یک دادگاه فدرال در هاوایی ماه گذشته دستور ترامپ را معلق کرده بود که با اعتراض رسمی دولت روبرو شد.

 

یک دادگاه استیناف در آمریکا اجازه داد جدیدترین دستور مهاجرتی و مسافرتی دونالد ترامپ تا زمان بررسی کامل درخواست تجدید نظر دولت به طور محدود اجرایی شود.

به گزارش جماران، به نقل از خبرگزاری رویترز، دادگاه نهم استیناف در سانفرانسیسکو با سه قاضی روز دوشنبه به‌طور محدود اجازه اجرایی شدن دستور مهاجرتی دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا برای جلوگیری از ورود اتباع چند کشور، از جمله ایران را صادر کرد.

این حکم بدان معنی است که دستور رئیس جمهور آمریکا تنها می‌تواند درخصوص کسانی اجرا شود که دارای پیوند خانوادگی با آمریکا نیستند.

یک دادگاه فدرال در هاوایی ماه گذشته دستور ترامپ را معلق کرده بود که با اعتراض رسمی دولت روبرو شد. دادگاهی در مریلند نیز اعلام کرد که این دستور نمی‌تواند در مورد کسانی که با آمریکا رابطه اصیل دارند اجرا شود.

دولت سپس خواستار تجدید نظر در هر دو حکم شد که قرار است ماه آینده بررسی شود.

حکم دادگاه استیناف درباره شهروندان ایران، لیبی، سوریه، یمن، سومالی و چاد قابل اجراست اما بر دو کشور دیگر مشمول دستور ترامپ، یعنی کره شمالی و ونزوئلا اثر نمی‌گذارد.

منظور از این پیوندها این است که، آن دسته از شهروندان این شش کشور شامل ایران که دارای پیوندی اصیل از جمله خانوادگی با فرد یا گروهی در آمریکا باشند از دستور تازه ترامپ معاف هستند.

حکم جدید دادگاه استیناف منعکس کننده تصمیم ماه ژوئن دیوان عالی آمریکاست که در آن زمان، اجازه اجرای محدود دستور قبلی ترامپ را داده بود. آن حکم می‌گفت که دستور دولت نمی‌تواند شامل حال کسانی شود که دارای پیوندی اصیل با جامعه آمریکا هستند.

براساس آن حکم پیوند اصیل شامل پیوند خانوادگی، داشتن درخواست کار و ویزای دانشجویی می‌شد.

یک سخنگوی وزارت دادگستری آمریکا گفته است که دولت اجرای دستور را مطابق با حکم دادگاه استیناف شروع خواهد کرد.

این دادگاه استیناف همچنین اعلام کرد که دستور جدید نمی‌تواند درخصوص پدربزرگ، مادربزرگ، نوه، برادرزن، خواهرزن، برادر شوهر، خواهر شوهر، عمه، خاله، عمو، دایی، خواهرزاده و برادرزاده و یا فرزندان عمه، دایی، خاله و عموی کسانی که در آمریکا هستند اجرا شود.

تازه‌ترین فرمان دونالد ترامپ که اواخر ماه سپتامبر صادر شد، سومین دستور او در این زمینه است.

به گزارش رویترز، حکم دادگاه استیناف سانفرانسیسکو بر بررسی ماه آینده اثر نمی‌گذارد، بلکه به دولت اجازه می‌دهد تا آن زمان فرمان مهاجرتی ترامپ را درخصوص کسانی که با آمریکا رابطه ندارند، اجرا کند.

داگ چین، دادستان ایالت هاوایی که حکم دادگاه هاوایی در پی شکایت او صادر شده بود، در بیانیه‌ای نوشت: خوشحالم که روابط خانوادگی با آمریکا از جمله پدربزرگ و مادربزرگ‌ها محترم شمرده شده است. ما همچنان برای ارائه ادله قوی در برابر دادگاه استیناف نهم در روز ششم دسامبر در سیاتل آماده خواهیم شد.

رئیس جمهور آمریکا مدعی است که برای دفاع از کشورش در برابر تروریسم این منع مهاجرتی را صادر کرده است. این در حالی است که منتقدان این دستور، معتقدند که این اقدام یک ممنوعیت برای مسلمانان است که قانون اساسی آمریکا را با تبعیض قائل شدن میان افراد بر اساس یک باور مذهبی نقض می‌کند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.