مساله جدید و مهم این است که چیزی که در صدر مذاکرات رئیس جمهور مصر با میزیان سعودی اش به باور ما قرار می گیرد، دو پرونده است سوریه و ایران و برخی اخبار وجود دارد که حکایت از آن دارد که «جیم ماتیس» وزیر دفاع آمریکا که به پایتخت های دو کشور طی چند روز پیش سفر کرد و با رهبران دو کشور دیدار کرد طرحی را برای حل بحران سوریه ارائه کرده است که طی نشست سران عربستان و مصر درباره آن رایزنی می شود.

 

 به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، روزنامه رأی الیوم در سرمقاله امروز خود نوشت: اگر یک نفر وجود داشته باشد که در «بهبود» روابط مصر و عربستان پس از یک سال تنش و تبلیغات رسانه ای دو کشور علیه یکدیگر، نقش مهمی دارد او کسی نیست جز «دونالد ترامپ» رئیس جمهور جدید آمریکا که می خواهد این دو کشور را تبدیل به بستر سفت و محکم برای ائتلاف عربی سنی کند که در منطقه تشکیل شود و به مسائل منطقه ای و بحران ها در کشورهای سوریه، یمن و عراق رسیدگی کند علاوه بر آن که هدف مهمتر آن تلاش برای مواجهه با نفوذ سیاسی و نظامی روز افزون ایران در منطقه و چه بسا مساله فلسطین از دید اسرائیلی ها و آمریکایی ها است.

با توجه به این مسائل می توان گفت که سفر کنونی«عبدالفتاح السیسی» رئیس جمهور  مصر به ریاض که روز یکشنبه آغاز شد، ثمره اولیه این تمایل یا طرح آمریکایی است به طوری  که انتظار می رود که برای نخستین بار اولویت را به دو پرونده سوریه و ایران بدهد نه به پرونده های مالی و اقتصادی و این برخلاف سفرهای هفتگانه سابق رئیس جمهور مصر به ریاض حداقل در کمتر از سه سال است که پنج سفر آنها در دوران ملک«سلمان بن عبدالعزیز»صورت گرفت که تقریبا دو سال پیش به قدرت رسید.

ترامپ رئیس جمهور آمریکا همانطور که برخی گزارش های خبری به بیرون درز کرده می گوید، نارضایتی خود را از «مجازات» مصر توسط عربستان سعودی طی سفر  شاهزاده «محمد بن سلمان» جانشین ولیعهد و پسر پادشاه عربستان به واشنگتن در ماه گذشته نشان داد. برخی اخبار نیز منتشر شده است که می گوید ترامپ بن سلمان میهمان سعودی اش را «توبیخ» کرد و از وی خواست فورا عمل کردن به توافقنامه نفتی میان مصر و عربستان را از سر گیرد؛ توافقنامه ای که بر اساس آن عربستان سعودی ماهیانه 750 هزار تن نفت به مدت پنج سال در مقابل 15 میلیارد دلار می فرستد و رئیس جمهور آمریکا به خواسته اش رسید و این توافقنامه پس از شش ماه توقف از سر گرفته شد.

اختلاف عربستان و مصر درباره مالکیت دو جزیره«صنافیر» و «تیران» در مدخل خلیج «عقبه» را همه می دانند و این مالکیتی است که بر اساس توافقنامه امضا شده میان دو کشور طی«تنها» سفر رسمی ملک سلمان بن عبدالعزیز پادشاه عربستان به قاهره در ماه می گذشته به حاکمیت عربستان بازگردانده شد لیکن بخش قضایی مصر به این توافقنامه اعتراض کرد و بر مصری بودن دو جزیره تأکید کرد. ما بر این باور نیستیم که هیچ کدام از طرف مصری یا سعودی در این سفر می خواهد به این مساله بپردازد تا مبادا تنشی به وجود بیاید زیرا ملت های مصر و عربستان هر کدام بر اساس موضعی که دارد، نسبت به آن حساسیت دارد.

بی تردید السیسی که هیأت بزرگی از وزرا و کارشناسان بانک مرکزی مصر همراهی اش می کنند،به کمک های مالی و سرمایه گذاری های بیشتر عربستان چشم دارد لیکن پس از کاهش بهای نفت و کاهش درآمدهای آن و نیز  کم شدن ذخایر مالی عربستان سعودی  به 400 میلیارد  دلار یعنی کم شدن به تقریبا نصف ، بار بدهی های داخلی و بین المللی بر شانه های خزانه عربستان سنگینی می کند و عربستان مجبور شده است که وعده سرمایه گذاری 200 میلیارد دلاری در پروژه های زیر ساختی آمریکا طی سفر شاهزاده بن سلمان به واشنگتن بدهد تا ترامپ رئیس جمهور این کشور را راضی نگه دارد و به گروکشی اش پاسخ مثبت بدهد. علاوه بر آن، عربستان مجبور شده است که توافقنامه هایی برای سرمایه گذاری در چین به ارزش 65 میلیارد دلار طی سفر این کشور به آسیا امضا کند؛ سفری که شش کشور از جمله چین را شامل شامل شد، و نیز 16 میلیارد دلار دیگر در اندونزی، مالزی و چند میلیون دلار نیز در اردن سرمایه گذاری کند.

مساله جدید و مهم این است که چیزی که در صدر مذاکرات رئیس جمهور مصر با میزیان سعودی اش به باور ما قرار می گیرد، دو پرونده است سوریه و ایران و برخی اخبار وجود دارد که حکایت از آن دارد که «جیم ماتیس» وزیر دفاع آمریکا که به پایتخت های دو کشور طی چند روز پیش سفر کرد و با رهبران دو کشور دیدار کرد طرحی را برای حل بحران سوریه ارائه کرده است که طی نشست سران عربستان و مصر درباره آن رایزنی می شود.

مصر برخلاف نظام عربستان سعودی با براندازی نظام حاکم بر سوریه مخالف است و این نکته قابل توجه بود که دو هفته پیش حاضر نشد اتهام استفاده از سلاح شیمیایی در شهرک «خان شیخون» توسط نظام سوریه بپذیرد و نیز حاضر نشد درخواست ها برای محکوم کردن را بپذیرد و خواستار انجام تحقیق مستقل بین المللی شد. و این موضع گیری با موضع گیری آمریکا و عربستان کاملا در تضاد است. هنوز مشخص نیست که آیا مصر پس از دیدار السیسی از عربستان به موضع ریاض نزدیک می شود یا آن که موضع استراتژیک خود در مخالفت با براندازی نظام برای اجتناب از آن چه در لیبی،یمن و عراق رخ داد را حفظ می کند؟

السیسی در سخنرانی اش در نشست سران عرب در امان با ایما و اشاره درباره (ادعای)دخالت ایران در امور کشورهای عربی سخن گفت اما عربستان سعودی در دشمنی اش با ایران شمشیر را از رو کشیده است و اقدام به بسیج کردن کشورهای عربی سنی علیه ایران می کند، حالا آیا السیسی در حالی به قاهره بر می گردد که موضع ضد ایرانی اتخاذ می کند تا میزبان سعودی اش را راضی کند و در راستای ایجاد محور سنی فعالیت می کند که ترامپ علیه ایران و هلال شیعی به تشکیل آن چشم دارد یا نه؟

سفر السیسی که دو روز طول می کشد به نظر ما محور است و چه بسا باعث پایان یافتن سیاست های «لجوجانه»عربستان در قبال مصر شود و از شدت پرداختن به مصر از «موضع بالا» یا از موضع کمک کننده به کمک شونده را  کاهش می دهد، سال گذشته که در آن اختلاف ها افزایش یافت چه بسا در این زمینه درس های مهمی به دو طرف داده است.

بار دیگر منتظر نتایج می مانیم  و حکم های پیشینی صادر نمی کنیم لیکن بوی آشی مصری و عربستانی با نظارت آمریکایی ها به مشام مان می رسد که در حال پختن است و درباره یمن، سوریه و ایران است.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.