آخرین اخبار از سیل استانهای شمال غربی کشور + تصاویر مردمی

41 کشته و 5 مفقودی + اسامی 32نفر از قربانیان/ اخطار هواشناسی درباره مناطق سیل زده/ وزیر نیرو: 50 تن مایحتاج تحویل مردم می شود/ اعزام هیاتی از کمیسیون عمران مجلس برای رسیدگی به مناطق/ تاکید رهبر معظم انقلاب بر تلاش مسئولین در امدادرسانی فوری

آخرین آمار کشته شدگان سیل در استانهای شمال غربی کشور از کشته شدن 41 نفر حکایت دارد و تعداد مفقود شدگان نیز 7 تن گزارش شده است.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش سرویس جامعه جی پلاس؛ آمار کشته شدگان، آسیب دیدگان و خسارات وارده مناطق سیل زده همچنان رو به افزایش است و مسئولان در نهادهای مختلف کشوری، استانی و منطقه ای درصدد کاهش مشکلات و امدادرسانی به مردم هستند.

معاون سیاسی و امنیتی استاندار آذربایجان شرقی اعلام کرد : تاکنون و با پیدا شدن دو پیکر دیگر، 19 تن از 22 مفقودی این حادثه در آذرشهر پیدا شده است.

در حال حاضر 3 نفر در آذرشهر و 2 نفر در عجب‌شیر همچنان مفقود هستند. تاکنون اجساد 37 نفر از سیل زدگان جمعه گذشته در آذربایجان شرقی پیدا شده است.

***

مدیرکل پزشکی قانونی آذربایجان‌شرقی اعلام کرد: معاینات از عصر جمعه آغاز شد و دو گروه در محل حادثه آغاز شد. 18 نفر از فوتی های شناسایی شده از روستای چنار عجب شیر بودند که اکثراً فامیل و آشنا بودند.

به دلیل شرایط نامطلوب مسیر آرامستان، امکان تدفین اجساد وجود نداشت و از این رو ماشین دارای کانکس سرد تهیه شد تا اجساد نگه داری شوند. دو مورد از فوتی‌ها از گوگان بودند که شامل یک خانم 35 ساله و فرزندش بود و در مجموع 21 نفر نیز از عجب شیر شناسایی شدند.

در مجموع 30 نفر از مجموع 22 مفقودی آذرشهر و 20 نفر عجب شیر شناسایی شده‌اند.

***

در حالی که منابع غیررسمی از کشته شدن 48 نفر تاکنون خبر می دهند، اما اسماعیل نجار رییس سازمان مدیریت بحران کشور که در مناطق سیل‌زده حضور دارد توضیح داد: پیش از این تعداد مفقودشدگان در شهرستان آذرشهر 17 تن اعلام شده بود که ساعاتی قبل پنج مورد اعلام مفقودی دیگر نیز به این گزارش اضافه شد و تعداد مفقودی‌های سیل در این شهرستان به 22 تن رسید.

وی ادامه داد:‌ همچنین در ادامه عملیات جستجوی نیروهای امدادی در آذرشهر اجساد شش جانباخته دیگر که گزارش مفقودیشان اعلام شده بود کشف شد و تعداد جانباختگان سیل در آذرشهر به 17 تن رسید.

رییس سازمان مدیریت بحران کشور با بیان اینکه تعداد مفقودشدگان و اجساد کشف شده در شهرستان عجب‌شیر تغییری نکرده است، اظهارکرد:‌ تعداد مفقودشدگان در این شهر 20 تن است که 18 جسد کشف شده است.

نجار با اشاره به یک مورد فوتی در شهرستان اشنویه، یک مورد فوتی در شهرستان بانه و چهار مورد فوتی به علت رانش زمین در سقز، اظهارکرد: در مجموع متاسفانه تاکنون 41 هموطن ما در حادثه سیل جان خود را از دست داده‌اند که مراتب همدردی خود را با خانواده‌های این عزیزان و مردم آذربایجان اعلام می‌کنیم. همچنین با احتساب پنج فردی که در آذرشهر گزارش مفقودیشان اعلام شده، در مجموع هفت تن نیز مفقود هستند که عملیات جستجو ادامه دارد.

***

فرماندار جلفا نسبت به طغیان رودخانه ارس هشدار داد.

سیل آذربایجان

- اقامه نماز بر پیکر جانباختگان سیل در روستای چنار - شهرستان عجبشیر:

سیل آذربایجان

- اسامی 26 نفر از قربانیان:

- سیل زدگان شهرستان آذرشهر استان آذربایجان شرقی

۱. احسان اصلانی

۲. عرفان اصلانی

۳. زهرا اصلانی

۴. معصومه حیدری

۵. حسین اصلانی

۶. ابوالفضل هدایت

۷. آیناز هدایت

۸. زهرا قلی زاده

۹. فاطمه شیرازی خان امیری

- شهرستان عجب شیر استان آذربایجان شرقی

۱. صمدعلی محمدی چنار

۲. علی پناهی چنار

۳. عبادلله فضلی چنار

۴. اسماعیل فضلی چننار

۵. مریم طالبی چنار

۶. سعید فضلی چنار

۷. هادی پناهی

۸. فاطمه معصومی چنار

۹. سلمان دلپسند

۱۰. حسن نصیری چنار

۱۱. سکینه عینی چنار

۱۲. هاجر مهدوی چنار

۱۳. سیفعلی مهدوی چنار

۱۴. صدقعلی مهدوی چنار

۱۵. فاطمه اصغری چنار

۱۶. فاطمه زینالی چنار

۱۷. امیر پناهی چنار

۱۸. محمد رضا فضلی چنار

هویت سه نفر از جانباختگان سیل در دست شناسایی است.

- اسامی سیل زدگان استان کردستان:

سقز:

۱. ایوب محمدی

۲. هجران صالحی

۳. علیرضا قادری

۴. میلاد بهرامی

بانه:

۱. ولید محمودی

***

اخطاریه شماره 9 سازمان هواشناسی کشور

انتظار می رود در روز یکشنبه (امروز) بارشهای رگباری توام با رعد و برق و باد شدید موقت، موجب آبگرفتگی معابر عمومی و سیلابی شدن رودخانه ها و مسیل ها در شمال آذربایجان شرقی شود

مهمترین مخاطره بارشهای شدید موقت، وقوع صاعقه و تندباد شدید موقت ( طوفان تندری) می باشد که می تواند منجر به سیلاب و شکست درختان شود

توصیه می شود ضمن رعایت نکات ایمنی و انجام اقدامات لازم برای جلوگیری از خسارت،  از توقف در حاشیه رودخانه ها، کانالها و مناطق مستعد سیلاب و همچنین از تردد غیر ضروری در رود دره های مناطق کوهستانی خودداری گردد.

همچنین بازبینی تابلوهای شهری و تخلیه آبراه ها و کانال ها برای جلوگیری از خسارت  باد شدید و سیلاب موقت توصیه می شود.

***

وزیر نیرو در جلسه ستاد مدیریت بحران آذربایجان غربی: 50 تن مایحتاج سیل زدگان آماده شده و به زودی در اختیار آنان قرار می گیرد.

***

علی لاریجانی با اشاره به سیل اخیر در استان‌های غربی کشور، دستور داد هیاتی از کمیسیون عمران برای رسیدگی به مناطق سیل‌زده اعزام شوند

***

تصاویر غم باری از مناطق سیل زده:

سیل آذربایجان

سیل آذربایجان

 

سیل آذربایجان

سیل آذربایجان

سیل آذربایجان

سیل آذربایجان

***

پیام رهبر معظم انقلاب:

در پی جاری شدن سیل در استانهای آذربایجان شرقی و غربی و کردستان و اردبیل که به جان باختن تعدادی از هم‌میهنان منجر شد، حضرت آیت الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی با صدور پیامی ضمن تسلیت این حادثه مصیبت‌بار تأکید کردند: وظیفه فوری مسئولان ذیربط، کمک به آسیب دیدگان و کاستن از رنج و اندوه آنان است.

متن پیام رهبر معظم انقلاب به شرح زیر است:

بسمه­‌تعالی

حادثه سیل در استانهای آذربایجان شرقی و غربی و کردستان و اردبیل که به جان باختن تعدادی از هم‌میهنان عزیز و خسارتهای سنگین مالی انجامید، حادثه‌ئی دردناک و مصیبت‌بار است. اینجانب با تأثر و اندوه، به داغداران و مصیبت‌زدگان عرض تسلیت و همدردی میکنم و صبر و آرامش قلبی آنان را از خداوند مسألت مینمایم و رحمت و مغفرت برای جان‌باختگان می‌طلبم. وظیفه فوری مسئولان ذیربط، کمک به آسیب دیدگان و کاستن از رنج و اندوه آنان است. لازم است هیچ تأخیر و سستی در ادای این وظیفه نشود. و امیدوارم خداوند لطف و تفضل و کمک خود را شامل حال مصیبت‌دیدگان و کمک‌کاران فرماید.

سیّد علی خامنه‌ای

۲۶ فروردین ۱۳۹6

***

ابراز همدردی سید حسن خمینی با آسیب دیدگان سیل در استانهای شمالغربی کشور

امید است با همت همه ى نهادهاى امداد رسان ، مشکلات به سرعت رفع گردد و آلام تسکین یابد.

ابراز همدردی سید حسن خمینی با آسیب دیدگان سیل در استانهای شمالغربی کشور

در پی جاری شدن سیل در استانهای شمالغرب کشور و جانباختن جمعی از هم وطنان، یادگار معزز امام با آسیب  دیدگان و بازماندگان این حوادث ابراز همدردی کرد.

در پیام اینستاگرامی حجت الاسلام والمسلمین سید حسن خمینی آمده است: 

 

حسن خمینی

از ساعات ابتدایی دیروز بارش سیل‌آسای باران در چهار استان آذربایجان شرقی، غربی، کردستان و زنجان شرایط بحرانی را ایجاد کرده است.

با هموطنانمان همدردى مى کنم و براى کشته شدگان غفران واسع و براى آسیب دیدگان صبر و اجر مسئلت دارم.

امید است با همت همه ى نهادهاى امداد رسان ، مشکلات به سرعت رفع گردد و آلام تسکین یابد.

***

آمار جان باختگان سیل آذربایجان شرقی به 35 نفر رسید

مدیرکل مدیریت بحران آذربایجان شرقی گفت : تاکنون اجساد 17 نفر از کشته شدگان سیل دیروز در آذرشهر و 18 نفر در عجب شیر پیدا شده است.

خلیل ساعی افزود : آخرین آمار مفقودان این حادثه 42 نفر است که تلاشهای تیمهای جستجو برای پیدا کردن 7 نفر دیگر ادامه دارد.

***

تماس تلفنی رئیس جمهور با استاندار آذربایجان شرقى

رئیس جمهور عصر شنبه در تماس تلفنی با استاندار آذربایجان شرقى در جریان آخرین وضعیت مناطق سیل زده استان قرار گرفت.

استانداری آذربایجان شرقی اعلام کرد : دکتر روحانى در این تماس با ابلاغ سلام گرم به اهالی مناطق آسیب دیده، ضمن ابراز همدردی با مصدومان و خانواده‌های جان باختگان، حادثه تلخ و ناگوار جان باختن تعدادی از هموطنان را به خانواده های معزا تسلیت گفت و بر حل سریع مشکلات آسیب دیدگان تاکید کرد.

***

دکتر لاریجانی پیام تسلیت صادر کرد

رئیس مجلس شورای اسلامی در پیامی، ضمن ابراز همدردی با خانواده های حادثه دیده در سیل شمالغرب کشور، خواستار یاری رسانی به حادثه دیدگان در اسرع وقت شد.

***

- در جلسه ستاد بحران استان مطرح شد:

اگر پیش بینی هواشناسی در 48ساعت گذشته نبود خسارت این سیل چندین برابر می شد.

بارش 10 دقیقه ای پرفشار یکی از علل اصلی ایجاد خسارت درسیل بود.

تاکنون جسد ۳۰ تن از مفقودان سیل شناسایی و تشخیص هویت شدند

خسارت بیش از یک میلیاردی به زیر ساخت های استان وارد شد.

برای تعمیر خانه های آسیب دیده به ترتیب 20و30 میلیون تومان برای خانه های روستایی و شهری آسیب دیده درسیل  وام 4درصد پرداخت می شود. 

***

اطلاعیه درخواست صرفه جویی در مصرف آب در تبریز 

شرکت آب و فاضلاب استان در اطلاعیه ای شهروندان تبریز را به صرفه جویی در مصرف آب دعوت کرد.

در این اطلاعیه آمده است : با توجه به بارندگی شدید روز گذشته و گل آلود شدن آب زرینه رود و نهند و ایجاد محدودیت در تصفیه آب شرب ، احتمال کمبود ویا افت فشار آب  تا فردا وجود دارد لذا از شهروندان در خواست می شود ضمن اجتناب از مصارف غیر ضروری ، در مصرف آب صرفه جویی کنند.

***

فرماندار تبریز گفت: ۵ خانه در اثر وقوع سیل در کلانشهر تبریز تخریب شد اما خسارت جانی نداشت.

شهردار منطقه ۵ تبریز: آسیب دیدگان سیل تبریز در سالن بحران بارنج اسکان داده شدند. 

***

نماینده ویژه رئیس جمهور در پیگیری امور مربوط به سیل زدگان آذربایجان شرقی گفت: دستور تخلیه منازلی که در استان در حریم و بستر رودخانه ها قرار دارند صادر شده است.

***

وزیر نیرو با حضور در آذرشهر گفت: هنوز 2 خودرو در سیل آذرشهر پیدا نشده است. دستور لازم برای تغییر مسیر آب رودخانه سئل چایی آذرشهر داده شده تا عملیات تجسس به سرعت انجام شود.

شرکت آب و فاضلاب استان در اطلاعیه ای شهروندان تبریز را به صرفه جویی در مصرف آب دعوت کرد. در این اطلاعیه آمده است : با توجه به بارندگی شدید روز گذشته و گل آلود شدن آب زرینه رود و نهند و ایجاد محدودیت در تصفیه آب شرب ، احتمال کمبود ویا افت فشار آب  تا فردا وجود دارد لذا از شهروندان در خواست می شود ضمن اجتناب از مصارف غیر ضروری ، در مصرف آب صرفه جویی کنند.

- فرونشست قبر های وادی رحمت در اثر بارش باران شدید:

سیل آذربایجان

***

- حضور نیروهای ارتش جمهوری اسلامی در مناطق سیل زده استان:

سیل آذربایجان

به دلیل وقوع سیل که در برخی نقاط موجب از دست دادن تعدادی از هم استانی های عزیز شد، استاندار آذربایجان شرقى و حضرت آیت الله مجتهد شبسترى فردا (یکشنبه) را عزای عمومی اعلام کردند.

***

- آخرین اخبار از آمار کشته شدگان و مصدومان:

آذربایجان شرقی:۱۶ کشته در عجب‌شیر و۱۴ کشته در آذرشهر

آذربایجان غربی: یک کشته(نوجوان ۱۲ساله دوچرخه سوار)

کردستان: ۴کشته در ریزش پارک کوثر سقز و یک کشته در بانه

***

شکسته شدن پل تازه تاسیس روستای جوانان گروه خاروانا در پی سیل دیروز:

سیل آذربایجان

 

***

اداره کل مدیریت بحران استانداری آذربایجان شرقی اعلام کرد: تاکنون جسد 16 نفر در شهرستان عجب شیر و 14 نفر در آذرشهر پیدا شده است.

همچنین سگ هایی برای تجسس مفقودین به محله حادثه سیل در منطقه آذر شهر برده شده اند.

آمار دقیق مفقودین در کل مناطق سیل زده هنوز مشخص نیست.

سیل آذربایجان

***

دکتر پیرحسین کولیوند درباره آخرین آمار مصدومان سیل در استان آذربایجان شرقی، گفت: در پی بروز سیلاب در آذربایجان شرقی تاکنون 20 فوتی و 12 مصدوم ثبت شده است.

** اسامی 10 تن از مصدومین سیل آذربایجان شرقی عبارت است از:

1- پری معصومی

2- علیرضا پناهی

3- محمد محمد پور

4- رقیه دهقانی

5- مبین معصومی

6- جعفر فرخی

7- عبداله‌زاده

8- زکیه پاشایی

9- ژیلا جلیلی

10- مهناز زمانی

وی گفت: در اورژانس بیمارستان سینا و بیمارستان امام رضا (ع) تبریز به منظور ایجاد ظرفیت جهت پذیرش بیماران و مصدومین احتمالی مناطق سیل‌زده تعیین تکلیف شده و آمادگی کامل وجود دارد. شش تیم بهداشت محیط و سه تیم از کارشناسان تغذیه به مناطق سیل زده آذربایجان شرقی اعزام شده‌اند.

***

سیل آذربایجان

براساس اعلام سازمان مدیریت بحران این سیل تا ساعات ابتدایی شب گذشته اوج گرفت و همزمان خسارات زیادی را در بخش‌های روستایی و شهری این استان‌ها وارد کرد. 
آخرین‌آمار از کشته‌شدن ۲۲ نفر در این سیل حکایت دارد که ۱۷ نفر از این کشته‌ها در استان‌های آذربایجان شرقی و غربی بودند و ۵ کشته نیز در استان کردستان. 
علاوه بر این آنچه تعداد مفقودان و کشته‌های این سیل را افزایش داده‌است، حضور عجیب مردم در مسیرهای سیل برای تماشای این واقعه بود.

***

به دستور رییس جمهوری؛ هیاتی برای رسیدگی به روند امدادرسانی به سیل زدگان، عازم استان های شمال غربی کشور ‏شد.

***

همزمان مسئولان محلی گزارش دادند تعداد زیادی از مفقودان و کشته‌شدگان سیل تماشاگران سیل بودند و عملیات امداد برای نجات مفقودان ادامه دارد، در همین رابطه، رئیس سازمان مدیریت بحران از فوت پنج تن در استان کردستان بر اثر سیل خبر داد.

اسماعیل نجار درباره آخرین وضعیت مناطق سیل زده، گفت: روز گذشته سامانه بارشی که به کشور وارد شد، چهار استان آذربایجان شرقی، غربی، کردستان و زنجان را تحت تاثیر قرار داد و باعث بروز سیلاب‌هایی شد که تعدادی نیز متاسفانه جان خود را از دست دادند.

در حالی که لحظاتی پیش، مدیرکل مدیریت بحران استان آذربایجان شرقی تعداد اجساد پیدا شده در سیل عجب‌شیر را ۱۴ تن اعلام کرده بود، اما نجار در گفت‌وگوی خود با شبکه خبر گفت: در شهرستان عجبشیر ۲۰ مفقودی داشتیم که تا کنون پنج جسد پیدا شده است.

رئیس سازمان مدیریت بحران ضمن اشاره به فوت یک نوجوان ۱۲ ساله در استان آذربایجان غربی بر اثر سیل، از فوت چهار نفر دیگر در سقز کردستان و یک نفر در منطقه ننور بانه خبر داد.

وی افزود: در شهرستان آذرشهر حدود ۱۵ تا ۱۷ نفر از مردمی که زیر یک پل برای تفریح حضور داشتند، به علت سیل مفقود شدند که تا کنون جسد دو نفر از آنها پیدا شده است. در زمانی شروع حادثه، امدادگران عملیات امداد و نجات را آغاز کردند که تا کنون توانستند به ۱۱۰۰ نفر امدادرسانی و ۱۴ نفر را به مکان امن منتقل کنند، شش نفر را به مراکز درمانی ارجاع دهند و آب را از ۴۸ واحد مسکونی تخلیه کنند.

نجار که با شبکه خبر گفتگو می‌کرد، با تاکید بر ادامه روند امدادرسانی در مناطق سیل زده بیان کرد: در حال حاضر به دستور وزیر کشور به سمت آذرشهر در حرکت هستیم. به مردم توصیه می‌کنیم با توجه به ادامه فعالیت این سامانه بارشی در مسیر رودخانه‌ها اتراق نکنند و به هشدارها توجه کافی داشته باشند.

علاوه بر این، مدیرکل مدیریت بحران استانداری آذربایجان‌شرقی از افزایش آمار فوت شدگان سیل در آذربایجان‌شرقی به 17 نفر خبر داد.

وی اضافه کرد: طبق آمار اعلام شده، 20 نفر در عجب‌شیر مفقود شده بودند که اجساد 14 نفر پیدا شده و 17 نفر نیز در شهرستان آذرشهر مفقود شده بودند که اجساد سه تن پیدا شده است.

وی افزود: در اثر جاری شدن سیل 20 نفر در شهرستان عجب‌شیر مفقود شده که تاکنون جسد پنج نفر از آنان پیدا شده است؛ همچنین پنج نفر نیز در این شهرستان مصدوم شدند که تحت مداوا قرار دارند.

ساعی گفت: 15 تا 17 نفر نیز در آذرشهر ناپدید شده‌اند که تاکنون جسدی در این شهرستان پیدا نشده است.

وی با اشاره به چگونگی اسکان سیل زدگان، عنوان کرد: کسانی که خانه‌هایشان دچار آب گرفتگی شده و یا اینکه در اثر سیل تخریب شده است، با کمک جمعیت هلال احمر استان در مکان‌های امن اسکان یافته‌اند.

ساعی در خصوص دیگر خسارات این سیل، گفت: در مرحله نخست نجات جان افراد برای‌مان مهم است و بعد از پایان عملیات امداد و نجات، نسبت به رفع خسارت ناشی از سیل اقدام خواهیم کرد.

سیل آذربایجان

***

 شاهین فتحی معاونت عملیات امداد و نجات جمعیت هلال احمر در توضیح گزارش سیل و آبگرفتگی  25فروردین ماه تا ساعت 6 صبح امروز (شنبه) گفت: چهار استان آذربایجان شرقی و غربی، کردستان، زنجان و همچنین١٧شهرستان(مراغه، چارایماق، هریس، بستان آباد، ورزقان، شبستر، تبریز، عجب‌شیر، آذرشهر، ملکان، سراب، ارومیه، اشنویه، نقده، پیرانشهر، سقز و زنجان) تحت تاثیر سیل و آبگرفتگی قرار داشتند.

معاونت عملیات امداد و نجات جمعیت هلال احمربا اشاره به امدادرسانی به ٣٢شهر و روستا افزود: همچنین تا کنون به 1100 نفر امدادرسانی شده، 77 تن اسکان اضطراری یافتند، 14 تن به مناطق امن منتقل شدند و شش تن نیز برای دریافت خدمات لازم به مراکز درمانی منتقل شدند.

فتحی با بیان اینکه متاسفانه ٩نفر نیز جان باختند، گفت: 5 تن در شهرستان عجب‌شیر، 3 نفر در آذرشهر و یک تن نیز در اشنویه جان خود را از دست دادند.

به گفته معاون عملیات امداد و نجات هلال احمر، 15 تن نیز در شهرستان‌های آذرشهر و عجب‌شیر مفقود هستند.

وی افزود: همچنین تخلیه آب از 48 واحد منزل مسکونی صورت گرفته است و مجموعا ٤١تیم عملیاتی شامل 180 امدادگر و نجاتگر فعالیت داشتند.

معاونت عملیات امداد و نجات جمعیت هلال احمرتاکید کرد: امدادرسانی‌ها در دو استان آذربایجان شرقی و غربی ادامه دارد.

جهانگیری بر لزوم بسیج امکانات برای کمک به سیل زدگان تاکید کرد

معاون اول رییس جمهور در تماس های تلفنی جداگانه با استانداران آذربایجان غربی و شرقی، در جریان آخرین وضعیت خسارات وارده ناشی از جاری شدن سیل در این دو استان قرار گرفت.

همچنین اسحاق جهانگیری در این تماس های تلفنی بر ضرورت بسیج همه امکانات برای امداد رسانی به سیل زدگان، رسیدگی فوری به وضع آسیب دیدگان و یافتن مفقودین تاکید کرد.

 

معاون اول رییس جمهور با تاکید بر اینکه ستاد مدیریت بحران استان و نیروهای امدادی باید تمام تلاش خود را برای ساماندهی این وضعیت و کمک به آسیب دیدگان حادثه سیل بکار گیرند، خواستار آماده باش کامل نیروهای امدادی استان برای تامین امنیت مردم شد و بر لزوم رسیدگی فوری به وضعیت سیل زدگان و جبران خسارات وارده به هموطنانمان در این دو استان تاکید کرد.

 

استانداران آذربایجان غربی و شرقی نیز گزارشی از اقدامات صورت گرفته برای کمک به آسیب دیدگان و جستجوی مفقودین ارائه کردند و از آماده باش کامل نیروهای امدادی برای ساماندهی این وضعیت خبر دادند.

 

در اثر بارش شدید و کم سابقه باران در استانهای آذربایجان شرقی و غربی که در پانزده سال گذشته بی سابقه بوده است، آب رودخانه ها طغیان کرده و خسارات زیادی را برای مردم این دو استان به بار آورد.

 

 

  • زینب مرادی ارسالی در

    تسلییت به مردم آذربایجان

دیدگاه تان را بنویسید