به گزارش جماران، روزنامه شرق به مناسبت روز درختکاری نوشت:

هم‌زمان با ورود احمدی‌نژاد به توییتر، اولین فیلم تبلیغاتی حمید بقایی هم منتشر شد. فیلمی شش‌دقیقه‌ای با حضور مشایی، احمدی‌نژاد و بقایی. بعد از اعلام حمایت نیابتی از بقایی به‌واسطه مشایی، حالا با انتشار این فیلم صراحتا از بقایی حمایت کرده است. این در حالی است که سه هفته پیش احمدی‌نژاد نامه نوشته بود که در این انتخابات از هیچ فرد و جریانی حمایت نکرده و نخواهد کرد. 
دیروز یک فایل تصویری از محمود احمدی‌نژاد، بقایی و مشایی، ایستاده کنار هم در حیاط دانشگاه ایرانیان منتشر شد. در این فیلم کوتاه، احمدی‌نژاد در حال صحبت درباره شاهنامه و فردوسی و فرهنگ ایرانی است، زاویه دوربین به سمت بقایی و مشایی است و در همان ابتدای فیلم مشایی دست بقایی را می‌گیرد و به سمت دوربین می‌کشد و ادامه سخنان احمدی‌نژاد را درباره تمدن ایرانی پی می‌گیرد و می‌گوید وقتی ما به نام نامی ایران می‌رسیم، ایران معادل بخش اصلی جهان است. ایران خودش جهان بوده است. بقایی هم در ادامه می‌گوید از حسنین هیکل پرسیدند چرا ایرانی‌ها زبانشان عرب نشد و زبان شما شد، او {هیکل} می‌گوید برای اینکه ما فردوسی نداشتیم. مشایی در ادامه می‌گوید فردوسی یک لطف الهی نصیبش شد، چون جاودانه ماند. بعد هم اشاره می‌کند که ویژگی حماسی شاهنامه، عدالت، عشق و شجاعت است. بعد هم تأکید می‌کند خیلی از آدم‌ها دو ویژگی اول را داشته‌اند اما شجاعت لازم را نداشته‌اند. مشایی وقتی کلمه شجاعت را بر زبان می‌آورد، می‌خندد و با دست چند بار به حالت تأکید روی سینه و شانه احمدی‌نژاد می‌زند و تکرار می‌کند شجاعت، شجاعت و بلافاصله دستش را روی سینه بقایی می‌زند. بقایی در خاتمه اضافه می‌کند که آخر حماسه بالاخره یک نفر باید فدا شود و مشایی تأکید می‌کند «فدای ملت». مشایی در ادامه به بحث شهادت اشاره می‌کند و می‌گوید درست است که شهید در راه خدا به قتل می‌رسد اما وقتی بررسی کنیم، متوجه می‌شویم که او به خاطر مردم فدا شده و اینجاست که شهادت در راه خدا معنای واقعی خودش را پیدا می‌کند؛ یعنی اساسا هرجا مردم هستند خدا همان‌جاست. چون وقتی مرکز ثقل انسانی درست می‌شود، بوی خدا منتشر می‌شود. احمدی‌نژاد هم می‌گوید اراده عمومی که شکل می‌گیرد؛ یعنی اراده خدا. اواخر شش دقیقه معلوم می‌شود که آنها قرار بوده بروند درختی بکارند و از درخت به فردوسی رسیده‌اند! مشایی در حالی که پولیور سبزی بر تن دارد، رو به دوربین می‌گوید، من اول عینکم را بردارم، بعد دست‌هایش را باز می‌کند و می‌گوید: کلا من خودم درختم. 
یکشنبه توییتری
احمدی‌نژاد بعد از نامه به ترامپ و انتشار بیانیه‌ای در دفاع از عملکردش و نقد دولت روحانی، دیروز هم به توییتر پیوست. علیرضا پسر محمود احمدی‌نژاد دو روز پیش توییت کرد: «یکشنبه پانزدهم اسفند ١٣٩٥ به‌یادماندنی خواهد شد». معلوم بود که این گزاره بیشتر پروپاگاندای رسانه‌ای است. اگر روش تبلیغات رسانه‌ای حامیان احمدی‌نژاد را در این یکی، دو سال دنبال کنیم، از این مثال‌ها فراوان است. عبدالرضا داوری فعال رسانه‌ای این جریان، به‌ویژه از این شیوه‌ها زیاد استفاده می‌کند. با هیجان خبر از رخدادی در آینده‌ای نزدیک می‌دهد که بعدا مشخص می‌شود یک اتفاق معمولی بوده است. بااین‌حال برخی می‌گفتند قرار است احمدی‌نژاد رئیس مجمع تشخیص مصلحت شود و ١٥ اسفند احتمالا اعلام رسمی آن است. برخی هم می‌گفتند احتمالا ١٥ اسفند احمدی‌نژاد قرار است درخت بکارد! اما معلوم شد که ماجرا ورود احمدی‌نژاد به توییتر است. در یک ساعت سه فایل تصویری از خودش منتشر و پاک کرد، هر بار با یک کپشن. احمدی‌نژاد در فیلمی که از خود منتشر کرده، به انگلیسی خود را معرفی می‌کند. مدل ارائه اطلاعات بخش پروفایل توییترش هم به انگلیسی و کاملا شبیه اطلاعات پروفایل توییتر اوباماست. 
شکستن سکوت
احمدی‌نژاد شنبه در بیانیه‌ای که خطابش ملت ایران بود، به دفاع از عملکرد گذشته خود پرداخت. رئیس‌جمهوری هفته گذشته به‌طور مشخص به دولت قبل اشاره کرده و گفته بود آن زمان می‌گفتند دولت را تضعیف نکنید و حالا هم می‌گویند کاری به گذشته نداشته باشید و اقدامات دولت خود را بگویید. بیانیه احمدی‌نژاد ظاهرا واکنشی است به این گفته روحانی. او گفته نیمه دوم سال ١٣٩٢ در نامه‌ای سرگشاده، خواستار انجام مناظره‌ای تلویزیونی و شفاف شدم تا از رهگذر آن، مسائل به‌طور مستند برای مردم بیان شود اما تکرار اتهامات، تنها پاسخی بود که به افکار عمومی داده شد. او این ادعای دولت فعلی که خزانه دولت را خالی تحویل گرفته، تکذیب کرده و برایش هم آمار و ارقام آورده است. مقارن با انتشار بیانیه احمدی‌نژاد، حامیانش هشتگ «باید روشن شود» در توییتر ساختند و مخالفان رئیس دولت قبل هم پای بابک زنجانی، دکل نفتی، محکومیت معاون اولش و... را پیش کشیده‌ و خواسته‌اند احمدی‌نژاد به آنها هم پاسخ دهد. پرونده جنجالی ‌‌میلیاردر نفتی و ارتباط برخی مدیران ارشد و میانی با متهمان پرونده، اختلاس سه‌هزارمیلیاردی، پرونده‌های سوء‌استفاده‌های کلان مالی افرادی که به‌عنوان کارآفرین در دولت قبل معرفی شده بودند، اخلال در بازار ارز، پرونده موسوم به شش‌هزارو٥٠٠‌‌میلیاردی، اختلاس بیمه ایران و ماجرای مه‌آفرید... همه و همه از اولین‌های زمان ریاست‌جمهوری محمود احمدی‌نژاد هستند. احمدی‌نژاد در حالی هماورد می‌طلبد که نزدیک به چهار سال قبل بابت شکایت رئیس وقت مجلس و ١١ شاکی خصوصی به دادگاه احضار شد اما هیچ‌وقت به دادگاه نرفت. علی ربیعی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی روز شنبه در حاشیه جشنواره نیکوکارآفرین در واکنش به بیانیه احمدی‌نژاد گفت: «وقتی می‌گوییم مقدار زیادی پول رفت و شغلی ایجاد نشد، با توجه به تحقیقات بوده است. اگر کشور هنوز دست شما بود، اکنون وضعیت ما بسیار ناگوار بود. شما در عملکردتان به کشور، قجری نگاه می‌کنید، نه مثل دولت روحانی که همه کارهای آن عقلانی است. همین کسانی که امروز از آنها تقدیر شد، صد‌ ‌هزار شاغل به جامعه افزوده‌اند، همین موضوع نشان می‌دهد در کشور شغل اضافه شده است. وزیر سخنانش را این‌گونه ادامه داد: دوران شما قدرت خرید مردم نابود شد. اگر ما با همان شیب ادامه می‌دادیم، وضعیت بحرانی‌تر می‌شد. چه کسانی بدون عقبه مالی حقوق‌های بازنشستگان را افزایش دادند؟ تا امروز نیازی به صحبت‌های سیاسی ندیدم، ولی اکنون می‌بینم رفته‌رفته با توجه به نزدیک‌شدن به انتخابات حرف‌هایی می‌زنند و تکرار می‌کنند. من تاکنون حرفی نزدم و موضع سیاسی نگرفتم، ولی احساس می‌کنم که نمی‌دانند ما در چه وضعیتی دولت را تحویل گرفتیم. شما حرف نزدید، ولی سایت‌های شما که حرف زدند».
فضای انتخابات فرصت خوبی است تا آنها خود را احیا کنند. جریانی که بعد از منع چهره اصلی‌اش از ورود به انتخابات می‌رفت تا در سایر جریان‌های سیاسی حل شود، با انتخاب حمید بقایی که ٢٢٤ روز در بازداشت بود، به دنبال هویت‌سازی دوباره است. بقایی با حمایت شش‌دانگ مشایی و احمدی‌نژاد پا به عرصه انتخابات گذاشته است. آنها یک روز در میان نشست پرسش و پاسخ برگزار می‌کنند و برخلاف این چهار سال که سکوت کرده بودند، یکباره فعال شده‌اند، هم خودشان و هم حامیانشان. 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.