پس از محاصره قطر به وسیله کشورهای عربی، ایران بود که حریم هوایی اش را به روی هواپیماهای قطر باز کرد و در واقع نخستین راه تنفس را به روی دوحه گشود.

«مشعل بن حمد آل ثانی» سفیر قطر در واشنگتن روز چهارشنبه در خصوص روابط تجاری کشورش با ایران گفت که قرارداد ما با ایران در زمینه گاز طبیعی در چارچوب قوانین شورای همکاری خلیج فارس است.

به گزارش جماران، آل ثانی با بیان این که دوحه روابط مستحکمی با آنکارا که عضو پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) است دارد، افزود: نمی دانم چرا برخی از کشورها از روابط خوب قطر و ترکیه ناراحت هستند.
برادر امیر قطر در این باره تاکید کرد، کشورش در حال حاضر با تهدیدات نظامی رو به رو نیست، به همین دلیل حضور نظامیان ترکیه در خاک قطر هیچ ارتباطی با بحران حال حاضر ندارد.
اظهارات سفیر قطر در واشنگتن درحالی صورت می گیرد که اولین گروه از نیروهای ارتش ترکیه چهارم تیرماه گذشته وارد دوحه شدند.
خالد العطیه وزیر دفاع قطر در تازه ترین اظهار نظر درخصوص تحریم کشورهای چهارگانه و کمک تهران به دوحه گفت: پس از محاصره قطر به وسیله کشورهای عربی، ایران بود که حریم هوایی اش را به روی هواپیماهای قطر باز کرد و در واقع نخستین راه تنفس را به روی دوحه گشود.
عربستان 15 خردادماه 96 به همراه ، امارات، بحرین، مصر، دولت شرق لیبی،جزایر مالدیو و رئیس جمهوری فراری و مستعفی یمن با ادعای حمایت قطر از تروریسم و افراط گرایی و دخالت در امور داخلی دیگر کشورها، روابط سیاسی و دیپلماتیک خود را با دوحه قطع کرد.
عربستان و متحدانش فهرستی از خواسته‌های خود را برای برقراری روابط مجدد با دوحه از طریق کویت به قطر اعلام کرده‌اند. 
بر اساس اعلام رسانه‌ها، از جمله خواسته‌های کشورهای تحریم کننده، تعطیلی شبکه خبری الجزیره، بسته شدن پایگاه نظامی ترکیه در قطر، توقف همکاری نظامی آنکارا با دوحه، کاهش روابط دیپلماتیک دوحه با تهران، قطع روابط با اخوان المسلمین، حزب الله لبنان و آنچه ارتباط با گروه‌های تروریستی القاعده و داعش عنوان شده است، به شمار می‌رود.
قطر اقدامات و خواسته کشورهای تحریم کننده را عامل نقض حق حاکمیت ملی خود دانسته و آن را رد کرده است.
سفرهای منطقه و بین المللی بسیاری از کشورهای اروپایی و منطقه ای به کشورهای حاشیه خلیج فارس برای حل این بحران، تاکنون نتیجه ای دربر نداشته است.

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.