گزارش جی پلاس از عملکرد ضعیف آزادکاران در قهرمانی جهان

شکست تلخ کشتی ایران در سفر توریستی به پاریس!

تیم ملی کشتی آزاد در رقابت های قهرمانی جهان با کسب تنها یک مدال طلا عملکرد ناامید کننده ای داشت تا جایی که باعث شد ایران نتواند سهمیه جام جهانی 2018 آمریکا را کسب کند!

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش سرویس ورزشی جی پلاس؛ تیم ملی کشتی آزاد ایران در رقابت های قهرمانی جهان به میزبانی پاریس نمایش ضعیفی داشت و تنها با یک طلای حسن یزدانی به مقام نهمی دست یافت.

 

حسن یزدانی، یدالله محبی، رضا اطری، بهنام احسان‌پور، میثم نصیری، مصطفی حسین‌خانی، پیمان یاراحمدی و امیر محمدی هشت کشتی گیر تیم ملی در رقابت های قهرمانی جهان بودند.

 

تقریبا می توان گفت به جز یزدانی و محبی بقیه کشتی گیران در حدواندازه های خود ظاهر نشدند و انتقادهای زیادی به آنها وارد شد. برخی به قدری ضعیف بودند که می توان گفت شاید آن ها تنها به یک سفر ترویستی رفته بودند!

 

** وزن 57 کیلوگرم و رضا اطری

رضا اطری در دور اول وزن 57 کیلوگرم به مصاف کشتی گیری از میزبان رفت. اطری 6 بر یک زهیر از فرانسه را شکست داد تا حریف توماس گیلمان از آمریکا شود.

این حریف که در نهایت به مدال نقره این دوره از رقابت ها رسید، با نتیجه 3 بر صفر اطری را شکست داد. با فینالیست شدن گیلمان، کشتی گیر ایرانی به شانس مجدد رفت اما اطری از این شانس استفاده نکرد و با نتیجه 6-4 برابر "یاستنکو" اوکراینی شکست خورد و دستش از مدال کوتاه ماند.

اطری در مبارزه های خود عملکرد قابل قبولی نداشت و حتی نتوانست در شانس مجدد کاری از پیش ببرد.

او که دارنده مدال برنز قهرمانی آسیا است، نتوانست در قهرمانی جهان خودش را به خوبی نشان می دهد و کشتی گیری در حدواندازه های جهان نبود.

** وزن 61 کیلوگرم و بهنام احسان پور

بهنام احسان پور برای چندمین بار در مسابقات مهمی که به او اعتماد شد ناکام ماند. او که بارها از سوی کادرفنی تیم ملی به مسابقه های مهم رفته بود، در شرایطی بود که بالاخره در پاریس باید توانایی خودش را نشان می داد اما بازهم این اتفاق نیفتاد.

احسان پور در دور اول برابر حریف نه چندان قدرتمند کره شمالی "کیم هان سونگ" به سختی و با نتیجه 5 بر 3 به برتری رسید اما در دور بعد به "یولیس بون" از کانادا به راحتی با نتیجه 7-2 شکست خورد و در نهایت هم حذف شد.

با توجه به قهرمانی احسان پور در آسیا در سال 2017 این پیش بینی وجود داشت که این کشتی گیر در سومین تجربه جهانی خود بتواند کاری از پیش ببرد اما اینگونه نشد.

** وزن 65 کیلوگرم و میثم نصیری

میثم نصیری بعد از ناکامی و عملکرد پرانتقاد در المپیک ریو بارها اعلام کرد که می خواهد با عملکرد مناسب در قهرمانی جهان به نوعی آن ناکامی را جبران کند.

او در بازی های کشورهای اسلامی باکو 2017 نیز به مدال طلا رسید تا کادرفنی هم اعتماد بیشتری به او داشته باشند.

نصیری در کشتی اول خود عبدالرحمان ابراهیم از قطر را 11 بر صفر برد اما بعد از این مبارزه نه چندان دشوار برابر حریفی گمنام، او رو درروی "گوگایف" قرار گرفت و 6-5 مغلوب شد تا بازهم در رقابت های معتبر جهانی دست خالی برگردد.

** وزن 70 کیلوگرم و مصطفی حسین خانی

حسین خانی بعد از یزدانی یکی از امیدهای تیم ملی برای کسب مدال در رقابت های جهانی بود اما روی تشک نشانی از آن وجود نداشت.

حسین خانی که مدال برنز دوره گذشته را در کارنامه داشت در دور اول با "مختاروف" از فرانسه را 10 بر صفر برد و بعد از آن هم "آدرین مویس" از رومانی را باهمین نتیجه شکست داد.

او در دور سوم مبارزه برای حضور در نیمه نهایی در ثانیه های پایانی با یک اشتباه بزرگ برابر "یوهی فوجی نامی" از ژاپن مغلوب شد و از رسیدن به نیمه نهایی بازماند.

فوجی نامی در نیمه نهایی به جیمز گرین آمریکایی باخت تا حسین خانی شانس کسب برنز را از دست بدهد.

** وزن 74 کیلوگرم و پیمان یاراحمدی

یاراحمدی برای نشان دادن عملکرد ضعیفش هیچ کس را منتظر نگه داشت و در همان کشتی نخستش برابر "زلیمخان" از فرانسه 8-4 شکست خورد و در ادامه راه این حریف فرانسوی به جردن باروز آمریکایی باخت تا یاراحمدی امیدی برای کسب مدال نداشته باشد.

عملکرد یاراحمدی هم چنگی به دل نزد تا بیش از گذشته کادرفنی تحت فشار قرار بگیرد.

** وزن 86 کیلوگرم و حسن یزدانی

حسن یزدانی تنها کشتی گیر ایران بود که مطابق انتظار و شاید فراتر از آن هم عمل کرد. او به هیچ رقیبی رحم نکرد و یکی پس از دیگری رقبیان را از پیش رو برداشت.

یزدانی تنها یک کشتی خود آن هم در نیمه نهایی را به طور کامل برابر حریفان مبارزه کرد و تمام کشتی های خود را قبل از اتمام مسابقه به دلیل امتیاز بالا به پایان رساند.

او در اولین مبارزه خود "دائولت بکوف" از قزاقستان را 12 بر 2 برد و بعد از آن هم "پیوتر" مولداویایی را با همین نتیجه پیش رو برداشت. بعد از این دو کشتی گیر نوبت به "الکساندر گوستیف" آذربایجانی رسید تا 10 بر صفر مغلوب حسن یزدانی شود تا این کشتی گیر هر سه دیدار خود را قبل از پایان 6 دقیقه به نفع خود رقم زده باشد.

او در نیمه نهایی مصاف حساسی با "ولادیسلاو ولیوف" از روسیه داشت و تنها کسی بود که توانست 6 دقیقه کامل با یزدانی مبارزه کند، هر چند در نهایت 5 بر صفر مغلوب شد. البته یزدانی در نظر داشت که انرژی خود را برای دیدار نهایی نگه دارد.

دیدار نهایی میان یزدانی و "بوریس" روسی الاصل اسلواکی برگزار شد. انتظار برای مشخص شدن نتیجه فینال این وزن، طولانی نبود و یزدانی با اقتدار و با نتیجه 10 بر صفر حریفش را شکست داد آن هم در کمتر از 2 دقیقه و 28 ثانیه! نتیجه ای که باعث سکوت مربی کشتی گیر اسلواکیایی و سرتکان دادن او بعد از شکست شاگردش شد.

یزدانی بعد از 19 سال توانست ایران را در این وزن صاحب مدال طلای قهرمانی جهان کند. او تنها کشتی گیر ایرانی شد که در اولین دوره قهرمانی جهان بعد از المپیک به مدال طلا رسید و توانست قهرمانیِ خود در دنیا را تکرار کند.

** وزن 97 کیلوگرم و امیر محمدی

اما امیر محمدی یکی دیگر از ناکام های کشتی آزاد ایران در مسابقات قهرمانی جهان بود. او مبارزه اول خود را 8 بر 6 برابر الکساندر بلاروسی برد اما برابر کشتی گیر ازبکستانی "ماگومد" 10-4 شکست خورد تا نامش را به لیست ناکام های کشتی ایران در پاریس اضافه کند.

حریف ازبکی او در دور بعد برابر حریفی از ارمنستان 12-2 باخت تا محمدی امیدی به مدال نداشته باشد.

** وزن 125 کیلوگرم و یدالله محبی

محبی مدال نگرفت اما کشتی های او و عملکرد فنی مناسبی که داشت همه را به آینده کشتیِ خود امیدوار کرد. این کشتی گیر کم تجربه در دور اول 3 بر 2 "داویت" ازبکستانی را از پیش برو برداشت تا حریف "آلن زاسیه یف" از رومانی شود.

محبی این حریف را هم با یک کشتی جانانه 6 بر 2 برد. او با دو بردی که برابر دو کشتی گیر خوب به دست آورد همه را امیدوار کرد که بتواند در روز اول رقابت های قهرمانی جهان مدال به ارمغان بیاورد.

او در یک چهارم نهایی برابر کشتی گیر آمریکایی 5-4 شکست خورد؛ هر چند شاید اگر محبی زودتر به خودش می آمد می توانست این کشتی گیر را شکست بدهد.

 

کشتی آزاد

 

به گزارش جی پلاس؛ با تمام این مسائل، اگر تک مدال طلای حسن یزدانی را کنار بگذاریم، تیم ملی کشتی آزاد ایران در پاریس حرفی برای گفتن نداشت و با قرار گرفتن در رده نهم رقابت های قهرمانی جهان شانس حضور در جام جهانی سال آینده در آمریکا را هم از دست داد. هفت تیم نخست رقابت های قهرمانی جهان به همراه میزبان جواز حضور در جام جهانی را کسب کردند. در واقع در کمال ناباوری قهرمان دوره گذشته نمی تواند در این رقابت ها حاضر باشد!

پیش از رقابت های کشتی آزاد، فرنگی کاران هم نتوانستند علمکرد خوبی داشته باشد و حتی یک فینالیست هم نداشت. تیم ایران در کشتی فرنگی 3 مدال برنز کسب کرد.

بی شک نتایج تلخ تیم های ملی کشتی در رقابت های جهانی و درخشش تیم های کم نام و نشان سابق، هشدار جدی برای کشتی ایران بود تا بار دیگر سیاست های آموزشی و برنامه ریزی های اجرایی خود را در تمام ابعاد از انتخاب مربیان تا برگزاری با کیفیت رقابت های داخلی، مورد بازنگری جدی قرار دهد. در کشتی آزاد ایتالیا در وزن 70 کیلوگرم به مدال طلا رسید و ژاپنی ها نیز مدال طلای وزن 57 کیلوگرم را از آن خود کردند و یک مدال برنز هم گرفتند. این کشورها که پیش از این مقابل ایران هیچ حرفی برای گفتن نداشتند و رقبای دست چندم به حساب می آمدند، در این دوره بهتر از ما بودند!

کشتی آزاد

دیدگاه تان را بنویسید