بیرون کنید.

پیک نیک و عکاسی

گرچه رسیدن به دریاچه همراه با سختی است اما شک نداشته باشید که پیاده روی در دل طبیعت و عکاسی از سوژه های طبیعت و حوالی دریاچه  همراه با برپا کردن پیک نیک دوستانه یا خانوادگی خاطره ای خوش را برای شما و همسفرانتان خلق خواهد می‌کند.

DSC_1095_0

پیاده روی در قلب جنگل

به هر حال پیاده روی در مسیر منتهی به دریاچه نیز یکی از انتخاب هایی است که پیش روی افراد قرار دارد و می تواند ساعاتی خوش را برایشان رقم بزند. پیمودن این مسیر با پای پیاده باعث می شود که زیبایی های آن را از نزدیک لمس کنید و گوشه گوشه ی این طبیعت بکر را کشف کنید. در این مسیر مناظری متفاوت را خواهید دید و هنرنمایی طبیعت را نظاره خواهید کرد.

آفرود

مسیر منتهی به دریاچه، جاده ای خاکی است که از میان جنگل و انبوه درختان می گذرد. زیبایی های این مسیر بهانه ای شده تا آفرودرها را به این منطقه بکشاند. این مسیر یکی از مقاصد مورد علاقه ی افرادی است که به دنبال هیجان و خلق تجربه های تازه از آفرود هستند.

دیدگاه تان را بنویسید