کاهش آسیب‌های اجتماعی بدون مشارکت جوانان ممکن نیست

معاون ساماندهی امور جوانان وزیر ورزش و جوانان تاکید کرد: کاهش آسیب‌های اجتماعی بدون مشارکت جوانان ممکن نیست. بنابراین در جهت افزایش مشارکت آنان تلاش کرده‌ایم.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس، محمدرضا رستمی در در پنجاه و پنجمین نشست ستاد استانی ساماندهی امور جوانان آذربایجان‌شرقی، اظهار کرد: سه شاخص بحرانی افول سرمایه‌ اجتماعی جوانان، طرد اجتماعی جوانان و فردگرایی به صورت خاص از جمله معضلات موجود در زمینه‌ مسائل و مشکلات جوانان طی چند سال گذشته بوده است.

وی افزود: بر اساس مطالبات و گفتمان‌ها در دولت یازدهم، جوانان به عنوان سرمایه‌های اصیل جامعه تلقی می‌شوند و تمامی رویکرد دولت در راستای کمک به جوانان به خصوص در زمینه‌ اشتغال و مسکن است.

معاون ساماندهی امور جوانان وزیر ورزش و جوانان تاکید کرد: برای عملیاتی کردن این رویکرد دو مسیر موازی در نظر گرفته شد که مسیر اول شامل فعال کردن و حساس‌سازی بخش‎های مختلف دولت در حوزه‎ جوانان بود که  سبب فعال‌سازی شورای عالی جوانان و ستادهای استانی و شهرستانی شد.

رستمی در ادامه گفت: دستورالعمل فعالیت ستادهای استانی ساماندهی امور جوانان، ناهماهنگ بود بنابراین دستورالعمل واحد به صورت مکتوب تهیه و در قالب یک کتاب به آن‌ها ابلاغ شد. مشارکت حداکثری در سطح ملی با همکاری فرمانداران و ستادهای ساماندهی امور جوانان منجر به توجه ویژه‌ همگان به مسئله‌ی جوانان شد و فضای اعتمادآفرینی را ایجاد کرد.

وی تاکید کرد: فعال‌سازی و حساس‌سازی اعتماد اجتماعی از جمله اقدامات دیگری بود که انگیزه برای بازگشت به جامعه و علاقه برای مشارکت در رفع مسائل اجتماعی را در بین جوانان ایجاد کرد.

رستمی با اشاره به نحوه‌ی مشارکت جوانان در امور مختلف، گفت: مشارکت جوانان در قالب مشارکت اجتماعی جوانان و مشارکت سازمان یافته و نهادمند اجتماعی است که هدفگذاری روشن، برنامه‌ریزی و انسجام از اصول آن به شمار می‌آید.

وی افزود: این نوع مشارکت نیازمند سطح آگاهی بالا و عملکرد محدودتری نسبت به مشارکت‎های عمومی است. برای دستیابی به این هدف نیازمند وجود ۵ هزار سازمان مردم نهاد جوانان در کل کشور هستیم تا با استانداردهای جهانی برابری کنیم .

 معاون ساماندهی امور جوانان وزیر ورزش و جوانان افزود: ۱۵۰۰ سازمان مردم نهاد جوانان در دولت یازدهم مجوز گرفته و ۹۵۰ پرونده نیز تشکیل شده  است. ۲۵۰۰ سمن دیگر هم در دولت بعدی تشکیل می‌شود.

رستمی خاطرنشان کرد: سیر دوم مطالعات اجتماعی جوانان شروع شده و نتایج آن سال بعد مشخص خواهد شد.

وی تاکید کرد: تأسیس صرف سازمان‌های مردم نهاد جوانان کافی نیست و دوره‌های آموزشی مهارت و دانش‌افزایی، حمایت از طرح‌های سازمان‌های مردم نهاد جوانان تا سقف هفت میلیارد تومان از دیگر مباحثی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

وی خاطرنشان کرد: خانه‎ جوانان گام بعدی توسعه‌ مشارکت ملی جوانان بود و خانه‌ جوانان تبریز نیز پس از ابلاغ  این طرح افتتاح شد و تا پایان سال تمامی استان‌ها حداقل یک خانه جوانان خواهند داشت.

معاون ساماندهی امور جوانان افزود: سال آتی ساخت و توسعه‌ خانه‌ جوانان در شهرستان‌های بزرگ شروع می‌شود  البته توسعه نقش و استقلال این مکان‌ها از ضروریات است.

رستمی در پایان با اشاره به آموزش‌های ازدواج گفت: آموزش‌های قبل، حین و پس از ازدواج دچار بحران محتوایی و اجرایی است و تربیت مربیان متخصص از ضروریات به شمار می‌آید. بنابراین ۲۵۰۰ مربی در سراسر کشور در حال آموزش هستند و آموزش ۱۶ ساعته در تمامی استان‌ها اجرا می‌شود.

 

دیدگاه تان را بنویسید