همراه با امام خمینی در روزهای منتهی به انقلاب اسلامی؛ امروز نهم بهمن

امام خمینی در جمع خبرنگاران خارجی: ملت ایران باید بداند که من در کنار آنان تا آخرین نفس براى حفظ قوانین اسلام و مصالح مملکت به مبارزه خود ادامه مى‏ دهم.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار تاریخ و اندیشه جی پلاس، 39 سال پیش در چنین روزی، امام خمینی در پیامی خطاب به ملت ایران به بیان افشای جنایات دولت بختیار پرداخت. متن این پیام به شرح زیر است: 

 

«بسم اللَّه الرحمن الرحیم‏

باز کشتارها و قتل عامهاى دسته جمعى را در تهران و شهرستانها شروع کردند، باز دژخیمان محمد رضا با مسلح شدن به ادعاى قانون و استقلال کشور و سرپوش ملیت به جان مردم بى ‏پناه افتاده‏ اند، باز دست ناپاک خیانتکار عمال بیگانه از آستین نوکرهاى محمد رضا پهلوى درآمد و ملت را به جرم آزادیخواهى و استقلال طلبى به عزا نشاند.

تا دیروز محمد رضاى خائن، ارتش را با آتش گشودن روى ملت و برادران و خواهران خود ننگین کرد، اکنون نوکر یا نوکران خائنش، این خدمت به استعمار را به عهده گرفتند. هر روز مواجه با یک دسته نیرنگ باز هستیم که مى ‏خواهند منافع اجنبى را تأمین کنند، اگر چه به کشتار هزاران نفر از این ملت رنجدیده شجاع بینجامد. ملت دلیر با خون جوانان عزیز خود محمد رضا را از صحنه خارج کرد، لکن اجانب یک مُهره دیگر را با نقاب ملیت به صحنه آوردند. اینان از این مهره‏ ها فراوان دارند که سالها با ماسک فریبنده در خدمت هستند و به مجرد رفتن مُهره‏ اى، مُهره دیگرى را مورد تأیید قرار داده ‏اند و نمى ‏دانم پس از این چه خواهند کرد، ولى باید بدانند که ملت هوشیار، از این نیرنگها غافل نیست و یکى پس از دیگرى را مدفون خواهد کرد.

ملت عزیزم! دوستان من! نه به وعده‏ هاى پوچ دولتهاى غیر قانونى اعتنا کنید و نه از هیاهوى دژخیمان بهراسید. نهضت مقدس را به پیش برانید و به آخر رسانید و دست‏ اجانب و نوکرهاى از خدا بیخبرشان را از کشور عزیز قطع کنید. خائن اصلى را با خفت بیرون کردید، همت کنید و این تتمه که حُشاشه اى بیش نیستند از صحنه خارج کنید. خداوند با شماست.

اکنون بر جمیع جناحهاى ملى و دولتى است که چون گذشته دولت غیر قانونى را محکوم کنند و اطاعت از آن نکنند که اطاعت طاغوت حرام و مخالف رضاى خداست. من از طبقه شریف ارتش که دستشان به خون جوانان آلوده نشده است مى‏ خواهم که ننگ اطاعت از جنایتکاران را تحمل نکنند و با قاطعیت آنان را از مقابله با ملت بازدارند. ملت از خود شماست، براى منافع اجانب برادرکشى نکنید و با پشتیبانى از اسلام و ملت، نام خود را در تاریخ جاوید کنید.

من از کارمندان وزارتخانه ‏ها مى ‏خواهم که زیر بار ننگ اطاعت از غاصبان حقوق ملت نروند، کمک به این یاغیان و اطاعت از آنان حرام و مخالف شرع و عقل است.

من از ملت ایران که تحمل این همه مصیبت و زحمت را کرده و مى‏ کنند، تشکر صمیمانه مى ‏کنم و از خداوند تعالى سلامت آنان را خواهانم. من در اولین فرصت خودم را نزد شما مى‏ بینم تا در شادى و غم با شما سهیم باشم و با هم در صف واحد به اعمال عمّال اجانب خاتمه دهیم. من امیدوارم به فوز احْدَى الحُسْنَیَیْن نایل شوم، یا پیشرفت مقصود و اقامه عدل و حق، یا شهادت در راه آنکه راه حق است. از خداوند تعالى غلبه حق بر باطل را خواهان و پیروزى ملت شریف ایران را خواستارم. و السلام على من اتبع الهدى.

روح اللَّه الموسوی الخمینى‏» (صحیفه امام؛ ج 6، ص 1-2)

همچنین در روز نهم بهمن ماه سال 57 جمعی از خبرنگاران مطبوعات و رادیو ـ تلویزیونهای جهان در نوفل لوشاتو به حضور امام رسیدند و ایشان به بیان توطئه های پشت پرده و نیز فجایع دولت غیرقانونی بختیار پرداختند. متن این پرسش و پاسخ در زیر آمده است: 

   سؤال: [آیا بختیار را قبل از استعفا خواهید پذیرفت؟]

جواب: من مکرر گفته ‏ام که اصولًا شاه سابق قانونى نبود، مجلسین قانونى نیست، بختیار قانونى نیست. پس کسى را که قانونى نیست نخواهم پذیرفت. من به ملت ایران توصیه مى‏ کنم که در این وقت حساس درست بیدار باشند؛ متوجه باشند که توطئه ‏اى باید در کار باشد. من مى ‏بینم که همان کسانى که از شاه سابق طرفدارى مى‏ کردند حالا از بختیار پشتیبانى مى‏ کنند. هم دولت انگلستان و هم دولت امریکا از او پشتیبانى مى ‏کنند. اگر این شخص ملى است- همان طور که خودش اظهار مى‏ کند- چرا آنها از او پشتیبانى مى‏ کنند؟ اگر ملى است چرا بدون مجوز قانونى و بر خلاف میل ملت، پست نخست‏ وزیرى را اشغال کرده است؟ اگر احترام به آراى عمومى مى‏ گذارد چرا کنار نمى ‏رود؟

ملت ایران باید بداند که من در کنار آنان تا آخرین نفس براى حفظ قوانین اسلام و مصالح مملکت به مبارزه خود ادامه مى‏ دهم. و بر همه ملت واجب است تا در این امر پایدارى کنند و سستى و سردى به خود راه ندهند. مطمئن باشید که ما پیروزیم و مطالب ما مطالب حق است و حق لا جرم پیروز است.

 [در صورتى که بختیار استعفا بدهد یا ندهد و کودتاى نظامى بشود چه خواهید کرد؟]

- ما از کودتاى نظامى ترسى نداریم. ملت ایران به کودتاهاى نظامى عادت کرده است. ما پنجاه سال است زیر بار کودتا هستیم: کودتاى رضا خان، کودتاى محمد رضا. ما با فشارهاى اینها عادت کرده ‏ایم. ما از کودتا هیچ ترسى نداریم. من تعجب مى ‏کنم که ما مى‏ خواهیم ارتشى را از شرّ استعمار خارج کنیم و آنها خودشان نمى‏ خواهند بعضى از بلندرتبه ‏ها مى ‏خواهند نوکر باشند. اصولًا ارتش با ماست. خلاصه ما از کودتاى نظامى هیچ ترسى نداریم؛ براى اینکه ملت ایران مهیاست تا آخرین نفس به قیام و نهضت خود ادامه دهد. ملت ایران تا پیروزى نهایى را به دست نیاورد، دست از نهضت خود برنمى ‏دارد.

 [چرا تصمیم رفتن به ایران را به تأخیر انداختید؟]

- تصمیم من همان طور که بوده است هست ولى دولت غیر قانونى، براى حفظ منافع اجانب، مانع ورود من به ایران شده است. و من در اولین فرصت به ایران خواهم رفت و حقوق ملت ایران را خواهم گرفت. آنهایى که به ملت ایران خیانت مى ‏کنند، باید کنار بروند. و من چون گذشته در تصمیم خود باقى هستم و ملت ایران باید در تصمیم خود باقى باشد. بر احدى از افراد ملت جایز نیست که در این موقع حساس که امر بین موت و حیات است بنشیند و ساکت باشد.

ملت ایران! به نهضت خود ادامه دهید که قدرت با شماست. از قدرتها نترسید. شما مى ‏توانید با قدرت ملى خود کشور خود را نجات دهید و سرنوشت خود را خودتان در دست بگیرید. به هیاهوى این و آن گوش ندهید. به توطئه ‏هاى زیر پرده توجه کنید. خداوند شما را حفظ کند، ان شاء اللَّه تعالى.

صحیفه امام؛ ج 6، ص 3-4

دیدگاه تان را بنویسید