فرانسوی‌ ها برای شرکت در دور اول انتخابات ریاست جمهوری پای صندوق ‌های رای رفتند تا از میان 11 نامزد حاضر، دو نفر را برای حضور در رقابت نهایی هفتم مه (17 اردیبهشت) انتخاب کنند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، رویترز گزارش داد حدود 47 میلیون واجد شرایط با حضور در حدود 70 هزار شعبه اخذ رای در سراسر کشور، مستاجر جدید کاخ الیزه را انتخاب می کنند.

آخرین اخبار و تحولات مربوط به انتخابات ریاست جمهوری فرانسه:

 

* وزیر خارجه فرانسه از مردم این کشور خواست که در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری به ماکرون رأی دهند.

*برنار کازنوف نخست وزیر فرانسه از همه دموکرات ها خواست که در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری فرانسه به ماکرون رأی دهند.

* رئیس ستاد انتخابات مارین لوپن گفت که انتخابات اکنون همه پرسی میان هواداران و مخالفان جهانی سازی است.

* امانوئل ماکرون تأکید کرد:« امروز به وضوح صفحه ای از حیات سیاسی را در فرانسه برگ می زنیم».

بنوا آمون کاندیدای چپگرای انتخابات ریاست جمهوری فرانسه از هواداران خود خواست که در مرحله دوم و سرنوشت ساز انتخابات ریاست جمهوری این کشور به امانوئل ماکرون رأی دهند.

* سخنگوی فرانسوا فیون ناامیدی عمیق خود را از نتایج انتخابات اعلام کرد.

* موسسه ایبسوس اعلام کرد که ماکرون و لوپن به دور دوم انتخابات ریاست جمهوری فرانسه راه یافتند.

 بر اساس نظر سنجی این موسسه، ماکرون با به دست آوردن 23.7 درصد آرا و لوپن با به دست آوردن 21.7 درصد آرا به مرحله دوم راه یافتند این در حالی است که فرانسوا فیون و ژان لوک میلانشون با به دست آوردن 20 درصد از آراء از رقایت های انتخابات ریاست جمهوری کنار رفتند.

* خبرگزاری رویترز اعلام کرد نتایج اولیه نشان می دهد که امانوئل ماکرون پیشتاز است و فرانسوا فیون و مارین لوپن برابر هستند.

* شمارش آرای انتخابات ریاست جمهوری فرانسه آغاز شد.

* بر اساس دو نظر سنجی صورت گرفته نزدیک به 20 درصد از رأی دهندگان فرانسوی از شرکت در انتخابات ریاست جمهوری امروز این کشور در دور نخست انتخابات شرکت نکردند و این میزان تا حدودی به میزان کسانی که در انتخابات پنج سال پیش فرانسه شرکت نکردند، نزدیک است.

نظرسنجی ای که موسسه «هاریس اینتراکتیو» انجام داده است میانگین نهایی امتناع کنندگان از مشارکت در انتخابات 21.5 رسیده است این در حالی است که نظرسنجی مرکز «ایووپ ودیسیال» برای روزنامه باری ماچ و تلویزیون سینیوز انجام داده است ، نشان می دهد که میزان امتناع از رای دادن 19 درصد است.

بر اساس اطلاعات وزارت کشور میزان امتناع از مشارکت در انتخابات ریاست جمهوری در سال 2012، 20.52 درصد بوده است.

* وزارت کشور فرانسه اعلام کرد که میزان مشارکت مردمی در انتخابات ریاست جمهوری فرانسه تا ساعت پنج بعد از ظهر به وقت فرانسه به 69.42 درصد رسید. قرار است که درهای همه مراکز رأی گیری در فرانسه ساعت هشت شب بسته شود.

وزارت کشور فرانسه ظهر اعلام کرده بود که میزان مشارکت مردمی در این انتخابات 28.29 درصد رسید.

* خبرگزاری اسپوتنیک روسیه اعلام کرد که ژان لوک ملانشون و امانوئل ماکرون در صدر نتایج دور نخست انتخابات ریاست جمهوری فرانسه در جزایر واقع در آن سوی دریاها هستند این در حالی است که ماکرون و فرانسوا فیون در صدر نتایج رای گیری در آمریکای شمالی به استثنای مونترئال هستند.

* وزارت خارجه فرانسه اعلام کرد که پوسترهای مارین لوپن کاندیدای جزب جبهه ملی فرانسه در مراکز رأی گیری در خارج فرانسه چسانده نشده است زیرا ستاد تبلیغاتی اش پوسترها را در زمان مناسبی که برای قرار دادن آنها در نزدیکی مراکز انتخاباتی در خارج از کشور، نرسانده است. این وزارتخانه تأکید کرد که این خود کاندیداها هستند که پوسترها را چاپ می کنند و آنها را باید به کمیته انتخابات پیش از پایان زمان مشخص شده برای این کار یعنی دهم آوریل تحویل دهند.

وزارت خارجه فرانسه تصریح کرد که ده کاندیدا از یازده کاندیدا در زمان مناسب پوسترهای خود را تحویل دادند و پوسترهای شان در مراکز رأی گیری که برای فرانسوی ها خارج از کشور اختصاص یافته است، قرار داده شد. 

* «فرانسوا فیون» نخست وزیر سابق و نامزد جمهوری خواهان رای خود را در پاریس به صندوق انداخت. این در حالی است که پنه لوپه همسر وی اوایل صبح به تنهایی پای صندوق رای رفته بود و رای خود را در صندوق انداخته بود.

* یکی از مراکز رای گیری در شهر «بزانسون» در شرق فرانسه تخلیه شد پس از آنکه یک خودروی مسروقه با موتور روشن در حالی که به همان شکل رها شده بود، در محل پیدا شد.

به گفته یکی از مقامات دولتی فرانسه، کارشناسان خنثی سازی بمب برای بررسی خودرو به محل اعزام شده اند.یک اسلحه در این خودروی 308 پیدا شده است. هنوز مشخص نیست چه کسانی این خودرو را به این مکان منتقل کرده اند.

 * خبرنگار المیادین در فرانسه گفت که میانگین مشارکت در انتخابات ریاست جمهوری فرانسه تا ظهر امروز به وقت این کشور به 28.54 درصد رسید.

* در برخی مراکز رای گیری در شهر لندن، برخی افراد سه ساعت در صف ها ایستاده اند تا رای خود را در صندوق بیاندازند.

در شهر «دوبلین» در ایرلند نیز صف های طولانی در ساختمان سفارت فرانسه گزارش شده است.

* «ژان لوک ملانشون» یکی از چهار کاندیدای پیشتاز نیز رای خود را در پاریس در صندوق انداخت. ملانشون در کنار لوپن، ماکرون و فیون چهار کاندیدای پیشتاز در انتخابات فرانسه هستند.

* «امانوئل ماکرون» کاندیدای مستقل و بنیانگذار جنبش «به پیش» به همراه همسرش «بریژیت» رای خود را در صندوقی در یکی از مراکز رای گیری منطقه «توکه» انداخت.

روز پنجشنبه وی 2014 تماس تلفنی خود را با «باراک اوباما» رئیس جمهوری پیشین آمریکا منتشر کرد که برای وی بهترین ها را آرزو کرده بود.

ماکرون از سال 2014 تا 2016 در دولت فرانسوا اولاند وزیر اقتصاد و دارایی بود. وی بین سالهای 2004 تا 2008 در زمینه بانکداری فعالیت می کرد.

ماکرون یکی از دو گزینه اصلی برای دستیابی به پست ریاست جمهوری، همسری دارد که زمانی معلم او بوده و 24 سال از او بزرگ تر است. «بریژیت تروینو» در دبیرستان «لا پروویدانس» در شهر «آمیان» معلم امانوئل بوده است. این زوج نخستین بار وقتی ماکرون 15 ساله و شاگرد او بود همدیگر را دیدند، و وقتی او 18 ساله شد، رسما زوج شدند. زمانی که امانوئل 15 سال داشت، پدرش از بریژیت که در آن زمان ازدواج کرده و صاحب سه فرزند بود، خواسته بود که از زندگی پسرش خارج شود. اما بریژیت پاسخ داده بود نمی تواند هیچ قولی بدهد. تا اینکه این دو در نهایت زمانی که بریژیت از شوهر اولش طلاق گرفت، ازدواج کردند. رابطه این زوج به یکی از سوژه های انتخاباتی در مجله های فرانسوی تبدیل شده است.

* «آن ایدالگو» شهردار پاریس که پیشتر حمایت خود را از «بنوا آمون» نامزد سوسیالیست‌ ها اعلام کرده بود، با حضور در حوزه رأی‌گیری ناحیه 15 پاریس، رای خود را به صندوق انداخت.

وی سپس عکس خود را در صفحه توییترش منتشر کرد.

* «فرانسوا اولاند» رئیس جمهور فرانسه برای انداختن رای خود به صندوق، به یک مرکز رای گیری در شهر تیول در مرکز فرانسه رفت.

او که با کمترین میزبان محبوبیت در میان فرانسوی ها مواجه شده، نخستین رئیس جمهور در فرانسه است که برای دور دوم کاندید نشده است.

ریاست جمهوری وی تحت الشعاع حملات تروریستی در این کشور قرار گرفت.

در انتخابات پیشین فرانسوا اولاند توانسته بود در دور نخست نزدیک به 29 و در دور دوم 51 درصد آراء را از آن خود کند و به ریاست جمهوری فرانسه برسد.

* «مارین لوپن» کاندیدای راست افراطی جبهه ملی رای خود را در شهر «انن-بومون» در صندوق انداخت.

ده ها دوربین در کنار مدرسه «ژان جاکوب روسو» در انتظار آمدن وی بودند اما او با خودروی شیشه دودی خود و با محافظ های بسیار وارد محل رای گیری شد و چند دقیقه بعد به همان شیوه رفت.

شماری از معترضان به مارین لوپن تلاش کردند در  فعالیت یکی از مراکز رای دهی در شهر انن-بامون اختلال ایجاد کنند که پلیس آنها را بازداشت کرد.

«بنوا آمون» کاندیدای  سوسیالیست انتخابات فرانسه رای خود را در  صندوق انداخت.

وی نیز در یکی از حوزه های رای گیری در حومه  پاریس رای داد.

آمون از جناح چپ حزب سوسیالیست است و در انتخابات مقدماتی توانست رای اکثریت اعضای حزب را به خود اختصاص دهد و در کمال ناباوری افراد پر نفوذی مانند «مانوئل والس» را از میدان به در کند.

آخرین نظرسنجی ها نشان می دهد که آمون تنها هشت درصد آرا را به خود اختصاص خواهد داد؛ نتیجه ای که از زمان تاسیس حزب سوسیالیست در سال 1971تا کنون سابقه نداشته است.

*«ناتالی ارتو» دومین کاندیدای انتخابات فرانسه بود که رای خود را در  صندوق انداخت.

وی در مرکزی در محله «پانتین» در حومه شمال شرقی پاریس رای داد.

* از دیروز انتخابات در خارج از فرانسه آغاز شده است و امروز هم ادامه پیدا کرده است.

تصاویر منتشر شده صف های طولانی در آلمان و آمریکا را نشان می دهد.

بیش از یک میلیون نفر از رای ‌دهندگان فرانسوی که در خارج از این کشور زندگی می‌ کنند، برای انتخاب رئیس‌ جمهوری آینده خودشان به پای صندوق‌ های رای رفته اند.

* «نیکولا دوپویی-انیان» یکی از کاندیداهای انتخابات فرانسه نیز رای خود را در صندوق انداخت.

وی در مرکزی در محله «یر» زادگاه خود در حومه پاریس رای داد.

وی تنها 4 درصد آراء رای دهندگان را در نظرسنجی ها کسب کرده است.

* «پنه لوپه» فیون همسر «فرانسوا فیون» کاندیدای محافظه کار حزب جمهوری خواه انتخابات فرانسه یکی از کسانی بود که به محض گشایش مراکز رای گیری، رای خود را در صندوق انداخت.او در مرکزی در منطقه سولوسمه در شمال غرب فرانسه رای خود را به صندوق انداخت.

فرانسوا فیون متهم است که در دوران نمایندگی در پارلمان، همسرش را به عنوان دستیار معرفی کرده بود و به وی حقوق می پرداخت در صورتی که خانم فیون هرگز به عنوان دستیار در پارلمان حضور نداشت. طرح این اتهام به شدت از محبوبیت فرانسوا فیون کاست، حتی برخی از هوادارن حزب خواستار کناره گیری او به نفع آلن ژوپه شدند. با این حال اعضای تصمیم گیرنده حزب به حمایتشان از فیون ادامه دادند.

 انتخابات متاثر از تیراندازی پنجشنبه شب پاریس است و امنیت این انتخابات را 50 هزار پلیس و هفت هزار نیروی نظامی تامین می کنند.

از میان 11 نامزد که تحت تدابیر امنیتی شدید با هم رقابت می ‌کنند، چهار تن در نظرسنجی ها پیشتازند. «امانوئل ماکرون» که به هیچ حزب سیاسی تعلق ندارد و مدافع تداوم حضور در اتحادیه اروپا است، پیشتاز نظرسنجی ها است. بعد از او «مارین لوپن» رهبر جبهه ملی خودنمایی می کند که شعار فرگزیت (خروج فرانسه از اتحادیه اروپا) و بستن مرزهای فرانسه را سر می دهد.

«ژان لوک ملانشون» که به تعبیر بعضی ها مدل اروپایی «فیدل کاسترو» رهبر سابق کوبا است، نیز در جایگاه بعدی قرار دارد و در نهایت «فرانسوا فیون» از حزب راست میانه را داریم که درگیر رفع اتهاماتی نظیر فساد مالی و خویشاوند سالاری است.

جهان نیز با دقت رقابت امروز فرانسه را دنبال می کند. این انتخابات با توجه به پیشروی موج پوپولیسم در اروپا و آمریکا که منجر به پدیده برگزیت در انگلستان و قدرت گرفتن «دونالد ترامپ» در آمریکا شد از اهمیت زیادی برخوردار است.

از روز شنبه (22 آوریل) بیش از یک میلیون تن از رای‌ دهندگان فرانسوی که در خارج از این کشور زندگی می ‌کنند، برای انتخاب رئیس ‌جمهور آینده خودشان به پای صندوق ‌های رای رفتند. برنده نهایی جایگزین «فرانسوا اولاند» رئیس‌ جمهور فعلی خواهد شد که به دلیل کاهش شدید محبوبیتش در انتخابات شرکت نکرد.

رای گیری از ساعت 8 صبح به وقت محلی (حدود 10:30 به وقت ایران) آغاز شد و قرار است تا ساعت 20 (22:30 به وقت ایران) ادامه داشته باشد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.