برلین لهجه تندی علیه ریاض به دلیل بازداشت حریری اتخاذ کرد و کار به جایی رسید که «زیگمار گابریل» وزیر خارجه آلمان هفته پیش گفت که باید ماجراجویی های عربستان سعودی در خاورمیانه در پرونده های یمن و قطر و لبنان را متوقف کرد. وزارت خارجه آلمان بار دیگر تنش را با عربستان بالا برد و توئیتی را منتشر کرد که در آن خواستار پایان دادن به محاصره قطر است.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، روزنامه رأی الیوم در گزارشی نوشت: آلمان تبدیل به دیوار محکمی در برابر بلندپروازی های عربستان سعودی در خاورمیانه و در رویارویی با خریدن موضع گیری های برخی کشورهای اروپایی شده است و شروع به مخاطب قرار دادن قطر برای خود در خلیج فارس کرده است.

در سایه بحران بی صدایی که میان اتحادیه اروپا و عربستان سعودی در پی بازداشت «سعد حریری» نخست وزیر لبنان به وجود آمد، به گفته رسانه های آلمان، این کشور موضع گیری های شجاعانه ای برای محدود کردن«ترامپیسم» عربستان سعودی کرده است. ترامپیسم همانطور که این رسانه ها می گویند دمدمی مزاجی و تهدید به استفاده از زور در روابط بین المللی است.

برلین لهجه تندی علیه ریاض به دلیل بازداشت حریری اتخاذ کرد و کار به جایی رسید که «زیگمار گابریل» وزیر خارجه آلمان هفته پیش گفت که باید ماجراجویی های عربستان سعودی در خاورمیانه در پرونده های یمن و قطر و لبنان را متوقف کرد. وزارت خارجه آلمان بار دیگر تنش را با عربستان بالا برد و توئیتی را منتشر کرد که در آن خواستار پایان دادن به محاصره قطر است.

روابط ریاض و برلین پس از فراخواندن سفیر عربستان به ریاض برای مشاروه،  بحران بازی را پشت سر می گذارد، این اقدام معمولا وقتی توسط یک کشور انجام شود که برای نشان دادن خشم انجام می شود.همچنین به نظر نمی رسد که برلین از موضع گیری های خود عقب نشینی کند بلکه پا را فراتر گذاشته و از شرکای خود در اتحادیه اروپا می خواهد که موضع روشن تر و رک تری درباره مشکلاتی اتخاذ کنند که ریاض در خاورمیانه باعث به وجود آمدن آنها شده است.موضع گیری برلین علیه ریاض در حالی صادر می شود که عربستان سعودی به دنبال این است که اتحادیه اروپا را درباره بازنگری در توافقنامه هسته ای میان ایران و قدرت های بزرگ قانع کند و فرانسه نیز به سمت حمایت از موضع عربستان کشیده شده است لیکن برلین برای مقابله با هر گونه موضع گیری اروپایی علیه ایران در کمین نشسته است تا آن را خنثی کند.

زیگمار گابریل وزیر خارجه آلمان دو روز پیش تأکید کرد که کشورهای اروپایی تمایل به ادامه اجرای توافقنامه هسته ای امضا شده با ایران دارند و افزود که ایالات متحده آمریکا می خواهد در این توافقنامه تشکیک کند این در حالی است که برای اروپا ادامه اجرای آن مهم است.

  آلمان در اقدامی قوی، سال گذشته از افتتاح مراکز اسلامی جدید در شهرهای اروپایی توسط عربستان سعودی جلوگیری کرد زیرا سازمان اطلاعات آلمان این مراکز را منبع گسترش افراط می داند. در مقابل، آلمان به قطر مجوز افتتاح مرکز فرهنگی «البیت العربی الدیوان»در برلین را داد؛ این مرکز نخستین مرکز فرهنگی قطری خارج از قطر به شمار می رود. «محمد بن عبدالرحمان آل ثانی» وزیر خارجه قطر نیز روز سه شنبه هفته جاری بر افتتاح آن نظارت داشت.

آلمان همچنین قطر را در خلیج فارس مورد خطاب قرار می دهد زیرا امارات متحده عربی و عربستان با فرانسه هماهنگ می کنند. همچنین دوحه برلین را مدافع سرسخت منافعش در اتحادیه اروپا می بیند و انتظار می رود که قطر به شرکت های آلمانی سهم بزرگی را در قرادادهای تجاری در آینده بدهد. دوحه و برلین بر سر پرونده هسته ای ایران و تأیید توافق و ترجیح گفت و گو با ایران و پایان جنگ در یمن و حمایت از ثبات لبنان با هم توافق دارند.

ریاض از میزان قدرت آلمان در صورتی که به لحاظ سیاسی تحرک نشان دهد، خبر دارد. «آنگلا مرکل» صدر اعظم آلمان موضع گیری های تندی را علیه«رجب طیب اردوغان»رئیس جمهور ترکیه اتخاذ کرد به رغم آن که تبادل تجاری میان دو کشور بیش از 36 میلیارد دلار در سال است این در حالی است که تبادل تجاری آلمان و عربستان از 12 میلیارد دلار فراتر نمی رود.

عربستان همچنین از قدرت آلمان برای توقف قراردادهای تسلیحاتی و فروش سلاح به عربستانی های در صورتی که اوضاع وخیم شود، خبر دارد. 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.