اخبار مرتبط

وزارت نفت در واکنش به ادعای ساخت جکت (پایه های) فاز 13 پارس جنوبی در امارات اعلام کرد: گویا نان عده ای از این راه تامین می شود که سازندگان توانمند داخلی را مقابل وزارت نفت قرار دهند اما این ترفندها دیگر قدیمی شده است.

به گزارش جماران، یک خبرگزاری چند روز پیش نوشت: با وجود اینکه توان و ظرفیت‌های لازم برای ساخت این جکت در یاردهای ایرانی بندرعباس و خرمشهر وجود دارد، سفارش ساخت این جکت به کشورهای خارجی داده شده است و این جکت که قرار بود ساخته شود و به محل پروژه فاز 13 انتقال یابد، هنوز به ایران منتقل نشده است.
این ادعا در حالی مطرح شده است که وزارت نفت، ساخت جکت (پایه ها) و عرشه های سکوهای گازی پارس جنوبی را به طور کامل به شرکت های داخلی واگذار کرده است.
بر این اساس، وزارت نفت در واکنش به این ادعا امروز (سه شنبه) اطلاعیه ای صادر و اعلام کرد: اول فروردین ماه سال 1394 و در ساعت یک و 30 دقیقه بامداد، یک نفتکش نروژی متعلق به یک شرکت سنگاپوری به جکت فاز 13 (A) برخورد کرد که این جکت به‌ صورت کامل منهدم و تجهیزات نصب شده روی چاه ها، در عمق 50 متری دریا واژگون شد و این چاه در وضع انفجار قرار گرفت که با انجام عملیات کم سابقه ای از سوی کارشناسان ایرانی، تجهیزات صدمه دیده خارج و عملیات ایمنی سازی و غیرفعال کردن چاه (کشتن چاه) انجام شد.
پس از بررسی‌های صورت گرفته، مشخص شد این حادثه غیرعمدی بود و بر این اساس، شرکت بیمه کننده، پرداخت هزینه را تقبل کرد. بیمه کننده این نفتکش نروژی یک شرکت بیمه گر انگلیسی است و بر اساس برآوردهای صورت گرفته قرار شد این شرکت خسارات وارد شده را که رقمی میان 180 میلیون تا 250 میلیون دلار است پرداخت کند.
این شرکت بیمه گر پس از پذیرش پرداخت هزینه خواستار آن شد که صفر تا صد ساخت این جکت اعم از پیمانکار، سازنده و ... را با توجه به اینکه مشکلات تحریم ایران در آن مقطع همچنان پابرجا بود و این بیمه گر نمی توانست به صورت مستقیم خسارت را به ایران پرداخت کند، در امارات انجام دهد.
بنابراین این موضوع، هیچ ارتباطی با این ندارد که وزارت نفت توانمندی سازندگان داخلی را نادیده بگیرد چون هیچکس منکر توانمندی شرکت‌های ایرانی در بخش فراساحلی و ساخت جکت نیست. وزیر نفت بارها از تریبون های مختلف به این موضوع اذعان و عنوان کرده است «شرکت‌های ایرانی اکنون در بخش فراساحل بسیار خوب عمل می کنند؛ در حالی که در سال 1376، توانایی ساخت جکت برای توسعه فازهای پارس جنوبی را نداشتیم و از خارج کشور وارد می‌کردیم اما اکنون چهار شرکت بزرگ در این بخش فعالیت می‌کنند.»
گویا نان عده ای از این راه تامین می شود که سازندگان توانمند داخلی را مقابل وزارت نفت قرار دهند اما این ترفندها دیگر قدیمی شده است و مخاطبان به سرعت می توانند به حقایق پی ببرند. محض اطلاع باید گفت حمل و نصب این جکت که پایان تیرماه به پایان می رسد به شرکت تاسیسات دریایی ایران سپرده شده و امید است تا پایان شهریورماه این جکت با توان داخلی در محل خود نصب شود.

 

 

اخبار مرتبط

آب و هوا

نظرات و دیدگاه ها

مسیولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آن هاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.