نظر آقای خاتمی درباره لیست شورای شهر اصلاح‌طلبان در روزهای آینده اعلام می‌شود

گردهمایی استادان دانشگاه ها و مراکز پژوهشی به دعوت ستاد دانشگاهیان دکتر روحانی برای اعلام حمایت از حسن روحانی در انتخابات ریاست جمهوری در دانشکده فنی دانشگاه تهران برگزار شد.

به گزارش خبرنگار جماران، رضا فرجی دانا در ابتدای این گردهمایی گفت: ما در این دوره تشکیلات ستاد دانشگاهیان را بر اساس رویکرد هر دانشگاهی یک ستاد تشکیل دادیم و فکر می کنیم هرکدام از ما باید روشنگر پیرامون خود باشیم.

رئیس ستاد دانشگاهیان دکتر روحانی ادامه داد: برای جامعه دانشگاهی حمایت از روحانی منطقی است ولی انتظار ما از دانشگاهیان این است که پیرامون خود موجی ایجاد کنند و پیام عقلانیت را منتقل کنند. به همراه پیامی که نقل می کنید پیام آرامش و جلوگیری از هر حرکتی که آرامش را بر هم بزند را هم منتقل کنید.

وی افزود: نکته دوم این است که تا آخرین لحظه از حمل پیام خود نیاسایید. بدانید که نباید به نظرسنجی ها اعتنا کنید و باید تا آخرین لحظه به حرکت موج آفرین خود ادامه دهید.

فرجی دانا تأکید کرد: اهالی دانشگاه بهتر از دیگران می فهمند سخن از تکریم عقلانیت و تدبیر در برابر ماجراجویی است. کابوس سال های نه چندان دور به انتظار نشسته است. آنان استقلال و وارستگی کانون علم و خرد را برنخواهند تافت. اگر این مسیر از حرکت بایستد خطر مهلک و جانسوز عوام فریبی را بیش از همه دانشگاهیان می فهمند. تلاش کنیم 29 اردیبهشت نماد غلبه بر بی خردی گردد.

محمدرضا عارف در این مراسم گفت: یادمان هست در سال های 90 و 91 شرایط کشور چه بود. وقتی صحبت از انتخابات 92 می شد دلسوزان امیدی به اصلاح نداشتند و در آن فضای کدر و تاریک یک بار دیگر دانشگاه نقش خود را انجام داد و با امید به صحنه آمدند و با احترام به جایگاه دانشگاه جامعه به صحنه آمد و حماسه  بر مبنای اخلاق، عقلانیت و خرد جمعی شکل گرفت.

رئیس شورای سیاستگذاری اصلاح طلبان با اشاره به شرایط قبل از خرداد سال 92 افزود: چه عاملی باعث پیروزی ما در تعامل با غرب بود؟ دولت یازدهم در عرصه سیاست خارجی موفق عمل کرده و دست برتر در تعاملات منطقه ای محسوب می شود.

وی با بیان اینکه جریان ریشه دار اصلاحات که همواره نقش مادری داشته از دولت یازدهم حمایت کرد و پای حمایت خود ایستاده است، اظهار داشت: نقدها را به عنوان نقدهای داخل خانواده مطرح کردیم. در سال 92 اصلاحات به وحدت خوبی رسید که نتیجه آن را در اسفند ماه سال 94 دیدیم؛ که انصافا مردم خدمتگزاران خود را شرمنده کردند و این امر وظیفه ما را برای 29 اردیبهشت سنگین تر کرد.

رئیس فراکسیون امید مجلس ادامه داد: با نزدیک شدن به 29 اردیبهشت جریان اصلاحات باید بار دیگر تصمیم گیری کند. ما پاسخ وحدت و انسجام مردم را در بهمن 94 شاهد بودیم که با یکصدا به ندای اردوگاه اصلاح طلبان لبیک گفته و به خصوص مردم تهران نمایندگان مجلس را شرمنده کرده و وظیفه ما را سنگین کردند. بر اساس فصل سوم قانون اساسی (حقوق شهروندی) هیچ راهی جز ادامه این مسیر نداریم.

وی تصریح کرد: حمایت از روحانی به اتفاق آراء مورد تصویب شورای عالی قرار گرفت و بعد از تصمیم شورای عالی استقبال خوبی از نخبگان و بدنه جامعه دریافت کردیم. من خوشحالم که روند مناظره ها این نوید را به مردم می دهد که راه تدبیر و امید و اصلاحات ادامه دارد. مردم خوب می دانند دغدغه چه کسانی حل مشکلات آنها است. البته برخی موارد مثل مطالبات دانشجویان باید پیگیری شود.

عارف شوراهای اسلامی شهر و روستا را دستاورد دولت اصلاحات عنوان کرد و گفت: ما به جایگاه شورا و حاکمیت مردم اعتقاد داریم. یکی از مشکلات ما بستن لیست ها بود و تلاش کردیم با شاخص های کمّی غربالگری انجام دهیم. کمیته غربالگری داشتیم و شاخص های مختلفی گذاشته بودیم و از میان تقریبا 600 نفر، 150 نفر انتخاب شدند. ما اصرار داشتیم 30 درصد خانم و 30 درصد جوانان باشند.

وی با تأکید بر اینکه قرار بود بحث های کارشناسی به بیرون کشیده نشود، ادامه داد: این 150 نفر در 10 گروه دعوت شدند و خواهش کردیم که از بین خودشان انتخاب کنند. همه آنها صورت جلسه کردند که ما این کار را نمی کنیم. هیچ راهی جز رأی گیری نداشتیم. ادعا نمی کنیم خطا نکردیم ولی خواهش ما این است که این مسیر را ادامه دهیم. سه چهار روز آینده جای نقد عملکرد دولت و نقد لیست نیست.

در حین سخنرانی عارف یکی از دانشجویان علت عدم حمایت خاتمی از لیست شورای شهر اصلاح طلبان را پرسید که عارف خطاب به او گفت: رئیس کارگروه آقای موسوی لاری بود و گام به گام آقای خاتمی در جریان بود. امروز آقای خاتمی در پیام خود از مردم خواستند به روحانی رای دهند ان شاء الله موضع خود را در مورد لیست امید هم اعلام خواهند کرد.

مصطفی معین خطاب به دانشگاهیان دانشگاه تهران گفت: آخرین بار بعد از 10 سال ممنوعیت دولت مهرورزی، دو سال قبل خدمتتان رسیدم.

وزیر علوم دولت اصلاحات اظهار داشت: در همه جنبش های اجتماعی دانشگاهیان محور و پیشتاز بوده اند. مهمترین نقطه عطف در فرآیند اصلاح طلبان دوم خرداد 76 است. به سال 84 رسیدیم که متأسفانه حضور دانشجویی کمتر و بلکه بی رنگ می شود. البته این انتخابات با یک فرآیند پیچیده انجام شد. بعد به سال 88 رسیدیم که تنبهی حاصل شد اما به دلیل فتنه انگیزی رئیس دولت وقت تبدیل به یک تراژدی شد که آثار آن را هنوز شاهد هستیم.

وی افزود: حصر سرمایه های اصلی و محدویت هایی برای خاتمی حاصل شد که چه حصر و چه محدودیت هیچ توجیه عقلانی و قانونی ندارد و البته تأثیری هم ندارد. با یک «تکرار می کنم» نتیجه را دیدیدم. خوشحالم که بعد از 12 سال معلوم شد فتنه گر اصلی کیست و رد صلاحیت شد.

معین تأکید کرد: هیچ نیرویی به اندازه حضور مردم اقتدار و امنیت ملی ما را تضمین نخواهد کرد. نصب عکس خاتمی باعث خواهد شد که مردم به صحنه بیایند و به روحانی رأی دهند و ما شاهد ادامه راهی باشیم که از سال 92 شروع شد.

وی ادامه داد: به عهده خود ما است که نخبگان رسالت اصلی خود را انجام دهند. وجه تمایز دانشگاه مدرن با سنتی رسالت اجتماعی دانشگاه است. اگر بین دانشگاه و دولت گسل باشد، که هست، آن دانشگاه دانشگاه نمی شود. در چنین جامعه ای سرمایه اجتماعی در حداقل خود قرار می گیرد. در صورتی که پیامبر ما جمله «کلکم راع» را گفته و علی (ع) می گوید خداوند از فرهیختگان تعهد گرفته که بی تفاوت نباشند.

وزیر علوم دولت اصلاحات تأکید کرد: ما مسئولیت اجتماعی خود را عمل نکردیم. باید دانشجویان ستادها را پُر کنند و نباید به نظرسنجی ها خوش بین باشیم. مسئولیت اجتماعی ما افزایش آگاهی است؛ این پیام را به جامعه بدهیم که قدر فرصت ها را بدانید.

در ادامه کارگروهی با حضور جعفر توفیقی، الهه کولایی، فاطمه راکعی، نجفقلی حبیبی، فاطمه مهاجرانی، محمدرضا ظفرقندی، محمدجواد حق شناس، ناهید خداکرمی و بهاره آروین با محور «چرا باید از روحانی حمایت کرد» برگزار شد.

الهه کولایی در این کارگروه گفت: در همه کشورهای جهان به خصوص کشورهای در حال توسعه مردم تلاش می کنند از همه امکانات استفاده کنند تا بر سرنوشتشان حاکم شوند. ما تجربه های بزرگی داشتیم، از زمانی که مشارکت داشتیم و از زمانی که با صندوق قهر کردیم. امروز حاصل همه آنها پیش روی ما است.

عضو شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان تصریح کرد: دوم خرداد 76 به یمن حضور مردم پای صندوق رأی شکل گرفت و مجلس اصلاحات نیز در حضور پر رنگ مردم شکل گرفت و شاهد بودیم روی گردانی مردم کسانی را بر سر کار آورد که با 200 هزار رأی یک شهر 10 میلیونی را نمایندگی کردند

وی افزود: با همه تلخی های سال 88 به دلیل این بلوغ مردم به صندوق روی آوردند. چون تجربه نشان داده که راهی جز حضور مردم برای دموکراتیک شدن نیست. مردم بار دیگر برای تداوم بخشیدن به مسیر سال 92 به میدان بیایند.

محمدرضا ظرقندی با بیان اینکه سه دلیل عمده برای حمایت از روحانی وجود دارد، اظهار داشت: یکی از این دلایل آزادی است. من 16 آذرهای زیادی در این سالن دیدم. خاتمی تقریبا هر سال به اینجا می آمد و عده ای انتهای سالن در سخنرانی رئیس جمهور اخلال ایجاد می کردند. در سال های 84 تا 92 حتی یک بار رئیس جمهور نتوانست اینجا حاضر شود. دانشجویان وقتی 16 آذر 89 به این سالن آمدند اطمینان نداشتند که بعد از بیرون رفتن از سالن دستگیر نشوند.

وی آزادی و آبادی را دلایل دیگر برای حمایت از روحانی دانست و گفت: در طرح تحول سلامت کار بزرگی شده است. در هیچ دولتی این همتی که برای سلامت مردم می شود، نشده است. آرزوی ما این بود که سهم مردم 15 درصد کاهش پیدا کند. کمک بزرگی شده که باید تبلیغ شود.

ناهید خداکرمی گفت: باید به روحانی رأی دهیم چون میراث یک زلزله هشت ریشتری را تجربه کردیم. آقای روحانی حتما به شما رأی می دهیم چون نمی خواهیم به گذشته برگردیم. برای اینکه شهر و کشورمان را به گروگان گیران ندهیم به عقب بر نخواهیم گشت. ممکن است مردم حرف هایی که از تلویزیون شنیده اند را باور کنند ما باید آنها را آگاه کنیم.

فاطمه مهاجرانی با تأکید بر اینکه هیچ مسیری تغییر نمی کند مگر اینکه رهروان آن بخواهند، بیان کرد: مهم نیست روحانی در دهه 60 چه موضعی داشته است؛ باید فرصت روحانی را قدر بدانیم. سال 94 به دلیل اینکه نتوانستیم به اجماع برسیم باختیم.

سپس وی صندلی خود را به بهاره آروین داد.

بهاره آروین اظهار داشت: در ضرورت انتخاب روحانی کمتر بحث است. یادمان نرود کمپین ما «1+21» و هدف ما بازپس گرفتن تهران از مدیریت ناکارآمد است. باید اتحادمان را حفظ و تجربه خوب مجلس را تکرار کنیم.

فاطمه راکعی تأکید کرد: رأی به روحانی رأی به جریانی است که در هویت و فرهنگی ایرانی-اسلامی ریشه دارد و به غیر از آن نمی توانیم رأی دهیم. برای اینکه فرصتی برای تأمین نیازهای واقعی پیش آید و از مردم به عنوان فقرا و بیچارگان یاد نکنند به دولت روحانی رأی می دهیم. به روحانی رأی می دهیم که به جایگاه زنان بهای لازم داده شود. امیدواریم دانشجوی ستاره دار و بازنشستگی اجباری استادان را نداشته باشیم و در چهار سال آینده رفع حصر از بزرگان اصلاحات را داشته باشیم.

محمد جواد حق شناس گفت: بیش از 12 سال است که یک جناب سرهنگ محترم بر مسند شهرداری تکیه زده است. کجای دنیا حتی یک پادگان را 12 سال به یک سرهنگ می دهند؟

عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی افزود: در همه دوران اصلاحات شهردار تهران همواره در دولت حضور داشت. اما بعد از روی کار آمدن احمدی نژاد شکافی بین دولت و شهرداری به وجود آمد. تا به کی باید پاسخگوی ناهماهنگی هایی باشیم که دود آن به چشم مردم می رود؟ به فکر پاستور بودن هم یکی از دردهای بزرگ این شهر است.

وی با بیان اینکه به روحانی رأی می دهیم چون نمی خواهیم به دوران قرون وسطی برگردیم، تصریح کرد: اگر ما دوران روحانی را رنسانس انقلاب اسلامی و دوران موسوی، هاشمی و خاتمی را اوج بدانیم، این رنسانس باید ادامه پیدا کند. بازگشت به هرکسی غیر از روحانی بازگشت به قرون وسطی است.

نجفقلی حبیبی بیان کرد: به کارهای گران مرد کاردیده فرست. کسی که مسئولیت می گیرد مدتی تجربه می خواهد؛ آقای روحانی این مرحله را پشت سر گذاشته اند به اضافه اینکه کارهای بزرگی را انجام داده اند. اگر به روحانی رأی ندهیم رقیبی می آید که حتی هیچ برنامه ای ندارد. پس باید به روحانی رأی دهیم که ما را از این فضا نجات دهد.

در پایان جعفر توفیقی گفت: به دو دلیل باید در انتخابات شرکت کنیم؛ یکی اینکه بازی مردم سالاری همین است و شما نقش مردم را به خوبی درک می کنید و نتیجه آن را در سال های 92 و 94 دیده اید و تجربه نشان می دهد هرچه مشارکت بیشتر باشد شانس پیروزی اصلاح طلبان بیشتر است.

وی تأکید کرد: علت العلل رأی دادن به روحانی این است که اگر به روحانی رأی ندهیم به پیش از سال 92 بر می گردیم. باید تا جایی که می توانیم مردم را توجیه کنیم که دولت در این چهار سال با یک دست آواربرداری و با دست دیگر سازندگی کرده است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.