چه سنی برای مهارت‌آموزی دانش آموزان مناسب است؟

معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش گفت: دانش آموزان 15 تا 18 سال با توجه به توانمندی‌های یادگیری، مراحل رشد و گرایش‌های شغلی بهترین گروه سنی برای مهارت آموزی هستند.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس، علی زرافشان در جمع معاونین آموزش متوسطه و فنی و حرفه ای سراسر کشور در شیراز با بیان این که توسعه کشور متکی به منابع انسانی ماهر است، اظهار کرد: در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش ساحت ها و عرصه های مختلف وجودی انسان تعریف شده که یکی از این ساحت‌ها ساحت اقتصادی و حرفه‌ای است.

معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش افزود: در چشم انداز سند تحول بنیادین آمده است که وظیفه مدرسه خلق فرصت های یادگیری از استعدادها، علائق و توانمندی های دانش آموزان است تا زمینه  بروز و ظهور آنها فراهم شود.

وی خاطرنشان کرد: در همین راستا در حوزه آموزشی مهارتی هم اکنون 4 جشنواره در شاخه فنی و حرفه ای و کاردانش درسطح کشور برگزار می‌شود که این اقدام می تواند موجب شناسایی استعداد های برتر و ایجاد فرصت رشد استعداد ها برای دانش آموزان شود.

زرافشان با تاکید بر این که فضای عمومی کشور در خدمت توسعه آموزش های مهارتی و حمایت از کارآفرینان و دانش آموزانی است که با شناسایی استعداد های مهارتی خود رشد یافته اند، افزود: در برنامه درسی ملی در حوزه یادگیری کار و فناوری، دانش آموزان به 3 گروه تقسیم شده اند که آموزش و پرورش وظیفه دارد برای این سه گروه فرصتی فراهم نماید تا در دوره دوم متوسطه بتوانند به آموزش های نیمه تخصصی و مهارتی دست یابند.

معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش بیان کرد: از بین این گروه‌ها دو گروه مخاطب آموزش‌های مهارتی هستند، گروه اول دانش آموزانی هستند که با کسب مهارت‌های لازم و بعد از اخذ مدرک دیپلم وارد بازار کار می‌شوند و گروه دوم نیز پس از اخذ مدرک کاردانی به عنوان تکنیسین وارد بازار اشتغال می‌شوند.

وی ادامه داد: این آموزش ها ماهیت مشارکتی دارد چرا که آموزش و پرورش  به عنوان متولی آموزش عمومی کشور برای استفاده از استاندارد های آموزش و تربیت نیروها متناسب با نیاز های بازارکار، به مشارکت سایر دستگاه ها نیاز دارد.

زرافشان با تاکید بر این که دانش آموزان گروه سنی 15 تا 18 سال با توجه به توانمندی های یادگیری، مراحل رشد و گرایش های شغلی بهترین گروه سنی برای مهارت آموزی هستند، افزود: بیش از 67 درصد جمعیت شاغلان کشور دارای مدرک دیپلم و پیش دانشگاهی هستند و این فارغ التحصیلان مدارس به ویژه از هنرستان ها هستند که نیروی کار ماهر را تشکیل می دهند.

وی با اشاره به  انعقاد تفاهم نامه و همکاری های مشترک آموزش و پرورش و سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشورگفت: با توجه به توسعه آموزش های فنی و حرفه ای و کاردانش 34 درصد دانش آموزان کشور در این دو شاخه مشغول تحصیل هستند و با توجه به اینکه فرصت های شغلی برای  فارغ التحصیلان دانشگاه بسیارکاهش یافته، توجه و گرایش به اشتغال نیز افزایش یافته  است.

معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه هم اکنون حدود 700 هزار هنرآموز و هنرجو در هنرستان های کشور مشغول فعالیت هستند، افزود: از550 هزار دانش آموز شاخه نظری نزدیک به120 هزارتن بعد ازگرفتن دیپلم ترک تحصیل کرده و برای مهارت آموزی و ورود به بازارکار به سازمان آموزش فنی و حرفه ای مراجعه می کنند .

بر اساس گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش به نقل از استان فارس، زرافشان همچنین درآیین افتتاحیه مجتمع آموزشی غیر انتفاعی فنی حرفه ای  امیر کبیر شیراز، با بیان اینکه کارآفرینی امری مهم است افزود: تلاش برای تربیت دانش آموزان کارآفرین، مهم‌تر از کارآفرینی است و این مجتمع آموزشی نیز با همین هدف راه اندازی شده است.

معاون آموزش متوسطه وزیرآموزش و پرورش تصریح کرد: موسس این مجتمع آموزشی، فردی کارآفرین است که تلاش می‌کند دانش آموزان خود را افرادی کارآفرین برای توسعه کشور تربیت کند. توسعه کشور زمانی مقدور است که انسان‌هایی فداکار، دلسوز و کارآفرین میدانی برای فعالیت پیدا کنند که این مهم در فارس انجام شده است.

زرافشان با بیان این که انسان‌های فعال و کارآفرین افرادی عملگرا هستند، خاطرنشان کرد: با هزینه کردن در زمینه کارآفرینی، زمینه فعالیت و اشتغال بسیاری از افراد جامعه فراهم می‌شود و بهترین کار کمک به بخش خصوصی و تقویت افراد کارآفرین است.

گفتنی است؛ مجتمع آموزشی امیرکبیر شیراز با 2500 کارآموز، 160 مربی و وجود تجهیزات پیشرفته در محیط کارگاهی، مشغول آموزش به دانش آموزان استان است.

 

دیدگاه تان را بنویسید