جی پلاس/ ناسا منتشر کرد:

طوفان مشتری + تصاویر

فضاپیمای بدون سرنشین ناسا"جونو" از طوفان روی سیاره مشتری عکس تهیه کرده است.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار سرویس علم و فناوری جی پلاس؛ ناسا نوشت: فضاپیمای بدون سرنشین ناسا "جونو" در پرواز نهم خود در مدار سیاره غول پیکر مشتری، تصویر رنگی را از یک طوفان عظیم و شدید در نیمکره شمالی این سیاره گرفته است.

این تصویر در 24 اکتبر گرفته شده و هنگام تهیه آن فضاپیما در فاصله ده هزار و 108 کیلومتری در بالای ابرها و این طوفان، قرار داشت. حجم وسیعی از ابرها که طوفان را تشکیل می دهد، عکس عقربه های ساعت در چرخش هستند.

 انتظار می رود ابرهای تیره تر نسبت به ابرهای روشنتر در عمق بیشتری از جو این سیاره فرو رفته اند و در برخی از "بازوهای" طوفان، ابرهای کوچکتر را می توان دید. این ابرهای کوچکتر در قسمت راست تصویر، سایه روشن به وجود آورده است. قسمت های روشن طوفان از کریستال یخ آمونیاک که با آب یخ زده مخلوط شده، تشکیل شده است.

"جونو" نام فضاپیمای روباتیک بدون سرنشین ناسا است که در چهارم ژوئیه ۲۰۱۶ در مدار قطبی سیاره مشتری قرار گرفت. این کاوشگر فضایی در پنجم اوت ۲۰۱۱ از فلوریدا به فضا پرتاب شد.

به گزارش جی پلاس؛ این فضاپیما در مدار قطبی این سیاره قرار گرفته تا ترکیب، میدان گرانشی، میدان مغناطیسی، و مگنتوسفر مشتری را بررسی کند. جونو همچنین تلاش‌هایی برای یافتن سرنخ‌هایی در مورد چگونگی تشکیل شدن این سیاره، از جمله احتمال داشتن یک هسته سنگی، مقدار آب موجود در ژرفای جو آن، توزیع انبوه جرمی، و بادهای عمیق آن، که سرعت آن می‌تواند تا ۶۱۸ کیلومتر (۳۸۴ مایل) در ساعت برسد نیز خواهد داشت.

دیدگاه تان را بنویسید