درگذشت آیت الله هاشمی رفسنجانی، رئیس تشخیص مصلحت نظام، هم پیمانان، رقبا و دشمنان ایران را متحد کرد.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، روزنامه فرامنطقه ای رأی الیوم در گزارشی نوشت:درگذشت «آیت الله هاشمی رفسنجانی» رئیس تشخیص مصلحت نظام ایران و رئیس جمهوری پیشین،هم پیمانان ایران یعنی محور مقاومت،رقبایش در حاشیه خلیج فارس که جنگ نیابتی با ایران در سوریه،عراق و یمن را هدایت می کنند و نیز ایالات متحده آمریکا را متحد کرد.

به طوری که «بشار اسد» رئیس جمهوری سوریه دو پیام تسلیت جداگانه به «آیت الله سید علی خامنه ای» رهبر جمهوری اسلامی ایران و «حسن روحانی» رئیس جمهوری ایران فرستاد و در این پیام ها تسلیت دمشق را به دلیل فقدان آیت الله هاشمی اعلام کرد و آیت الله هاشمی را  یک مبارز و دارای دیدگاه های پرجرأت توصیف کرد.

در لبنان،«سید حسن نصرالله» دبیر کل حزب الله لبنان با صدور بیانیه ای درگذشت آیت الله هاشمی را تسلیت گفت و ایشان را پرچمدار فلسطین،قدس و مقاومت و مقاوم سرسخت در رویارویی با اسرائیل توصیف کرد.

نصرالله در این بیانیه گفت:«مردی از مردان بزرگ این امت را از دست دادیم و او حضرت آیت الله شیخ اکبر هاشمی رفسنجانی است که خداوند وی را قرین رحمت خود کند؛ کسی که حامی و تکیه گاه بزرگ و پدری مهربان و مدافع سرسخت مقاومت اسلامی در لبنان در همه مراحل و شرایط دشوار طی 34 سال بود.»

در یمن،« عبدالملک الحوثی» رهبر جنبش انصار الله طی پیامی درگذشت آیت الله هاشمی را به رهبران ایران تسلیت گفت. الحوثی گفت:«شیخ رفسنجانی یکی از بارزترین رهبران مجاهد  انقلاب اسلامی ایران بود و به حمایت از مقاومت اسلامی در فلسطین و لبنان و یاری اش به ملت فلسطین مظلوم و حمایت از مساله مرکزی امت شناخته شده است.»

اما جنبش حماس اعلام کرد که با درگذشت آیت الله هاشمی، مرد بزرگ حامی ایستادگی و مقاومت ملت فلسطین را از دست داد.«اسامه حمدان» یکی از رهبران این جنبش و مسئول روابط عمومی آن گفت که آیت الله رفسنجانی نقش موثری در حمایت از مقاومت مردم فلسطین ایفا کرد.این در حالی است که «خالد قدومی»نماینده این جنبش در تهران در مقاله ای که روزنامه «ایران» تحت عنوان«روح بلند مرد بحران ها آرام گرفت»،تسلیت آیت الله هاشمی  را تسلیت گفت.

جنبش جهاد اسلامی نیز درگذشت آیت الله هاشمی را تسلیت گفت به طوری که «ناصر ابوشریف» نماینده این جنبش در تهران با صدور بیانیه ای گفت که درگذشت آیت الله هاشمی رفسنجانی خبر شوک آوری برای انقلابیون فلسطینی است.

در عراق، «فؤاد معصوم» رئیس جمهور عراق پیام تسلیتی به همین مناسبت به همتای ایرانی خود فرستاد.این در حالی است که «عمار حکیم» رئیس مجلس اعلای عراق بیانیه ای در تسلیت آیت الله هاشمی صادر کرد.

«خالد بن احمد» وزیر خارجه بحرین اولین کسی بود که در میان مسئولان کشورهای حاشیه خلیج فارس تسلیت فرستاد و در توییتی در توییتر خود خواستار رحمت و مغفرت برای آیت الله هاشمی شد.این در حالی است که «شیخ صباح الاحمد جابر الصباح» امیر کویت و «جابر مبارک الصباح» ولیعهدش دو پیام تسلیت جداگانه به رئیس جمهوری ایران فرستادند.

در امارات،«شیخ خلیفه بن زیاد آل نهیان» و «محمد بن راشد آل مکتوم»معاونش و حاکم امارت دبی دو پیام تسلیت به رئیس جمهوری ایران فرستادند.

«قابوس بن سعید»پادشاه عمان نیز پیام تسلیی به حسن روحانی رئیس جمهوری ایران فرستاد و تأسف خود را از درگذشت آیت الله هاشمی نشان داد.

این در حالی است که عربستان سعودی تا کنون هیچ گونه واکنشی به درگذشت آیت الله هاشمی رفسنجانی نشان نداد.آیت الله هاشمی کسی بود که خواستار نزدیکی ایران و عربستان بود و روابط خوبی با «ملک عبدالله»پادشاه درگذشته عربستان داشت.

در ترکیه، «مولود چاووش اوغلو» وزیر خارجه این کشور در توییتر خود اندوه خود را از درگذشت آیت الله هاشمی نشان داد این در حالی است که «عبدالله گل» رئیس جمهور سابق ترکیه نیز در توییتی در توییتر خود از در گذشت آیت الله هاشمی ابراز تأسف کرد.

خبرگزاری رویترز نیز به نقل از یک منبع در وزارت خارجه آمریکا که نامش را فاش نکرد، درگذشت آیت الله هاشمی رفسنجانی را به ایران تسلیت گفت. این منبع گفت: «هاشمی رفسنجانی رئیس جمهور پیشین شخصیت برجسته ای طی تاریخ جمهوری اسلامی ایران بود. ما تسلیت خود را به خانواده او و دوستدارانش ابراز می داریم.»

بنابر این گزارش، ایران روز گذشته درگذشت آیت الله اکبر هاشمی رفسنجانی رئیس تشخیص مصلحت نظام و رئیس جمهوری پیشین و یکی از بنیانگذاران جمهوری اسلامی ایران پس از انقلاب را در 82 سالگی اعلام کرد. پیکر پاک آیت الله هاشمی فردا از دانشگاه تهران تشییع می شود تا پس از آن در کنار «امام خمینی» بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران آرام گیرد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.