فیفا و آدیداس علیه یوز ایرانی؟!

ساکت به جی پلاس خبر داد: احتمال حذف یوز ایرانی از لباس تیم ملی در جام جهانی 2018 !

محدودیت‌های فیفا و شرکت آدیداس برای طرح روی لباس تیم‌های ملی، استفاده از تصویر یوز ایرانی را در هاله‌ای از ابهام قرار داده است.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش سرویس ورزشی جی پلاس؛ پیش از اعزام تیم ملی فوتبال ایران به جام جهانی 2014 برزیل با راه‌اندازی کمپین حفاظت از یوز ایرانی، تیم ملی فوتبال کشورمان سفیر این کمپین شد تا تصویر یوزپلنگ بر گوشه‌ای از لباس تیم ملی نقش ببندد و بعد از آن هم، یوز همواره عضو ثابتی از لباس تیم ملی بود و به نوعی ملی‌پوشان فوتبال ایران با نام و نماد یوز در فوتبال آسیا معروف شدند.

همواره نقش پر رنگ و بزرگ یوز بر روی لباس تیم ملی یکی از دغدغه‌های تولیدکنندگان لباس تیم ملی بود اما با این وجود، مسئولان تیم ملی اصرار زیادی بر وجود نقش یوزپلنگ روی لباس تیم ملی داشتند.

بعد از کنار گذاشتن لباس‌های شرکت جیووا، مسئولان فدراسیون فوتبال از تولیدی‌های آدیداس اقدام به خرید پوشاک کردند و خودشان هم نقش یوز را روی لباس تیم ملی حک کردند. با ورود فدراسیون به مذاکره با آدیداس برای امضای قرارداد بلند مدت، طراحی‌هایی برای حک روز البسه تیم ملی تهیه شد اما محدودیت‌های آدیداس برای طراحی پوشاک تیم‌های تحت نظر خود تا حدودی وجود یوز روی پوشاک تیم ملی را در هاله‌ای از ابهام قرار داده است!

فدراسیون فوتبال برای طرح فعلی روی پیراهن تایید‌های لازم را در سال‌های گذشته از فیفا گرفته بود (هرچند هیچ وقت به طور شفاف مشخص نبود تاییدیه فیفا صرفا برای استفاده از لباس با نقش یوزپلنگ در جام جهانی 2014 بود یا خیر چون تیم ایران در مسابقات جام ملت های 2015 در استرالیا و همینطور رقابت های انتخابی جام جهانی 2018 که هم اکنون در حال برگزاری است، لباس با نقش یوز را به تن می کند) تا استفاده از این طرح مانعی نداشته باشد اما پس از ایرادی که آدیداس گرفت، مسئولان فدراسیون طرح جدیدی را برای تصویر یوزپلنگ پیشنهاد کرده‌اند که این طرح هم نیاز به تایید از سوی فیفا دارد، آن هم در شرایطی که رویکرد فیفا نسبت به مسائل مختلف تغییر کرده است.

بلاتر

کمیته مورد نظر در فیفا نسبت به چند سال پیش تغییراتی داشته و در صورت اقدام فدراسیون فوتبال برای گرفتن تاییدیه جدید، امکان دارد مسئولان فیفا ضمن رد طرح جدید، طرح قبلی را هم نامعتبر بدانند و به این ترتیب نقش یوز از روی لباس تیم ملی ایران به کلی خارج شود!

اما محمدرضا ساکت در این‌باره به خبرنگار جی‌پلاس گفت: آدیداس محدویت‌هایی برای آوردن یوز روی لباس تحت نظر خود دارد و از طرفی ما هم برای طراحی جدید یوز باید از فیفا مجوز بگیریم. اگر این کار را کنیم امکان دارد طرح قبلی را هم به دلیل مخالفت فیفا از دست بدهیم. ما از این موضوع نگران هستیم و ممکن است با این اقدام گرفتار شویم.

او ادامه داد: دیدگاه فدراسیون فوتبال این است که از این طرح استفاده کند و ما هم هنوز به تصمیم نهایی نرسیده ایم. هنوز استفاده از طرح فعلی روی طراحی‌های آدیداس به قطعیت نرسیده و امکان استفاده نشدن از یوز بنا به دلایلی که گفتم وجود دارد. اگر تاییدیه را از فیفا بگیریم می‌توانیم روی این طرح تبلیغات کنیم و به سمت تجاری‌سازی هم برویم.

به گزارش جی‌پلاس؛ با این حال تیم ملی احتمالا در بازی‌های انتخابی جام جهانی کماکان یوز را در کنار خود خواهد داشت چرا که تا پایان این مرحله برای تیم ملی، پوشاک با طرح یوز ایرانی خریداری شده است.

اشکان دژاگه

 

دیدگاه تان را بنویسید