پژوهشگران روسی که در سفر به کویر لوت ایران براساس توافق انجام شده 13 کیلوگرم شهابسنگ را کشف و بخشی از آن را به روسیه منتقل کردند، پروژه بررسی علمی آن را کلید زدند.

به گزارش جماران، یک گروه از زمین شناسان دانشگاه فدرال اورال که چندی پیش به مأموریت شهابسنگی اخیر خود در ایران پایان داده اند، مسئولیت اجرای این پروژه را بر عهده دارند.
پروفسور ویکتور گروخوفسکی عضو کمیته شهابسنگ آکادمی علوم روسیه و پژوهشگر مشهور دانشگاه فدرال اورال روز چهارشنبه به رادیو روسی اسپوتنیک گفت: سنگ های آسمانی به اندازه لازم با کمک همکاران ایرانی از دانشگاه کرمان جمع آوری شده است.
وی افزود: نیمی از این یافته ها به روسیه منتقل شده است که در نخستین مرحله عملیات انداره گیری و ثبت اطلاعات اولیه برای ادامه مطالعات و بررسی ها انجام گرفته است.
وی با بیان اینکه بسیاری از تکه سنگ ها به یک باران شهابی تعلق دارند و از جمله 12-10 تکه آنها از یک شهابسنگ است، اظهار کرد: باید با کمک دانشجویان بررسی های تخصصی انجام دهیم. این مرحله برای کارهای طولانی و ثبت اطلاعات شهاب شناسی است که امیدواریم دانشجویان ایرانی نیز به ما بپیوندند و در کارهای تحقیقی شرکت کنند.
براساس برنامه تنظیم شده آزمایشگاه علمی شهابسنگ شناسی اورال روسیه باید سن سنگ ها، زمان شکل گیری در فضا، جدا شدن از تکه بزرگ اصلی و فرود بر روی زمین روشن شود.
رسانه روسی نوشته است: براساس بررسی ها، بسیاری از شهابسنگ ها وابسته به نظام تاثیرات خورشیدی هستند که سن آنها تقریبا 4،5 میلیارد سال است. 
همچنین سنجش های اولیه نشان می دهد، سنگ های یافت شده در ایران به حد کافی اکسیده شده است که با توجه به این موضوع می توان مدت زمان ماندگاری آن ها را روی زمین تعیین کرد، ولی اینکه یعنی چه مدتی در فضا قرار داشته، دشوار خواهد بود.
دانشگاه فدرال اورال یکی از مهمترین مراکز مطالعه سنگ های آسمانی در روسیه است. 

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.