اگر امروز به دلایلی مردم درباره بعضی رفتارها عکس العمل نشان نمی دهند یا به صورت علنی چیزی نمی گویند، به این معنی نیست که این رفتارها را قبول دارند. آنها در ذهن و حتی در محافل خصوصی حرف‌های زیادی دارند که اگر به هر دلیلی ناگفته می ماند، در مواقع خاص از جمله در پای صندوق‌ها خود را نشان می دهد.

به گزارش جماران؛  روزنامه جمهوری اسلامی در سرمقاله تازه‌ترین شماره خود به وضعیت فعلی دانشگاه آزاد اسلامی پرداخته است:

«تحولات گسترده در دانشگاه آزاد اسلامی که در ماه‌های اخیر رخ داده و در هفته‌های اخیر شتاب بیشتری یافته، با دقت در کانون نگاه مردم قرار دارد و در معرض قضاوت افکار عمومی است. متولیان جدید این دانشگاه تصور نکنند به به و چه‌ چه رسانه ملی مردم را قانع خواهد کرد که هرچه این حضرات انجام می‌دهند صحیح است. دوران «هرچه آن خسرو کند، شیرین بود» گذشته و امروز به برکت آگاهی فراوانی که مردم پیدا کرده‌اند و آزاداندیشی بی‌سابقه‌ای که به برکت نظام جمهوری اسلامی نصیب مردم شده، تمام گفتارها و رفتارهای مسئولین زیر ذره بین افکار عمومی قرار دارد. اگر امروز به دلایلی مردم درباره بعضی رفتارها عکس العمل نشان نمی‌دهند یا به صورت علنی چیزی نمی‌گویند، به این معنی نیست که این رفتارها را قبول دارند. آنها در ذهن و حتی در محافل خصوصی حرف‌های زیادی دارند که اگر به هر دلیلی ناگفته می‌ماند، در مواقع خاص از جمله در پای صندوق‌ها خود را نشان می‌دهد و البته در تاریخ نیز ثبت می‌شود و مهم تر آنکه خدا نیز آن را می بیند.

درباره آنچه این روزها در دانشگاه آزاد اسلامی می‌گذرد، چند نکته را با هدف توجه دادن متولیان آن به واقعیت‌ها و هشدار نسبت به عواقب آنچه انجام می‌دهند یادآور می‌شویم و کاری نداریم که دست اندرکاران از این نقد خیرخواهانه، پند می‌گیرند یا ملال.

نکته اول این است که با قطع نظر از چگونگی قرار گرفتن این دانشگاه بزرگ در اختیار افرادی که اکنون متولیان آن محسوب می‌شوند، حضرات باید به این واقعیت توجه داشته باشند که این مجموعه با زحمات و تلاش‌های فوق‌العاده و مخلصانه افرادی که بیش از سه دهه برای تأسیس، تکوین و گسترش آن متحمل شدند به این نقطه رسیده و به همین دلیل، شایسته‌ترین افراد برای مدیریت این مجموعه همین افراد هستند. متأسفانه این اصل بسیار مهم اخلاقی و حقوقی نه تنها در تحولات جدید در دانشگاه آزاد اسلامی مورد توجه قرار نگرفته بلکه افرادی بر کرسی‌های تصمیم سازی و تصمیم گیری در این مجموعه قرار گرفته‌اند که سابقه‌ای در آن نداشته‌اند و نسبتی نیز با آن ندارند. این، یعنی میراث خواری بی‌دلیل آنهم در یک مجموعه بزرگ علمی که قبل از هر چیز باید ضوابط اخلاقی و قانونی بر آن حاکم باشد. عاقبت چنین روشی معلوم است چه خواهد بود.

نکته دوم مربوط به نوع برخورد با کسانی است که در دانشگاه آزاد اسلامی سابقه چند دهه خدمت دارند و در بسیاری موارد عاملان اصلی تکوین واحدهای دانشگاهی شده‌اند و با اعتبار و آبرو و تلاش مستمر خود توانسته‌اند از نظر کمی و کیفی به توسعه این دانشگاه کمک کنند. تاکنون تعدادی از این افراد، بدون آنکه به سوابق مثبتشان توجهی شود و یا با خودشان درباره کارنامه شان صحبتی شود، یکباره برکنار شدند. کنار گذاشتن این افراد، خسران بزرگی برای خود دانشگاه آزاد اسلامی است، زیرا ثروت اصلی این دانشگاه اینها هستند نه ساختمان و سنگ و آجر و آهن یا آئین نامه‌ها و مقرراتی که اگر مجریانی مانند این افراد دلسوز و با تجربه نداشته باشند، بر روی زمین می‌مانند و چیزی غیر از فشل شدن نصیب دانشگاه نخواهد شد. عجیب آنکه واحدهای تحت مدیریت افراد برکنار شده، سالم‌ترین و بی‌مشکل‌ترین واحدها بودند که به همین دلایل و به دلیل خودگردان بودن و زیان ده نبودن استحقاق تشویق داشتند.

سومین نکته این است که در نحوه کنار گذاشتن افراد لایق و کاردان و خدوم، هیچیک از ضوابط اخلاق اسلامی و انسانی رعایت نمی‌شود. یکی را درحالی که در محل کار خود مشغول خدمت است بدون اطلاع قبلی در جا کنار می‌گذارند، دیگری را درحالی که در سفر است برکنار می‌کنند و آن دیگری را با روش دیگری که با محیط‌های دانشگاهی و علمی تناسبی ندارد از مسئولیت جدا می‌کنند! روش‌های عجیبی که یادآور دوران هشت ساله رئیس جمهوری است که وزیر خود را درحالی که در مأموریت خارجی یا در جلسه کاری بود بدون اطلاع قبلی برکنار می‌کرد. اگر کار او سیاسی بود و به همین دلیل توجیهی هر چند غیر موجه داشت، در محیط دانشگاهی چنین روشی بهیچوجه قابل قبول نیست.

نکته چهارم، روش بسیار تأمل برانگیز رسانه ملی است که تا نام آیت‌الله هاشمی رفسنجانی بر دانشگاه آزاد اسلامی بود این دانشگاه مشمول تحریم خبری بود و حتی کارهای مثبت و مفید آن نیز مورد اعتراض این رسانه بود ولی درست از زمانی که متولیان جدید روی کار آمدند پخش تمامی اخبار دانشگاه آزاد از رسانه ملی و از شبکه‌های متعدد از واجبات محسوب می‌شود و تکرار آن نیز مستحب مؤکد است! تأمل برانگیزتر آنکه نه فقط خبر بلکه متولیان جدید هر وقت سرفه‌ای بکنند نیز رسانه ملی موظف به پخش آن است. فکر نکنید مردم به این امور توجه ندارند، اینها و امور ریزتر از اینها را مردم با دقت دنبال می‌کنند و درباره آنها قضاوت می‌کنند و در ذهن خود ثبت می‌کنند. تاریخ هم که می‌دانید با کسی قوم و خویشی ندارد و همه چیز را با دقت ثبت می‌کند.

و آخرین نکته این است که با میراث معنوی مهمی مانند دانشگاه آزاد اسلامی اینگونه رفتار کردن، با ضوابط اخلاقی و قانونی و شرعی تناسبی ندارد. با مهم‌ترین ثروت ملی که انسان‌های مخلص و با تجربه و خدوم هستند نیز نباید اینگونه برخورد کرد، متولیان دانشگاه آزاد اسلامی اگر فقط به کلمه «اسلامی» که به عنوان این دانشگاه اضافه شده است توجه نمایند باید بدانند که «عالم را محضر خداست» و در محضر خدا همه باید بگونه‌ای عمل کنند که بتوانند جوابگوی خدا باشند.»

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.