پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

معظم زاده معاون پشتیبانی نهاد ریاست جمهوری به اهمیت استفاده از روشهای سریع و مستقل از رویه ها و ساختارهای ناکارآمد از طریق به کارگیری فناوری اطلاعات پرداخت و گفت: ارایه خدمات دولت همراه و در نهایت استقرار دولت دانا (دولت هوشمند) موجب ارتقاء عملکرد دولت در حاکمیت خوب و بهبود سطح رضایتمندی مردم می گردد.

به گزارش جماران ، چهل و هفتمین مجمع مدیران دبیرخانه ها با محوریت دبیرخانه اسناد منابع انسانی و فناوری اطلاعات، برای بررسی راهکارهای ایجاد درآمد هرچه بیشتر نظام اداری الکترونیک و همچنین رونمایی از پلتفرم یکپارچه خدمات دولت همراه و همینطور اولین کتاب فارسی در حوزه تعامل پذیری الکترونیک کشور، در سالن اجلاس سران برگزار شد.

 

در این همایش که با حضور مدیران دبیرخانه ها، مدیران ارشد فناوری اطلاعات و اسناد سراسر کشور، عبدالخلیل معظم زاده معاون پشتیبانی و تحول اداری ریاست جمهوری، معصومه ابتکار معاون رییس جمهور و رییس سازمان حفاظت محیط زیست، اشرف بروجردی رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی، رویا طباطبایی رییس سازمان ملی بهره وری ایران، نصراله جهانگرد رییس سازمان فناوری اطلاعات ایران، علی صفدری معاون نوسازی اداری سازمان اداری و استخدامی کشور، کریمی حراست کل کشور، حسین ملایجردی مدیرکل دبیرخانه مرکزی ریاست جمهوری و رییس مجمع مدیران دبیرخانه های نظام اداری کشور در سالن اجلاس سران برگزار شد، راهکارهای کارآمدی هرچه بیشتر نظام اداری الکترونیک بررسی گردید و همچنین از پلتفرم یکپارچه دولت همراه و همینطور اولین کتاب فارسی در حوزه تعامل پذیری الکترونیک کشور رونمایی شد.

در این همایش، معظم زاده معاون پشتیبانی نهاد ریاست جمهوری به اهمیت استفاده از روشهای سریع و مستقل از رویه ها و ساختارهای ناکارآمد از طریق به کارگیری فناوری اطلاعات پرداخت و گفت:  ارایه خدمات دولت همراه و در نهایت استقرار دولت دانا (دولت هوشمند) موجب ارتقاء عملکرد دولت در حاکمیت خوب و بهبود سطح رضایتمندی مردم می گردد.

بروجردی رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی نیز در این جلسه به اهمیت اسناد ملی و الکترونیکی کردن آن در خصوص ایجاد شفافیت در دولت و دسترسی آسان و آزاد به اطلاعات و اسناد جهت شفافیت و کارآمدی بیشتر دولت اشاره نمود.

در ادامه این همایش، معصومه ابتکار معاون رییس جمهور و رییس سازمان حفاظت محیط زیست به ایراد سخنرانی در حوزه مدیریت سبز پرداخت و با اشاره به موفقیت دولت در الکترونیکی کردن سرشماری سال قبل گفت: دولت ها بزرگترین مصرف کننده ها هستند لذا برای مهار هزینه های جاری و کاهش منفی رد پای اکولوژیک نیاز به خدمات اثربخش فناوری اطلاعات و فناوری های نوین داریم.

ابتکار ادامه داد: دولت ها در این خصوص مسئولیت اصلی را دارا  هستند لذا برای کاهش مصرف انرژی و مدیریت مصرف و افزایش بهره وری منابع نیاز به خدمات اثربخش دولت الکترونیک و همراه داریم و از طریق اصلاح فرایندها و مدیریت و پایش مصرف انرژی و ارتقا سطح مسئولیت اجتماعی کارکنان دولت می توانیم تا ۲۰ درصد مصرف انرژی و عامل های مخرب زیست محیطی را کاهش دهیم که در همین ارتباط با بانک‌ مرکزی در خصوص بانکداری سبز تفاهم نامه ای  منعقد گردیده است.

در این مراسم و در پایان سخنرانی ابتکار، رونمایی از سامانه رصد در خصوص استعلام و پیگیری پی نوشت ها و فرامین ریاست محترم‌جمهور توسط وی انجام شد.

در ادامه رویا طباطبایی رییس سازمان بهره وری کشور نیز با اشاره به عملکرد مطلوب دستگاه های دولتی و ارتقا بهره وری آنها، اعلام‌ کرد: در حال حاضر به ۱۷ دستورالعمل برای سنجش بهره وری و ابلاغ به ۲۳ دستگاه اجرایی کشور در خصوص چگونگی‌ محاسبه شاخص های بهره وری رسیده ایم و ۶۹ درصد رشد در حضور  ایران در مناسبات بین المللی بهره وری را در این دولت داشته ایم.

طباطبایی همچنین گفت: خوشبختانه توانسته ایم تفاهم نامه گسترش همکاری های توسعه و ارتقا بهره وری را با کشورکره جنوبی بعنوان یکی از کشورهای سرآمد بهره وری در جهان، به امضا برسانیم.

در ادامه همایش، نصراله جهانگرد معاون وزیر ارتباطات و رییس سازمان فناوری اطلاعات کشور اطلاعاتی درباره حجم بازار آی تی در جهان و ایران ارائه داد و گفت: ۵000 هزار میلیارد یورو تا افق 2020 سهم بازار فناوری اطلاعات در جهان است که حجم بازار آی سی تی ایران حدود ۱۳ هزار میلیارد دلار است و همینطور میزان حجم اطلاعات و ترافیک جهانی ۱۰ زتا میباشد.

وی به فعالیت های انجام شده در این حوزه اشاره کرد و ادامه داد: گزارش جزییات ۱۰۰ هزار شغل ایجاد شده در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را تقدیم مراجع زیربط کردیم که تحولات و پیامهای اصلی شکل گیری پارادایمی جدید در حوزه هوشمندسازی و اینترنت اشیا را نشان میدهد.

جهانگرد همچنین به زیرساخت آماده شده برای بهره وری در این حوزه اشاره کرد و گفت: تا الان ۶۵۰۰۰ کیلومتر فیبر در زیرساخت ارتباطی  کشور کشیده شده است.

گفتنی است در این همایش از سامانه های مستندات نظام اداری کشور (DMS)، سماد (سامانه ارسال و دریافت مراسلات و تعاملات بین دستگاهی) و پلتفرم یکپارچه خدمات دولت همراه ( MGUP ) رونمایی  گردید. این پلتفرم که در مرکز داده نهاد ریاست جمهوری نصب شده است، با یکپارچه سازی کانال های دسترسی همراه شامل کدهای دستوری ( USSD )، پیامک (SMS )، پیام صوتی ( VMS )، تلفن گویا ( IVR )، و برنامه های کاربردی همراه ( Mobile App ) تمامی سازمان  ها و نهادهای دولتی، عمومی و حاکمیتی قادر خواهد بود تا انواع خدمات خود شامل  خدمات محتوایی، استعلامات، درخواست و شکایات، پرداخت و غیره به مخاطبین شامل سازمان ها و نهادهای دیگر، کسب و کارها، کارمندان و شهروندان ارائه دهد.

این پلتفرم که با شعار " شفافیت در ارائه خدمات دولتی و عمومی به مخاطبان " طراحی و پیاده سازی گردیده است دارای ساز و کارهای لازم در جهت بهره وری در فرایندهای تصمیم سازی است. با استفاده از این پلتفرم، خدمات دولتی از حالت جزیره ای به مدل یکپارچه در آمده و این مهم ضمن ایجاد اعتماد و اطمینان در مخاطبین، توسعه پذیری ارائه خدمات را به صورت متمرکز ممکن می سازد.

در حال حاضر با استفاده از این پلتفرم، خدمات مربوطه مرتبط با شبکه دولت از طریق سرکد 4 بر بستر اپراتورهای همراه کشور برای 17 استانداری کشور و برخی از سازمان ها مانند سازمان تامین اجتماعی و صندوق کارآفرینی امید راه اندازی شده است.

شایان ذکر است در این همایش از اولین کتاب فارسی در حوزه تعامل پذیری الکترونیک کشور، تحت عنوان "شبکه های عمومی تعامل پذیر" به قلم دکتر فرید احمدی که توسط دانشگاه صنعتی ارومیه منتشر گردیده به عنوان کتاب منتخب در  اجلاس نظام اداری کشور رونمایی گردید.

 در سال های اخیر فلسفه ارائه خدمات دولتی و عمومی به شهروندان و کسب و کارها دچار تحول شده  و به طبع آن دولت الکترونیک نیز به عنوان زیرساخت ارائه خدمات عمومی دچار دگرگونی شده است. در این قالب جدید، خدمات  الکترونیک که توسط دستگاه های اجرایی و عمومی متعدد قابل ارائه می باشد حول یک مفهوم که برای شهروند معنادار است، یکپارچه و در قالب یک سرویس واحد از طریق نقاط تماس واحد ارائه می گردد. در این راستا معماری سرویس گرا که مبتنی بر سه مفهوم اساسی سرویس، تعامل پذیری و کاهش وابستگی است بستر مناسبی برای ارائه خدمات تجمیعی شهروند مدار در فضای دولتی و عمومی ایجاد می نماید. یکی از ابزارهای ایجاد چنین خدماتی، ایجاد ابر سرویس های عمومی به عنوان یک ایده پیشرو در حوزه خدمات دولت الکترونیک است.

همچنین به دلیل پرداختن به مطالعه تطبیقی در حوزه بین الملل و ایران و ذکر نکات فنی و مدیریتی پیاده سازی تعامل پذیری، این کتاب می تواند راهنمایی مناسب برای مدیران سازمان های دولتی و عمومی در پیاده سازی راهکارهای بین سازمانی و ملی از جمله شبکه ملی اطلاعات باشد. با توجه به ویژگی های مذکور، این اثر توسط مجریان اجلاس نظام اداری کشور شناسایی و به عنوان یک اثر شاخص مورد تقدیر و رونمایی قرار گرفت.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.