به گزارش خبرنگار ایرنا، محمود صلاحی روز سه شنبه در آیین رونمایی از سه کتاب آینده پژوهی در حوزه مسایل فرهنگی شهر تهران در فرهنگسرای رسانه و شبکه های اجتماعی اظهار کرد: با توجه به جمعیت 8 تا 9میلیونی شهر تهران، اخلاق و رفتار شهروندان در حال تغییر است و براین اساس در حوزه فرهنگ آینده پژوهی باید مورد توجه قرار گیرد.
وی با بیان اینکه با توجه به تغییرات جامعه رفتارسازی انجام نشده، گفت: با الهام از آموزه های دینی باید در این حوزه بازنگری صورت گیرد، از جمله آموزه های دینی صله رحم است که بر رسیدگی به نزدیکان و اقوام توصیه شده و صله رحم محبت و عمر را افزایش می دهد.
صلاحی افزود: سبک زندگی نیز تغییر کرده و باید در حوزه زندگی آپارتمان نشینی، ترافیک، حقوق شهروندان، رفتارسازی صورت گیرد.
رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران گفت: در بعضی از پژوهش ها با توجه به حضور نسل جدید در فضای مجازی و اتفاقاتی که در جهان رخ می دهد، این طور القا می شود که ارزش های انقلاب اسلامی کمرنگ شده، در صورتی که این طور نیست و فرهنگ انقلاب اسلامی به عنوان فرهنگ برتر در منطقه رشد کرده و تفکر امام خمینی(ره) عملیاتی شده است پس نباید نگران آینده باشیم.
وی با اشاره به اهمیت آینده پژوهی گفت: آینده پژوهی، یک فعالیت مستمر، ادامه دار و همیشگی است و نباید متوقف شود.
حجت الاسلام حسن ناصری پور معاون فرهنگی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران نیز در این آیین با بیان اینکه آینده پژوهی، زمینه آینده سازی است، اظهار کرد: در سه کتاب آینده پژوهی در حوزه مسایل فرهنگی شهر تهران افق 1404 مورد توجه قرار گرفته و شایسته است که مسئولان برای پیشبرد اهداف خود از این پژوهش ها بهره مند شوند.
وی با اشاره به اینکه امروز طبقه متوسط شهری جامعه را به سمتی که علاقه مند است، هدایت می کند، افزود: انتخابات اردیبهشت 96، یکی از نمونه هاست که نشان داد محرک اصلی جامعه برای انتخاب ها هم طبقه متوسط شهری است.
ناصری پورگفت: طبقه متوسط شهری تعیین کننده بسیاری از اتفاقات در حوزه سیاسی، اجتماعی است که از دید برخی دوستان مغفول مانده و با عینک مدنیت و شهروندی به آن نگاه می کنند و پژوهش هایی همچون آینده پژوهی در حوزه مسایل فرهنگی شهر تهران به ما می آموزد که در رفتار اجرایی، سیاست گذاری و راهبردی تغییر اساسی داشته باشیم.
سید مجید کمالی رئیس مرکز مطالعات فرهنگی شهر تهران نیز در این آیین با بیان اینکه در طول عمر 12 ساله این مرکز، 500 طرح پژوهشی به انجام رسیده، اظهار کرد: در این پژوهش ها از حوزه کتابخانه ای و تئوریک اجتناب شده و جنبه های کاربردی مدنظر قرار گرفته است.
وی با اشاره به تناسب پژوهش های انجام شده با اهداف و اولویت های سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران گفت: این پژوهش ها در حوزه برنامه ریزی فرهنگی و تحول سازمانی، فرهنگ و هنر و با همکاری پژوهشگران درون و برون سازمانی و نهادهایی همچون دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران، انجمن جامعه شناسان، پژوهشکده علوم انسانی، انجمن مطالعات فرهنگی انجام شده است.
کمالی افزود: در سه سال گذشته نیز با انجام پژوهش هایی در حوزه آینده پژوهی با پیشینه مطالعات اجتماعی، کارگاه هایی مرتبط با حضور کارشناسان و متخصصان برگزار شده است.
سیداحمد موسوی صمدی مدیر موسسه مسیر نیز در آیین با اشاره به ویژگی کتاب های آینده پژوهی در حوزه مسایل فرهنگی شهر تهران اظهار کرد: متاسفانه در حوزه آینده پژوهی و سیاست پژوهی، آثار اندکی وجود دارد که با با این وجود، کتاب های آینده پژوهی در حوزه مسایل فرهنگی شهر تهران با تسلط بر نظریه ها و منابع انجام شده است.
وی تغییر گروه مرجع، رابطه تعامل و دو سویه، کسب هویت و امکان گفت و گو را از جمله ویژگی های شبکه های اجتماعی در دنیای امروز عنوان کرد و گفت: نکات مثبت پژوهش هایی همچون آینده پژوهی در حوزه مسایل فرهنگی شهر تهران این است که شرایط واقع بینانه، بدبینانه و خوش بینانه در مورد آینده را بیان می کند و مسئولان آینده سازمان خود را باید با تحولات پیش رو جلو ببرند و در این حوزه برنامه ریزی کنند.
همچنین در این آیین، صادق پیوسته درباره چگونگی انجام پژوهش های خود و گردآوری آنها در قالب کتاب های «سبک زندگی در شهر تهران در افق 1404 »، «تدوین دیده بان فرهنگی تهران با رویکرد مشارکتی به عنوان سنگ بنای آینده نگاری شهری» سخن گفت و علیرضا مرادی به گزارشی از «آینده پژوهی شبکه های اجتماعی مجازی و هویت اجتماعی در شهر تهران» پرداخت.
در پایان این آیین از سه کتاب «آینده پژوهی شبکه‌های اجتماعی مجازی»، «سبک زندگی در شهر تهران در افق 1404» و «شناسایی مسایل کلیدی فرهنگی تهران در افق 5 ساله» که به همت مرکز مطالعات فرهنگی شهر تهران منتشر شده، رونمایی شد.
*برای اطلاع از اخبار متنوع انتشار یافته در شبانه روز با کانال ایرنا استان تهران در تلگرام به نشانی IRNATEHRAN@ همراه شوید.
خبرنگار: معصومه جوان معبودی - انتشار: محمد آجورلو
تهرام/7245//1348
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.